Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitch & throttle på T-Rex 550e 3G

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ja du sier vel noe angående heading hold, jeg har kun fløyet i normal mode både på gyroen og pitch/throttle. Men så har jeg bare fløyet i et par uker. Nå når jeg tok neste steget over i heading hold og idle 1 så oppdaget jeg problemet mitt.

    Koblet meg opp til 3g enheten via pc og justerte litt der, nå ble helikopteret roligere i bevegelsene slik jeg vil ha det. Men halen vugger fremdeles sidelengs.
    Kom nettop inn etter å ha prøvefløyet et batteri til. Og helikopteret oppfører seg egentlig helt likt mitt 450 kopi, men jeg har hele tiden trodd at siden det er en kopi med de billigste delene så var gyroen en stor synder på 450`en, men kanskje den er ok alikavell. For på 450`en når jeg fløy i normal mode på gyroen så var ikke nesen helt rett hele tiden, den vugget ikke sidelengs, men den kunne plutselig snu retning pittelitt slik at jeg måtte korrigere på stikka....og når jeg slo over til heading hold så begynte halen å vugge sidelengs uansett hvilken verdi jeg justerte i gyro menyen (derfor har jeg ikke brydd meg om heading hold på 450 kopien). Og det er akkurat slik 550`en oppfører seg, så da må det vel være noe i menyen på stikka eller noen andre innstillinger som forårsaker det siden jeg har samme problemet på 2 helikopter?

    Angående det du refererte til i manualen til 7c, om å skru ned gyro gain til vuggingen stopper, jeg prøvde på nytt nå å skru den ned. Men den blir bare roligere og lengre i bevegelsene sideveis jo lenger ned gyro gain kommer....til slutt kommer jeg til 0% og skrur jeg videre begynner den å stige igjen, men i normal mode. Akkurat som på 450`en...

    Er temmelig rådløs nå...må prøve å google endel.
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

    Comment


    • #47
      Antar du bruker switch "E" for å bytte mellom Normal, Idle 1 og Idle 2 på Futaba 7C en din.

      Gå inn i gyro-menyen og forandre fra "SW B" til "SW E" om du ikke allerede har gjort det. Da har du fått opp 3 plasser hvor du kan justere gyroen i de forskjellige flight modes'a. Så må du sette gyroen til GY i gyromenyen, den står vell kanskje på Normal nå. Og den må selvfølgelig være ON og ikke INH!!

      Så kan du justere opp gain fra ved å vri hjulet ditt til høyre, altså med klokka, til det er på ca 50%. Det står vell N50% nå, du skal opp på A eller H eller hva det nå står der (har ikke radioen foran meg så får ikke sett at alt er 100% riktig av det jeg sier, men du finner nok lett ut av det når du har gyro menyen foran deg ).

      Grunnen til at jeg liker å ha gyro på SW E, er at da kan jeg justere gain for de forskjellige flight modes...
      Håper dette hjelper deg!

      Comment


      • #48
        Originally posted by jnissen View Post
        Jeg har og Futaba (8FG). På gyro hos meg har jeg følgende:
        Type: GY AVCS (N, 1, 2 og 3)
        Rate: 34 (N), 30 (1), 30 (2), 30 (3)
        Stusset litt på denne, og regnet egentlig med at det kom av at du har en bedre radio enn meg. Dro frem boka over min radio nå, og på side 74 står det litt om det å gå inn i menyen å justere gyro.

        Slik det står her så setter de gyroen til bryter "E", og justerer (eksempel) NORM til A80%, IDLE 1 til A70% og IDLE 2 til N70%
        Nå har ikke jeg Futaba 7c heli utgaven, men Futaba 7c fly utgaven. Så jeg har Norm, idle 1 og idle 2 på bryteren "G" istedenfor "E".

        1: Er det slik at jeg må sette gyro bryteren til "G", og justere inn gyro gain her på Norm, Idle 1 og Idle 2?
        2: Originalt i oppsettet var det bryteren "B" som sto for å justere gyro gain, den veksler kun mellom 2 punkter. Blir dette feil?

        Kan det være her jeg har en feil, eller kan man bruke begge oppsettene?
        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

        Comment


        • #49
          Originally posted by Trulsen View Post
          Antar du bruker switch "E" for å bytte mellom Normal, Idle 1 og Idle 2 på Futaba 7C en din.

          Gå inn i gyro-menyen og forandre fra "SW B" til "SW E" om du ikke allerede har gjort det. Da har du fått opp 3 plasser hvor du kan justere gyroen i de forskjellige flight modes'a. Så må du sette gyroen til GY i gyromenyen, den står vell kanskje på Normal nå. Og den må selvfølgelig være ON og ikke INH!!

          Så kan du justere opp gain fra ved å vri hjulet ditt til høyre, altså med klokka, til det er på ca 50%. Det står vell N50% nå, du skal opp på A eller H eller hva det nå står der (har ikke radioen foran meg så får ikke sett at alt er 100% riktig av det jeg sier, men du finner nok lett ut av det når du har gyro menyen foran deg ).

          Grunnen til at jeg liker å ha gyro på SW E, er at da kan jeg justere gain for de forskjellige flight modes...
          Håper dette hjelper deg!
          Der ble jeg litt imponert over deg, du svarte egentlig på det jeg lurte på før jeg hadde stilt spørsmålet Så ikke før nå at du hadde svart mens jeg skrev det siste innlegget. Da skal jeg prøve å sette gyro til kanal "G" (som er "E" på heli utgaven) og justere gain her.

          Er det slik at jeg bør ha heading hold (A) på både Normal, Idle 1 og Idle 2? Eller skal/bør en av disse være i Normal mode (N) på gyro?


          (Jeg hadde gyro gain på bryter "B", ON og GY modus. Så hadde jeg "N" på 35% på bryter opp, og "A" på 35% ved bryter nedover)
          ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

          Comment


          • #50
            Ser det er en god del i utlandet som setter 550 helikopter til "Small" istedenfor "Large" slik som manualen anbefaler for dette helikopteret. For å unngå vugging, spesielt i FFF.
            Tror jeg skal prøve å sette mitt også til "Small".
            ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

            Comment


            • #51
              Originally posted by junior View Post
              Stusset litt på denne, og regnet egentlig med at det kom av at du har en bedre radio enn meg. Dro frem boka over min radio nå, og på side 74 står det litt om det å gå inn i menyen å justere gyro.

              Slik det står her så setter de gyroen til bryter "E", og justerer (eksempel) NORM til A80%, IDLE 1 til A70% og IDLE 2 til N70%
              Nå har ikke jeg Futaba 7c heli utgaven, men Futaba 7c fly utgaven. Så jeg har Norm, idle 1 og idle 2 på bryteren "G" istedenfor "E".

              1: Er det slik at jeg må sette gyro bryteren til "G", og justere inn gyro gain her på Norm, Idle 1 og Idle 2?
              2: Originalt i oppsettet var det bryteren "B" som sto for å justere gyro gain, den veksler kun mellom 2 punkter. Blir dette feil?

              Kan det være her jeg har en feil, eller kan man bruke begge oppsettene?
              Futaba 7C 2,4 ghz er meg bekjent samme både fly og heli utgaven. Forskjellen er bare at fly har hakkete gass-stikke mens heli har glatt. Dette kan du bytte ut alt etter smak og behag ved å bytte en liten metallbit inni radioen din.

              Jeg liker å ha gyro på samme bryter som jeg veksler mellom norm, idle1 og 2 som du nevner her, så ja, jeg ville satt gyroen til Switch G om det er den du bruker.

              Er du sikker på at gyroen er aktivert på menyen din, og at du bruker HH? Husk også på at sub-trim MÅ være i 0 på rudder og du må IKKE bruke trim på radioen på rudder..

              Det er ikke feil at du kan veksle mellom to punkter. Men sjangsen for at du ikke får justert gain skikkelig er mye større.

              Et eksempel er at i Normal flyr du gjerne på 60% gass. Da vil du trenge høyere gain. Idle 1 flyr du med 80% gass og da vil du trenge lavere gain. Idle 2 flyr du kanskje på 100% gass og vil kreve ennå lavere gain.

              Er du med? Da ser du fordelen med å justere gain på samme switch som du veksler mellom flightmodes. Når det er sagt så er det mest normalt å veksle mellom flightmodes på switch E på futaba. (der hvor switch E er på 7C altså)

              Comment


              • #52
                Originally posted by junior View Post
                Der ble jeg litt imponert over deg, du svarte egentlig på det jeg lurte på før jeg hadde stilt spørsmålet Så ikke før nå at du hadde svart mens jeg skrev det siste innlegget. Da skal jeg prøve å sette gyro til kanal "G" (som er "E" på heli utgaven) og justere gain her.

                Er det slik at jeg bør ha heading hold (A) på både Normal, Idle 1 og Idle 2? Eller skal/bør en av disse være i Normal mode (N) på gyro?


                (Jeg hadde gyro gain på bryter "B", ON og GY modus. Så hadde jeg "N" på 35% på bryter opp, og "A" på 35% ved bryter nedover)

                Det blir litt dobbeltposting her, men skitt au


                Sett alle til A ja.. IKKE bruk normal med mindre du har en god grunn for det..

                Comment


                • #53
                  Utifra brukermanualen min så er forskjellen på heli og flystikke plasseringen av bryteren oppå stikken. Og glatt kontra rugglete throttle stikke. Jeg fjernet den platen slik at jeg fikk glatt stikke.
                  Switch "E" hos meg er kun av eller på, den har ikke 3-punkt slik bryter "G" har. Og når jeg er inne på throttle kurvene så er det bryter "G" som reagerer inne her.

                  Jeg ser nå hvorfor det er anbefalt å ha gyroen på samme bryter som flightmodes. Jeg visste ikke at gyro gain senkes når headspeed øker, så der lærte jeg noe nytt.

                  Ja jeg er sikker på at gyro menyen er aktivert, linket opp mot bryter "G" som er 3-punkts bryteren jeg bruker for å velge flightmodes, satt til "GY" og jeg justerer prosenten med en "A" fremfor så da skal jeg være i HH modus.

                  Jeg har ikke subtrim på hverken gyro eller gain i menyen. MEN, når jeg hovret første gangen så snurret heliet rundt, så jeg justerte på rudder trim lever (den bryteren under throttle/rudder stikka) for å få heliet til å stå stabilt i hover (gyroen var i normal modus da). Jeg måtte kjøre den helt til høyre, så den står på maks nå. Dette er altså ikke bra? Hvorfor skal ikke denne røres?
                  ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                  Comment


                  • #54
                    Den skal ikke røres, for det er det samme som at du gir litt input på rudder stikka, og da vil ikke gyroen virke slik den skal virke og du vil få drift uansett hva du gjør.
                    Høres riktig ut med switch G at det er den du skal bruke

                    Comment


                    • #55
                      Prøvde å justere rudder trim i senter, og tok en prøvetur. Men det er akkurat likens


                      EDIT: Justerte 3g fra large til small heli, og nå er den vuggingen borte på halen. Var antydning til at halen gikk litt av og til, men det tror jeg kommer seg når jeg nå får fininnstilt litt på menyen på stikka og 3g enheten på pc. Skal prøve å øke gyro gain litt. Synes det ble endel bedre å hovre med også nå. Men det ble såpass kaldt nå når solen gikk ned så jeg skal prøve mer i helgen.
                      Last edited by junior; 31-03-11, 18:25.
                      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                      Comment

                      Working...
                      X