Unconfigured Ad

Collapse

Quadrokopter-tråden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakobsen
    • Jul 2007
    • 369

Ja jeg har snart planer om å legge meg ja, kan ikke skryta av jeg ble uthvilt.

Hvor høyt må man være med tanke på effektiviteten til en fallskjerm, den trenger jo en minimumshøyde før den bremser.
    Er denne fallskjermen utskytbar med fjeær slik at den får mins mulig tid på å folde seg ut.

Når man er så godt i gamet som noen av dere her, så bør det vel ikke være noe prplem å snakke litt rart og lage en d dings med sensorer i hode på sartøyet slik at det holder seg unna busker og lignende. Eller å programere fartøyet at det først skal gå rett opp x antall meter, for deretter så skal det holde en høyden til man er tilbake til piloten for deretter å hovre et par meter over bakken. Er dette mulig, dumt spørsmål.

Hadde et lite uhell der heliet mitt plutselig stoppa da jeg hovra fem meter over skogen. Trodde at alt var en haug med forvridde deler. MEn det var kun en link i hode som var knekt, det var den flaksen jeg hadde i 2008.

Så litt på Microcopter, Hvorfor er ikke de boarda ferdig lodda, er det lagd slik at folk som ellseker lodding skal få lov til å kose seg litt for de setter det inn i fartøyet...LOL.

For meg så er det litt uforståelig at det ikke kommer noe som er litt mer ferdig!! Finnes vel dette tenker jeg....
    Raymond Jakobsen
    Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
    Mikado Logo 400se,v-bar
    Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by jakobsen
      Ja jeg har snart planer om å legge meg ja, kan ikke skryta av jeg ble uthvilt.

Hvor høyt må man være med tanke på effektiviteten til en fallskjerm, den trenger jo en minimumshøyde før den bremser.
      Er denne fallskjermen utskytbar med fjeær slik at den får mins mulig tid på å folde seg ut.
      Fallskjermen må ha en form for fjærutløser, en 10 meter kan jeg tenke meg er minimum - tror ikke noen tester for å finne ut hvor lavt man kan gå.
      Når man er så godt i gamet som noen av dere her, så bør det vel ikke være noe prplem å snakke litt rart og lage en d dings med sensorer i hode på sartøyet slik at det holder seg unna busker og lignende. Eller å programere fartøyet at det først skal gå rett opp x antall meter, for deretter så skal det holde en høyden til man er tilbake til piloten for deretter å hovre et par meter over bakken. Er dette mulig, dumt spørsmål.
      Ingen ting er umulig - man trenger bare uendelig med tid....
      Universitetene rundt om i verden elsker denne type utfordring (robot løsninger, automatiske kjøretøy osv.)

Hadde et lite uhell der heliet mitt plutselig stoppa da jeg hovra fem meter over skogen. Trodde at alt var en haug med forvridde deler. MEn det var kun en link i hode som var knekt, det var den flaksen jeg hadde i 2008.

Så litt på Microcopter, Hvorfor er ikke de boarda ferdig lodda, er det lagd slik at folk som ellseker lodding skal få lov til å kose seg litt for de setter det inn i fartøyet...LOL.
      Det er noe av gleden det å få sitte noen dager med loddebolt
      Regner med grunnen til at det meste kun finnes i løse komponenter er at de fleste som holder på med Quadrocoptere gjør det for elektronikk/programvaren sin skyld - flyvingen er mindre viktig (hmmm, nå avslørte jeg meg....)

For meg så er det litt uforståelig at det ikke kommer noe som er litt mer ferdig!! Finnes vel dette tenker jeg....
      Det finnes jo - du hadde en link til noen ferdig modeller i går - men det blir fort leker med børstemotorer og noe Kina crap av elektronikk.

Dette er også grunnen til at opensource prosjektene holder kortene temmelig tett inn til kroppen - slipper de dem ut snappes de opp av en Kineser som utnytter dem kommersielt
      Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 21:23.

Comment

• jakobsen
        • Jul 2007
        • 369

He-He, vi er et godt team vi da, du bygger og jeg flyr..... elsker det å få noe opp i fra bakken.

Har studert den manualen til microcopter, det ser jo ikke så ille ut, litt bekymring er det jo når jeg skal lodde noe så smått med mine pølse fingre.

Men nei da det ser overkomlig ut, så ser jeg at det ikke er så langt hvis man trenger litt støtte, han ene kommer jo i fra Raufoss, er ikke langt unna det.

Da er det vel egentlig bare å vente til man får overskudd på kontoen igjen, så er det vel et nytt prosjekt.

Skal kikke litt rundt på aktuelle kandidater.
        Raymond Jakobsen
        Mikado Logo 400se,v-bar

Only electric!!

Comment

• fishy
          • Dec 2008
          • 17

Her er det snakk om 4 propeller, ser at det er noen som bruker 3. Er det stor forskjell i manøvrering og stabilitet.
          Av de produktene jeg har sett med tre armer, er det mest etablerte Draganfly X6.
          Dette er et kopter til 15K USD, har tre armer, men _seks_ propeller, ikke tre...

Tre armer gir en masse ulemper som må korrigeres for i programvare, og er sånn sett i utgangspunktet en mye mer ustabil platform. Fordelen er at et kamera kan titte frem mellom to armer i fartsretningen....

Comment

• fishy
            • Dec 2008
            • 17

Kretskortene er fullstendig ferdig loddet med alt av overflatekomponenter, en loddeprosess som gjøres maskinelt. Men produksjonsvolumet til Mikrokopter er for lite til at det blir økonomisk lønnsomt å sette opp maskinlodding av komponenter som ikke er overflatemonterte.

Så isteden for at produktet skal gå opp en grisemasse i pris for at to tyskere skal sitte og lodde for deg, får du isteden di fire-fem delene som må loddes med i en pose...

Enklest, billigst, og gir deg samtidig mulighet til å gjøre deg kjent med utstyret.

Skal du ha ferdigbygget, kjøp et leketøy.

Comment

• jakobsen
              • Jul 2007
              • 369

Originally posted by fishy
              Skal du ha ferdigbygget, kjøp et leketøy.

Nei, siden man ikke kan fly oppned med det, så må det jo kunne brukes til noe fornuftig. Og siden de videoene jeg har sett av disse fartøyene ser så stabile ut så frister det å prøve de som en kamera plattform. Regner med at det er mye mindre vibrasjoner i dette også.

Har jo gimball i fra før som jeg regner med er liten og lett nok. Hvid ikke så lager jeg en som passer.

Og siden jeg spurte om no failsafe, slik at den returnerer hvis man mister forbindelsen. så kan man jo montere et Flykamera og et stillbilde kamera. så har man noe som man kan fly forholdsvis langt unna, men ikke så langt unna at man ikke kommer tilbake. Da hadde det vært fint med en slik failsafe.

Må takke for en intresang tråd, lenge siden jeg har blitt så gira på noe nytt. Så når kjæringa klager på at jeg drar noe nytt inn i huset om noen mnd, så skylder jeg på dere.LO
              Raymond Jakobsen
              Mikado Logo 400se,v-bar

Only electric!!

Comment

• fishy
                • Dec 2008
                • 17

Jeg ser at min siste kommentar der ble litt syrlig, og preget av å være lei av å være på jobb på ellevte timen, beklager....

Men det er fortsatt noe hold i det; to av de morsomste tingene å bruke platformen til er: 1) freeflight, utfordre seg selv med looping og høytflyvning, og 2) å bruke den som kameraplatform. Til det siste bør du velge noe som enten kommer litt i deler, eller betale så du blør...

Det har i det minste bedret seg noe siden den gang jeg satt og håndloddet alle de overflatemonterte komponentene på både kontroller og ESC'ene

Det nærmeste jeg kan komme på av en failsafe-løsning, vil være et kopter med GPS og "return-to-home" programvare lastet. Dette vil kunne retunrere kopteret tilbake til radiorekkevidde hvis du skulle fly for langt unna, under forutsetning at du ikke befinner deg midt i en loop eller slikt når du mister kontakt

FPV-flyvning er noe jeg absolutt har hatt planer om å komme i gang med, men jeg har ikke klart å ta meg råd til video-briller helt enda. Å prøve å fly ved å se på en 7" LCD skjerm i sollys utendørs er noe som ikke fungerer... Men å fly med briller mener jeg å huske å ha postet en link til i et tidligere innlegg i tråden

Comment

• jakobsen
                  • Jul 2007
                  • 369

NEi det ble ikke syrlig, det var bare fakta.

Ja kamera blir det for meg, har jo heli jeg kan more meg med. Det gps greiene må jeg studere litt nærmere, er det snakk om å fordyre et prosjekt mye??

Jeg har en liten plan om å prøve FPV me helikopter, mangler et brukpart lite kamera, men det har jo rangevideo. Hvid du tar og lager en skjermskygge av papp så blir det nok bedre hvis du har en skjerm du kan bruke. Brett det som en kanal rundt skjermen.

Men det jeg tenker på med et slik fartøy er at man kan styre det med Fpv teknikken, men likevel ha emd seg et stillbilde kamera. MAn må jo ha noe å se frem til, så jeg tror dette er en plan.
                  Raymond Jakobsen
                  Mikado Logo 400se,v-bar

Only electric!!

Comment

• fishy
                    • Dec 2008
                    • 17

NEi det ble ikke syrlig, det var bare fakta.

Ja kamera blir det for meg, har jo heli jeg kan more meg med. Det gps greiene må jeg studere litt nærmere, er det snakk om å fordyre et prosjekt mye??
                    GPS på Mikrokopter kan enten bli ~70 EUR for GPS og kun grunnleggende (les position hold) funksjonalitet, eller legg til 120 EUR og få med NaviCtrl kortet og få full frihet i hva du vil bruke GPS til... Returnt-to-hopme og waypoint-following er noe av det første som er blitt gjort med NaviCtrl kortet, så denne type ting er gjennomførbart uten programmeringskompetanse...

På UAVP kan du igrunn glemme GPS.. Men wolferng, (UAVPNG, forkortet NG) er det du betaler 120 EUR en del av "grunnpakka", og du trenger dermed kun en GPS modul. Hittil har Wolfer brukt samme GPS som Mikrokopter prosjektet, så prisen der er også 70 EUR for denne.

Jeg har en liten plan om å prøve FPV me helikopter, mangler et brukpart lite kamera, men det har jo rangevideo. Hvid du tar og lager en skjermskygge av papp så blir det nok bedre hvis du har en skjerm du kan bruke. Brett det som en kanal rundt skjermen.
                    Tipset med pappskygge er strålende, og fungerer somregel veldig godt. Desverre ikke med min skjerm Ellers må jeg bare si at rangevideo er et firma som jeg har _veldig_ god erfaring med, både prismessig, pakkemessig (godt innpakkede varer som er priset fornuftig på pakkelapp i forhold til tollsatser), og service/support messig. Jeg har alltid følt at jeg får mer enn jeg ber om. Så http://rangevideo.com/ for de som ikke er kjent med det, anbefales å ta en titt...

Men det jeg tenker på med et slik fartøy er at man kan styre det med Fpv teknikken, men likevel ha emd seg et stillbilde kamera. MAn må jo ha noe å se frem til, så jeg tror dette er en plan.
                    Et tips til stillbildekamera på FPV-platform. Hvis du ikke har, eller har planer om å investere i et Pentax kamera som kan modifiseres med fjernutløser, og vil spare litt penger, vil jeg anbefale å se på CHDK, som er "tilleggsfirmare" til Canon PowerShot og Ixus kameraer. Denne programvaren gjør ingen direkte forandringer på kameraet, men lar deg blandt annet gjøre ting som timelapse-fotografering, scripting av kamerafunksjoner og mye mye mer. Perfekt når kameraet henger under et quadrokopter etpar titalls eller hundretalls meter unna.... http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK for mer informasjon.

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Det nærmeste jeg kan komme på av en failsafe-løsning, vil være et kopter med GPS og "return-to-home" programvare lastet. Dette vil kunne retunrere kopteret tilbake til radiorekkevidde hvis du skulle fly for langt unna, under forutsetning at du ikke befinner deg midt i en loop eller slikt når du mister kontakt
                      RVODS og de andre løsningene med autopilot og "return home" funksjonalitet ville jeg definitivt ikke satset på grunnet at de benytter korteste vei hjem algoritmer. Denne funksjonen passer best for type seilfly FPV plattformer som operer vesentlig høyere og vil på en enkel måte uten å møte hindringer kunne returnere.
                      Et Quadrocopter vil normalt operere opp til en 30-40 meters høyde og aldri for langt unna piloten.
                      under slike forhold er det bedre å lage en "trace back" algoritme som nøster opp veien den har fløyet og følger korteste vei tilbake i noen av de gamle sporene.
                      Det tredje alternativet er - som jeg nevnte i et tidligere innlegg - er å ha en GPS løsning med topografiske kart, dessverre er det ingen som har (meg bekjent) implementert dette. Den løningen som jeg implementerte var egentlig ikke så kompleks, men problemet lå mer i å skaffe kart med 10 meter eller bedre ekvidistanser.

Ønsker du å utforske større områder vil jeg anbefale å bruke noen stakeflygende glide fly e.l. (en grunn til at det amerikanske forsvaret droppet Quadrocopter ideen og gikk mer over til glidefly lignende droner)
                      Rally Kåre driver heftig med dette og setter stadig Norges rekorder - ta og sjekk denne linken for mer info
                      Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 23:13.

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

På UAVP kan du igrunn glemme GPS.. Men wolferng, (UAVPNG, forkortet NG) er det du betaler 120 EUR en del av "grunnpakka", og du trenger dermed kun en GPS modul. Hittil har Wolfer brukt samme GPS som Mikrokopter prosjektet, så prisen der er også 70 EUR for denne.
                        Hmm, nå hadde UVAP plattformen GPS løsning lenge før Mikrokopperet var påtenkt.... var selv med på og implementere deler av det - dessverre var det ikke prosessor kapasitet nok i PIC'en så andre områder ble prioritert.

Som GPS modul kan du velge hva som helst - de fleste kjøper billige USB basert moduler til f.eks laptop og stripper av plastikk og usb kabel og bruker istedenfor serie uttaket på selve GPS printet. (langt Billigere)

FPV:
                        Ang FPV og briller må jeg dessverre advare der - brillene er utrolig dårlige - har et par forskjellige typer og man har følelsen alt kommer fra samme fabrikk.
                        Det reklameres med at man får en opplevelse av en 60 tommer skjerm på tre meters avstand - sannheten er mer en 17 tommer!

Mye bedre med en 17 tommer laptopp og en tett sort filt/tøy stykke over hode og skjermen når du sitter godt i en campingstol!

Ang Range Video - har vel betalt lønna til noen der borte
                        Last edited by Quadrocopter; 07-01-09, 00:01.

Comment

• fishy
                          • Dec 2008
                          • 17

Originally posted by Quadrocopter
                          RVODS og de andre løsningene med autopilot og "return home" funksjonalitet ville jeg definitivt ikke satset på grunnet at de benytter korteste vei hjem algoritmer. Denne funksjonen passer best for type seilfly FPV plattformer som operer vesentlig høyere og vil på en enkel måte uten å møte hindringer kunne returnere.
                          Et Quadrocopter vil normalt operere opp til en 30-40 meters høyde og aldri for langt unna piloten.
                          under slike forhold er det bedre å lage en "trace back" algoritme som nøster opp veien den har fløyet og følger korteste vei tilbake i noen av de gamle sporene.
                          De to nyeste return-to-home løsningene som er laget på NaviCtrl er etter det jeg har lest meg frem til nettop "follow shortest previous path home", og ikke "go directly to point" slik det ble gjort før man fikk en kraftigere CPU å rutte med samt datalogging til sd-kort av flightpath...

Når kopteret så følger en tidligere fløyet linje vil det vanligvis ikke ta lang tid før kopteret er tilbake i radiorekkevidde, og man kan ta over kontrioll manuelt igjen... Hvis man da ikke foretrekker å sette radioen passiv, og la kopteret gjøre jobben da :P

Comment

• fishy
                            • Dec 2008
                            • 17

Originally posted by Quadrocopter
                            Hmm, nå hadde UVAP plattformen GPS løsning lenge før Mikrokopperet var påtenkt.... var selv med på og implementere deler av det - dessverre var det ikke prosessor kapasitet nok i PIC'en så andre områder ble prioritert.
                            At man dabblet med GPS på UAVP er en (for noen) kjent sak, og det er faktisk med inspirasjon fra den koden de første spede forsøkene på GPS med Mikrokopter ble startet. Men grunnen til jeg sier at man igrunn kan glemme det på UAVP er jo nettop det av PIC MCUen blir alt for begrensende, og det er dermed ikke gjort mye videre forsøk annet en "proof-of-concept" og enkle GPS-funksjoner...

Som GPS modul kan du velge hva som helst - de fleste kjøper billige USB basert moduler til f.eks laptop og stripper av plastikk og usb kabel og bruker istedenfor serie uttaket på selve GPS printet.
                            Hum. Advarsel: langt fra alle USB-gpser er såpass godt dokumentert eller bruker såpass standard konstruksjon at dette er en praktisk fremgangsmåte. Sjekk hva du kjøper først, og sjekk at noen har gjort nettop slikt med det du velger. Det absolutt tryggeste er å gå for de velkjente uBlox GPS'ene, som var de jeg siktet til når jeg nevnte en pris på ~70EUR

FPV:
                            Ang FPV og briller må jeg dessverre advare der - brillene er utrolig dårlige - har et par forskjellige typer og man har følelsen alt kommer fra samme fabrikk.
                            Det reklameres med at man får en opplevelse av en 60 tommer skjerm på tre meters avstand - sannheten er mer en 17 tommer!
                            Dette er noe jeg er forberedt på, og nettop derfor jeg gjerne kunne tenkt meg å _prøvd_ et slikt sett til FPV før jeg går avgårde og bruker ~200 USD på noe jeg kommer til å bli misfornøyd med....

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Hekta meg så opp i GPS at jeg helt glemte hva hoved poenget mitt er.

Egentlig er funksjoner for å få hjem en tapt QC relativt uinteressant grunnet et par ting:
                              Du vil meget sjeldent oppleve at radiokontakten brytes (grunnet liten aksjons radius)
                              99% av grunnene til at du mister kontakten er p.g.a. havari som er forårsaket av en eller annen uforutsett ting som f.eks mekanisk/elektronisk feil - tomt batteri - pilotfeil (flikk og rett i bakken...) osv.

Siden det er mange kroner som er i lufta - som du nødig vil tape - gjelder det å kunne finne tilbake til QC fortet mulig.
                              Jeg har løst dette v.h.a. å sende telemetri tilbake til piloten men eksakt possisjon til en hver tid. Til dette bruker jeg EagelTree utstyr.
                              Ved at du har posisjonen så er det enkelt å finne tilbake til "vraket"

Noen bruker OSD løsninger og legger inn data i videosignalet som går tilbake til piloten (FPV) - en løsning jeg ikke har så mye til overs for - ønsker et rent video signal til opptaket, derfor sender jeg to signaler tilbake til PC'en, et med ren video, et annen med flight informasjon, så mikser jeg dette sammen i etterkant før skjerm feeden.

Men alle løsningene har den samme hensikten - å kunne finne igjen utstyret!

Comment

• jakobsen
                                • Jul 2007
                                • 369

Det er jo flott at jeg har et kamrea som heter Canon Powershot 650is. MEn utløseren jeg bruker når jeg flyr heli med kamera er bare en servo som trukker på avtrekkern, så tar det bilde i en 5 serie. Men på Disse fartøyene så er jo vekt enda mer kritisk en det er i heli.

Oppfatter det at det er mulig med en form for GPS løsning på slike fartøy uten at man går konkurs, det er bra. Og enda bedre er det at man kan fikse det uten å kunne programmering.

Når jeg tenker på FPV teknikken så er det ikke meningen at jag skal så himmla langt vekk, men har opplevd at med heli så er det vankelig å komme til over alt uten å måtte flytte på piloten. Og siden Fartøyene er mer stabile så kan man komme til med å bruke FPV teknikken slik som jeg har skjønt det.

videorange funker bra det! men jeg har ikke lønna en stakkar der, enda!
                                Raymond Jakobsen
                                Mikado Logo 400se,v-bar

Only electric!!

Comment

Working...