Unconfigured Ad

Collapse

Quadrokopter-tråden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tingo
    • Feb 2007
    • 7

Har noen sett på http://www.mikroquad.com/ prosjektet? Er det et bra og rimelig prosjekt for et QuadKopter?
    Akkurat nå leser jeg i forumet og forsøker å finne ut hva det koster totalt.

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by tingo
      Har noen sett på http://www.mikroquad.com/ prosjektet? Er det et bra og rimelig prosjekt for et QuadKopter?
      Akkurat nå leser jeg i forumet og forsøker å finne ut hva det koster totalt.
      Har ikke sett denne i virkeligheten, så kommentarene mine er ut i fra det jeg finner på nettet.
      Skal du ha en "rimelig" inngangs billett til quadrocopter verdenene er denne sikker grei. Bruk av Arduino sammen med IMU gyro/accelerometer bordet gir få komponenter, enkel bygging til en rimelig penge.
      Litt vanskelig å se hvor stabil den er (stille over et punkt i XYZ rettinger) siden de fleste videoene vise den kun når den flyr.
      Greit at han legger ut alt av SW i kildekode slik at det kan modifiseres vi man ønsker det.
      Regner med at du greier å få ned prisen drastisk ved å se litt på hva HobbyKing har av motorer/esc/batterier ++++

Den kunstig horisont løsningen for FPV var interessant!

Ulempen med å bruke kombi bord (særlige på gyro) er at kvaliteten på signalene ikke er gode nok til å få QC til å stå stille og du ender som regel opp med at du må hele tiden styre QC (vertikalt/horisontalt).

Noe som er viktig hvis du skal begynne med dette er å finne et QC som har et stort community av brukere/utviklere, dette gjør at det er mange som gir innspill til forbedringer til utviklerne og det gir en mer kontinuerlig utvikling av produktet. Sett i denne sammen heng hadde jeg valgt et mikrokopert - her er det noen flere komponenter men du kan få det meste ferdigbygget hvis du vil.
      Modellen her utrolig bra flytegenskaper.

Men i alle tilfeller hold forumet oppdatert med hva du gjør - alltid hyggelig med nye modeller og piloter - Lykke til!

-Frank-
      Last edited by Quadrocopter; 10-04-09, 09:33.

Comment

• tingo
        • Feb 2007
        • 7

Jeg skal forsøke å holde forumet oppdatert ja. Usikker på hvor lang tid prosjektet vil ta, men vi får se.

Radio: jeg har tenkt å bruke en Spektrum DX5e, fordi den koster mye mindre enn en DX7 og DX5e settet kommer komplett med en mottaker.
        Er DX5e en grei radio til et quadkopter?

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Jeg skal forsøke å holde forumet oppdatert ja. Usikker på hvor lang tid prosjektet vil ta, men vi får se.

Radio: jeg har tenkt å bruke en Spektrum DX5e, fordi den koster mye mindre enn en DX7 og DX5e settet kommer komplett med en mottaker.
          Er DX5e en grei radio til et quadkopter?
          Jeg vil anbefale en DX6i - på denne radion kan du programeres (expo, throttlecurve osv) noe som hjelper deg under flyging, videre kan det være greit med et par ekstra kanaler til å styre forskjellige ting i QC'et - er litt redd for at du med 5e'en kommer til å ønske deg en ny radio relativt raskt p.g.a. begrensninger.
          6i'en kan jo også bruke til det meste av annet radiostyrt utstyr også.

Comment

• tingo
            • Feb 2007
            • 7

Hmm, ekstra kanaler kan være nyttig ja.
            Ok, hvor kjøper jeg en DX6i billigst hen?
            Jeg ser også at det har vært problemer med DX6i'er, men det er vel fikset nå? (iferd med å bli fikset...)
            Last edited by tingo; 11-04-09, 23:28. Reason: lagt inn info om problemer med DX6i radioer

Comment

• tingo
              • Feb 2007
              • 7

Ramme: hvor får man kjøpt 10mm firkant aluminiumsrør hen?

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Ramme: hvor får man kjøpt 10mm firkant aluminiumsrør hen?
                Bor du i Oslo-Drammen område så har Bauhaus på Liertoppen mange fine firkantprofiler i aluminium til en billig penge.

Comment

• tingo
                  • Feb 2007
                  • 7

Originally posted by Quadrocopter
                  Bor du i Oslo-Drammen område så har Bauhaus på Liertoppen mange fine firkantprofiler i aluminium til en billig penge.
                  Kult, da får jeg stikke innom dem en dag. Har fått katalog fra Bauhaus, men der var det bare hagemøbler og sånn.

Comment

• fishy
                    • Dec 2008
                    • 17

Jeg kommer med en litt sen oppfølging her... Jeg ser av blokkdiagrammet på "Buildinfo" siden at det benyttes PWM til styring av ESC. Dette gjør meg umiddelbart skeptisk til konstruksjonen. Erfaringer fra PWM ESC'er med UAVP, hvor man erfarte at PWM gir relativ treg kommunikasjon, ofte for treg til å stabilisere en quad, og for treg til å gjøre nevneverdig akrobatikk, var årsaken til at Holger utviklet I2C-baserte ESC'er, som UAVP prosjektet tok inn støtte for, og MicroKopter bruker som eneste alternativ.

Det ser for meg rart ut å benytte 4 separate PWM-kanaler på et moderne quadrokopter-prosjekt, spesielt når man benytter en så pass allsidig kontroller som Arduino...

Men, mange har fløyet med gode resultater i lengre tid på UAVP med PWM ESC. Venter i spenning på oppdateringer om hvordan dette kopteret faktisk oppfører seg!

Comment

• tingo
                      • Feb 2007
                      • 7

Originally posted by fishy
                      Jeg kommer med en litt sen oppfølging her... Jeg ser av blokkdiagrammet på "Buildinfo" siden at det benyttes PWM til styring av ESC. Dette gjør meg umiddelbart skeptisk til konstruksjonen. Erfaringer fra PWM ESC'er med UAVP, hvor man erfarte at PWM gir relativ treg kommunikasjon
                      Jeg har ingen erfaringer, men jeg leser i forumtråden (godt over 80 sider nå):
                      Discussion Quaduino - A new project to build a cheaper, better quadrocopter Multirotor Drone Talk

der er det noen eksempler på videoer - noen bra, og noen dårlige. For meg (men jeg er ingen ekspert) å ser det ikke ut til å være problemer med å få rask reaksjon ihvertfall. Stabilitet kan vel være vanskeligere, men blir vel bedre etterhvert som man får integrert alle sensorene.

Det ser for meg rart ut å benytte 4 separate PWM-kanaler på et moderne quadrokopter-prosjekt, spesielt når man benytter en så pass allsidig kontroller som Arduino...
                      Hvordan da rart? Hvis man ikke skulle brukt fire separate kanaler, hvordan skulle man ellers gjort det? (det er mulig at jeg avslører hvor lite jeg kan om emnet nå, men slik er det bare.)
                      Litt senere - ok, her er en post som sier hvorfor PWM istedet for PPM:
                      RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Men, mange har fløyet med gode resultater i lengre tid på UAVP med PWM ESC. Venter i spenning på oppdateringer om hvordan dette kopteret faktisk oppfører seg!
                      Noen videoer finner du her:

RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Denne er litt morsom: http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=286

Comment

• Session
                        • Apr 2005
                        • 54

Kan godt hende denne er blitt nevnt tideligere i tråden.

Bygget rundt en Arduino www.arduino.cc som er en opensource mikrokontroller til rundt 200kr.

Comment

• TinyD
                          • Nov 2007
                          • 238

Skjønner at jeg er et lite trådspøkelse her i og med at det har skjedd lite i denne tråden den siste tiden, men har noen spørsmål rundt Quadrocopter...

Frank måtte selvfølgelig komme drassende med noe jeg ikke har da det var flyshow i Ekeberg hallen sist søndag...

Det første jeg kom over var en ARF greie til 299€, men skjønner her at det ikke holder, spesielt ikke til FPV?

Her er ARF'en: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1171103

Det neste jeg tittet inn på var Mikrokopter, ser suverent ut for en dingsefreak, selv om det er dobble prisen. De har komplette sett for 30, 40 og 48cm. En 30cm lå i handlekurven noen dager før jeg så at Frank skrev her at man må på 60cm til 100cm for å få det stabilt nok til kamera/FPV?

Jeg er fortsatt i stadiet hvor jeg leker med tanken, men jeg vet ofte hvor jeg havner, er bare det at lommeboka er litt motvillig...

*Burde jeg kjøpe de forskjellige kontrollerne fra f.eks. Mikrokopter og bygge resten selv med alu profiler?

*Finnes det noen regnestykker for watt/kg for hva som er nødvendig/optimalt?

*Hva er et passende startsted for et FPV Quadrocopter?

Trond
                          // Trond Dalsveen
                          IT mann og selverklært GEEK!

Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

Tråder:
                          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Så mailen din for noen dager siden men har sittet nedsylta i noe software utvikling og har dessverre ikke hatt tid til å svare deg.

Originally posted by TinyD
                            .......Frank måtte selvfølgelig komme drassende med noe jeg ikke har da det var flyshow i Ekeberg hallen sist søndag...
                            Trodde det var Hexapod'en du mente

Det første jeg kom over var en ARF greie til 299€, men skjønner her at det ikke holder, spesielt ikke til FPV?
                            Her er ARF'en: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1171103
                            Sikkert grei som en oppstart quad men litt mye "plastic fantastic" som ryker raskt.

Det neste jeg tittet inn på var Mikrokopter, ser suverent ut for en dingsefreak, selv om det er dobble prisen. De har komplette sett for 30, 40 og 48cm. En 30cm lå i handlekurven noen dager før jeg så at Frank skrev her at man må på 60cm til 100cm for å få det stabilt nok til kamera/FPV?
                            40-60 cm er en perfekt størrelse for "FPV" bruk - særlig hvis du skal fly litt i tillegg.
                            Stabilitet forbedres v.h.a. "gyro styrt" kamerafeste eventuelt etterbehandle videoen på*PC i etterkant.

Mikrokoter har vel det beste utvalget i dag - de opererer ut i fra et halv kommersielt konsept og du kan handle det du trenger i web-shopen deres.
                            Prisen er dessverre langt over hva den bør være men slik blir det fort når kundene vil ha mer enn hva de kan levere.

Ramma og alt jern skramlet dropper du - kjøp Flight/Navi Controller og ESC (I2C) fra dem.
                            Ramma bygger du i 10x10mm alu profil fra Bauhaus (Liertoppen) og motorer handler du fra HobbyKing...

Bare pass på at du ikke velger motorer som trekker mer enn hva ESC'en kan levere (husker ikke hvor mye dette er, men det var relativt lite)
                            Skal du ha kraftigere motorer (løfte mer vekt) så må du over på YGE (YGE-30i) og de er ikke billige.

Jeg er fortsatt i stadiet hvor jeg leker med tanken, men jeg vet ofte hvor jeg havner, er bare det at lommeboka er litt motvillig...
                            Gjelder de fleste .......

*Burde jeg kjøpe de forskjellige kontrollerne fra f.eks. Mikrokopter og bygge resten selv med alu profiler?
                            Ja - se over.

*Finnes det noen regnestykker for watt/kg for hva som er nødvendig/optimalt?
                            Bare vanlig motor/propell thrust kalkulasjon (husk 4 motorer og de går på ca 50-65% av maks RPM)

*Hva er et passende startsted for et FPV Quadrocopter?
                            Kustgress stripa på Ekeberg er ypperlig å starte fra

Tror den meste infoen finnes på RCG - men der inne blir det å lete etter den berømte nåla i høystakken....

Hvis du har lyst så kan vi hekte et FPV kamera under den "store" quad'en min så kan du prøve litt å se hvordan det fungerer.

-Frank-
                            Attached Files
                            Last edited by Quadrocopter; 05-02-10, 13:46.

Comment

• TinyD
                              • Nov 2007
                              • 238

Så mailen din for noen dager siden men har sittet nedsylta i noe software utvikling og har dessverre ikke hatt tid til å svare deg.
                              Ikke noe problem du veit hvor ivrig jeg blir så da ble det mye google og visste jo at du er Quadrocopter her

Trodde det var Hexapod'en du mente
                              Hehe... den også Frank, men prøver å begrense meg litt (det er vanskelig nok) og da må jeg holde meg til ting som flyr, selv om PC styrt innsekt med videolink... humh... I want one of those!

Ramma og alt jern skramlet dropper du - kjøp Flight/Navi Controller og ESC (I2C) fra dem.
                              Ramma bygger du i 10x10mm alu profil fra Bauhaus (Liertoppen) og motorer handler du fra HobbyKing...
                              Du anbefaler å gå for både Flight og Navi Controller med en gang? Hva med kompass/GPS, er det must have? Ser at det er USB interface på Navi Controller, vet du om jeg da trenger å kjøpe det løse USB interfacet for Flight Controller?

Hvis du har lyst så kan vi hekte et FPV kamera under den "store" quad'en min så kan du prøve litt å se hvordan det fungerer.
                              JA!! Veldig gjerne!
                              Men spørs om jeg klarer å vente
                              ("Heldigvis" så er de utsolgt for GPS, så det kan jo være en unnskyldning for å vente litt)

Trond
                              // Trond Dalsveen
                              IT mann og selverklært GEEK!

Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

Tråder:
                              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Originally posted by TinyD
                                ......Du anbefaler å gå for både Flight og Navi Controller med en gang? Hva med kompass/GPS, er det must have? Ser at det er USB interface på Navi Controller, vet du om jeg da trenger å kjøpe det løse USB interfacet for Flight Controller?
                                Du trenger ikke GPS, kompass (det er vel det som ligger i Navi delen) - quad'en flyr like bra uten.
                                Så start med den miste "elektronikk" pakka så kan du eventuelt legge til mer i etterkant (prisen blir også mer behagelig da)

Du trenger USB->TTL interfacet for å programmere MK sine ESC'er (tror du også må ha den for å programmere FC)

-Frank-
                                Last edited by Quadrocopter; 05-02-10, 14:16.

Comment

Working...