Unconfigured Ad

Collapse

Quadrokopter-tråden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TinyD
    • Nov 2007
    • 238

Originally posted by ECKER
    Sikler fælt på test av FailSafe og ReturnHome funksjone selv (bestilt det som trengs), bare er ikke overbevist før jeg har testa det minst 8-10 ggr Ingen garva R/C pilot vil "let go" for så stole på elektro og satelitt når det er såpass mye $$$ på spill Men såklart; Det ser mektelig fett ut på vids på nett!
    Jeg har en modell som har return home ved hjelp av GPS og IR sensorer for kunstig horisont og den har jeg faktisk latt fly 1 km alene, bare tok av meg FPV brillene og ventet på den, men... det var selvfølgelig etter MYE testing og over et ubebodd område

Nå skal det sies at return home som failsafe er en failsafe... ikke noe man skal stole på at gjør jobben når man pusher mer enn man burde gjøre...
    Last edited by TinyD; 11-02-10, 17:17.
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

Comment

• ECKER
      • Aug 2003
      • 51

Hm...Spenstig! Men med en litt forstørra antenne og full telemetri overført er det vel ikke store forskjellen på 1 eller si f.eks 3 Km? Jeg mener, du har jo "let go" uansett?

Comment

• ECKER
        • Aug 2003
        • 51

Originally posted by Quadrocopter
        Ser og høres fint ut - ulempen er bare at quad'ene ikke kommer så veldig langt på en batteripakke og det er mye $$$ og sende i bakken hvis man går tom for strøm....
        Normal bruk blir innenfor syns området + "litt til".
        Ang. Batteri og tid i lufta:
        F.eks. Hexa'n tar like over 1 kg nyttelast. Så en video med 1300 gram og det funka. Std. Batteriet er en 3300mAh/20C/4s flat sak på 360 gram (forøvrig med blodpris i forhold til Hobbyking)
        De har også noen like på 5 amp i 15 C på rundt halvkiloen.
        Man kan jo f.eks bruke denne tilgjengelige nyttelasten på å koble si 3 batteripakker stacked i parallell for å øke amp'n og således endurance? Har du 10-15 min til vanlig vil du da få 30-45 min i stedet...Går du over på si 3 stk 5 amps tror jeg vi snakker 1 time her?
        PS: Har ikke vært i lufta eller begynt å lodde engang, så er helt på ide'-stadiet her...Men det var bare en ide'...
        PS2: I Tyskland kan man tegne forsikring på slike droner mot uhell. Kunne tenkt meg å sjekke ut noe slikt her hjemme også. Da ville man tørt og strekke strikken litt "for the sake of science": )

Comment

• ECKER
          • Aug 2003
          • 51

Nyttelast og endurance

Kjapt regnestykke på mulig endurance:

Ca. 1300 gram nyttelast demonstrert i video med fortsatt full virksomhet av dronen , og ved bruk av et 360 grams std.batteri = 1660 gram
          Se f.eks her: http://www.mikrokopter.de/ucwiki/VideoAbspielen?id=188 , hvor de bruker en liter Coke.
          Alternativet jeg tenker litt på: 3 x 520 gram 4S 5amps batterier koblet i parallell = 1560 gram

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Kjapt regnestykke på mulig endurance:

Ca. 1300 gram nyttelast demonstrert i video med fortsatt full virksomhet av dronen , og ved bruk av et 360 grams std.batteri = 1660 gram
            Se f.eks her: http://www.mikrokopter.de/ucwiki/VideoAbspielen?id=188 , hvor de bruker en liter Coke.
            Alternativet jeg tenker litt på: 3 x 520 gram 4S 5amps batterier koblet i parallell = 1560 gram
            Vekta quad'en kan løfte er bestemt av div parametere som er nevnt tidligere og normalt langt over hva som vises i filmen.
            Utfordringen er at løfter quaden mer vekt så trekker motoren desto mer strøm.
            Dette medfører at flytiden ikke øker betraktlig ved å legge til mer batterivekt (tyngre quad)
            Du vil også merke at flytegenskapene endres fort ved høy vekt - motorene bruker mye mer kraft for å gjøre raske korrigeringer og dette kraftoverskuddet har man ikke siden motorene allerede belastes opp mot topppunktet grunnet den høye vekten.

Dette er grunnen til at de fleste quad'ene bygges lettest mulig og at man er ekstremt nøye å redusere vekten ytterst i armen ( kraft ganger arm osv.)

Konklusjonen er at dette fort blir en balansegang mellom nyttelast og flytid hvor sweet spot'en er temmelig snever .
            Last edited by Quadrocopter; 14-02-10, 06:07.

Comment

• TinyD
              • Nov 2007
              • 238

Hm...Spenstig! Men med en litt forstørra antenne og full telemetri overført er det vel ikke store forskjellen på 1 eller si f.eks 3 Km? Jeg mener, du har jo "let go" uansett?
              Jeg har fløyet 2,5km (på fjellet, igjen ubebodd) unna meg med FPV og OSD med fulle instrumenter og det i seg selv er ikke noe problem, selv med en standard antenne både på radiostyring (35mhz) og på video TX/RX... Jeg har nå gått over til utstyr på videomottaket som gir et vesentlig bedre bilde, men ingen nye langturer med dette utstyret. I motsetning til mange av de som flyr FPV er jeg veeeldig forsiktig med hvor jeg gjør det...

Ja, man har let go uansett og på RangeVideo sin OSD kan man switche mellom headinghold, fly-by-wire og return home, default så legger den opp return home som failsafe om man kalibrerer den riktig... men, man burde jo ikke stole 110% på at den fungerer uansett, ikke pushe bare fordi man vet at elektronikken tar over om man driter seg ut...

Men må si meg enig med Frank her, om man skal på langtur, så er det greit å velge et fly, nå har ikke jeg heller begynt å lodde på Quadrocopteret mitt (faktisk akkurat fått pakkesporet), men en av sikkerhetene mine når jeg flyr FPV er at jeg flyr motvind fra meg og får høyde mens jeg flyr fra meg... gjort riktig, så kan jeg selv med SlowStick'en min faktisk seile helt hjem fra 2-3km om motoren skulle ryke... denne gleden har man ikke med et multikopter.

Multikopteret derimot, der har du fordelen ved at du kan utforske omgivelsene mer nøye og henge på et sted, du kan også løfte med deg et HD videokamera og filme hytta... Dette blir en kameraplatform og en hage FPV modell for min del... på langturer bruker jeg fly...

PS2: I Tyskland kan man tegne forsikring på slike droner mot uhell. Kunne tenkt meg å sjekke ut noe slikt her hjemme også. Da ville man tørt og strekke strikken litt "for the sake of science": )
              Forsikring er vel noe man burde kalle "in case shit"... og... det er noe dritt om man ødelegger andres eiendom eller liv bare fordi man er forsikret og dermed pusher ekstra... For min del, så har jeg faktisk hørt med flere selskaper, men fått nei. Men... det har ikke vært for å kunne pushe ekstra, det har vært for å være forsikret "in case shit", selvfølelsen blir ikke noe bedre av å være forsikret om man skader noen, det er kun økonomien...
              // Trond Dalsveen

Tråder:

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Fant en liten video av noe innendørs limbo flyving med quad'er - den ligger under denne tråden og quad "moroa" starter etter 3:30 min.

Comment

• Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

Har ikke lest hele tråden her, men fikk en link på en morsom sak av en kompis i Florida.

Utrolig artig sak!..
                  Mvh
                  Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Originally posted by Soarer
                    Har ikke lest hele tråden her, men fikk en link på en morsom sak av en kompis i Florida.

Utrolig artig sak!..
                    Samme som i post #94.

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Nanokopter- for dem som liker små ting

Multikopterer finnes i mange versjoner denne er vel en av de minste:
                      Attached Files
                      Last edited by Quadrocopter; 14-02-10, 20:07.

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

MEMS gyro in depth - web seminar

For dere som ønsker å gå litt dypere inn i materien rundt MEMS gyroer og hvordan de virker så er dette web seminaret meget bra.
                        Start med kapittel 6 (de første er bare markedting) og følg presentasjonen utover.

Comment

• TinyD
                          • Nov 2007
                          • 238

Originally posted by Quadrocopter
                          Multikopterer finnes i mange versjoner denne er vel en av de minste:
                          Den var jo utrolig søt da
                          Frykter at varmepumpe og peis hadde skapt i overkant av turbulens
                          // Trond Dalsveen

Tråder:

Comment

• ECKER
                            • Aug 2003
                            • 51

For en litt mindre stressa UAVP tur med lengre battertid kan man jo bare sette en blimp på toppen av en quad eller hexa, hehe

Comment

• Stalle-Tommy
                              • Apr 2009
                              • 27

For en litt mindre stressa UAVP tur med lengre battertid kan man jo bare sette en blimp på toppen av en quad eller hexa, hehe
                              http://www.youtube.com/watch?v=FjV2nj4DyCY
                              Haha, så ut som den der blimp'en var litt vanskelig å holde styr på!! :O)
                              Tror ikke det er bruk for mye quad eller okto under den der, det beste hadde vel vært et tykt snøre med anker.

Når det gjelder UAVX'en min, så går det sakte. Ikke noe flypost vertfall. Søker på trackingen daglig, men ingen ting nytter. Eneste man får gjort er å lese mange forum-tråder om emnet.. :O)

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Et lite klipp av "den lille" dessverre med en defekt barometer sensor (holder dårlig på høyden) under Ekeberg indoor i år.
                                (vel - krasjen på slutten må skrives på kontoen til dybdesynet til en gammel mann....)
                                Ser at fotografien fikk noe video av det andre kjeledyret mitt også
                                Last edited by Quadrocopter; 19-02-10, 19:22.

Comment

Working...