Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by gadyrdal View Post
    Jeg ville aldri flydd en slik FPV. Hele greia her er vel faktisk å se selve rc-ørna fly med egne øyne...

    Skal man fly fpv, holder det jo med en enkel isoporkjerre, som det ikke spiller noen rolle åssen ser ut...

    Og slike tiltrekker seg også ørna. På Andøya forrige sommer var jeg på hang med en 1,5 meters knallgul hangkjerre, og ikke mindre enn 4 ørner ble med på leken.
    Mye bedre å se det "live", enn gjennom ett kamera

    Men det er MIN mening da...

    Veldig moro å følge prosjektet
    Håper denne blir med til Bud...?
    Klart den blir med til Bud, hallo..! Men FPV når sånt er installert for en egen kameramann, jeg ville sett den som ikke stakk handa opp for sjøl å se ut hvordan det ser ut det kameramann holder på med, når en først flyr den greia.. DER tror jeg absolutt ikke på noen om noen banker et nei på det.
    Men å fly det aleine som FPV har aldri vært en intensjon, kun en kameraplatform for å gjøre det best mulig. Og min tanke på det er som sagt. FPV er som Geir sier, det spiller jo ingen rolle hvordan selve flyet ser ut da. Men å kombinere det, være med ørna mi på en tur med andre ørner, der kamera er langt utpå vingen og slik at en får "perspektiv", det er det som er greia her, egentlig veldig lite annet. Vel 12 kilo og 4 mm rustfritt stål på høykant laangt bakover ifra nebb og bakover, det er ikke en isoporbling det her, og bør både behandles og vurderes som det. Iså måte er det et spett, for de som veit hva det er. Så det her blir nok ikke mitt FPV fly, men jeg vil ta en titt, JA!
    Tripteller sier 1300 km, og en time etter så stilles den greia opp for å justeres. Nå er det rett før at ting skal testes.. Faktisk, hehe.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • Originally posted by bjeff View Post
      Dette er et av de aller mest inspirerende prosjektene innen RC syns jeg. Men jeg lurer fælt på hvorfor du ikke vil fly som en fugl når du først har laget en? Den MÅ flys FPV. Det vil også være den overlegent beste måten du kan følge fuglene på. Med kameramann flyr du blindt.
      Det er nok fordi jeg veit hvordan det er å fly som ørna tror jeg. Skrudde meg opp i hangglider ilag med ei havørn mer enn 1000 meter opp over fjellet Bjørnen her. Så den som en liten prikk langt nede, allerede så høyt at jeg ikke så fjellet som et fjell rett over det, toppen fløyt ut sammen med terrenget..
      Den kom opp mye mye fortere enn jeg kunne og la seg til foran meg, kom innpå meg fra ytterving som et skudd, aldri mer enn tre meter foran helt i samme sporet. Den blinka hvitt med venstre øye minst to ganger hver 360 for å se hvor jeg var hen. Vi lå aldri under 45 grader bank, tre til seks meter stig termikkbobla ut.
      Fjærene på ryggen ledve i turbulensen den lagde, det var ting der som sikkert var sekunder, men som føltes som laang tid. Den forsvant opp i skybas, jeg måtte gi meg når det ble grått, den filmen i hodet er noe av det aller mest levende jeg kan spole tilbake på.. Av alt jeg har gjort noengang, så tror jeg det må være å v i r k l i g leve, å få en tallerken servert slik. Det er det absolutt råeste i natur jeg noengang kunnet få, dumt det var lite ideer på kamerasetting da, eller rettere sagt at jeg ikke hadde Hi8 på kjølen bak som jeg alltid hadde. Det hadde vært ei trøst. Så ja, jeg liker ørner, og ja, jeg tror jeg veit hva de holder på med. Rett og slett.
      Men takk for kommentaren
      Last edited by Soarer; 28-01-13, 23:16.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • Ny FPV sender og mottaker er kommet. Bestille jo for ett år sia helt nytt, men mottaker virket ikke. Sendte inn i lovnad om å få nytt, men hørte aldri en lyd etter det. Så hva enn du gjør, ikke bestill noe ifra Electronicarc i Spania..
        Og har fått liv i Fatshark Dominator brillene, men noe må være feil med kamera, for uansett hvordan jeg justerer fokus på kamera, så er det uklart. En ville fått problemer med å gjøre en god jobb med det, pluss at opplevelsen i det da bare ville vært en irritasjon på at det er slik. Så nytt kamera er også på vei, et KX 191. Noen som veit om et mye bedre FPV kamera enn det?
        Ny lader er på vei, lader fire batterier uavhenging av hverandre, nye LiPo til Easyglider, til sender og mottaker på FPV er på vei også.
        Og testa om høyderoret endelig er rolig, og det ble det!.. . Har skifta ut Hitec 5955 med en Bluebird 31 kg`s servo på høyderor, og det er råå brutal kraft. En hissig servo jeg tester ut for å bruke i stor F-16. Så det ser meget bra ut, men må se det over tid. Jeg har skifta ut servo på utløsning, satte inn en 10 kilos Hitec der. Har også kjøpt en gammel Futaba 6 kanals radio kun for kamera, 550 kroner 35 Mhz. Justert nedovertrekk på motor til det jeg vil ha, og venter egentlig bare på å kamera. Nye drivbatterier er kommet, det holder på å flaske seg.. Men det har kommet snø på isen, så ski på dollyen er jo en ide ..
        Siste er at jeg har justert ballanseror til 60 grader opp, det vil gjøre en forskjell og vil prøve det først før jeg bygger om til rotowing.
        Last edited by Soarer; 04-02-13, 16:50.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • Originally posted by Soarer View Post
          Så nytt kamera er også på vei, et KX 191. Noen som veit om et mye bedre FPV kamera enn det?
          Det er mange kameraer som er mye bedre enn KX 191. Det er også uforholdsmessig tungt, sammenlignet med tilsvarende Sony-baserte kameraer på Ebay uten den tunge kassa (som også er mye billigere). Det gir bra nattopptak, men er ikke noe særlig om dagen. For min egen del bruker jeg mest denne for tiden, Just a moment...]HoryzonHD Full HD 1080p FPV camera V3 [HoryzonHD V3] - $160.00 : FOXTECH FPV SYSTEM[/url] , gjerne sammen med Gopro og switch. Overføringen blir selvsagt ikke HD, men onboard-opptaket på mikro SD er jo HD. Det er ikke noe særlig i dårlig lys, i likhet med Gopro (jeg har ikke testet Gopro 3 ennå).
          Last edited by bjeff; 05-02-13, 00:09.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • Var litt tungt det KX 191 ja, men får ta en titt på HD kameraet seinere. Det var endel bra finesser der iallefall. Men kamera-riggen er ferdig, gjenstår bare å bytte ut digi-servo på tilt med en treig analog servo pga at den digitale lager mye vibrasjoner da den motvirker vekta så nøyaktig. Vil tro det blir bedre med en skrap-servo.. Både GoPro og FPV kamera er ser det samme, slik må det jo være her..
            360 grader pan, 30 opp og 30 ned tilt.
            Attached Files
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • Da er det gjort!, ørna venter på å få litt luft igjen.

              Det tok litt tid det her, finner liksom ikke flyten i jobben som før, men men.. En har bare to hender og og..
              Eneste "trøbbelet" er en ESC, men løsning kommer nok, om ikke så bytter jeg den ut, glatt! Har pynta litt på vingene, de mangla liksom litt fortsettelse av farger og helhet syntes jeg, over og underside. Så nå ser det bedre ut for meg iallefall, og for meg så er det det som betyr noe på den greia her.
              Og testa alt, rorutslag med rolige servoer (...!), dropp av motor-riggen funker perfekt, AV link og RC link. Alt ser veldig bra ut, begge veeldig langt ut.., CG flytter seg ikke en millimeter med eller uten motor på dropp av nyttelasta, vesentlig..
              Så da er det vel bare å finne en dag da.. Enten på hang eller med dolly.
              Attached Files
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • Litt av en bygge-stamina du har! Og du risikerer å få til noen episke opptak med det hodet i bildet Neste steg blir kanskje å utstyre hodeområdet med ekte fjær? Det eneste som bekymrer meg bittelitt, er vibrasjoner i Goproen. Særlig på full oppløsning, det blir spennende å se.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • Kudos for petter-smart løsninger og stå-på-vilje Gudmund! Hehe..

                  Kom deg til Fagernes da og hils søstra mi!
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • Håper det blir bra, at ikke vibrasjoner tar livet av hele greia.. Radioen jeg har på kamera har ikke mulighet for justering av servohastighet, MPX 4000`en har det.. Tror mye kunne vært løst der. Men har jo enda ikke filma noe og sett om det blir slik. Riggen er iallefall beinstiv, så vibrasjoner må komme fra servoene i tilfelle.
                    Fagernes blir det ikke i år heller, jobbhelg fjerde året på rad..
                    Ser iallefall fram til å få filma litt etterhvert
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • Så flyging skal det bli, med flett nye LiPo og LiFe. Burde hatt en safe å ha de i...
                      Attached Files
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • Skipper 8 celler og bytte av propell.. Venter på to 5S, så kan jeg ta det derfra Condoren min hadde det. Og så kan de brukes der og.
                        De to 4S kan jeg jo ha i Predatoren, en om gangen på en Plettenberg FAI.
                        Fikk skifta registerreim på bilen idag, venta i tørrlynget med smørhang.
                        FPV med ørner, Bud er en fin plass..
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • Originally posted by Soarer View Post
                          ...Fikk skifta registerreim på bilen idag, venta i tørrlynget med smørhang.
                          FPV med ørner, Bud er en fin plass..
                          Phøhhh - bare skryt - regner med at det var storm, snødrev og null sikt..... He he

                          Ble det en fin dag med film og bilder som kan du kan dele med oss?
                          Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 21:57.

                          Comment


                          • De har jeg i hodet . Har film fra GoPro ja, men skal gjøre noe bedre før jeg lager noe film på det, selv om det er fint å se Gulberget ifra høyt i oven. Tørt langt lyng, sval vind fra sør, Trude Elrei.. En trenger ikke å blåse opp ting derfra.
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • Fikk du den opp, eller? Skjønner ikke stort av petting mellom linjene.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment


                              • Idag var det Easyglider. Men får den nok opp ja, går nok bra det..
                                Sånn for å ha det klart, det er umulig å få den opp aleine, til det er den for tung og for mye å ha kontroll på. . Men kan ikke huske det har vært så fint der i februar, heilt som på våren som kommer.
                                Last edited by Soarer; 25-02-13, 23:28.
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X