Unconfigured Ad

Collapse

Predator F3F

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

Du kan si det så enkelt som å sammenligne med en som står på et surfbrett i ei diger bølge.
    Hvor høyt oppe i bølga kan overføres til hvor hen du er på hanget.
    Langt nede og ute på bølga, er tilsvarende langt ute på hanget. Plenty løft og akselerasjon i den beste løftsona, tilsvarer det bratte partiet i ei surfbølge.

Legger du til bortimot null luftmotstand som disse flya har, så må det bli fart temmelig kjapt. Det at de svinger så krapt ligger i selve konstruksjonen, vingeprofil, planform, tyngdepunkt og mye mye mer. Det er mye her det avgjøres blandt dagens toppfly, farta er så å si lik. Å beholde farta igjennom svingen uten tap, det er der kunsten ligger..

Kjekt å vekke andres interesse for seilfly, det var halve meininga med det, og takk for fin kommentar..
    Mvh
    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• jj
      • Nov 2002
      • 1327

Hehe, det var en sammenligning som skal brukes i andre sammenhenger
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

Comment

• G-Force
        • Jun 2006
        • 328

Hjertelig takk Malones, er mange parametere skjønner jeg, men blei litt klokere av forklaringen din =)
        Med vennlig hilsen
        Asbjørn Kristiansen, Ski
        -------------------
        Teori er når man skjønner alt,
        men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
        men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
        ingenting fungerer som det skal,
        og ingen skjønner hvorfor..
        ------------------------------
        http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

Comment

• Soarer
          • Mar 2005
          • 1856

Joda, det er mye rart når en beveger seg inn på et område som har med tiendedeler å gjøre. Men basic er trening, innstillinger som en er komfortabel med (funnet ut av), og et fly som en virkelig kjenner. Har en det, så kan en legge mange flotte fly ned på ambolten.

Jeg husker godt Preben Nørholm fra Danmark som stillte opp på F3F på Hafjell i hine hårde på sene 80 tall, da Ottar Stensbøl var Primus for Pellestova. Det var tider det!

Da var det Sagitta, Vampir og Trico 2002 som gjalt, men det brydde ikke Preben seg om.
          Har knørva den Graupner Cirrusen så innmari at tippene nesten møttes i svingene, og gjorde alle de hotte flya til skamme. Og det med et fly som han virkelig kjente. For de som ikke veit det, Graupner Cirrus er bare ei dingle i forhold til alle de andre han banka på nevnte ambolt.
          Da skjønte jeg at erfaring med modellen har mye mer å si enn at en har noe hott og nytt å vise.

Men tilbake til det du lurte på, og som jeg svarte lett på, så er det andre faktorer som en på surfbrettet ikke kan gjøre noe med.
          Vi kan gi dykkror, og således gjøre "bølga" enda brattere. Og har du løft nok til det, så går alt over i fart.
          Det er en stadig ballansegang, finne ut hvor på bølga en er.. Spørsmålet ditt med Ceres etter landingsforsøket er akkurat det, ut på bølga igjen, og da får ting fort fart.

Trening på modellen til å beholde den farta, gir større og større fart for hver legg til en topper ut på tiende legg. Og har modellen de rette egenskapene til å bevare farta selv om du roter litt i inngang, ja så har du et fly du kan komme langt med. Det er nok der den store forskjellen på fly idag fraviker de på sein 80 tall og tidlig 90. Nå er flya så gode at det er opp til den som har stikka. Hvilken modell folk velger, har mye med hvem som har oppnådd hva. En kan si at feberen gjør at en henger seg på den bølga det kreerer, selv om de i aller øverste sjikt kunne gjort det samme med nesten hvilket som helst fly i øvre klasse. Fordi de har gjort leksa si, og virkelig kan det de driver på med.

Men fellesnevneren for alle slike topp konkurransefly, er at de er utrolig enkle å fly, har de mest tilgivende egenskapene det er mulig å bygge inn (med få unntak), og således ufortjent ikke velges fordi folk vanligvis ser på topp utstyr som ei farlig greie.
          Slik er det IKKE! De flyene det er snakk om gir deg en utrolig øyeåpner når du får oppleve det. Det finnes ikke maken, heller ikke ord til å beskrive den følelsen du får da. Har du en gang flydd et fly som sier javel, har du ikke mere å by på?..!!
          Ja da ser du deg aldri tilbake heller, for da er det opp til deg i mange år framover med samme flyet..

Min påstand er at om en kjenner et toppfly ut og inn idag, og presterer topp resultater med det, så er du fremdeles oppe i toppen om fem år med samme flyet. Så små er forskjellene i utvikling i mine øyne. Men snakker da om topp pilot i Norge, for å fremdeles være topp.
          Utviklinga nå dreier seg mest om bittesmå detaljer en kan løse ved å kjenne flyet inn og ut heller.
          De aller fleste bytter fly før de har knekt koden på det (!), og således føler at noe annet nytt og hot er mye mye bedre..
          Men det er som regel ikke det, de bare tror det, eller har hørt det. For alle fly som kommer som nye, er et resultat av en videreutvikling av noe annet. Da er det kjekt for meg å bryte den kjeden med Predatoren, for alt der er nytt.
          Både profil, planform, V-form pluss mye mer er ikke servert før. Og nå som de store gutta har hengt seg på for å få den max i både drag og styrke, så har jeg og de fly leenge.

Og det er mye der det nye rir markedet, må ha, bare, må ha. Se og lese rapporter får lommeboka til å overtale en til å gjøre valg en ikke trodde en skulle tidligere på dagen. Men rett nok, hadde ikke de små forandringene solgt heller, så hadde utviklinga gått treigere.. Det er jo ikke nytt, sånn har det alltid vært.
          Jeg gjetter glatt rått på at bare halvparten av de som uttaler seg på en tråd om et nytt fly, virkelig har peiling på hva de prater om. Fordi de 50% skjeldent eller aldri har deltatt i F3F der slike ting kan defineres eller avgjøres. Om en faktisk gjør det, setter fingeren på forskjellen, så er du en meget erfaren F3F pilot også.

Litt OT, men en iallefall mitt synspunkt på toppfly idag.
          Kjenner du flyet, og flyet har potensiale og er anerkjent som et bra valg, så kan du også med erfaring banke nesten hva som helst som kommer.
          Poenget mitt er at en må fly mye og analysere det en driver på med for å kunne si at noe idag er mye bedre en noe annet.
          Da gjelder det de topp fem idag, og Predatoren er etter mitt og mange andres syn som har mye mer peiling enn meg på å få tidene ned, ett av de topp fem det er snakk om. Hadde den ikke vært det, så hadde heller ikke store navn som Alexis Marechal valgt det flyet i 09 sesongen. Det er iallefall min konklusjon, for han har fly å velge imellom må vite.

Utviklinga nå fremover tar veeelig små steg som sagt, og de som vet å definere den lille fine forskjellen, de har også lest leksa si nok til å uttale seg, flydd de hundrevis av timene det kreves til å si fra eller til på sånne ting.
          Kjekt å vite at noen av de har valgt Predator som sitt førstevalg
          Last edited by Soarer; 08-04-09, 04:09.
          Mvh
          Gudmund

Comment

• Soarer
            • Mar 2005
            • 1856

Originally posted by jj
            Hehe, det var en sammenligning som skal brukes i andre sammenhenger
            He he, selvfølgelig...
            Mvh
            Gudmund

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

Originally posted by Soarer
              J
              Men fellesnevneren for alle slike topp konkurransefly, er at de er utrolig enkle å fly, har de mest tilgivende egenskapene det er mulig å bygge inn (med få unntak), og således ufortjent ikke velges fordi folk vanligvis ser på topp utstyr som ei farlig greie.
              Slik er det IKKE! De flyene det er snakk om gir deg en utrolig øyeåpner når du får oppleve det. Det finnes ikke maken, heller ikke ord til å beskrive den følelsen du får da. Har du en gang flydd et fly som sier javel, har du ikke mere å by på?..!!
              Ja da ser du deg aldri tilbake heller, for da er det opp til deg i mange år framover med samme flyet..
              Jeg kan ikke bli mer enig med deg her, Soarer! Med en konkurranse F3F/F3B-modell kan man med ett fly erstatte all det rælet folk kjøper og drar med seg på ut hangkanten. Ett fly for alle vindforhold og som flyr så enormt mye bedre enn jeg kan beskrive med ord. Det må rett og slett oppleves! Kjøp gjerne en god gammel sliter som feks Ellipse II eller Tragi (flyklare fra 3000,-),- eller en Predator, og jeg tror mange vil bli fullstendig henrykt over de egenskapene som er i en slik modell. Dette er fly som er snille som ett lam, samtidig har de en prestanda og presisjon de fleste fortsatt har tilgode å oppleve.

Ellers er det godt å se at Predatoren fungerer! Dette er også en svært god inngangsbillett til å få seg en modell med gode prestanda!
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• sjaa
                • Feb 2006
                • 601

Originally posted by Tom Erik
                Jeg kan ikke bli mer enig med deg her, Soarer! Med en konkurranse F3F/F3B-modell kan man med ett fly erstatte all det rælet folk kjøper og drar med seg på ut hangkanten. Ett fly for alle vindforhold og som flyr så enormt mye bedre enn jeg kan beskrive med ord. Det må rett og slett oppleves! Kjøp gjerne en god gammel sliter som feks Ellipse II eller Tragi (flyklare fra 3000,-),- eller en Predator, og jeg tror mange vil bli fullstendig henrykt over de egenskapene som er i en slik modell. Dette er fly som er snille som ett lam, samtidig har de en prestanda og presisjon de fleste fortsatt har tilgode å oppleve.

Ellers er det godt å se at Predatoren fungerer! Dette er også en svært god inngangsbillett til å få seg en modell med gode prestanda!
                Dette kan jeg skrive under på!
                Uten at jeg konkurrerer noe så har jeg hatt det utrolig mye moro med min Miraj på skrenten. Det er en gammel traver nå, men flyr mer enn kvasst nok til mitt bruk. Billig var den også
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

Comment

• G-Force
                  • Jun 2006
                  • 328

Nok en gang, hjertelig takk for forklarende svar, og svært fyldig som sådan =) Synd at vi på sørøstlandet ikke har samme mulighetene til å drive på på samme måte som dere som bor midt i smørøyet av fjellheim og kystlandskap. Dersom det hadde vært tilfelle, tror jeg at jeg ofte ville vært å finne på hanget, det er det ingen tvil om, og jeg tror nok Predatoren ville vært i hangaren =)
                  Last edited by G-Force; 08-04-09, 20:40.
                  Med vennlig hilsen
                  Asbjørn Kristiansen, Ski
                  -------------------

Comment

• jørgen123
                    • Jul 2005
                    • 706

er det ikke en liten knaus du kan fly hang på i området? vi som har hang på 350 høydemeter rett fra havet er jo ekstremt heldig! man trenger jo strengt tatt ikke mer enn en liten haug på 10-15 høydemeter (og helst 150m lang) for å fly på!
                    Jørgen Wake Stensen
                    Bodø MFK
                    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• G-Force
                      • Jun 2006
                      • 328

Tror kanskje jeg må sjekke opp dette med gutta i den lokale klubben etterhvert, er meget godt mulig at de vet om lokasjoner ikke altfor langt unna som er egnet ;o) Håper det. Jeg flyttet til Ski sist sommer og har ikke begynt å fly ennå. Har en Easyglider Elektro som jeg skal starte med, og etter hva jeg har sett her på forumet, så er det en del som bruker disse også på hanget, så da regner jeg med at jeg har et greit utgangspunkt dersom jeg finner en egnet plass for hangflyging etterhvert.

EDIT PS: Blei litt mye OT i tråden til Malones her nå, beklager det, hjertelig takk for svar i hvertfall =)
                      Med vennlig hilsen
                      Asbjørn Kristiansen, Ski
                      -------------------

Comment

• Soarer
                        • Mar 2005
                        • 1856

Det er heeelt greit ja. Alt som kan friste folk ut på hanget og få oppleve hva det kan by på, alt det har plass her
                        Skulle bare ønske at folk tok steget som innebærer å ha et fly som gir det rettferdighet. Og er således enig med Tom-Erik i at har en et skikkelig fly, så åpner det seg ting og muligheter du ikke hadde drømt om engang. Easyglider ok, du får flydd, men det stopper også der..

Musikken du var interessert i filmen om Ceres og Predator er forresten Erik Vøllo med den første melodien, og den andre er fra Third I Vision. Kontakt Morsan her på forumet om det.
                        Her er filmen. http://www.youtube.com/watch?v=aGPIpXWN00s

Nå braker det løst snart, tørrlynget vaier i Bud
                        Last edited by Soarer; 09-04-09, 14:14.
                        Mvh
                        Gudmund

Comment

• Soarer
                          • Mar 2005
                          • 1856

Har fem fly å sette isammen for folk til vårt første F3F stevne. Starter nå med en Predator, og regner med at den pluss to til er ferdig seint i kveld, for i morra er det ut å fly! Ett av de er riktignok mitt, en Short Ascot.
                          En må jo stå på litt for å få folka ut.
                          På med musikken, stå med føtene saman, og kjøyr.. (trim for eldre..
                          Mvh
                          Gudmund

Comment

• Soarer
                            • Mar 2005
                            • 1856

Da er Torbjørn sin Predator ferdig. Bare bipping på radioen og CG igjen. Nå er det en Ascot som venter..
                            Mvh
                            Gudmund

Comment

• G-Force
                              • Jun 2006
                              • 328

Originally posted by Soarer
                              Det er heeelt greit ja. Alt som kan friste folk ut på hanget og få oppleve hva det kan by på, alt det har plass her
                              Skulle bare ønske at folk tok steget som innebærer å ha et fly som gir det rettferdighet. Og er således enig med Tom-Erik i at har en et skikkelig fly, så åpner det seg ting og muligheter du ikke hadde drømt om engang. Easyglider ok, du får flydd, men det stopper også der..

Musikken du var interessert i filmen om Ceres og Predator er forresten Erik Vøllo med den første melodien, og den andre er fra Third I Vision. Kontakt Morsan her på forumet om det.
                              Her er filmen. http://www.youtube.com/watch?v=aGPIpXWN00s

Nå braker det løst snart, tørrlynget vaier i Bud
                              Takker for info. Er forresten godt klar over at Easy'n på langt nær er god nok for slike ting dere innvidde driver med, det jeg hadde i tankene, er at det kanskje er et greit fly å sende ut den første tiden man prøver seg på hang? Med tilegning av bedre flygeevner-og kunnskaper øker jo også kravet til grommere fly, men man bør kanskje ikke kaste seg på f.x Predator med en gang? Eller er det kanskje det man bør, mtp det du har sagt om hvor lettflydd det er osv? Jeg har alltid vært FOR å satse på kvalitet direkte fremfor å kjøpe mindre vellykkede utgaver først.
                              Last edited by G-Force; 09-04-09, 19:11.
                              Med vennlig hilsen
                              Asbjørn Kristiansen, Ski
                              -------------------

Comment

• Ben_E
                                • May 2003
                                • 621

Originally posted by G-Force
                                Takker for info. Er forresten godt klar over at Eysy'n på langt nær er god nok for slike ting dere innvidde driver med, det jeg hadde i tankene, er at det kanskje er et greit fly å sende ut den første tiden man prøver seg på hang?
                                Du skal ikke undervurdere EasyGlideren. Den funker alltid - du trenge bare tenke på at det er løft - så flyr den, i allefall ikke langt i fra. Den kommer til å gi deg masse god flytid. Ideell til å prøve ut nye steder, og den krever ikke så mye av landingsplass heller, den tåler alt
                                Ben-Erik Ness
                                Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                                http://www.jetsofbergen.no

Comment

Working...