Du kan si det så enkelt som å sammenligne med en som står på et surfbrett i ei diger bølge.
Hvor høyt oppe i bølga kan overføres til hvor hen du er på hanget.
Langt nede og ute på bølga, er tilsvarende langt ute på hanget. Plenty løft og akselerasjon i den beste løftsona, tilsvarer det bratte partiet i ei surfbølge.
Legger du til bortimot null luftmotstand som disse flya har, så må det bli fart temmelig kjapt. Det at de svinger så krapt ligger i selve konstruksjonen, vingeprofil, planform, tyngdepunkt og mye mye mer. Det er mye her det avgjøres blandt dagens toppfly, farta er så å si lik. Å beholde farta igjennom svingen uten tap, det er der kunsten ligger..
Kjekt å vekke andres interesse for seilfly, det var halve meininga med det, og takk for fin kommentar
..
Hvor høyt oppe i bølga kan overføres til hvor hen du er på hanget.
Langt nede og ute på bølga, er tilsvarende langt ute på hanget. Plenty løft og akselerasjon i den beste løftsona, tilsvarer det bratte partiet i ei surfbølge.
Legger du til bortimot null luftmotstand som disse flya har, så må det bli fart temmelig kjapt. Det at de svinger så krapt ligger i selve konstruksjonen, vingeprofil, planform, tyngdepunkt og mye mye mer. Det er mye her det avgjøres blandt dagens toppfly, farta er så å si lik. Å beholde farta igjennom svingen uten tap, det er der kunsten ligger..
Kjekt å vekke andres interesse for seilfly, det var halve meininga med det, og takk for fin kommentar

Comment