Er det den nye kroppen - linjen var så smal og lekker.....
Unconfigured Ad
Collapse
Predator F3F
Collapse
X
-
-
Har fikset litt på kosmetikken og flyegenskaper til Predator II som passer til DS Ridgeline i Realflight.
Comment
-
Styre for et stiiiilig fly!....
Skulle ønske jeg fikk det der inn på min Realflight G3,5, men har ikke innsikt nok
Jeg har min omtrent klar til test (glassversjon), men det er faktisk bra med snø på Gulberget enda, så jeg venter noen uker.
Bra jobba Kristian!Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Lenge siden det har vært noen skriverier om Predatoren, så jeg får skrible noe selv.
Vi hadde en kjempeflott dag med lufting av 4 stk. Predatorer, 2 av dem jomfruturer, og diverse andre seilflymodeller. Det var rett og slett en heftig start på årets seilflysesong for mange av oss som driver med det her i området. Så vi er spent på resten av sesongen, og Bud nærmer seg kraftig..........
Comment
-
Eneste forskjellen på monteringa er at det i halen på P2 er vanline linker, ikke kulelinker.
Og at kroppen er så smal at servoene må stå etterhverandre, eller 45 grader offset, da inntil hverandre.
Det er også en forskjell i at støtstengene dras i når en gir opp-ror, ikke skyves.
Selve utforminga av kroppen er mye lik Strega, et annet fly de lager.
Men halen er totalt ny, større vinkel og smalere korde pluss lengre vingespenn.
Og TP29 profil i halen som standard.Last edited by Soarer; 04-05-10, 08:17.Mvh
Gudmund
-
Det bippes inn radio her, og planen er å ta jomfrutur på Predator P2 i morra.
Flyet er det første i den nye støpen, så det er på tide, selv om jeg veit at det ikke er overraskelser av negativ art.
Mange som flyr P2 verden over, men jeg og Jo Grini er vel de eneste i Norge enda.
Min er en glassversjon, og ser ut som et smykke..Og lett..
Rapport kommer i morraMvh
Gudmund
-
Har behov for å ta av bakvingene på Predatoren når jeg frakter den, kulelinkene som følger med egner seg ikke til å demontere/ montere mange ganger. Fiklete er den også..
Vet jeg har vært borti ganske små kulelinker med en liten lås på, som kan kobles på/ av uten fare for slitasje, men klarer ikke finne det igjen noen steder, noen som vet??
Kjell ArneComment
-
Svaret finnes på www.hang.no en ny nettside dedikert til hangflyging for alle i Norge!Ben-Erik Ness
Bergen Modellflyklubb
Go FASST or go home... ..build to fly not to crash
www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!
http://www.bmfk.no
http://www.jetsofbergen.no
Comment
-
Etter å ha hatt den klar noen dager, så var det først regn, neste dag tåke, så 17. mai, men idag klaffet det.
Dro ut i Malmefjorden for å fly på Skoften mot nord-øst, istedet for en halvtime til i bil til Skotten.. Skoften er ca 30 minutter fin gange på sti, og selve hanget er helt reint og går fra toppen over i 70 grader skråning alle de 250 meterne ned til flatlandet under. Forøvrig på samme plass som jeg hadde jomfrutur på Ceres og Aris, og ørna på motsatt hangside 50 meter unna. Men iallefall fine forhold med fire-fem meter litt skrå fra høyre.
Jeg var jo litt spent da på hvordan det her artet seg, og det viste seg at den var ganske forskjellig faktisk. Endel skarpere på rorene, og siden halen er som den er, skarpere V, lengre vingespenn og en mye smalere korde, så har jeg faktisk siderorskobling på denne.. . Og sideror virket veldig bra, overraskende bra, bedre enn de andre flyene jeg har.
Men på høyderor var den mye skarpere enn versjon 1, jeg reduserte faktisk utslagene med 40 % fra den den var satt opp med på første turen. Også CG ser ut til å være litt lengre frem enn på V1, da jeg putta inn to tiere, en femmer og to kronestykker for å roe den litt ned.
Min er en glassversjon, den første utav forma. Jeg trengte kun 40 gram blyhaggel for å få CG på 115 mm. Og før sparepengene mine havna fram i nesa, så veide den kun 2010 gram, flyferdig.. Og det er meeget lett.. Så jeg likte flyet jeg... Men det trengs litt mer laborering og flytid for å finne ideell setting på alt enn å bare overføre det jeg hadde på V1 over på denne. Det har med halen å gjøre, det nye profilet der, TP29.
Og flyet var veldig stille. Nord-øst er fint for termikk her oppe, pga at vi har nesten alltid sol-innstråling, men også forholdsvist kjølig temp. Dermed blir det effektivt oppvarmet det som kan løse termikk, og slik var det idag også selvfølgelig. Så fra såkalt dobbelt Jesus-høyde stuper jeg inn i banen for å leike meg litt, men det som slår meg er at flyet er veldig stille for farta å være. Og hadde ikke konen i halen på, som er annerledes på dette flyet enn V1.
Men alt i alt en balsam dag. Og kommer mer tilbake med hva jeg finner ut av ting og tang. Fly mere først..Mvh
Gudmund
-
Min Predator V2 er dessverre ikke fløyet enda, men ligger i bilen og er klar med krok.
Totalvekt på 2210g (vet ikke om det er enkelt eller dobbelkarbon vinger)
Kropp 685g (høyderor 2x 44g)
joiner 82g
vinger 712 + 731g
Jo Grini
www.jojoen.noComment
-
Ser endel freskere ut enn rødt, hvitt og blått.. Hmmm....
Du har nok en singel karbon. Full pedal, enten bak hanget, foran eller på vinsj
Har hatt besøk på hangene mine vil jeg si, sia det er ingen andre her til å ha hangene varme.
Og det er skjeldent må vite å ha besøk. Så jeg lagde en snutt etter å ha lagd gele`av nesa på Predator`n min.
Da var det bare å ta opp kameraet og filme 4 m/s på nordavind, Skoften. Ett av seks hang på den vindretninga.
Teller vel 15 gode hang nå, minst. Og teller enda
Mvh
Gudmund
-
Da har vel ryktene nådd fram ettersom jeg forstår..
Joda, jeg har kræsja... Har dårlig erfaring fra tidligere om å si at jeg ikke har kræsja på aldri så lang tid, men glemte effekten av det...
Som sagt før, ifra dobbel Jesus høyde.. Så omtrent slik var det..
Kom inn etter 300 meter stup på kanten. Men ingenting virket på høyderor, så ene vingen traff ei gresstue og flyet omtrent eksploderer i vinger og deler ser det ut til.
Kroppen fortsetter rett fram i samme halvmeter`n ca 30 meter til, og står inn i moder jord til midt mellom bakkant og bakvingen. Jeg måtte faktisk sette meg ned og ta grundig spenntak med beina på hver side for å ha sjangs til å dra det ut..
Så kroppen på Predator`n er heller litt løs i nesa og joiner`n har flytta seg ca 5 cm bakover, og er knekt..Alle vinger intakt, unntatt et lite hakk i ene bakvingen da en 6 mm karbonbolt brakk rett av. Uutroolig...
MEN, det var litt av en dag må vite. Regnbygene sto i kø, og traff oss grundig. Yr hadde meldt oppklarning og 4 meter fra nord om en time. På tross av det (..) så foreslo jeg at vi drar opp på Skoften. Da står vi på stripa til klubben pga været og vurderer situasjonen. Stripa er to minutt unna der vi går opp på hanget. Så vi kjører en tur rund og viser de en fin plass på sønnavind, et dyrka jorde der jeg hadde prøveturen med ørna. Akkurat da titter sola fram 10 sekunder, så jeg sier at det er på tide å ta turen opp på Skoften. En halvtime på en fin sti, ikke for bratt heller, så er vi oppe. Utsikten er formidabel, men det er pøkk stille.. Og duskregn.
Nede på sjøen ser vi at det er ting på gang, eller nei.. Og etter 20 slike analyser så kommer det inn. Ikke mye, men nok. Fire meter rett inn var målt på det meste, og nå som en liten snutt om det klar i meldinga over, da kan du se at det er en fin plass å være. Skoften er ett av de seks hangene her på nordavind, og alt for lite brukt..., kun 10 minutter unna Molde.
Igår møttes vi i Bud igjen, og etter å ha hatt viskerne på bilen for fullt sia Molde, så kommer jeg ut av veggen i Elnesvågen, 10 minutter unna Bud. Og det er omtrent som en åpenbaring å se. Blå himmel, Cumulus Congestus, og rett inn fra vest.. Ole og Leif var allerede oppe da jeg kom opp, men de hadde ikke flydd enda. Vi fikk ei lett byge før alt var klart, men så var det å hive ut i stødige 8 m/s.
MED termikk.. Kasta ut Arisen rett i ei boble, og 10 runder etterpå lå flyet litt bak kanten i vel 300 meter. Så vi leika oss så mye som vi syntes vi fortjente, og hadde en veldig bra dag. Bare synd med Ole sitt fly, det gikk rett ned etter å bare ha hatt ca 2,4 i kontakt .. Loddrett ned ifra 150 meter omtrent i bunnen av hanget på nordspissen. Jeg klatra ned og fant flyet med en gang, og det var faktisk like helt utenom brest foran bakvingene, og en bit av nesa som var borte. Likeså batteripakka. Men alt i alt en veldig smilende gutt som fikk flyet sitt tilbake
Godene er ujevnt fordelt mente de.. De ville gjerne ha med noen hang hjem til Kongsberg og Notodden.. Jeg tror så absolutt at det var verdt turen å ta den lange veien hit, og i skrivende stund er de vel såvidt hjemme igjen.
En ting til, da vi sto på stripa og vurderte, så fant jeg det beste hanget vi har på sør-vest.. Og det er i luftlinje max en kilometer unna modellflystripa (hallooo...) vi har brukt i 15 år, minst.. Så det må testes neste uke...
Så nå er det vel over 15 hang her, mener da gode hang. Så Ole har nok rett, godene er ikke jevnt fordelt..Last edited by Soarer; 26-05-10, 22:35.Mvh
Gudmund
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment