Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hotliner med futt??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hvis det ikke er nevnt før så trenger du et liten 800-1000mA mottaker batteri pakke (NiMh/A123) sammen med en bryter/lade plugg

    Comment


    • #47
      Jeg vet flere kjører på Castle 125, men jeg annbefaler Castle 180, føler det blir sikrere.. Det er veldig trist når det begynner å brenne...
      Svein Kjetil Litlehamar
      Stavanger

      Futaba 10C Fasst
      -------------------
      Demon F5D

      Comment


      • #48
        Originally posted by elektrodude View Post
        har liggende en 120A esc,holder den til dette oppsettet?
        Nop, hvis du skal stole på 120A'en så må du ned på propell størrelse eller antall Celler noe som definitivt vil gå ut over nattesøvnen
        Last edited by Quadrocopter; 15-07-09, 00:29.

        Comment


        • #49
          Et alternativ til å bygge en ny er å sjekke bruktmarkedene i f.eks Tyskland.
          Mange som starter med dette går relativt fort lei og selger hele pakka til under 1/2 pris!
          Last edited by Quadrocopter; 15-07-09, 00:30.

          Comment


          • #50
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Nop, hvis du skal stole på 120A'en så må du ned på propell størrelse eller antall Celler noe som definitivt vil gå ut over nattesøvnen
            Og det er ikke aktuelt Ok så man kjører med esc uten bec. Men man trenger ikke den opto isolatoren da? eller retter sagt, man skal ikke bruke den da.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #51
              Originally posted by elektrodude View Post
              Og det er ikke aktuelt Ok så man kjører med esc uten bec. Men man trenger ikke den opto isolatoren da? eller retter sagt, man skal ikke bruke den da.
              Optoislolatoren fjerner (galvanisk skille) støy/peak'er på signal kabelen som genereres fra en ESC/motor som er maksimalt stresset - denne støyen kan forstyrre mottaker / servoer.
              ESC'en sin BEC skal du ikke bruke under noen omstendigheter - det er så høye effekter i spill her at man kan risikere at ESC'en ryker grunnet varme etc. - hvis du da ikke har mottaker batteri så ender du rett i bakken
              Last edited by Quadrocopter; 15-07-09, 00:49.

              Comment


              • #52
                Castle er med bec.Derfor "skal" du bruke opto. Det er for ikke motoren skal starte når den ikke skal.. Du vil ikke ha en hotliner som suser rundt som en illsint veps så du ikke får stoppet!

                Det er snakk om en 100,-lapp Bare for sikkerhetskyld..
                Svein Kjetil Litlehamar
                Stavanger

                Futaba 10C Fasst
                -------------------
                Demon F5D

                Comment


                • #53
                  Riktig som Quadrocopter er inne på her.. Castle hadde tidligere problemer med at motor startet uventet, dette skal være rettet opp i nå.. Men ja, du må ha!
                  Svein Kjetil Litlehamar
                  Stavanger

                  Futaba 10C Fasst
                  -------------------
                  Demon F5D

                  Comment


                  • #54
                    Denne optoisolatoren fungerer utmerket: 404 Not Found

                    Forøvrig interessant å høre om flere som lider av søvnproblemer etter en heftig tur med et nytt hotliner oppsett eller pga grubling over nye løsninger som skal testes ut. Ytelsen til disse modellene blir bare drøyere med årene. Når ser vi 100 m/s vertikal speed? Man er på 70-80 m/s nå etter hva jeg vet....

                    Begynte med denne type modeller for snart 10 år tilbake og husker ennå adrenalinkicket etter første tur med en Simprop Selection satt opp med et 10 celler Plettenberg børsteoppsett. Ganske brukbare saker på den tiden, men blekner selvfølgelig mot Lipo rakettene som regjerer i dag... Etter det har det gått slag i slag med flere typer Surprise, Avionik, Ariane, etc. I tillegg diverse typer F5D. Det er vel kombinasjonen av de brutale kreftene og de perfekte strekene på himmelen som gjør utslaget for min del
                    Hangar:
                    Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                    "In thrust I believe"

                    Comment


                    • #55
                      Da har eg handlet meg optoisolatorer får ta det litt etter vert dette prosjektet her. Har nettopp handlet nytt røyksystem til 40% min,nytt motoroppsett til Addiction,nytt fly til guttungen,ny sender til meg selv,Siren er jo også ganske ny. Og så er det jo slike andre "unyttige" utgifter som att aircondition på bilen røyk i sist uke,og kjerringa skulle absolutt til Kypros i 14 dg også
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

                      Comment


                      • #56
                        Da var siren testet med ny spinner og propell. Satte på en RFM spinner med RFM-17"x18" propell. Fikk 70A strømtrekk med dette oppsettet,og den fløy litt raskere. Tror ikke Siren takler så mye mer hastighet før den klapper sammen,så eg gir meg der uten å bli fornøyd med hastigheten
                        Man får hva man betaler for
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by skl View Post
                          Her er min og en kamerat`s, ferdige herligheter!

                          Surprise XIV
                          -Neu 1512 1D
                          -CC 180
                          -NeuE 4S 5000mAh 35-70C
                          -TP 5S 3750mAh 30-60C
                          -RFM 16*17 slim, uten twist på spinner.


                          Enigma
                          -Neu 1512 1D
                          -Markus SL250
                          -NeuE 4S 5000mAh 30-60C
                          -RFM 16*17 slim, uten twist på spinner.

                          Hvordan har erfaringene vært med disse modellene og spesielt Enigmaen da jeg titter på den for øyeblikket?

                          På et engelsk F5B forum var oppsettet til en fyr sin Enigma dette:

                          'Model 2, the white one has a Neu 1509/1.5D/6.7:1 which has a Kv of 4500. The speed controller is again a CC125 and batteries are Flightpower 5s 3600. Prop choice at the moment for me on this set up is a 17x18 green on a +7 deg hub which puts peak power at 5200 Watts.,'

                          5200 Watt? Er det mulig?

                          For egen del tenkte jeg på et oppsett som gav 3000-3500watt som 'hot' men over 5000?

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Kingfisher View Post
                            Hvordan har erfaringene vært med disse modellene og spesielt Enigmaen da jeg titter på den for øyeblikket?

                            På et engelsk F5B forum var oppsettet til en fyr sin Enigma dette:

                            'Model 2, the white one has a Neu 1509/1.5D/6.7:1 which has a Kv of 4500. The speed controller is again a CC125 and batteries are Flightpower 5s 3600. Prop choice at the moment for me on this set up is a 17x18 green on a +7 deg hub which puts peak power at 5200 Watts.,'

                            5200 Watt? Er det mulig?

                            For egen del tenkte jeg på et oppsett som gav 3000-3500watt som 'hot' men over 5000?
                            Husk at dette er effekt som kun trekkes i maks 1-2 sekunder, ingen av F5B modellene i dag er bygget for å kjøres lenge med motor - den eneste plassen motoren brukes er utenfor A-basen og da kun en 2-3 sekunder dette gir en 180-220 meter høyde (ca 60-75m/s vertikalt)
                            Problem nummer to er å kunne levere denne effekten fra batteriet!

                            F5B har i dag også en del begrensninger/regelverk på hvor mye effekt du har lov til å trekke ut av drivverket og dette blir regulert v.h.a. bergensere. Dette har flyttet denne grenen over med mer fokus på Pilot ferdigheter fremfor å fortsette i utstyrs retningen som nesten drepte all interesse

                            Skal du lage en Hotliner som ikke er innenfor F5B regelverket så får du sjekke med nerdene over i USA hvor det konkurreres i å fly raskest og da sklir det for over mot F5D.
                            Ulempen er at det ikke er noe igjen etter du har lagt den siste svingen for nærme moder jord - fra 200Km/t til 0 koster et sted mellom 15 - 20 000.-
                            Last edited by Quadrocopter; 19-10-09, 16:54.

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              F5B har i dag også en del begrensninger/regelverk på hvor mye effekt du har lov til å trekke ut av drivverket og dette blir regulert v.h.a. bergensere.
                              He he. Forstår at det er et regelverk som begrenser effekt, men at det er bergensere som står for den begrensningen er overraskende Min opplevelse er vel at de, bergenensere, ikke er spesielt begrensende.

                              Nei, jeg har ingen ambisjoner om 5000+ watt.
                              Men hva er begrensingen for F5B?

                              Comment


                              • #60
                                Her er en oversikt over dagens F5B regler og som du ser så ligger det en begrensning i 1750W/minutt

                                Regler:
                                At the March 2007 meeting of CIAM the FAI passed new rules to allow lithium polymer cells to be used in F5B in 2008. The rules are as follows:

                                * Minimum model weight without battery will be 1000g.
                                * Maximum 6s (no parallel) lithium polymer cells.
                                * Battery must weigh between 450g and 600g .
                                * Power limited to 1750 Watt-minutes by an electronic device that stops the motor.
                                * Minimum surface area 26.66 dm2
                                * Maximum surface loading 75g/dm2

                                The running of the competition is as before. F5B is a multitask event for radio controlled electric gliders. The three tasks that have to be completed in one flight are Distance, Duration and Landing.

                                Distance: You have 200 seconds (3min and 20s) from the moment the model is launched to complete as many 150 metre 'legs' as possible. Each completed leg scores 10 points. You can use the motor to climb up to 10 times but all legs must be completed with the motor off.

                                Duration: At the end of the distance task you have to fly for a further 600 seconds (10 minutes). Each second airbourne scores 1 point but one point is deducted for every second of motor you use. You also lose a point for every second you fly in excess of the 10 minutes.

                                Landing: The flight ends when the model comes to rest on the ground. A landing bonus of 30 points is added if the nose of the model is within 5 metres of a pre-determined landing spot. 20 points are added if the nose is within 10 metres, and 10 points if it is within 15 metres.

                                Comment

                                Working...
                                X