Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Olavjoergensen View Post
    Schulze lager ikke 18.200 lenger så vidt jeg vet
    Jeg får snart YGE 200 HV FAI som skal prøves ut
    Hadde en lang og hyggelig samtale med Thorbjørn hos T&K ute på stripa i dag - fikk hele historien om "future 18.200F" og om hvor en av de 15 siste som ble laget havnet

    Pratet også med en representant for Plettenberg tidligere på dagen og fikk vite at de anbefaler Jung sin 200 HV FAI som en arvtager for Schulze
    Last edited by Quadrocopter; 30-07-12, 20:43.

    Comment


    • Castle Creation Phoenix 180.........

      Før:
      Click image for larger version

Name:	1-CIMG0154.jpg
Views:	1
Size:	82.2 KB
ID:	590774

      Etter:
      Click image for larger version

Name:	1-IMGP3084.jpg
Views:	1
Size:	71.0 KB
ID:	590772Click image for larger version

Name:	2-IMGP3085.jpg
Views:	3
Size:	102.9 KB
ID:	590773
      Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 21:25.

      Comment


      • Da var alternativet til CC og NEU klart - KIRA med FAI18

        Click image for larger version

Name:	1-IMGP3081.jpg
Views:	1
Size:	76.3 KB
ID:	590776
        Last edited by Quadrocopter; 27-07-12, 11:50.

        Comment


        • [QUOTE=Quadrocopter;323334]Castle Cremation Phoenix 180.........

          Før:
          Click image for larger version

Name:	1-CIMG0154.jpg
Views:	1
Size:	82.2 KB
ID:	590774

          Antar før bildet var umodifisert !?
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • Originally posted by OTA View Post
            ....Antar før bildet var umodifisert !?
            Ja, det er en helt ny som jeg har liggende (åpnet boksen nå )
            Last edited by Quadrocopter; 26-07-12, 23:27.

            Comment


            • En liten påminnelse om at hotlinere krever respekt...


              Ille å stå i veien når ting går til H...ete!
              I hangaren:

              SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

              Comment


              • Originally posted by Grumps View Post
                ...Når du sier at du laminerte kretskortet på motorfestet, vil det si at "limte de sammen" og borre hull til skruer etc? Økte tykkelsen på motorfestet...
                Tykkelsen betyr ikke så mye en 1.5 Glassfiber eller karbon plate er mer enn tykt nok - du skal ha bra med krefter før du river det av (billig å bra karbonplater i flere tykkelser finner du hos Hobbyking)

                Det som er viktig er at motorfeste (FW) har spor i kanten slik at den ikke får en mulighet til å vri seg med dertil katastrofale følger.

                Click image for larger version

Name:	1-fw.JPG
Views:	1
Size:	41.6 KB
ID:	590818

                Videre er det viktig at motorfeste går helt ut til kanten inne i flykroppen, dette gjør at du får en større og bedre lim flate pluss at sentrering blir vesentlig enklere.
                Du finner noen tips rundt sentrering ca halvveis ned i dette innlegget
                Last edited by Quadrocopter; 28-07-12, 23:36.

                Comment


                • Vel, da var NEU og CC friskmeldt.
                  Hadde en liten samtale med CC og fikk avklart et par ting som høyest sannsynlig var med på å drepe Phoenix 180'en (Noen hundre watt mer en beregnet, kjøling og ESC oppsett)

                  Da er det bare å sette i gang med å modde ESC, lage nye lufte hull og kjøpe ny propell, regner med at flyet snart er ferdig utluftet slik at det går å ha innendørs

                  Litt surt å lære på denne måten men....
                  Last edited by Quadrocopter; 30-07-12, 15:05.

                  Comment


                  • Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Vel, da var NEU og CC friskmeldt.
                    Hadde en liten samtale med CC og fikk avklart et par ting som høyest sannsynlig var med på å drepe Phoenix 180'en (Noen hundre watt mer en beregnet, kjøling og ESC oppsett)

                    Da er det bare å sette i gang med å modde ESC, lage nye lufte hull og kjøpe ny propell, regner med at flyet snart er ferdig utluftet slik at det går å ha innendørs

                    Litt surt å lære på denne måten men....
                    Hva var det du hadde "surret" til på ESC oppsettet ? Belastningen du hadde var vel omtrentlig 4KW unna hva de skal tåle som moddet, så hva noen hundre watt hadde å si fra eller til skjønner jeg ikke !?
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • Dette ser skikkelig gøy ut. synd bare at det står NAV på lønnslippen. Følger tråden med interesse. Og får trene med min Birdy og Blaze til og hvis det blir bedre tider. Har ihvertfall stor glede av å fly "fort" og høyt over jordene i Sørkedalen. Det er vel slik det hele begynner.
                      Fantastisk flytrening, er det uansett lommebok.
                      Har en Sig Ninja, som er nesten ferdig. Har sett at noen har bygget disse til "fattigmanns warmlinere." Kunne vært artig å sett om det hadde gått.
                      Men det er det at det er så mange prosjekter på gang.
                      Last edited by ArneH; 30-07-12, 22:55.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Vel, da var NEU og CC friskmeldt.
                        Hadde en liten samtale med CC og fikk avklart et par ting som høyest sannsynlig var med på å drepe Phoenix 180'en (Noen hundre watt mer en beregnet, kjøling og ESC oppsett)

                        Da er det bare å sette i gang med å modde ESC, lage nye lufte hull og kjøpe ny propell, regner med at flyet snart er ferdig utluftet slik at det går å ha innendørs

                        Litt surt å lære på denne måten men....
                        Hadde vært interessant om du kunne utdype hva som ligger i lærdommen og friskmeldingen av CC/NEU !
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • Originally posted by OTA View Post
                          Hadde vært interessant om du kunne utdype hva som ligger i lærdommen og friskmeldingen av CC/NEU !
                          Skal prøve å få tid til å modifisere CC180'en jeg har og putte kombinasjonen tilbake i modellen for å teste litt på nytt.

                          Det vi kom fram til var at ESC'en trolig hadde gått for varm og en/eller fler av MosFET'ene har tatt fyr og brent over, ryker noen så får de resterende så mye mer belastning at man ender opp i et total havari.

                          Videre var anbefalingen å få i gjennom iallefall en liten luftstrøm slik at man får en noe kjøling. Dette er den enste modellen jeg har som har helt tett FW

                          Til slutt var det å fly F5B og ikke show - maks 2 sekunder pådrag og en relativ lang pause før nye 2 sekunder.... ikke 4-5 sekunder som jeg drev på med.

                          Ang F5B Amp ratingen på 180 så er ikke den mellom 200 og 250 Amp. Det kan trekkes mer men kun som peak i et meget kort tids intervall. Ser du nevner 400A men vil ikke CC gjengen en gang høre på.

                          Det jeg kommer til å fokusere på er å få vesentlig bedre kjøling og kontroll på ESC timingen, så får jeg hive inn Eagletree loggeren for å en bekreftelse på hva Amp trekket og temperatur på motor/ESC er under flyturen.
                          Starter med en standard spinner med en "liten" prop og går oppover.

                          Grunnen til at jeg friskmelder er at kombinasjonen var i.h.t. hva delene normalt skal tåle så inntil jeg finner ut noe annet så går jeg ut i fra at det var miljøet rundt ESC'en eller feil på ESC'en som førte til havariet.


                          Har fått en del turer med KIRA/JAZZ kombinasjonen og er kjempe fornøyd med denne så jeg stresser ikke for å teste CC/NEU kombinasjonen
                          Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 21:30.

                          Comment


                          • For å ta F5B så er strømtrekket på et 6S 1512/1.5D/6.7 med en GM18x21 oppe i rundt 320A peak utfra uniloggere, men det er viktig å huske at dette er bare noen tideler og det synker kraftig (og raskt) med økt flyfart. Kommer du feks i en relativt rask lowpass med dette oppsettet og drar på igjen snakker man ikke mer enn +-200A, gjerne noe under.

                            For å ta mitt eget oppsett, så drar det ca 220A i snitt (1512/1.5D med en 3 blada GM 18 x 20, 5S TP65C). Har ikke logget, men man har grunnlag for å si peak er betraktelig høyere. Basert på samme oppsett i S14 trakk 180A i snitt, så er det også grunnlag for å si at peak også er høyerre enn rundt 320A logget i F5B kjerrer under 2kg. Viktig å huske at dette sleper på 4,2kg fly (BCE) så jeg drar betydelig mer enn 2sek motortid, men prøver å holde meg under 5sekunder. Selvsagt sier det seg selv at noe tar kvelden hvis jeg drar 3-5sekunder motor med 5sekund mellomrom, så noe av det viktigste (særlig for oss sport flygere) er å holde seg litt i tøylene og vite at man leker med abnormt mye krefter.

                            Skjønner godt CC ikke vil uttale seg nevneverdig om hva deres egen og eksternt modifiserte(forøvrig ikke i produksjon lengre heller) controller tåler, men realiteten er at det er "mange" brukere der ute som har Big Gorge Mod CC180 i sine kjerrer som presser disse til et sted mellom 300-400A peak. Jeg er en av dem.

                            Desverre tror jeg den ikke tåler mitt oppsett og bruk på 6S..........

                            Forøvrig meget imponerende at NEU motoren har tålt bruken i et såpass tungt fly.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • CC sier at 300A er et absolutt maksimum på 180'en og da lever man absolutt på kanten, men som du sier så er 180'en faset ut og 200 liten har tatt over, denne har en 400A som maks.

                              Comment


                              • Sjekket litt opp hva egentlig mod'en gjør som gir en økning i antall amp som kan trekkes og oppdaget en litt annen skremmende bieffekt.

                                Her er et utsnitt av databladet på MosFET'en
                                Click image for larger version

Name:	mosfet.jpg
Views:	1
Size:	50.0 KB
ID:	590927

                                Det de gjør er å øke Gate to Source spenningen fra 10 til 12 volt noe som gjør at man kommer en liten del lenger ned på ON Drain to Source (RDS) motstand kurven Fig 3. (egentlig så lite at jeg egentlig ikke kan se at det skulle bety noe som helst - kurven er omtrent rett her likevel )

                                Det som skremmer meg mer er hvordan temperaturen påvirker ON Drain to Source motstanden (Fig 5) (dette er den indre motstanden i MosFET'en som strømmen ut til motoren må passere igjennom når MosFET'en leder maksimalt), har MosFET'en en Junction temperatur på 25 grader så ligger RDS på ca 1 mOhm, men - stiger tempen til 125 grader så stiger motstanden til 2 mOhm. Dette er en dobling av motstanden noe som igjen fører til en dobling av tapet og dermed en voldsom økning av varme utviklingen.
                                Dette er en dramatisk større endring sammenliknet med hva mod'en gir i forbedring og et vesentlig viktigere punkt å forholde seg til. Dette viser at en relativ liten grad av kjøling (luftgjennomstrømning) kan gi mulighet til å trekke en god del mer strøm sammenliknet med om ESC'en "bader" i sin egen varme.
                                Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 22:39.

                                Comment

                                Working...
                                X