Announcement

Collapse
No announcement yet.

F5J i Norge - utstyr, regler og konkurranseform

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    StratAir pleier å lage ting som flyr ok og har en god kvalitet.
    Ser ut til å være en modell som kan brukes til de fleste formål, Siden de spesifisere den til bruk som en F5B utgave så vil det garantert være en bra modell på hang kanten også.
    Ser også ut som en modell som vil passe inn i F5J kategorien.

    Hvis du handler så må du lage en bygge tråd - tror det kan være flere som blir interessert i modellen
    Vil i så fall disse lønne seg å få sendt posterestant sverige, mente å så noe i andre tråder.ER jo barre 30min kjøring over grensa
    Vidar

    Div.

    Comment


    • #62
      Kanskje flere her i regionen (Rana) som kunne tenke seg.Rolig løyle og ikke så hvispende dager på div felter +++her er jo en del hang i nærområdet
      Vidar

      Div.

      Comment


      • #63
        Originally posted by Free2fly View Post
        Vil i så fall disse lønne seg å få sendt posterestant sverige, mente å så noe i andre tråder.ER jo barre 30min kjøring over grensa
        litt O.T. dette men her er noen tips
        PosteRestante lønner seg veldig bra hvis du er ute av Norge i "24" timer og kan ta varen momsfritt med inn i ladet, og i tillegg får igjen momsen fra det ladet du mottar varen fra (må være sendt fra et land i EU).
        Får du ikke igjen momsen så vil det også kunne lønne seg siden frakt mange ganger er rimeligere innen EU.

        Det er et par ting du må passe på:
        • Avtal med leverandøren at regningen IKKE overstiger 6000.- (ute av ladet 24 timer = 6000.-, samme hvor lenge du er ute = 3000.-) er dere flere i bilen og så kan du spør om han kan dele opp beløpet i f.eks. 2 fakturaer på 3000.- osv.
        • Pass på at beløpet ikke er en Euro verdi som akkurat gir 6000.- eller 3000.- i.h.t. dagens kurser. Toll etaten har en egen kurs omregningstabel som kan gi en annen verdi enn bakens! Legg summen en 1-200.- lavere
        • Ta kontakt med leverandør og avklar med han før du bestiller - greit å avklare med han om det lar seg gjøre og om det er noen "skjær i sjøen" fra deres side, husk at noen leverandører krever noen € ekstra for å fylle ut papirene osv.
        • Sjekk med postkontoret på den svenske siden at de har mulighet til å motta P.R. forsendelser. Sjekk med dem hvor lenge varen kan ligge før den returneres og om de har mulighet til å gi deg en tilbakemelding g når den ankommer postkontoret (normalt har de maks 14 dager lagring)
        • Husk at "svenske handel" av matvarer egentlig er momsfritak og ved kontroll kan denne summen legges på toppen av verdien på den pakka du henter og dermed så ryker man over 3/6000.- grensen.

        Har brukt strømstad påšen del P.R. på dyrere ting og det har fungert 100% hver gang - lykke til
        Last edited by Quadrocopter; 27-05-12, 09:20.

        Comment


        • #64
          Originally posted by Free2fly View Post
          Kanskje flere her i regionen (Rana) som kunne tenke seg.Rolig løyle og ikke så hvispende dager på div felter +++her er jo en del hang i nærområdet
          Noen er mer heldige enn andre - hadde vi hatt "brukbare" hang her i Oslo området så hadde jeg ikke giddet å holde på med F5J

          Helt klart - å kunne bruke flyet til flere ting så synker kostnadene og gleden øker - dette gjør at flere kan finne denne seilfly grenen mer interessant.
          Last edited by Quadrocopter; 27-05-12, 09:24.

          Comment


          • #65
            Noen uker er gått siden Altis V3 kom i hus og jeg har bygget opp en del bruker erfaring.
            Jeg kommer til å starte en ny tråd hvor jeg vil gå igjennom hvilke funksjoner som er tilgjengelig i denne enheten og hvordan disse brukes, videre vil jeg vise en del F5J logg-eksempler på PC'en og forklare hvordan disse tolkes.

            Hvis tiden strekker til så vil jeg lage en norsk brukerhåndbok som også vil publiseres i dette forumet.

            Testen vil komme her:....
            Last edited by Quadrocopter; 29-05-12, 14:22.

            Comment


            • #66
              Norges første F5J konkurranse er gjennomført

              Cirrus RCFK hadde æren av og gjennomføre Norges første F5J konkurranse på flystripa i Spydeberg.


              Click image for larger version

Name:	24-IMGP3067.jpg
Views:	1
Size:	102.2 KB
ID:	589200
              Morten "in action"

              Det dukket opp 5 piloter og etter noen regnbyger på morgenen kunne konkurransen starte.
              De ble flydd 6 omganger og etter at tallene var massert ble vinneren Morten Bremsrud - Gratulerer!

              Resultater ligger her.


              Noen bilder av modellene
              Click image for larger version

Name:	05-IMGP3040.jpg
Views:	1
Size:	156.3 KB
ID:	589181 Click image for larger version

Name:	06-IMGP3041.jpg
Views:	1
Size:	89.8 KB
ID:	589182

              Click image for larger version

Name:	08-IMGP3044.jpg
Views:	1
Size:	158.6 KB
ID:	589184 Click image for larger version

Name:	09-IMGP3045.jpg
Views:	1
Size:	143.3 KB
ID:	589185

              Click image for larger version

Name:	01-IMGP3036.jpg
Views:	1
Size:	151.0 KB
ID:	589177 Click image for larger version

Name:	02-IMGP3037.jpg
Views:	1
Size:	132.3 KB
ID:	589178

              Click image for larger version

Name:	03-IMGP3038.jpg
Views:	1
Size:	139.7 KB
ID:	589179 Click image for larger version

Name:	04-IMGP3039.jpg
Views:	1
Size:	106.2 KB
ID:	589180
              Click image for larger version

Name:	07-IMGP3043.jpg
Views:	1
Size:	118.2 KB
ID:	589183 Click image for larger version

Name:	10-IMGP3046.jpg
Views:	1
Size:	164.6 KB
ID:	589186


              Lite vind og gode forhold.
              Click image for larger version

Name:	18-IMGP3055.jpg
Views:	1
Size:	74.4 KB
ID:	589194



              Alle klare til start
              Click image for larger version

Name:	12-IMGP3048.jpg
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	589188 Click image for larger version

Name:	13-IMGP3049.jpg
Views:	1
Size:	155.4 KB
ID:	589189

              Click image for larger version

Name:	14-IMGP3050.jpg
Views:	1
Size:	110.2 KB
ID:	589190 Click image for larger version

Name:	24-IMGP3067.jpg
Views:	1
Size:	102.2 KB
ID:	589200



              Dyp konsentrasjon
              Click image for larger version

Name:	16-IMGP3053.jpg
Views:	1
Size:	174.9 KB
ID:	589192 Click image for larger version

Name:	17-IMGP3054.jpg
Views:	1
Size:	141.2 KB
ID:	589193

              Click image for larger version

Name:	15-IMGP3052.jpg
Views:	1
Size:	90.1 KB
ID:	589191


              Den vanskelige presisjonslandingen for å optimalisere poengsankingen.....
              Click image for larger version

Name:	19-IMGP3058.jpg
Views:	1
Size:	73.4 KB
ID:	589195 Click image for larger version

Name:	20-IMGP3059.jpg
Views:	1
Size:	126.6 KB
ID:	589196

              Click image for larger version

Name:	22-IMGP3062.jpg
Views:	1
Size:	148.7 KB
ID:	589198 Click image for larger version

Name:	21-IMGP3061.jpg
Views:	1
Size:	177.8 KB
ID:	589197



              Spennende minutter når F5J høyden leses av
              Click image for larger version

Name:	23-IMGP3064.jpg
Views:	1
Size:	101.0 KB
ID:	589199



              En pause på benken mellom slagene
              Click image for larger version

Name:	11-IMGP3047.jpg
Views:	1
Size:	163.5 KB
ID:	589187
              Last edited by Quadrocopter; 12-06-12, 21:19.

              Comment


              • #67
                Synd det ikke blir reklamert litt for slike stevner! Jeg hadde gjerne deltatt
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #68
                  Det har du rett i! - Neste arrangør må gjøre bedre annonsering! Der må vi i Cirrus ta litt selvkritikk.

                  Comment


                  • #69
                    Er det en god gammel Balsa glider jeg ser på det ene bildet? Hvilket fly er det? Jeg er litt opptatt av at konkurranser skal være for alle, og ikke bare fetest utstyr vinner. Men slik er vel virkeligheten.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment


                    • #70
                      Det er en Spectra fra Great Planes.

                      mvh
                      Rune.
                      Last edited by undertun; 18-06-12, 12:52.

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by FinnK View Post
                        Det har du rett i! - Neste arrangør må gjøre bedre annonsering! Der må vi i Cirrus ta litt selvkritikk.
                        Det er i alle fall en del som er innom her i løpet av en dag.
                        På sikt vurderer jeg å sponse klubber med gratis annonseplass i en viss periode før stevner etc.
                        men det er Work In Progress og jeg kommer tilbake på det....

                        Originally posted by Quadrocopter
                        Cirrus RCFK hadde æren av og arrangere Norges første F5J konkurranse på stripa i Spydeberg.
                        Bra bilder!
                        Litt skriving om dagen, konkurranseform og greia rundt, så har du skrevet en artikkel før du vet ordet av det
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #72
                          Denne konkuranseformen jevner veldig ut forskjeller i modeller og motoroppsett. Det er åpent for alt fra Radian/easyglider/Junior S og opp til F3J fly med elektrokropp, ikke no problem det. Det eneste man må ha er en høydemåler som møter kravene til F5J. I Cirrus ha vi godtatt bruk av winged Shaddow sin Sky Limit i tillegg til de F5J godkjente målerene.
                          Grunnen til at mange Helglass modeller nok vil dukke opp på disse stevnene er at mange av de ivrigster konkuranse flyverene har allerede en F3J modell og da er det relativt rimelig å anskaffe en elektrokropp til denne.
                          Leif Bjørgo
                          Cirrus-RCFK

                          Comment

                          Working...
                          X