Originally posted by Quadrocopter
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F5J i Norge - utstyr, regler og konkurranseform
Collapse
X
-
Originally posted by Free2fly View PostVil i så fall disse lønne seg å få sendt posterestant sverige, mente å så noe i andre tråder.ER jo barre 30min kjøring over grensa
PosteRestante lønner seg veldig bra hvis du er ute av Norge i "24" timer og kan ta varen momsfritt med inn i ladet, og i tillegg får igjen momsen fra det ladet du mottar varen fra (må være sendt fra et land i EU).
Får du ikke igjen momsen så vil det også kunne lønne seg siden frakt mange ganger er rimeligere innen EU.
Det er et par ting du må passe på:
- Avtal med leverandøren at regningen IKKE overstiger 6000.- (ute av ladet 24 timer = 6000.-, samme hvor lenge du er ute = 3000.-) er dere flere i bilen og så kan du spør om han kan dele opp beløpet i f.eks. 2 fakturaer på 3000.- osv.
- Pass på at beløpet ikke er en Euro verdi som akkurat gir 6000.- eller 3000.- i.h.t. dagens kurser. Toll etaten har en egen kurs omregningstabel som kan gi en annen verdi enn bakens! Legg summen en 1-200.- lavere
- Ta kontakt med leverandør og avklar med han før du bestiller - greit å avklare med han om det lar seg gjøre og om det er noen "skjær i sjøen" fra deres side, husk at noen leverandører krever noen € ekstra for å fylle ut papirene osv.
- Sjekk med postkontoret på den svenske siden at de har mulighet til å motta P.R. forsendelser. Sjekk med dem hvor lenge varen kan ligge før den returneres og om de har mulighet til å gi deg en tilbakemelding g når den ankommer postkontoret (normalt har de maks 14 dager lagring)
- Husk at "svenske handel" av matvarer egentlig er momsfritak og ved kontroll kan denne summen legges på toppen av verdien på den pakka du henter og dermed så ryker man over 3/6000.- grensen.
Har brukt strømstad påšen del P.R. på dyrere ting og det har fungert 100% hver gang - lykke tilLast edited by Quadrocopter; 27-05-12, 09:20.
Comment
-
Originally posted by Free2fly View PostKanskje flere her i regionen (Rana) som kunne tenke seg.Rolig løyle og ikke så hvispende dager på div felter +++her er jo en del hang i nærområdet
Helt klart - å kunne bruke flyet til flere ting så synker kostnadene og gleden øker - dette gjør at flere kan finne denne seilfly grenen mer interessant.Last edited by Quadrocopter; 27-05-12, 09:24.
Comment
-
Noen uker er gått siden Altis V3 kom i hus og jeg har bygget opp en del bruker erfaring.
Jeg kommer til å starte en ny tråd hvor jeg vil gå igjennom hvilke funksjoner som er tilgjengelig i denne enheten og hvordan disse brukes, videre vil jeg vise en del F5J logg-eksempler på PC'en og forklare hvordan disse tolkes.
Hvis tiden strekker til så vil jeg lage en norsk brukerhåndbok som også vil publiseres i dette forumet.
Testen vil komme her:....Last edited by Quadrocopter; 29-05-12, 14:22.
Comment
-
Norges første F5J konkurranse er gjennomført
Cirrus RCFK hadde æren av og gjennomføre Norges første F5J konkurranse på flystripa i Spydeberg.
Morten "in action"
Det dukket opp 5 piloter og etter noen regnbyger på morgenen kunne konkurransen starte.
De ble flydd 6 omganger og etter at tallene var massert ble vinneren Morten Bremsrud - Gratulerer!
Resultater ligger her.
Noen bilder av modellene
Lite vind og gode forhold.
Alle klare til start
Dyp konsentrasjon
Den vanskelige presisjonslandingen for å optimalisere poengsankingen.....
Spennende minutter når F5J høyden leses av
En pause på benken mellom slagene
Last edited by Quadrocopter; 12-06-12, 21:19.
Comment
-
Er det en god gammel Balsa glider jeg ser på det ene bildet? Hvilket fly er det? Jeg er litt opptatt av at konkurranser skal være for alle, og ikke bare fetest utstyr vinner. Men slik er vel virkeligheten.Vennlig Hilsen
Arne Husby
Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.
Comment
-
Originally posted by FinnK View PostDet har du rett i! - Neste arrangør må gjøre bedre annonsering! Der må vi i Cirrus ta litt selvkritikk.
På sikt vurderer jeg å sponse klubber med gratis annonseplass i en viss periode før stevner etc.
men det er Work In Progress og jeg kommer tilbake på det....
Originally posted by QuadrocopterCirrus RCFK hadde æren av og arrangere Norges første F5J konkurranse på stripa i Spydeberg.
Litt skriving om dagen, konkurranseform og greia rundt, så har du skrevet en artikkel før du vet ordet av detTom I. Arntsen
Comment
-
Denne konkuranseformen jevner veldig ut forskjeller i modeller og motoroppsett. Det er åpent for alt fra Radian/easyglider/Junior S og opp til F3J fly med elektrokropp, ikke no problem det. Det eneste man må ha er en høydemåler som møter kravene til F5J. I Cirrus ha vi godtatt bruk av winged Shaddow sin Sky Limit i tillegg til de F5J godkjente målerene.
Grunnen til at mange Helglass modeller nok vil dukke opp på disse stevnene er at mange av de ivrigster konkuranse flyverene har allerede en F3J modell og da er det relativt rimelig å anskaffe en elektrokropp til denne.Leif Bjørgo
Cirrus-RCFK
Comment
Comment