Byggeblogg Logo 400 V-bar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RCpro
    Forhandler
    • Dec 2005
    • 293

Mener det er sagt i en bisetning fra Mikado at de anbefaler std størrelse servo, og da feks. Futaba 9254, men jeg ville valgt 9257, og "tilpasset" litt hvis det går. ?
    Emil Nilsen
    www.rcpro.no

Comment

• affa
      Super Moderator
      • Jul 2002
      • 5903

Er ikke keen på en standardsize 50 grams servo der så blir nok en eller annen modd for å tilpasse 9257, den bør duge godt. JR3517 passet ganske greit inn, litt rom fra skruen og ut, men tror de vil sitte godt uansett. Skal bli spennende å se hvordan de fungerer.

Får se om det blir en karbonplate som jeg kan frese ut og tilpasse både heliramma og 9257.

Comment

• jakobsen
        • Jul 2007
        • 369

God kveld!!

Ser du bygger kvalitet, hvor er bildene når du bygger, hadde vært artig šå følge det.

Håper at du blir fornøyd.
        Raymond Jakobsen
        Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
        Mikado Logo 400se,v-bar
        Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

Comment

• affa
          Super Moderator
          • Jul 2002
          • 5903

Bilder og byggetekst kommer her, har bare vært litt mye å gjøre av andre ting....
          Kommer litt i løpet av dagen

Comment

• affa
            Super Moderator
            • Jul 2002
            • 5903

Main Frame 1.1

Som sagt tidligere er det på hver side angitt hva du trenger av deler og dimensjoner.

Begge rammehalvdeler ble funnet framt samt en alublokk med lagre til mast som skal settes inni ramma. I tillegg en sekskantet plastgjennomgang som holder ramma i riktig posisjon.

Alublokka ble skrudd fast med Locktite og ramma var egentlig sammen.
            Attached Files

Comment

• affa
              Super Moderator
              • Jul 2002
              • 5903

1.2 Bearing Case

Neste oppgave er å sette inn lagre til toppen av masta. Dette tres i en plastblokk og skrus fast i toppen av ramme. I tillegg er det 2 gjennomgående skruer med silikonmuttere som skal inn for å feste ramma ytterlige sammen.
              Attached Files

Comment

• affa
                Super Moderator
                • Jul 2002
                • 5903

2 Landing Gear

Ikke mye å si. gummiproppene i skids sto godt på plass. Skrudde først understellsbena i ramma med 3 mm skruer og silikonmuttere og deretter tredde jeg inn skids og festet med settskruer. Skal vurdere å sette inn plastskruer som jeg vet endel gjør, litt lettere at de ryker en ramma ved en hard ankomst.
                Attached Files

Comment

• affa
                  Super Moderator
                  • Jul 2002
                  • 5903

3.1 Motor Attatchment

Motoren står opp ned på alublokka. Siden mast og pinion ikke er montert setter jeg den bare midlertidig fast med 2 stk 3mm skruer. Det er 2 alternative metoder for å skru fast pinion, men siden Hacker motoren komme rmed aksel hvor den ene siden er flatslipt så er det bare å skru fast pinion i riktig høyde i forhold til hoveddrevet og passe på å ha Locktite på.

Har kommet bestydelig lenger, men må sortere litt bilder og lese litt på jobb før det kommer mer......
                  Attached Files

Comment

• Mathias
                    • Feb 2007
                    • 1122

Originally posted by affa
                    Er det noe jeg skal være spesielt på utkikk etter? Synes masta gikk litt tregt. Hva smører du evt opp med?
                    Nei, egentlig ikke. Bare pass på at alt går lett og fint.

Hadde selv problemer med at flybarvugga gikk litt tregt på min 500 3D. Skrev vel noe om det i Espen's Logo-tråd. Nå har vel ikke du noen flybar, så det er vel lite sannsynlig at du får noen treghet der.

Hva mener du med at masta gikk tregt? Treg rotasjon? Gikk wasout'en tregt opp og ned på masta? Husk at før du har montert på bladene, vil det virke som om hodet roterer litt tregt - i allefall hvis du har monert beltet.

Et knep som kan være lurt hvis washout'en går tregt, er å kjøre masta opp i en drill og ta f.eks. en fiberklut e.l. mens du kjører drillen. Slik får du vekk de fleste urenheter. Veldig fint sandpapir funker sikkert også, men det ville jeg vært litt forsiktig med. Det skal ikke bestandig så mye til.

For smøring av mekanikk er "Tri-Flow" perfekt. Sillikonspray duger også.

Ellers, ser det ut som bygginga går bra.

Mvh
                    Mathias
                    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• affa
                      Super Moderator
                      • Jul 2002
                      • 5903

Treg hale

Sliter litt med halerotoren. Bellcrank og slideren glir veldig fint, men selve bladholderen er forferdelig treg. Når jeg løsner litt på skruene inn i holderen så går de helt lett. Hva er enkleste og greieste løsning på det?

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Sliter litt med halerotoren. Bellcrank og slideren glir veldig fint, men selve bladholderen er forferdelig treg. Når jeg løsner litt på skruene inn i holderen så går de helt lett. Hva er enkleste og greieste løsning på det?
                        Høres ut som noe som butter... alt av lager og skiver er på plass?
                        Er det thrustlager på denne saken?
                        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• affa
                          Super Moderator
                          • Jul 2002
                          • 5903

Ja, det er thrustlager (de som er 3-delte). Alt er sjekket og på plass og tror bare det er snakk om tideler for at det sklir godt.

Comment

• roadrune
                            • Jul 2007
                            • 2292

Og de vanlige lagrene er HELT på plass?

Edit, bruk en pipe ellet et rør som har ca samme diameter som ytterringen på lagret og gi det et godt kakk, du vil høre/merke når det er helt på plass.
                            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• affa
                              Super Moderator
                              • Jul 2002
                              • 5903

Har sjekka litt og det er forskjell på ytre og indre del av thrustlagret. Det som er rart at det er motsatt på hodet og når jeg snudde inn/ut på thrustlageret så gikk det mye lettere.....

Comment

• esmel
                                • Dec 2004
                                • 2830

Har sjekka litt og det er forskjell på ytre og indre del av thrustlagret. Det som er rart at det er motsatt på hodet og når jeg snudde inn/ut på thrustlageret så gikk det mye lettere.....
                                Det stemmer at det er forskjell på indre diameter på de lagrene.
                                Den som har størst indre diameter skal sitte innerst mot huben. Den med minst "slark" skal sitte ytterst. Det skal være det samme på rotorhodet.

Den enkleste måten å sjekke på er å sette begge lagerdelene på akslingen og vrikke litt på de. Da er det enkelt å se hvem som er størst/minst.

De feilene jeg nevnte ang. manualen til L500/600 mener jeg å huske blandt annet gikk på nettopp dette. Det er nå rettet i nevnte manual samt presisert mye bedre enn slik det var fra før.
                                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

Working...