Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Logo 400 V-bar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Hvordan blir det da med autorotasjoner med dette heliet. Jeg forstår at ikke halen svirrer rundt, men kan man styre halen i det hele tatt.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #77
      Hvordan går det med byggingen / flygingen for dere andre med Logo 400. Jeg har fått flydd noe, men satser på at det blir en del fra ons-fre til uka om været er greit.

      Skal ha med pc og starte tuningen
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #78
        Jeg driver å bygger. Har hatt for dårlig tid de siste ukene. Gjenstår bare noe små-ting, men så har jeg også sendt regulatoren min til Tyskland for oppgradering.

        Kit'et ser veldig bra ut og jeg gleder meg til å fly.

        Etter masse debuging har jeg også klart å få Mac'en min til å kjenne igjen V-bar unit'en. Dette betyr at jeg kan kjøre Vstabi på Mac. Etter at jeg skrev litt om dette på Runryder/helifreak har jeg fått mange hendvendleser om folk som ønsker å gjøre det samme.

        Men et spørsmål : Hvilke verdier bruker du i Vstabi. Jeg har foreløpig brukt malen som følger med for Logo 400. Ser ut som om det blir litt lite Cyclic-utslag.

        En annen ting : Det ser ut til at jeg må bruke lengre linker enn det som de har skrevet i manualen (jeg bruker Futaba 9650 på cyclic). Det er jo litt uvant med så få linker og er litt usikker på om det er "hipp-som-happ" å øke lengden fra servoene og opp til swash'en eller om jeg skal øke linkene fra swashen og opp i hode ??
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #79
          Originally posted by ehaga View Post
          Jeg driver å bygger. Har hatt for dårlig tid de siste ukene. Gjenstår bare noe små-ting, men så har jeg også sendt regulatoren min til Tyskland for oppgradering.

          Kit'et ser veldig bra ut og jeg gleder meg til å fly.

          Etter masse debuging har jeg også klart å få Mac'en min til å kjenne igjen V-bar unit'en. Dette betyr at jeg kan kjøre Vstabi på Mac. Etter at jeg skrev litt om dette på Runryder/helifreak har jeg fått mange hendvendleser om folk som ønsker å gjøre det samme.

          Men et spørsmål : Hvilke verdier bruker du i Vstabi. Jeg har foreløpig brukt malen som følger med for Logo 400. Ser ut som om det blir litt lite Cyclic-utslag.

          En annen ting : Det ser ut til at jeg må bruke lengre linker enn det som de har skrevet i manualen (jeg bruker Futaba 9650 på cyclic). Det er jo litt uvant med så få linker og er litt usikker på om det er "hipp-som-happ" å øke lengden fra servoene og opp til swash'en eller om jeg skal øke linkene fra swashen og opp i hode ??
          Jeg fikk samme problem med linker. Løste det med å justere litt på hver av de nedre og de øvre linker. Det står ikke beskrevet i manualen at du må gjøre dette, men etter litt grubling så ble det bra Jeg har såvidt hovret med min, og det er dønn stabilt med basic oppsett fra v-bar. Logrer litt med halen. Har ikke satt meg inn i hva jeg skal justere på, men tenkte å justere litt i morgen formiddag. Affa vet du. ?
          Emil Nilsen
          www.rcpro.no

          Comment


          • #80
            Du skal justere ned gain på halen.... Det er vel bare to poster på hovedsiden som angår halen, den ene heter performance, og er piro-raten, mens den andre er gain.

            Ehaga: Cyclic-utslag justerer du i setup-menyen som du kommer inn i ved å klikke setup fra hovedsiden.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #81
              V-bar gjengen burde jo møtes fremover for justering skjønner jeg. Har vært litt mye i det siste så har ikke rukket å se godt på det ennå, men vinteren er lang og inntil videre fungerer den svært godt til må være ett default oppsett synes jeg. Tror faktisk jeg kan øke gain ett ørlite hakk for bedre kontroll.

              SMT; Du så Roadrune sitt svar? Tror ikke det er flere steder du kan justere dette
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #82
                Fant en oversikt over de ulike gainverdiene, enkelt og samtidig detaljert nok forklart til at det virket forståelig. Skal se om jeg finner det igjen.

                Hvis det er interesse for det kunne vi kanskje opprettet et underforum for flybarless-systemer..?
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #83
                  Originally posted by roadrune View Post
                  ...
                  Ehaga: Cyclic-utslag justerer du i setup-menyen som du kommer inn i ved å klikke setup fra hovedsiden.
                  Jeg antar du mener Cyclic Travel limitation.

                  Men en ting er jo hvordan man justerer den, men en annen ting er hvilke verdier som fungerer.

                  Kanskje SMT og Affa kan si noe om det de brukte.
                  Attached Files
                  - Erik -

                  ------------------------------------------
                  Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

                  Futaba 18MZ

                  Comment


                  • #84
                    Du bør sette den opp så den får så store utslag som mekanisk mulig, minst 10°.

                    Dette fordi den virker på samme måte som en hale-gyro, og skal ha mest mulig utslag siden stikka bare gir beskjed om rotasjonshastighet, og ikke pitch.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #85
                      Mesteren selv flyr logo 400, ser ut til å funke greit.. Når får vi se sån flyging fra deg da Alf

                      http://www.bits-network.net/Videos/2...in_Logo400.wmv

                      Forøvrig mange flere gode videoer her:
                      Object not found!

                      Enjoy.
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #86
                        Er nok ikke helt der nei og dessuten så er heli for meg kun i plussgrader og fine forhold. Enklere med fly når det har vært -5 eller som i det siste med snø, sludd og regn i skjønn forening.....

                        Men satser på en god kommende sesong
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by roadrune View Post
                          ................Dette fordi den virker på samme måte som en hale-gyro, og skal ha mest mulig utslag siden stikka bare gir beskjed om rotasjonshastighet, og ikke pitch.................
                          OJ OJ ! relatert til virkemåten for en halegyro : hva mener du egentlig med det siterte utsagn?

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by LN-WNH View Post
                            OJ OJ ! relatert til virkemåten for en halegyro : hva mener du egentlig med det siterte utsagn?
                            Når du setter opp en gyro, så legger du alltid inn endepunktene på gyroen til haleservoen, altså pitch på halerotoren, da skal det settes maks utslag som er mekanisk mulig. Ikke fordi du nødvendigvis kommer til å bruke maks utslag, men fordi gyroen skal ha mest mulig spillerom.

                            Det er ikke disse utslagene som bestemmer hvor raskt heliet skal rotere med maks utslag på stikka, men piro-raten som du har satt opp med endepunktene i radioen, selv om du setter endepunktene til 0 i radioen, så vil fortsatt gyroen kunne gi fulle utslag, men du vil ikke få noe reaksjon på stikka (for å overdrive, du vil jo gjerne ha muligheten til å svinge).

                            V-bar'en (og alle andre flybarless løsninger såvidt jeg vet) fungerer etter samme prinsipp, det er derfor uvesentlig for hastigheten på cyclic-utslag hvor mye pitch du har satt opp i v-baren, naturligvis så lenge den har like mye eller mer å gå på enn det du ønsker av hastighet.

                            Derfor settes den opp med størst mulig mekaniske utslag, og så bestemmer du hvor fort det faktisk skal flippe og rolle i softwaren, på denne måten kan du gi full cyclic, og v-baren har fortsatt mer å gå på for å kompensere for vind og andre ting, på samme måte som en gyro kan gi mer pitch på halen for å kompensere for ytre påvirkninger.

                            Håper dette ble forståelig
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by roadrune View Post
                              Når du setter opp en gyro, så legger du alltid inn endepunktene på gyroen til haleservoen, altså pitch på halerotoren, da skal det settes maks utslag som er mekanisk mulig. Ikke fordi du nødvendigvis kommer til å bruke maks utslag, men fordi gyroen skal ha mest mulig spillerom.

                              Det er ikke disse utslagene som bestemmer hvor raskt heliet skal rotere med maks utslag på stikka, men piro-raten som du har satt opp med endepunktene i radioen, selv om du setter endepunktene til 0 i radioen, så vil fortsatt gyroen kunne gi fulle utslag, men du vil ikke få noe reaksjon på stikka (for å overdrive, du vil jo gjerne ha muligheten til å svinge).
                              Til første avsnitt sitert: selvfølgelig!
                              Til annet avsnitt: alltid noe nytt å lære - men, har du en eller annen manual å vise til eller en annen dokumentasjon å vise til som referanse på dette?

                              Du brukte halegyro som eksempel og det er dette som har mitt fokus her, ikke Vbar

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by LN-WNH View Post
                                Til første avsnitt sitert: selvfølgelig!
                                Til annet avsnitt: alltid noe nytt å lære - men, har du en eller annen manual å vise til eller en annen dokumentasjon å vise til som referanse på dette?

                                Du brukte halegyro som eksempel og det er dette som har mitt fokus her, ikke Vbar

                                Tja, det står vel i manualen til de fleste gyroer, vil jeg tro?
                                Hilsen Rune Marcussen

                                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                                JR DSX9

                                Fitjar Modellflyklubb
                                ---------------------------------------------------------------------------
                                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                                Comment

                                Working...
                                X