Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Logo 400 V-bar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    4.1 Hub

    Først presset jeg inn enveislageret i hoveddrevet og skrudde det fast med 4 skruer og Locktite.

    Så setter jeg klipset på i bunn av masten og legger en skive på. Drevet settes inn sidelengs i ramma og masten stikkes opp underfra. På toppen settes en stoppskive for at ikke masten skal gå nedover. Alt metall brukes det selvfølgelig Locktite på.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #32
      Ser at du har installert JR 3517MG servoer (??). Hvordan er det å bruke disse servoene i forhold til V-bar elektronikken. Jeg har prøvd å se litt over hvilke servoer som er definert i softwaren og jeg må jo si at det er litt begrenet.

      Disse servoene har mye bedre spec. sammenlignet med Futaba 9650.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #33
        Har ikke fått testet det ennå, men har sett andre som bruker de sammen med Vbar og Vstabi så antar det fungerer bra. Dessuten er det haleservoen som er definert spesifikt mens de andre er satt opp som digital eller ikke digital sålangt jeg kan se i det enkle setup ihvertfall.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #34
          Det stemmer, det er bare haleservoen som er spesifisert.

          Ds 3517 på V-bar funker bra så langt, men jeg flyr såpass rolig at det hadde nok det meste gjort.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #35
            Har du sjekket hvordan linkene blir mellom servoene og swash'en når du bruker 3517. Har sett litt på videoen til Mercuriell. Han slet med at han fikk "skrå" vinkel på linkene når han brukte Align servoene.

            LOGO 400 Build Videos - HeliFreak

            Hvordan blir det med hale servoen. Har hørt noe om at 9257 ikke passer så bra, og at man man lage en brakket. Vet du hvilken servo som passer (foruten full-size).
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #36
              5.1 Tail Rotor Shaft

              Så hopper jeg videre på neste punkt som er hale og halerotor.

              Begynner med haleboksen; aksel, stopper, drev og kulelagre. Alt bare å sette rett på plass.

              Legg reima rundt drevet før du lukker boksen som er 2-delt. Tre reima gjennom bommen og skru fast haleboksen sammen med finnen.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #37
                Originally posted by ehaga View Post
                Har du sjekket hvordan linkene blir mellom servoene og swash'en når du bruker 3517. Har sett litt på videoen til Mercuriell. Han slet med at han fikk "skrå" vinkel på linkene når han brukte Align servoene.

                LOGO 400 Build Videos - HeliFreak

                Hvordan blir det med hale servoen. Har hørt noe om at 9257 ikke passer så bra, og at man man lage en brakket. Vet du hvilken servo som passer (foruten full-size).
                Har ikke fått sett skikkelig på linkingen ennå desverre. Blir nok ikke før tidlig neste uke.(jobbdager nå)

                Haleservoen er som nevnt i std 42 mm bredde eller 30mm bredde, hvorav jeg ikke kjenner en haleservo som passer med 30 mm bredde. Jeg skar derfor ut en karbonplate som er tilpasset std størrelse hullet med indre hull til Futaba 9257. En snau halvtime så var det i boks. Bilder kommer............
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #38
                  5.3 Pitch Slider

                  Fortsatt raskt og enkelt å bygge. En messinghylse tres gjennom 1 kulelager, inn i selve balllinken og ut gjennom ett kulelager. Så må med linkene til den delen som vrir rotorbladene. Linkene låses med splinter som presses inn og de sitter godt. Hvis de er trege så bruk feks en skalpell og press ned i sprekkene så de ikke ligger innpå og skaper motstand.

                  Så skal slideren skrus innpå med Locktite på kulelinken som er bygd. Litt vanskelig å forklare, men bildene viser det godt....
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by ehaga View Post
                    Har du sjekket hvordan linkene blir mellom servoene og swash'en når du bruker 3517. Har sett litt på videoen til Mercuriell. Han slet med at han fikk "skrå" vinkel på linkene når han brukte Align servoene.

                    LOGO 400 Build Videos - HeliFreak

                    Hvordan blir det med hale servoen. Har hørt noe om at 9257 ikke passer så bra, og at man man lage en brakket. Vet du hvilken servo som passer (foruten full-size).
                    En offesiell beklagelse på mitt fyllerør. Jeg spurte om dette tidligere.
                    - Erik -

                    ------------------------------------------
                    Logo 600SX + 6003D
                    Logo 400SE

                    Futaba 18MZ

                    Comment


                    • #40
                      5.5 Tail Rotor Hub

                      Selve halerotoren er også kjapp å sette sammen. Deler fra bag 5 og 10 samles og sorteres. Thrustlageret er knytt sammen med tynn kobbertråd slik at man ikke skal blande delene. Det skiller litt på innerdiameteren og ytterdiameteren. På hovedrotoren skal den største diameteren innerst, mens det e rmotsatt på halerotoren. Det kan ette rmin mening ikke stemme og det skal også være største diameter innerst også her.

                      Jeg la alle delene på bordet i riktig rekkefølge og tok den ene siden først, snudde akselen og fortsatte på andre siden. Bruk Locktite på endebolten.

                      Når rotoren er ferdig kan den tres på akselen bak og klipse på linkene på slideren. Settskrue holder den på plass mot akselen.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #41
                        6.1 Tail Boom Holder / 6.2 Tail Drive Pulley

                        Festebraketten for bommen trykkes på plass og reimen dras ut foran. Deretter setter man på plass aksel, lager og drev i festebraketten. Festebraketten trekkes fremover slik at beltet er passe stramt og en 3 mm skrue med silikonmutter strammes gjennom braketten mot bommen slik at den sitter.
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #42
                          I neste punkt skal linkstangen i karbon linkes til halerotoren. Jeg limer inn gjengestang og skrur fast kulelink i den ene enden. Venter med den andre enden inntil servo og alt er på plass slik at geometrien blir best mulig.
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #43
                            6.4 Boom Installation

                            I festebraketten til halen stikke rman inn 4 stk aluminiumshylser som er gjenget og stikker deretter bommen inn i kroppen. 3 mm skruer og Locktite fester det hele. På bilde nummer 2 kan man se at sporet er litt avlangt og du kan justere hvor trangt hoveddrevet skal gå mot drevet til halen.

                            Halerotoren kan også settes på plass og festes med settskrue og Locktite om du ikke har gjort det allerede.

                            Bildene er like som i ett par poster over, men viser hvordan det ser ut her også.
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #44
                              6.5 Tail Rotor Blades og 6.6 Tail Boom Brace

                              Rotoren er allerede bygd og bare å sette den på akselen og få på linkene på slideren. Locktite i settskruen og på med blader og silikonmuttere så er den klar.

                              Det er 2 like karbonrør som brukes til dette. Kulelinker skrus fast på ett 30mm gjengestag. Dette limes så med epoxy inn i karbonrøret igjen. Det gjøres likt i begge ender.
                              I kroppen skal det en liten messingforing på innsiden av støttestangen før den skrus fast. Bak skal en kulelink på plass og det hele skrus med treskrue opp i den horisontale stabilizeren.
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #45
                                Da er egentlig kroppen klar. Det skal monteres en forlenger foran til batteriet, men avventer litt med dette da det er enklere å jobbe med den som det er.

                                Neste step er swashplata
                                Attached Files
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X