Unconfigured Ad

Collapse

Byggeblogg Logo 400 V-bar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

8 Swashplate / 9. Servo Arms

Rimelig enkelt og greit. Inn med 7 kulelinker og alt klart.

Tilpassing av servoarmer er enkelt vist fre. Rudder med 14-15 mm servoarm, de 3 andre med 16-17 mm servoarm. I tillegg er det vist om kulelinken skal på innsiden eller utsiden av servoarmen.
    Attached Files

Comment

• affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

10 Servoinstallation

Jeg bygde cyclig linkene som vist i tegningen med 12 mm gjennom kulelinkene. Skrudde de ellers bare rett inn i ramma på angitt sted. JR3517MG servoen er 30mm og ikke 35 som ramma er tilpasset for. Det var fortsatt ikke noe problem å få de inn og skrudd de fast i selve plastramma.

Når de var tilpasset satte jeg inn canopyboltene og anti rotation slideren til swashplata.
      Attached Files
      Last edited by affa; 24-10-08, 08:05.

Comment

• affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5877

11 Vbar rotorhode

Da er dte på tide å få vbar hodet på plass. En stor bag med deler som sorteres pent. Jeg liker å legge det i den rekkefølgen det skal stå før jeg skrur sammmen.

Begynner med huben og dempere. Deretter starter jeg med den ene bladholderen og stabler skiver, lagre og alt i riktig rekkefølge. Thrustlagrene har også her forskjell på indre og ytre diameter og det er den ringen med størst diameter som skal inn mot hodet.
        Pass på å legge fett i thrustlagret. Alt på plass og skru deretter inn i ienden av bladholderen med 3 mm skrue og Locktite. Så samme prosedyre på andre siden.

Også var den klar.

Så er det swashplate driver som skal skrus sammen. Rett frem montering og denne skal igjen settes fast på masten med en innebygd settskrue. 0 grader pitch og linkene fra hodet og ned på swash skal være paralelle med masten før den strammes til.
        Attached Files

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

Da er egentlig modellen nesten klar. Jeg monterer forlengelsesbraketten i forkant der batteriet skal ligge. Setter inn haleservoen i egenbygd brakett og tilpasser staget til halerotoren nå. Plata jeg bygde ble av en laminert karbonplate på 3 mm. Først tok jeg en liten pappbit og laget en mal som passet inni ramme. Skar deretter ut karbonplaten og justerte servoen slik at jeg kunne skru den gjennom krabonplaten og direkte inn i rammen i bakre del også boret jeg og skrudde servoen fast i platen i forkant før jeg skrudde innenfra og inn gjennom platen og inn i ramma. Fungerte greit og gjør fint jobben.

Bladene i 0 grader og servoarmen i 90 grader før den limes fast. Deretter setter jeg på støtten til staget som skal stå midt på bommen. Linkene på swash ser ut til å ha en passende lengde og det er bare å begynne med Vbar programmeringen.
          Attached Files

Comment

• affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

Og noen flere bilder av haleservobraketten
            Attached Files

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Normalt så bør du ha en 6-8 grader pitch i midtstilling på servoen, dette for at det er ca. så mye som trengs for å kompensere rotasjonen fra hovedrotoren....
              Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5877

Første test ble bak huset med ett par runde trestenger i kryss hvis noe skulle være satt opp helt på trynet. Var jo noe usikker på oppsett av hale etc. Cyclic og pitch var testet og fungerte i de retninger de skulle gå. Har ganske stort areal i forkant av huset, men det blåste så inni h…… at jeg måtte komme meg litt i le. Må man teste så må man teste….

Den løftet fint av og var mer eller mindre hands off fra første sekund. Noe jeg hadde lest var at man aldri skulle løfte den i lufta med input på stikkene, dette vill ødelegge noe av gyroens og Vbarens effekt og kalibreringen vil ikke bli riktig. Løftet den derfor bestemt opp og den var helt nøytral da den først var sine 40-50 cm over bakken. God respons og lett å holde i hover på ett meget begrenset areal.

Det skulle gå ett par dager før været igjen skulle tillate testflygning. Denne gang uten støttehjul og i forkant av huset med forholdsvis godt areal tilgjengelig. Igjen løftet den pent av og hovret fint, rolige åtte tall og litt løft ble prøvd ut. Litt lite pitch sannsynligvis, men den er fløyet med default oppsett og det er full mulighet til alle slags justeringer i Vstabi programvaren. Videre fikk jeg prøvd rolig flygning med noen sløve lazy eights for å snu i hver ende. På batteri nummer to fikk jeg en liten overraskelse, noen minutter ut i flighten hovret jeg rolig rundt i åttetall da den plutselig tok 2 hallingkast og smekket i bakken på høykant. Det eneste jeg rakk var å switche over til throttle hold slik at den i hvert fall ikke gikk på full rulle når den ankom moder jord. Må si jeg klødde meg litt i hodet og visste ikke helt hva jeg skulle tro. Etter full inspeksjon fant jeg kun en mulighet for denne hendelsen, kabelen fra gyroen hadde hoppet ut av Vbar enheten og helikopteret var totalt uten stabilisering. Denne ledningen kunne også ha hoppet ut i rundkastet, men så i hvert fall ingen andre muligheter for hva som hadde skjedd.

Jeg gjorde også ett lite søk på helikopterforum og fant ut at det var flere som hadde gått på denne smellen. Så skal nok sikre ledningen før neste flygning.

Modellen var raskt plukket fra hverandre og det eneste som gikk var hovedrotor blader, mast, bom og hoveddrev. Feathering akselen sjekket jeg ikke, men bestilte den med en gang da den veldig ofte har kast i seg og gir uønskede vibrasjoner.

Nye deler ligger på posten og venter så håper den er i lufta på torsdag da jeg har friperiode igjen....

Comment

• ehaga
                  • Feb 2005
                  • 1173

Kondulerer Affa.

Er kontakten så løs at man bør feste den med noe permanent (type silikon eller tilsvarende).
                  - Erik -

------------------------------------------
                  Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• affa
                    Administrator
                    • Jul 2002
                    • 5877

Hehe, ingen tårer. Mått ejo nesten le, vart næsten skræmt der den tok sine hallingkast og var hjelpesløs. Kun blader, mast, hoveddrev og bom som gikk

Shit happens, tåler man ikke det må man begynne med hekling................

Comment

• roadrune
                      • Jul 2007
                      • 2292

Originally posted by ehaga
                      Kondulerer Affa.

Er kontakten så løs at man bør feste den med noe permanent (type silikon eller tilsvarende).
                      Det er en vanlig servo-kontakt, min sitter ganske godt, men jeg har allikevel en borrelås-stroppe over den, men mest pga. denne episoden, jeg hadde ikke gjort noe uten å ha hørt om dette....
                      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• royalevo
                        • Oct 2004
                        • 177

Var triste greier, men som du sier, dette er en del av hobbyen.

Ser forresten at det er du som har laget artikkelen om T-rex500 også. Har bestemt meg for å hive meg på et kopter i denne størrelsen, men er usikker på hva jeg skal gå for, og hadde vert supert om du kan lage en T-rex500 VS Logo400, når du har fått testflydd dem begge. Flybarless VS flybar, byggekvalitet, bruksområder osv.osv.

Må takke for at vi har slike ildsjeler som deg som virkelig bidrar og gjør modellflynytt til en kjempespennende arena for oss lesende modellflypiloter.

Mvh Geir
                        ------------------

PA Bad Boy med ASP46
                        H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                        E-Flite Taylorcraft
                        T-rex 450Sport
                        Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

• ehaga
                          • Feb 2005
                          • 1173

Da har jeg også bestilt meg en L400 V-bar. Skal bli gøy både å bygge og ikke minst fly.

Ser at det er veldig mange som bruker 2500 mah batterier. Er det noen som har sammenlignet disse to til bruk i en slik modell:

Outrage XP25 6S1P 2500mah 25C
                          FLIGHTPOWER EVO25-2500 6S
                          - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                          Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• affa
                            Administrator
                            • Jul 2002
                            • 5877

Godt å høre, du får komme med tilbakemeldinge runderveis.

Min er straks klar igjen etter endt arbeidsperiode. Har i tillegg pusset ned litt på halebommen og jordet den i rammen i tilfelle det var statisk utladning/brownout jeg opplevde i krasjen.

Blir testing igjen i morgen om vi ikke snør/regner ned...

Comment

• aagis
                              • May 2007
                              • 35

Gratulerer med nytt heli Erik!
                              Blir artig å se den i action!
                              Thor Aage
                              -----------------------------

2 x Airskipper 90
                              2 x T-Rex 450SE v2
                              Spektrum DX7

-----------------------------

Comment

• ehaga
                                • Feb 2005
                                • 1173

Originally posted by affa
                                Godt å høre, du får komme med tilbakemeldinge runderveis.

Min er straks klar igjen etter endt arbeidsperiode. Har i tillegg pusset ned litt på halebommen og jordet den i rammen i tilfelle det var statisk utladning/brownout jeg opplevde i krasjen.

Blir testing igjen i morgen om vi ikke snør/regner ned...
                                Har lest litt på helifreak ang. statisk problem. Der er noen som jorder både bom og motor festet. Noen kobler dette videre til negativ pol på batteriet.

Jeg skal innrømme at jeg ikke ha mye peiling på dette. Gidder du affa å legge ut noen bilder som viser hvordan du har jordet din.
                                - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

Working...