Unconfigured Ad

Collapse

Airplane on a treadmill!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • william123
    • May 2005
    • 2330

    #1

    Airplane on a treadmill!

    Ja, hva tror dere folkens?

    Jeg vil påstå at det flyet vil aldri komme av bakken
    Last edited by william123; 18-01-08, 11:26.
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

    #2
    Som det blir nevnt i posten, så er det ikke hjulene på flyet som blir drevet, men propellen som lager en luftstrøm, så det vil dra av tredemølla med en gang.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment

    • Lumbajack
      • May 2002
      • 635

      #3
      OK... Mythbusters er en av mine favorittprogram på Discovery. Jamie og Adam skal jo selge showet...og må 'fyre' stemninga selvsagt.
      Men hvis de, om det bare var for et sekund, lurte på om kanskje flyet kom til og ta av, så er all min tilitt vekk.

      ...det som blir morsomt er å se hvordan de løste det praktisk og hvordan det gikk med stakkaren i RANS'n?
      Mvh

      Olav Lund

      Comment

      • william123
        • May 2005
        • 2330

        #4
        Originally posted by roadrune
        Som det blir nevnt i posten, så er det ikke hjulene på flyet som blir drevet, men propellen som lager en luftstrøm, så det vil dra av tredemølla med en gang.
        Så du mener flyet vil fly?
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment

        • tyor
          • Mar 2005
          • 9757

          #5
          jepp det vil fly hjulene vil bare gå dobbelt så fort som under en vanlig takeoff
          Last edited by tyor; 18-01-08, 11:09.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          • william123
            • May 2005
            • 2330

            #6
            Originally posted by tyor
            jepp det vil fly hjulene vil bare gå dobbelt så fort som under en vanlig takeoff
            Jo, men tingen er at flyet skal stå i ro på tredemøllen akkurat slik som når en person jogger på møllen. Tror du fortsatt at det vil fly?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment

            • tyor
              • Mar 2005
              • 9757

              #7
              det vil jo ikke fungere i det hele tatt nei. for skal det stå i ro så kan jo ikke propellen gå rundt. Hvis propellen går rundt vil det bevege seg forrover i forhold til luften i rommet uansett
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              • Torstein
                • Nov 2005
                • 344

                #8
                Idiotisk konstruksjon!

                Flyet vil fly som bare tusan, og bruke akkurat like mye geografisk plass som det ellers ville gjort under en normal takeoff!

                Fordi: Ubremsede hjul på et fly må betraktes som et friksjonsløse i hjulenes lengderetning. Flyet forholder seg derfor kun til lufthastighet. Hastigheten i forhold til bakken er derfor irrelevant.

                Comment

                • tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

                  #9
                  ja det vil i hvertfall ikke stå i ro samme hvor høy fart deter på møllen
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  • erlend
                    • Apr 2004
                    • 528

                    #10
                    This conveyer has a control system that tracks the plane speed and tunes the speed of the conveyer to be exactly the same (but in the opposite direction).
                    Beltet holder samme fart som flyet, men i motsatt retning. Det holder ikke flyet rolig med mindre det har drift på hjulene.

                    Hjulene vil til enhver throttle-setting snurre dobbelt så fort som det ellers ville. Når flyet beveger seg i 20kts fremover, vil beltet rotere bakover med tilsvarende hastiget. Vingens hastighet blir 20kts, mens hjulene roterer med en hastighet tilsvarende 40kts. Flyet tar av, men hvis det er mye friksjon i hjullagrene blir det ikke noen økonomisk takeoff
                    Run, live to fly, fly to live, aces high!
                    Erlend Larssen

                    Comment

                    • jørgen123
                      • Jul 2005
                      • 706

                      #11
                      Originally posted by phammers
                      He-he... Artig tråd. Her er det bare to valg. Vil det fly, eller ikke. Jeg melder meg på gjengen som sier at det ikke vil fly.

                      Forutsetning: At propellen alene er ikke nok til å skape luftstrøm over vingene til å gi løft.

                      Husk at det er vingens hastighet i forhold til omkringliggende luft som gir løftet. En tredemølle tilfører ingenting i så måte. En tredemølle som går i 100 km/t, med et fly som også går i 100 km/t vil stå stille i forhold til plattformen tredemøllen utgjør, og ergo også den omkringliggende luften.

                      No takeoff...

                      Derimot - hvis det er en overmotorisert modell, som kan utføre stillestående takeoff basert utelukkende på motorkraft og rorflater, uten aerodynamisk løft fra vingene, så blir det takeoff.

                      Blir artig med fasiten på denne. I mitt hode får man samme resultat med å binde fast et fly i halen, slik at det ikke får aksellerert i forhold til omkringliggende luft.

                      Mvh

                      -Pål
                      HELT enig!
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment

                      • Torstein
                        • Nov 2005
                        • 344

                        #12
                        Originally posted by phammers
                        Forutsetning: At propellen alene er ikke nok til å skape luftstrøm over vingene til å gi løft.
                        ... men da bryter du vel forutsetningen for alle normale fly?! Propellen drar flyet fremover i forhold til luften. Vingen genererer oppdrift og flyet letter.


                        Originally posted by phammers
                        I mitt hode får man samme resultat med å binde fast et fly i halen, slik at det ikke får aksellerert i forhold til omkringliggende luft.

                        Nei, for da får den ingen lufthastighet. Propellen griper i luften og drar flyet fremover i forhold til luften ikke bakken.

                        T

                        Comment

                        • jørgen123
                          • Jul 2005
                          • 706

                          #13
                          Originally posted by erlend
                          Beltet holder samme fart som flyet, men i motsatt retning. Det holder ikke flyet rolig med mindre det har drift på hjulene.

                          Hjulene vil til enhver throttle-setting snurre dobbelt så fort som det ellers ville. Når flyet beveger seg i 20kts fremover, vil beltet rotere bakover med tilsvarende hastiget. Vingens hastighet blir 20kts, mens hjulene roterer med en hastighet tilsvarende 40kts. Flyet tar av, men hvis det er mye friksjon i hjullagrene blir det ikke noen økonomisk takeoff
                          her må man skille mellom IAS (Indicated Air Speed(LUFT hastigheten over flykroppen/vingen)), og groundspeed (både i forhold til møllen og gulvet i rommet).

                          hvis flyet skal stå stille i forhold til gulvet i rommet, vil det ikke fly.

                          Hjulhastigheten har INGEN ting å si!

                          Tyor; flyet vil jo klare å så i ro på møllen, det må bare bruke litt motor for å kompensere for friksjonen i hjulene.
                          Jørgen Wake Stensen
                          Bodø MFK
                          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                          Comment

                          • Aviator
                            • Mar 2005
                            • 601

                            #14
                            Originally posted by Torstein
                            Idiotisk konstruksjon!

                            Flyet vil fly som bare tusan, og bruke akkurat like mye geografisk plass som det ellers ville gjort under en normal takeoff!

                            Fordi: Ubremsede hjul på et fly må betraktes som et friksjonsløse i hjulenes lengderetning. Flyet forholder seg derfor kun til lufthastighet. Hastigheten i forhold til bakken er derfor irrelevant.
                            Heilt enig.... selfølgelig vil d fly!

                            For dokker som ikkje trur det kommer seg opp... da skulle du jo kunne ta av uten propel hvis belte gikk mottsatt vei
                            Svein Roe
                            ----------------
                            Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                            Boomerang Sprint - Simjet 2250
                            Starfire II P-60
                            C-arf Extra 2,3 - DA 50
                            EF Extra 91" - DA 60
                            EF Edge 48"
                            Ventus 4m
                            Mini Nyx

                            Comment

                            • tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

                              #15
                              Originally posted by jørgen123

                              Tyor; flyet vil jo klare å så i ro på møllen, det må bare bruke litt motor for å kompensere for friksjonen i hjulene.
                              Ja det har du rett i. en den luftstrømmen som propellen da gir er ikke nok til at det letter. Da skal farten på møllen være sinnsykt stor. og flyet ha en kjempepropell. og en del motstand i hjulene. Nei det vil ikke fly så lenge det skal stå rolig. og desuten hva skjer hvis det først hadde lettet litt. friksjonen mot møllen minker og da flyr det fremover. ikke i ro hehe
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...