Unconfigured Ad
Collapse
Airplane on a treadmill!
Collapse
X
-
Airplane on a treadmill!
Last edited by william123; 18-01-08, 11:26.William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Tags: None -
Som det blir nevnt i posten, så er det ikke hjulene på flyet som blir drevet, men propellen som lager en luftstrøm, så det vil dra av tredemølla med en gang.Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven! -
OK... Mythbusters er en av mine favorittprogram på Discovery. Jamie og Adam skal jo selge showet...og må 'fyre' stemninga selvsagt.
Men hvis de, om det bare var for et sekund, lurte på om kanskje flyet kom til og ta av, så er all min tilitt vekk.
...det som blir morsomt er å se hvordan de løste det praktisk og hvordan det gikk med stakkaren i RANS'n?Mvh
Olav LundComment
-
Comment
-
-
William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
det vil jo ikke fungere i det hele tatt nei. for skal det stå i ro så kan jo ikke propellen gå rundt. Hvis propellen går rundt vil det bevege seg forrover i forhold til luften i rommet uansettComment
-
Idiotisk konstruksjon!
Flyet vil fly som bare tusan, og bruke akkurat like mye geografisk plass som det ellers ville gjort under en normal takeoff!
Fordi: Ubremsede hjul på et fly må betraktes som et friksjonsløse i hjulenes lengderetning. Flyet forholder seg derfor kun til lufthastighet. Hastigheten i forhold til bakken er derfor irrelevant.Comment
-
This conveyer has a control system that tracks the plane speed and tunes the speed of the conveyer to be exactly the same (but in the opposite direction).
Hjulene vil til enhver throttle-setting snurre dobbelt så fort som det ellers ville. Når flyet beveger seg i 20kts fremover, vil beltet rotere bakover med tilsvarende hastiget. Vingens hastighet blir 20kts, mens hjulene roterer med en hastighet tilsvarende 40kts. Flyet tar av, men hvis det er mye friksjon i hjullagrene blir det ikke noen økonomisk takeoffRun, live to fly, fly to live, aces high!
Erlend LarssenComment
-
Originally posted by phammersHe-he...Artig tråd. Her er det bare to valg. Vil det fly, eller ikke. Jeg melder meg på gjengen som sier at det ikke vil fly.
Forutsetning: At propellen alene er ikke nok til å skape luftstrøm over vingene til å gi løft.
Husk at det er vingens hastighet i forhold til omkringliggende luft som gir løftet. En tredemølle tilfører ingenting i så måte. En tredemølle som går i 100 km/t, med et fly som også går i 100 km/t vil stå stille i forhold til plattformen tredemøllen utgjør, og ergo også den omkringliggende luften.
No takeoff...
Derimot - hvis det er en overmotorisert modell, som kan utføre stillestående takeoff basert utelukkende på motorkraft og rorflater, uten aerodynamisk løft fra vingene, så blir det takeoff.
Blir artig med fasiten på denne. I mitt hode får man samme resultat med å binde fast et fly i halen, slik at det ikke får aksellerert i forhold til omkringliggende luft.
Mvh
-PålJørgen Wake Stensen
Bodø MFK
Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!Comment
-
Originally posted by phammersForutsetning: At propellen alene er ikke nok til å skape luftstrøm over vingene til å gi løft.
Originally posted by phammersI mitt hode får man samme resultat med å binde fast et fly i halen, slik at det ikke får aksellerert i forhold til omkringliggende luft.
Nei, for da får den ingen lufthastighet. Propellen griper i luften og drar flyet fremover i forhold til luften ikke bakken.
TComment
-
Beltet holder samme fart som flyet, men i motsatt retning. Det holder ikke flyet rolig med mindre det har drift på hjulene.
Hjulene vil til enhver throttle-setting snurre dobbelt så fort som det ellers ville. Når flyet beveger seg i 20kts fremover, vil beltet rotere bakover med tilsvarende hastiget. Vingens hastighet blir 20kts, mens hjulene roterer med en hastighet tilsvarende 40kts. Flyet tar av, men hvis det er mye friksjon i hjullagrene blir det ikke noen økonomisk takeoff
hvis flyet skal stå stille i forhold til gulvet i rommet, vil det ikke fly.
Hjulhastigheten har INGEN ting å si!
Tyor; flyet vil jo klare å så i ro på møllen, det må bare bruke litt motor for å kompensere for friksjonen i hjulene.Jørgen Wake Stensen
Bodø MFK
Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!Comment
-
Idiotisk konstruksjon!
Flyet vil fly som bare tusan, og bruke akkurat like mye geografisk plass som det ellers ville gjort under en normal takeoff!
Fordi: Ubremsede hjul på et fly må betraktes som et friksjonsløse i hjulenes lengderetning. Flyet forholder seg derfor kun til lufthastighet. Hastigheten i forhold til bakken er derfor irrelevant.
For dokker som ikkje trur det kommer seg opp... da skulle du jo kunne ta av uten propel hvis belte gikk mottsatt veiSvein Roe
----------------
Skymaster F-15 - Nexus Mk II
Boomerang Sprint - Simjet 2250
Starfire II P-60
C-arf Extra 2,3 - DA 50
EF Extra 91" - DA 60
EF Edge 48"
Ventus 4m
Mini NyxComment
-
Ja det har du rett i. en den luftstrømmen som propellen da gir er ikke nok til at det letter. Da skal farten på møllen være sinnsykt stor. og flyet ha en kjempepropell. og en del motstand i hjulene. Nei det vil ikke fly så lenge det skal stå rolig. og desuten hva skjer hvis det først hadde lettet litt. friksjonen mot møllen minker og da flyr det fremover. ikke i ro heheComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment