Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Med forsåvidt såppas mange forskjellige svar, så burde det kanskje vært satt opp en "poll" på dette problemet?
Da får en se den gemene hops mening, som alle i ettertid kan ta med seg...
Min mening er at den som spør om å få låne, også er betaler,- uansett årsak.
Jeg er ikke i tvil og her er det moralen som rår, låner må betale. Hadde du flydd denne turen når motoren stoppet så kan det godt være at du kunne ha seilet den inn for en perfekt landing.
Mannen med stikka har ansvaret, unntatt når eier har spurt om noen andre kan ta opp flyet.
Jeg mener det er klinkende klart at låner bør betale i dette tilfellet.
Det er låners ansvar å forsikre seg om at alt er i orden før han tar over flyet.
en modellflymotor stopper av og til..sånn er det bare.
Hovrer han med et lånt fly er han også klar over at glideflyving ned igjen er ganske uaktuellt hvis han skulle få motorkutt.
Hadde han hatt en "tabbehøyde" innkalkulert hadde nok flyet overlevd motorkutten.
Hvis jeg selv spør andre om de vil ta opp ett av mine fly, tar jeg hele ansvaret for det selv.
Hvis andre spør om å få låne får de som oftest beskjed om å "gjøre det godt igjen" hvis de skulle være uheldige.
Låner du bort hammeren din og han som låner den bender en spiker kan det jo hende at hammeren var slitt, men det er det jo ikke din feil...
Hovedregelen bør vel være at den som låner, enten på forespørsel eller etter eget ønske, betaler... At ting stopper er en risiko en får ta som "testpilot".
Hva med å la være å spørre om å få låne ting en ikke har råd til å erstatte...
Hva med å si nei dersom en blir spurt om å prøve noe en ikke har råd til å erstatte...
Jeg er ikke i tvil - hadde jeg blitt spurt om å ta opp en trainer for en nybegynner og jeg hadde krasjet ville jeg blitt med og fikset den igjen, hadde jeg spurt om å få prøve et fly ville jeg fikset/betalt for "morroa" om noe gikk skjeis.
Det er nå min mening men ser flere her er uenig...
Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
De gangene jeg har spurt noen om de vil ta opp ett fly for meg er det alltid klarert på forhånd om ansvar ved et eventuelt uhell.
Hvordan man flyr eget fly er jo noe man tar på egen kappe men synes at ved lån skal man legge inn de nødvendige sikkerhetsmarginer nettopp med tanke på at noe skal gå galt. Ut fra det som blir fortalt synes jeg at låntaker bør betale siden man ikke har tatt nødvendige sikkerhetshensyn.
Vi kan jo prøve å sammenligne litt:
Låner du kameraten sin bil og akslingen ryker kan vel ikke du lastes for det? Hvis du derimot kjører på noe og ødelegger bilen kan nok du lastes.
Låner du kameraten sin bil og akslingen ryker kan vel ikke du lastes for det? Hvis du derimot kjører på noe og ødelegger bilen kan nok du lastes.
Personlig hadde jeg betalt.
Har han spurt om å få låne så er det han som betaler - hovrer han i tillegg 2m over bakken så er dette ikke noe å diskutere.
Ref innlegget over så er det det ikke låneren som skal betale om han kjører pent til butikken, men tar han med seg tralle på NM i drifting så må han desverre betale ny aksling.
Hmmm, vansklig sak. Men må nok si litt meg enig med jj. Hva om du låner bilen til en kammerat, bare en 5 minutters tur til hobbysjappa, så ryker registerreima på veien, skaden koster 20-30 lapper. Er det like selvfølgelig her at den som låner bilen gjør opp for seg, og dekker hele verkstedregningen?.
Til sist. Denne hobbyen er aldri helt uten slike hendelser, så om vi flyr noe til hundre kroner, eller til femti tusen, så er vel de aller fleste inneforstått med risikoelementene i denne flotte hobbyen.
Når det er sagt ville jeg nok dekket skadene om jeg var uheldig å kræsjlande kompisen min sitt fly, som jeg selv hadde bedt om å få låne.
Mvh Geir
------------------
PA Bad Boy med ASP46
H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
E-Flite Taylorcraft
T-rex 450Sport
Cessna Cardinal on floates (EPP)
Ber jeg om å låne en modell og det går galt betaler JEG.
Ber noen meg om å prøve/testfly, og det går galt betaler den andre.
For min del avklarer jeg dette før flyet/heliet tas opp i lufta.
I trådstarters tilfelle, mener jeg den som lånte flyet skal bære alle kostnader. Han både ba om å låne flyet, og hadde ikke lagt inn nok "sikkerhetsmargin" med tanke på at dette var lånt utstyr.
Det er vel ikke helt sammenlignbart vel?
Det er sjelden noen har spurt meg om å få låne et fly, men hver gang jeg har spurt om noen vil teste flyet mitt har jeg hatt filosofien om at jeg betaler dersom personen havarerer.
I dette tilfellet mener jeg at personen som har lånt absolutt bør punge ut for skadene.
Hva er vitsen med og låne bort flyene sine da for testing???
Er det ikke dere som skal ha dem da? Da må dere vel justere inn modellen slik dere liker dem?? Folk kan jo hjelpe deg om dem ikke flyver modellen for deg skulle man tro.
Er det i lufta er det mest små justeringer så det skal gå rett fram. Motor får dem jo ikke justert likevel når det er i lufta.
Kanskje det er bare meg som er "gammeldags", men jeg liker og gjøre dette selv. Det er jo bare en hobby med mange utfordringer mener jeg da
Hva med å ikke låne bort fly/utstyr du ikke har råd til å miste/krasje.
Hilsen
FrankB
Det er vel ikke det som er saken her,om eg har råd til å kjøpe meg nytt fly eller ikke.Men HVEM som skal ta kostnaden her.Slik eg tolker teksten din så mener du att man kan låne ting og levere det tilbake i vilken som helst stand, uten att det skal få noen slags konsekvenser for låner?
noen sammenligner dette med bil og register reim som ryker f.eks men det som er forskjellen her er att man kan ikke legge inn noen sikkerhets margin med den reima.Men det kan man og bør man med eit lånt modellfly.
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment