Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Men en liten ting.
Du sier han hovret lavt, så dro ut av hover og tok et par roller før motoren stoppa. Den datt ikke rett ned etter hover? Var opp noen meter først?
flyet vart hovret lavt lenge.Mye trolig ble det gitt full gass vertikalt fra lav hover,og EN sakte roll på toppen Akkurat i det han skal flate ut.Der kutter motor, i kanskje 25m høyde.
Tror faktisk Siste innlegget til EAGLE gir rett svar på hvorfor den kuttet.
Eg sitter på en video av hendelsen, med god lyd.Og mer info som eg synes er for tidelig å legge ut,da den andre part ikke er informert om denne tråden.Han har også gitt positive svar tilbake på mail i dag,så det ser ut til att dette ordner seg på en grei måte,så langt.
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
Her er det mange kloke ord som allerede er sagt, og til en forandring er jeg enig med mange av dere, som feks. Christian!
At man ikke skal låne bort ett fly man ikke har råd til å tape, er vel og bra - i etterpåklokskapens ånd!
Som så mange andre har sagt - dersom noen ønsker at jeg skal fly modellen deres, det kan være jomfrutur, justeringer osv osv, sier jeg i fra om at jeg ikke tar noe ansvar for om det skjer noe. Dette aksepterer alle, og er vel egentlig en "selvfølge" for de fleste.
Det hender også at noen erfarne tilbyr meg å teste en modell som jeg kanskje ønsker å kjøpe selv. Dette avstår jeg fra i 99% av tilfellene. Dersom jeg i så fall ville ødelagt noe ville jeg følt meg forpliktet til å dekke det selv. Fordi om det var han som tilbudte meg å teste flyet.
Det har noe med hvem som har nytten av at personen flyr en annen persons fly.
Gyllen regel: Dette skjer normalt ikke SÅ ofte - det er eieren som løper risikoen - ta opp på forhånd hvem som har ansvaret om det skjer noe. Enkelt og greit. Det er ingen som vil reagere på det.
Litt usikker på hva som skjer om jeg forsøker å "slå sammen trådene" (har tilgang til det her ser jeg). Kanskje pollen havner på toppen av denne tråden?
Jeg missuner deg ikke, Jeg har tatt opp et par modeller på maiden og det mest trainere,og gitt beskjed på at ting kan skje, 1 gang gikk det gale!, men dette ordna jeg med litt lim. (heldigvis)
Uansett når en skal låne så dyre modeller så synest jeg selv at låner bør ordne opp for seg.
Dette kan heller ikke sammenlignes med et billån siden en bil oftest er i daglig drift, og slike ting som at stikakslinger og bremser fks dette ligger i kalkylene allerede når en kjøper bil + at en har forsikring om noe skulle gå galt.
At motoren stoppa er jo selvsagt ikke hans feil, men han hoovra og styrde faktisk litt på.... dette må en ta i betraktning.
Håper du får penger til en flett ny modell og penger for deler som er ødelagt.
lykke til!
Min mening er at låner skal betale alle kostnadene med rep og fikse flyet, dersom vedkommende spør om å få låne den. Viss derimot eier ønsker at noen skal prøve flyet/helien fordi at trimmen ikke er innstilt og eier ikke tør å ta opp flyet/helien selv, så bør eier betale gildet.
Gjelder det at eier sier at noen kan prøve, bare for at låner skal få teste flyet, så syns jeg at hvordan flyving vedkommende utfører vil avgjøre hvem som skal betale moroa. Uvettig flyving (dvs ingen sikkerhetsmarginer osv) så skal låner betale alt. Ved vettug flyving og motorstopp, syns jeg at eier skal dele med låner.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Trur det er noen her i debatten som trur det er et fly til en tusenlapp, da hadde det vert enklare, men etter det eg sjønar er dette et fly til 20-30 lappar om eg ikkje tar heilt feil, og da må den som BER OM Å FÅ PRØVA flyet ditt, stå til ansvar for at flyet er i den forfattning når han er ferdig , som før han overtar all kontroll over flyet.
Her er det mange kloke ord som allerede er sagt, og til en forandring er jeg enig med mange av dere, som feks. Christian!
Ja,Ja Anders, nå har jeg opplevd det også. Livet er fullt av overaskelser
Må desverre si at det var ett navn jeg tenkte på med en gang jeg så denne posten. Regner med at det kanskje er flere enn meg som har sine mistanker. Det er vel bare èn kar som reiser land og strand rundt og ber om og få låne andres fly. Kan ikke alle bare si nei neste gang han spør om og låne flyene deres? dette er vel ikke akkurat første gang denne karen låner et fly og krasjer.
Må desverre si at det var ett navn jeg tenkte på med en gang jeg så denne posten. Regner med at det kanskje er flere enn meg som har sine mistanker. Det er vel bare èn kar som reiser land og strand rundt og ber om og få låne andres fly. Kan ikke alle bare si nei neste gang han spør om og låne flyene deres? dette er vel ikke akkurat første gang denne karen låner et fly og krasjer.
Christian Melgaard
Jeg tenkte det samme som deg Christian. Huff da...
Han tenker vel på "piiiiiiiiiiiiiiiip". Han har knust noen fly for en kompis av meg, samt at jeg har vært til stede da han helt unødvendig knuste en 2,6 meter Comp Arf Yak. Er vel ingen hemlighet det regner jeg med. Han får ikke fly mine fly iallefall
Last edited by Holger; 10-10-08, 08:08.
Reason: Vi nevner ikke personer ved navn i et åpent forum uten at de er tilstedeværende
når man først er inne på dette temaet, så har jeg blitt tilbudt og teste noen modeller av en i klubben min, og jeg sa i første omgang nei, og da sa han at han kan koble opp til skole radio og jeg tar over i høyde og tester der så tar han over hvis det blir for drøyt. har testet ett fly og ett heli av han uten noe som helst problemer... kanskje ett lite tips for "lån" av modeller.. hva med og koble til en sender så eier avgjør når grensen er nådd hvis eier er erfaren? hvis eier er helt fersk så vil jo dette bli anderledes. da mitt første fly ble tatt opp av en erfaren så gikk han først over alt jeg hadde gjort, og ble enige om at hvis det gikk i bakken pga teknisk feil så ville det gjort det uansett pilot, så eier dekker det. turen gikk bra. og neste jomfrutur på fly tok jeg selv.
Lower, Lower, oops.
Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.
begynner denne tråden å vri seg i feil retning?
Fra å være et helt greit spørsmål om jus, etikk og moral, så begynner det nå å ligne på regelrette personangrep på folk uten bevis, eller dom å vise til. Mulig det bare er jeg som er hårsår her, men dette synes jeg hører hjemme på PM, mail eller i kaffekroken, ikke her på et åpent forum.
Jeg vet INGENTING om denne saken, men dette er uansett ikke en sunn vinkling på spørsmålet fra fra trådstarter.
Det er min mening.
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment