Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC-Hoovercraft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Singularitet
    Har fulgt litt med på denna tråden, har lurt på å lage meg en sjøl. Men da vil jeg bruke glow motorer.
    Hvor stor motor må man regne med å bruke for å komme opp i samme effekt som de elektromotorene dere bruker?
    Regner med da å bruke en til flyt og en til framdrifta.

    Vennlig hilsen MG
    på en slik liten isopor sak kanskje det holder med en cox motor også til vifta som løfter, er vel en fordel med trottle på den for framdrift
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #62
      tenkte litt på å bygge en litt større model med .46 eller lignende motor, kanskje det er noe å prøve? tror fortsatt at det lønner seg med elekrtisk på løftemotoren, med tanke på at der trenger man lite effekt og helst bør ha vifte...

      Har også begynt å bygge litt på mitt hoovercraft, skal omdesigne hele skjørtet og håper på at det virker litt bedre en det gamle... skal også putte en AXI 2212 motor på istedefor 480 motoren...den har vel omtrent 120W mot 480's 80W
      Sigve Haugsnes

      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


      sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

      Comment


      • #63
        Luftputebåt.

        Trenger man egentlig en nr2 motor for løft ??
        Husker å ha sett en som var bygd der man brukte glowmotor. rett bak propellen gikk en sprekk som førte luft fra propellen ned i skjørtet til luftputebåten.
        Det var også byggebeskrivelse i det bladet jeg så denne i(alt om hobby???) tror rundt 1/3 av luftskyvet fra propellen ble brukt for å heve skjørtet om jeg ikke husker feil.
        Lagde noe lignende selv men uten skjørt, brukte en 6,5 ccm motor og 3 bladet propell. Hadde også en forlengelse av luftroret ned i vannet da luftroret ikke hadde den helt store styringen..
        Dette gikk i allefall som F!!!hehe og vannstrålen sto en halvmeter eller så i været etter den lille flisa av et vannror. Styreresponsen var da mye bedre og når den var i fart var det ikke stort annet en tilleggsroret som var nedi vannet heller!!!
        Raptor 50
        Trex 500 esp
        JR 3810 ADT

        Comment


        • #64
          Man trenger vel strengt tatt ikke 2 motorer, hvis man har en som er stor nok vil nok det å virke, meg å mr. psykolefse drev å eksprementerte med dette for et par år siden, men kom frem til at den designen jeg bruker nå var den beste. men det er klart at med litt mer jobbing ville det sikkert virket med en motor.

          ulempen er vel at man er avhelngig av fart for å holde den oppe, vil tro det blir et fartøy for å kjøre rett frem ganske fort, men det er jo gøy det å
          Sigve Haugsnes

          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


          sigve.haugsnes.net
          www.youtube.com/bergenflyer

          Comment


          • #65
            Jeg er litt treg av meg, så jeg liker at ting holder seg der jeg vil ha det uavhengig av motorkraft
            Etter det jeg har skjønt så er det ikke så dyrt for en liten glowmotor, så da vil det ikke fordyre prosjektet så alt for mye.
            Løftemotoren trenger jo egentlig ikke trottleservo heller, den kan jo justeres til passe pådrag.
            Skjørtet tenker jeg å lage av noe gammal traktordekkslange, eller noe med passende strørrelse. Da går vekta opp, og behovet for kraftig motor er der

            Comment


            • #66
              hehe hvis du er litt treg av deg vil det kanskje være en fordel med en motor, da stopper hoovercraften opp når du stopper motoren, min hoovercraft må snus 180 grader og ruse litt med motoren...ellers fortsetter den frem til veggen....
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment


              • #67
                Hehe, du er inne på noe der ja...
                Jeg får nok sitte litt i tenkeboksen..

                Comment


                • #68
                  Har lest med stor intresse på dette emnet.

                  Har en egen ide (sikkert ikke god). Dere må unskylde den dårlige tegningen, men dere ser kansje hvordan jeg har ment det

                  Tegningen er et langsgående snitt av "båten", kanalene(ca 3x5 cm) går til fronten og til bakenden med den hensikt å blåse opp "belgen".Det mindre hullet under løfte motoren vil forhåpentlig hvis gi nokk motstand til at belgen blåses opp og at det skapes en luft pute under. Hullene i belgen har jeg vurdert å plassere helt oppe under båten for at løse ting på bakken ikke skal komme inn i den (må det egentlig være hull i den?).
                  Har tenkt å bruke en SC25 til oppdrift og en os25fx til fremdrift.

                  Eventuelle hint, tips og meninger motas med stor takk
                  Attached Files
                  Roy Harald Amundsen
                  Alias skjefen

                  u-can-do 3d Giant med FTL45
                  Reactor 3d med 55AX
                  hobbico twin star med 2X GMS40
                  Extra funtiger med 46 AX
                  Flip 25 med 25 FX
                  katana v2 70 med 70T
                  telemaster med 61.

                  edge 540 depron
                  no liemit depron

                  Esky lama v4
                  Kyosho consept 30

                  flere crawlere og masse 1:18 biler.

                  Comment


                  • #69
                    Det er slik jeg har begynt å bygge om min hoovercraft, er ferdig med kanalene. De er skjært ut i isoporen og en papp plate lagt på toppen. kan legge ut bilder snart...
                    det jeg tror jeg vinner på dette er høyere hoovrehøyde og mindre friksjon...

                    lykke til med din hoovercraft, blir gøy å få høre hvordan det går med bensinmotorer.
                    Sigve Haugsnes

                    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                    sigve.haugsnes.net
                    www.youtube.com/bergenflyer

                    Comment


                    • #70
                      Lenge siden noen har bygget hovercraft, da er det på tide nå så vinterferien er reddet.
                      Jeg ser dere bruker isopor, kast den, bruk finerplater, lag ev noen ribber får å stive den opp.
                      Traktorslanger fungerer fint, klipp den opp på undersiden å fest toppen til finerplaten (ønsker du bare å ha skjørt rundt kanten, kan du lage en boks midt under som du lager helt tett, da vil du få en luftkanal som løfter).
                      problemet med at den ikke stopper løser dere enkelt med 2 vifter, 1 blæser og 1 suger, koble det slik at når trottlestikke dras bakover (brems) starter suge viften og stopper blåseviften, derved suges farkosten ned til bakken.

                      Comment

                      Working...
                      X