Flyet er et Rosto Monoplan bygget og flydd av Ole Røstø i 1909 som dermed ble den første nordmann til å føre et fly.
Unconfigured Ad
Collapse
Flybilde-tråden
Collapse
X
-
'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.
Ørjan RappComment
-
Kjempebra Per!
Rosto Monoplane er helt rett - flyet fikk døpenavnet "Duluth 1". Trønderen Ole A. Røstø tok navnet Olivier Andre Rosto da han emigrerte til USA, fikk air certificate no.131 og fløy som passasjer første gang med Glenn H.Curtiss da han var i Reims i 1909. Om han virkelig fløy Rosto Monoplane i 1909 eller fikk flyet da bør være gjenstand for litt forskning. Han skapte iallfall et lite stykke Norsk flyhistorie, men om den må omskrives kan kanskje denne artikkelen sette et spørsmålstegn ved :
Lars Petter Eriksen
"the essensials are invicible to the eyes"
Saint-ExupéryComment
-
Stall, den sykingen der er en fransk Leduc 022. Skulle visst i teorien nå Mach 2,5 men nådde ikke mer enn Mach 1,05. Fløy først i des.1956. Var utstyrt med en kombinert turbojet og ramjet motor. Piloten hadde nok bra med guts, tette øreganger og tillit til "glassmesteren"..............
Slik så den ut inni ;Lars Petter Eriksen
"the essensials are invicible to the eyes"
Saint-ExupéryComment
-
Comment
-
Flyet er en cessna turboprop med navnet Roald Amundsen og tilhører Thor Tjøntveit og Einar Pedersen. bestykket med ekstra fueltank for en pol til pol ekspedisjon eller noe sånt.Comment
-
tyor - jeg lot teksten "the flying vikings" få stå urørt slik at det var lettere å finne siden http://www.southpolestation.com/triv...evikings1.html
Flyet er nemlig en Cessna - men ikke en turboprop......................Lars Petter Eriksen
"the essensials are invicible to the eyes"
Saint-ExupéryComment
-
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment