Unconfigured Ad

Collapse

RC klubber som ekskluderer medlemmer…

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arild Johansen
    • Jan 2004
    • 426

Siden jeg startet dette hareballet så vil jeg benytte anledningen til å avslutte for egen del. Jeg føler en så stor irritasjon over den holdning og utvikling som sporten tar. Det er nettopp det som gjør at jeg i det hele tatt gidder å belaste meg selv med å skrive om den frustrasjon det er å eksistere i et modellflymiljø med helikopter. Det er så klart lærerikt. Jeg lærer hvordan det er å være en minoritet i et demokratisk styresystem. Hadde jeg møtt samme problematikk når det gjaldt jobb, hus, og hjem ville jeg fått bange anelser. Nå slipper jeg heldigvis det. Saken og dets omfang begrenser seg til en aktivitet jeg i utgangspunktet setter pris på, men nå ser skyggesiden av. At jeg en gang i tiden fant det interessant å løse helikopterkoden angrer jeg mer på en ved min dyreste krasj. Så utrolig mye lettere det hadde vært og være del av det store og ikke det lille miljøet.

Hva skal man si til nybegynneren som ønsker å starte en form for RC-luftsport?

Skal jeg anbefale nybegynnere å starte med helikopter eller fly?

For fly ville jeg da informere om flere muligheter til å utøve aktiviteten. Har du først fått medlemskap så er du sikret for fremtiden, hvis klubben ikke blir bortvist av grunneier. Dette skal mye til hvis ikke de ”bråkete” helikoptrene tar overhånd. Husk det gutten min at er du en del av den store gruppen er du bedre sikret.

Anbefaler jeg nybegynneren helikopter så må jeg også tillegge at muligheten for at han må utøve på dertil uegnede plasser er tilstede. Tilgangen på plasser er begrenset med tanke på geografisk plassering og aktivitetskapasitet. Blir du tatt opp som medlem i en modellflyklubb er trenden at det på ulike grunnlag blir nedsatt et forbud mot din aktivitet.

Ovenstående virker antageligvis på en modellflyger, som surving fra en helikopterpilot. Det som det virkelig er…, vel det er den håndteringen som det i praksis er i Oslo og Akershus (selvfølgelig med unntak). Uavhengig av bakenforliggende årsaker, meninger, holdninger eller andre forhold så er det nettopp dette påtroppende RC-piloter bør informeres om før de drar Visakortet og handler leketøy. Sporten vil i hvert fall ikke fungere som ambassadør for det øvrige samfunn hvis det står en helikopterpilot i et hvert friområde i mangel på flyplass.

Mine utsagn, påstander og verbale tastetrykk er basert på gjennomsnittet i disse 78 innleggene som har vært siden onsdag formiddag. Det er mange begrunnelser for at vi helikopterpiloter skal ta lua i hånda å forlate flystripa, men få gode grunner for at vi kan bli der. Til og med vår alles største fiende nettopp støy, så er dette kun belyst i få poster med bakgrunnsmateriale i at støymålingen enten var ekvivalent eller faktisk gikk i fuelhelikoptrenes fordel i forhold til enkelte modellfly. Når det gjelder elektrohelikopter så er jo de nærmest ”ikke eksisterende” for modellflypilotene og derfor uteglemt for både tiltak og håndhevelse av de.
    Last edited by Arild Johansen; 09-02-08, 13:04.
    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Fly elektro og bli ferdig med det
      Ingen støy (i hvert fall lite), masse tid til å snakke sammen og drikke kaffe (lading) samt noe å snakke om (ikke alle vet like mye om elektro men mange er nysjerrige og vi kan diskutere sak fremfor person)

Det jeg reagerer mest på i denne sammenheng er at elektroheli tilsynelatende er helt utelatt fra forbudet, eller er det jeg som har oversett noe? Hvis det er slik at elektroheli er inkludert i forbudet tror jeg det skulle tilsi litt for liten innsikt i andre grener. Som jeg vel nevnte tidligere så støyer et 30-50 size e-heli mindre enn en ørliten glowmotor, i tillegg er det snakk om støy fra drivverk som er rimelig høyfrekvent og forsvinner raskt.
      Å forby elektroheli på alle de nevnte stripene, egentlig alle striper hvor det flys glow/bensinfly fra før, syntes jeg faller på sin egen urimelighet og vitner om lav innsats for å finne en løsning/kompromi. Et elektroheli koster ikke så mye mer enn et fuelheli dersom en ikke har stort behov for mange batteripakker, kanskje flere kan oppfordres til å kjøpe elektro helikopter? Men det blir nå en helt annen diskusjon...
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Sungrazer
        • Jul 2007
        • 20

Undring

Det kan for meg synes som om det ikke er særlig mye bråk fra modellene, men desto mer fra pilotene... og ut i fra det jeg leser av innleggene er jeg usikker på om det klages mest på støy fra naboer av feltene eller av de som sitter i depotet [1].

Om det er sistnevnte er det virkelig synd at man istedenfor å snakke sammen og komme fram til løsninger graver seg ned i skyttergravene hvor man kommer med det ene dårlig funderte utspillet etter det andre. Det tyder på dårlig kommunikasjon innad i klubbene, og man bør kunne stå samlet utad. Man oppleves ikke veldig forskjellig fra en utenforstående.

Jeg kan godt skjønne at 18000 rpm på en 2-takts 5-10 meter unna kan virke svært enerverende, og det vanskelig om ikke si umulig å føre en samtale uten å heve stemmen betraktelig. Det er også andre aspekter rundt dette, som sikkerhet, mer om det siden.

Det bør kunne finnes andre løsninger enn å kaste ut en medlemsmasse pga. støy.

* Designerte plasser for hovring, innkjøring eller rusing.
        * Adskilte plasser for helikopter og/ eller fly på samme felt
        * Støyskjerm mellom ovennevnte
        * Forskjellige dager for helikopter og fly.

Så til det som jeg kanskje opplever som et større problem enn støy i depotet: Sikkerhet. En modell 10 meter unna som får et eller annet mekanisk problem og som skjærer inn i depotet er ikke trygt. Det kan fort skje og det oppleves til tider svært utrygt å ha noen som "virrer" rundt rett ved siden av depotet. Det være seg helikopter eller fly.

Ferdighetsnivået kan være så godt som bare det: Man kan ikke garantere at det ikke oppstår mekanisk feil på noen av modellene. Aktiviteter som innbefatter lav flyving i nærhet av mange mennesker bør ikke forekomme. Eksempelsvis er anslagsenergien i tuppen av rotorbladet på en 450 size elektroheli i idleup det samme som en 0.38 cal revolverkule...

Ved å satse mer på sikkerhet i klubbene kan man slå to fluer i et smekk: Man får fjernet støy og modeller fra depotet, og potensielle faremomenter med nærgående modeller blir betraktelig mindre. Mindre støy i depotet gir hyggeligere forhold over kaffekoppen, og man kan skryte og lyve mer for hverandre uten å måtte rope.

Jeg er sikker på at om man er fleksible i forhold til hverandre og respekterer de andres ønsker like mye som man ønsker å fremheve sine egne kan man finne løsninger på mye av problemene rundt støy. Det være seg naboer til feltet eller andre piloter.

[1] Med depotet forstås ofte plassen pilotene samles før, under og etter flying. Gjerne hvor klubbhuset oftest står.
        Børge Berg-Olsen
        Medlem i Phoenix RC Club

Align T-Rex 450S CF w/SE V2 head
        Align T-Rex 600N Pro - TT RedLine 53H - Hatori #523 - JR DS8915 - CSM SL720 w/JR DS8700G - CarbSmart - 600mm GCT Ultra
        Spektrum DX7

Comment

Working...