Siden jeg startet dette hareballet så vil jeg benytte anledningen til å avslutte for egen del. Jeg føler en så stor irritasjon over den holdning og utvikling som sporten tar. Det er nettopp det som gjør at jeg i det hele tatt gidder å belaste meg selv med å skrive om den frustrasjon det er å eksistere i et modellflymiljø med helikopter. Det er så klart lærerikt. Jeg lærer hvordan det er å være en minoritet i et demokratisk styresystem. Hadde jeg møtt samme problematikk når det gjaldt jobb, hus, og hjem ville jeg fått bange anelser. Nå slipper jeg heldigvis det. Saken og dets omfang begrenser seg til en aktivitet jeg i utgangspunktet setter pris på, men nå ser skyggesiden av. At jeg en gang i tiden fant det interessant å løse helikopterkoden angrer jeg mer på en ved min dyreste krasj. Så utrolig mye lettere det hadde vært og være del av det store og ikke det lille miljøet.
Hva skal man si til nybegynneren som ønsker å starte en form for RC-luftsport?
Skal jeg anbefale nybegynnere å starte med helikopter eller fly?
For fly ville jeg da informere om flere muligheter til å utøve aktiviteten. Har du først fått medlemskap så er du sikret for fremtiden, hvis klubben ikke blir bortvist av grunneier. Dette skal mye til hvis ikke de ”bråkete” helikoptrene tar overhånd. Husk det gutten min at er du en del av den store gruppen er du bedre sikret.
Anbefaler jeg nybegynneren helikopter så må jeg også tillegge at muligheten for at han må utøve på dertil uegnede plasser er tilstede. Tilgangen på plasser er begrenset med tanke på geografisk plassering og aktivitetskapasitet. Blir du tatt opp som medlem i en modellflyklubb er trenden at det på ulike grunnlag blir nedsatt et forbud mot din aktivitet.
Ovenstående virker antageligvis på en modellflyger, som surving fra en helikopterpilot. Det som det virkelig er…, vel det er den håndteringen som det i praksis er i Oslo og Akershus (selvfølgelig med unntak). Uavhengig av bakenforliggende årsaker, meninger, holdninger eller andre forhold så er det nettopp dette påtroppende RC-piloter bør informeres om før de drar Visakortet og handler leketøy. Sporten vil i hvert fall ikke fungere som ambassadør for det øvrige samfunn hvis det står en helikopterpilot i et hvert friområde i mangel på flyplass.
Mine utsagn, påstander og verbale tastetrykk er basert på gjennomsnittet i disse 78 innleggene som har vært siden onsdag formiddag. Det er mange begrunnelser for at vi helikopterpiloter skal ta lua i hånda å forlate flystripa, men få gode grunner for at vi kan bli der. Til og med vår alles største fiende nettopp støy, så er dette kun belyst i få poster med bakgrunnsmateriale i at støymålingen enten var ekvivalent eller faktisk gikk i fuelhelikoptrenes fordel i forhold til enkelte modellfly. Når det gjelder elektrohelikopter så er jo de nærmest ”ikke eksisterende” for modellflypilotene og derfor uteglemt for både tiltak og håndhevelse av de.
Hva skal man si til nybegynneren som ønsker å starte en form for RC-luftsport?
Skal jeg anbefale nybegynnere å starte med helikopter eller fly?
For fly ville jeg da informere om flere muligheter til å utøve aktiviteten. Har du først fått medlemskap så er du sikret for fremtiden, hvis klubben ikke blir bortvist av grunneier. Dette skal mye til hvis ikke de ”bråkete” helikoptrene tar overhånd. Husk det gutten min at er du en del av den store gruppen er du bedre sikret.
Anbefaler jeg nybegynneren helikopter så må jeg også tillegge at muligheten for at han må utøve på dertil uegnede plasser er tilstede. Tilgangen på plasser er begrenset med tanke på geografisk plassering og aktivitetskapasitet. Blir du tatt opp som medlem i en modellflyklubb er trenden at det på ulike grunnlag blir nedsatt et forbud mot din aktivitet.
Ovenstående virker antageligvis på en modellflyger, som surving fra en helikopterpilot. Det som det virkelig er…, vel det er den håndteringen som det i praksis er i Oslo og Akershus (selvfølgelig med unntak). Uavhengig av bakenforliggende årsaker, meninger, holdninger eller andre forhold så er det nettopp dette påtroppende RC-piloter bør informeres om før de drar Visakortet og handler leketøy. Sporten vil i hvert fall ikke fungere som ambassadør for det øvrige samfunn hvis det står en helikopterpilot i et hvert friområde i mangel på flyplass.
Mine utsagn, påstander og verbale tastetrykk er basert på gjennomsnittet i disse 78 innleggene som har vært siden onsdag formiddag. Det er mange begrunnelser for at vi helikopterpiloter skal ta lua i hånda å forlate flystripa, men få gode grunner for at vi kan bli der. Til og med vår alles største fiende nettopp støy, så er dette kun belyst i få poster med bakgrunnsmateriale i at støymålingen enten var ekvivalent eller faktisk gikk i fuelhelikoptrenes fordel i forhold til enkelte modellfly. Når det gjelder elektrohelikopter så er jo de nærmest ”ikke eksisterende” for modellflypilotene og derfor uteglemt for både tiltak og håndhevelse av de.
Comment