Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FERDIGHETSBEVIS MODELLFLY(xxxxx) er skrevet ut og postlagt med følgende rettigheter:
    Sportslisens
    Flygebevis A

    Ny utløpsdato er 31.12.2015

    Dersom det skulle være feil i opplysningene, gi oss melding om dette så fort som mulig ved å svare på denne epost.

    Lisensen kan betales med nettbank.
    Beløp: 85
    Kontonummer: 78740690166
    KID: xxxxxxxxxxx
    Husk å be om kvittering til å lime på lisenskortet når du mottar dette.

    Utskrift av denne epost sammen med utskrift av kvitteringsside fra nettbank er gyldig som lisens inntil lisenskort er mottatt.


    Vennlig hilsen
    Norges Luftsportforbund
    ok, så økte NLF-avgifta med 85 kroner.. kan til nød overleve, selv om
    medlemskap i klubben nå da koster 2300,- i året... (majoriteten går til flyplassen)

    Men hva skjer 31.12.2015?
    Må jeg avlegge ny prøve. Eller bare betale beløpet? Jeg blir jo (mest sannsynlig) ikke dårligere til å fly.
    Lurer i grunn på hva jeg betaler for også. 85 her, og 85 der.

    Jeg søkte om A og D, men får beskjed om at jeg får Sportlisens og A.
    Merksnodig at min søknad om D – Display ikke blir nevnt med ett pip.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • Originally posted by Grumpy
      Verdien du ser i dette har jeg derimot et veldig stort problem å se, og så er det heller ingen som konkret har greid å forklare hva som blir det flotte resultatet av dette. Du nevner aerodynamikk, jeg tror nok proffe fullsize piloter kan mye mer om aerodynamikk enn hva som er krav til et modellflybevis, men det hender de detter ned de også.
      Men selvsagt, mer kunnskap gir en bedre sjanse for å unngå ulykker, det gjelder i alle plan. Så da er jo spørsmålet hvor langt skal en trekke dette som for de fleste er en avslappende hobby.
      De aller fleste av oss som slaktet det forrige utkastet pekte på nødvendigheten av at det var pilotene vi måtte fokusere på, og ikke modellene. Og slik har det jo langt på veg blitt ettersom det er null restriksjoner på alt opp til 30 kg. som ikke har turbin. Der er det kun lagt opp til krav til A-bevis sånn det er nå, og det kravet er jo ikke større enn hva som kreves for å kunne kalle seg sikker solo eller hva man kaller det. Og det slår heller ikke inn før på 7kg, og jeg mener en pilot med en 7kg modell som ikke greier A-bevis kravet er ikke spesielt festlig å ha flygende rundt seg. (Selv mener jeg kravet om A bevis skulle slått inn før, som f.eks 4kg).

      Det er jo i forbindelse med A beviset dette med teoretisk innføring i hvordan et fly faktisk flyr er nevnt. Og ja, det kan fjerne mange uønskede hendelser for de som ikke har denne kunnskapen. Det er jo gjerne disse modellene som havner i depot eller parkering fordi de er fullstendig ukontrollerbare i tillegg til at de flys av en nybegynner. Så at det skal være en negativ ting, at A-bevis opplegget legger opp til at nybegynnere som ikke allerede har den nødvendige kunnskap skal bli gitt en innføring i dette, det skjønner jeg ikke.

      Jeg skjønner heller ikke sammenlikningen med fullsize. Det er vel relativt sjelden disse har bygd sine egne fly, og de kræsjer vel og sjelden fordi de ikke vet hva begrepet stall betyr.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • Ett faktisk eksempel på uønsket hendelse:
        I fjor høst fløy en pilot ett 6-kilos fly på stripa, hvor han kom ett stykke utenfor flysonen på plassen. Flyet var så langt borte at han hadde vansker med å se hastigheten da han skulle komme tilbake, hvilket resulterte i en flikk, og gikk rett i bakken. Rett i bakken noen få meter fra en sterkt traffikert hovedvei!
        6 kilo modellfly i frontruta i 80 km/h gjør ingen glade...

        Hadde denne piloten fått bedre veiledning, kunne han lært seg å bedømme avstanden bedre, slik at han holdt seg innenfor sonen.
        Hadde han i tillegg kunnet litt om aerodynamikk, ville han kanskje sørget for å ikke fly for sakte, og unngått å steile/flikke...

        Hvis ikke dette kvalifiserer til uønsket hendelse, så vet ikke jeg....
        Om man går i torva innenfor sonen er det mest ens egen stolthet det går utover, men når det er reell fare for andre, vil i allefall jeg kalle det uønsket...

        Og poenget med innrapportering av slikt et jo for at folk skal kunne lære av andres feil, og da kanskje unngå dem selv...
        Geir Dyrdal
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • Burde man ikke fått en opplæring på aerodynamikk osv lenge før man begynner å fly 7kg+ modeller? Er det strengt tatt vanlig at folk hiver seg på såpass store modeller allerede i opplæringsfasen? Jeg ser heller for meg at når man kommer på det nivået så har man allerede klart å legge på seg diverse uvaner som kan være vonde å vende, eller rett og slett blitt "verdensmester".

          Comment


          • Er slett ikke uenig med deg Geir, men har hatt en halvtimes samtale med Asle Sudbø i dag ( Leder NLF Modellfly) og vi er nok enig i det meste og det kommer nok også en korrektur fra NLF etter dette.

            Det trengs opplæring, ikke minst på de som er nye og flyr fly UNDER 7 kg men dagens system gjør at de erfarne mister respekten og da er man på feil vei...

            Jeg tror ikke dette handler omm allverdens konstruksjoner og aerodynamikk men holdningene til hobbyen vår og de vi kan være til fare for. Fra Sudbø var talen klar, styret aldri har hatt som intensjon å innføre dette 01.052013. Etter konfrontasjon med teksten som er utsendt av NLF ble det da enighet om at noe må gjøres. Om det ikke har vært hensikten så har det ihvertfall blitt oppfattet slik av flesteparten av de jeg har snakket med. Jeg håper og tror at de vil vurdere forslaget som jeg ga, prøv systemet, utdann flere instruktører og kontrollanter. Ladette bestå som en prøveordning i inntil 2 år for underveis å justere reglene via høringer. Da tror jeg man har muligheten til å finne ett fornuftig regelverk som lar seg følge opp og fungere i praksis og som reduserer risk og som faktisk de aller fleste vil respektere.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • A lisens for kun 2 år fikk jeg idag.. Hva f. må jeg betale og fornye dette hvert 2 år.. nei kyss meg i ræva.. selv førerkort kl CE har 5 års varighet.. og Sjåførkort også varer 5 år.. kan drepe flere med et vogntog enn med et modellfly.. Nei nå får de gi seg.. Ble fortalt at dette skulle vare livet ut jeg..
              syntes det er like gøy å se på som det er å fly
              carl goldberg ultimate
              DJI S900
              piper pawnie el kjærre


              Futaba 14SG
              diverse epp tjafs
              Per-Egil Furuseth

              Comment


              • Hehe.. man må faktisk fornye klasse A altså..? Jøss. Hm.. rart synes jeg da.
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • Hehe. Viktig å gjøre det så tungvint og vanskelig å drive med modellfly att ingen gidder drive med det til slutt.
                  Eller mer sannsyneligvis: att folk driter i å være medlem i nlf.
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                  Comment


                  • Originally posted by jonny View Post
                    Hehe. Viktig å gjøre det så tungvint og vanskelig å drive med modellfly att ingen gidder drive med det til slutt.
                    Eller mer sannsyneligvis: att folk driter i å være medlem i nlf.
                    Nå er du veldig nærme å treffe spikeren midt i senter tror jeg.......
                    Mvh
                    Morten Aase

                    Comment


                    • Du må ikke ta kurset på nytt. Bare fylle ut et skjema. Jeg gjorde det for kort tid siden da mitt A bevis hadde gått ut. Men jfr info vi fikk fra NLF nylig har de endret på det, og A beviset skal da gjelde til 2049 for alle mann. Da flyr nok ikke jeg lenger då det holder for meg
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • Spørsmål og svar om Modellflyhåndboka | Norges Luftsportforbund
                        Dette kan også leses OG det er ikke noe galt i å være engasjert. Det er nemlig det vi mangler i dette landet.
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                        Comment


                        • Geir,
                          Det er også erfarne piloter på fullsize som flikker. Det har vært to dødsulykker på Hokksund hvis jeg ikke tar feil. Disse er pga stall i lav hastighet. De fleste bilførere vet ikke åssen en motor og gearkasse egentlig virker, heller ikke bremsesystemet. Men de kjører bil, som er mye farligere enn å fly.
                          Når jeg tenker på store mørketall og SU sin modellflybok, tenker jeg på dette :
                          Moderator Q sletter sikkert mitt innlegg som før
                          Mer demokrati mer åpenhet var det en som sa.
                          Balsa

                          Comment


                          • Den videoen syns jeg passet bra, Trond!

                            "Samt menn i kronisk fravær fra egen påstand" var jo innertier.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment


                            • Prøver å samle tankene mine rundt denne modellflyhåndboka og disse "sertifikatene"
                              Kan ikke se noe særlig logikk i dette modellflygerbevis A.
                              Det står ikke noe krav til hva slags modell en "flyr opp" med.
                              Dvs at jeg kan "fly opp" til modellfygerbevis A med min 270g tunge DLG og dermed har gyldig sertifikat for modeller på 7-30kg??
                              Jan Eric Klausen
                              Forus RC Klubb

                              Comment


                              • Originally posted by Ja9 View Post
                                Prøver å samle tankene mine rundt denne modellflyhåndboka og disse "sertifikatene"
                                Kan ikke se noe særlig logikk i dette modellflygerbevis A.
                                Det står ikke noe krav til hva slags modell en "flyr opp" med.
                                Dvs at jeg kan "fly opp" til modellfygerbevis A med min 270g tunge DLG og dermed har gyldig sertifikat for modeller på 7-30kg??
                                Da tru je du skal lese det en gang til
                                Truls
                                -------------------------
                                Morro er det lell............?

                                Comment

                                Working...
                                X