Announcement

Collapse
No announcement yet.

Butt Ugly Router-Hobby CNC maskin

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Butt Ugly Router-Hobby CNC maskin

    Da setter jeg i gang.

    Jeg vet at det er flere som er nyfiken på cnc maskiner, så jeg skal prøve å poste innlegg her på forumet etter hvert som prosjektet utvikler seg.

    For ca 1 år siden, kom jeg over en lang tråd på RCUniverse, om noen som bygde cnc routere for hobbybruk.( Balsaman og Dickeybird)
    Jeg bestemte meg for å prøve å snekre i hop en maskin selv, uten å bruke en formue.
    Målet var å bygge en maskin som kunne frese tre - plast og aluminium.(små kutt)
    Arbeidsområde ca. X- 800 Y- 500 Z- 200mm.

    Nå i høst hadde jeg endelig klart å skrape i hop det jeg trenger.
    Steppmotorer – styrekort- strømmforsyning – Spindel og trapesgjenget stenger,måtte jeg kjøpe.
    Linære føringer og aluminiumsprofilene har jeg funnet i skrap containere.


    Jeg har tegnet opp de fleste delene i Turbocad 3D, for å få et inntrykk av hvordan maskiner blir sende ut.

    Her er en skjermdump fra turbocad.
    Attached Files
    Mvh.
    H.S

  • #2
    Her er et bilde av ramma og føringene til X aksen.
    Attached Files
    Mvh.
    H.S

    Comment


    • #3
      Øverst fra venstre :
      Strømforsyningen og fresemotoren fra Proxxon
      Så noen deler til Z aksen som jeg har lagd.
      Strømforsyningen til steppmotorene – styrekort fra Xylotek og steppmotorene fra Elfa.
      Attached Files
      Mvh.
      H.S

      Comment


      • #4
        Utgifter cnc maskin.

        Dette er hva jeg har brukt på maskinen til nå !
        Det blir sikker noen utgifter til, jeg trenger noen kulelager+
        div. ledninger og brytere.
        Klarer jeg å holde meg under 7k er jeg meget fornøyd.


        Steppmotorer 1950.-
        Strømforsyning 925.-
        Xylotex styrekort 1300.-
        Proxxon spindel 1500.-

        Trapesgjenget stang 300.-
        totalt 5975.-
        Mvh.
        H.S

        Comment


        • #5
          Hei

          Når alt mekanisk er på plass, ja så skal det styres fra PC.
          Du har sikkert mange tanker om akkurat det.
          Har du kommet så langt på det området at du kan si noe om den siden av saken?

          I mitt tilfelle har jeg en komplett fres og kunne tenke meg å lage en versjon til den. Det blir jo ikke en router, men jeg kan jo lage det også.......senere.....når eventuell kompetanse er i hus

          Igjen takk for en glup ide som kan komme mange modellflyfolk til nytte.
          Tenk på utfresing av tredeler til byggesett ,isopor skjæring,depronskjæring !you name it!

          Comment


          • #6
            Re: Utgifter cnc maskin.

            Originally posted by Riven
            Klarer jeg å holde meg under 7k er jeg meget fornøyd.
            Jøss! Det her er jo bare helt genialt!

            Hold oss løpende oppdatert!
            Foreløpig ser det utrolig bra og profft ut!





            "Då blir det klumper i kammeret..... Upp!!! Upp!!! KLUMPER!!"

            Comment


            • #7
              Halla.

              Lurer bare på om det er noen som har prøvd å "skjære" depron med ohm-tråd koblet til batteri?? og fungerer det bra?

              Comment


              • #8
                Det funker veldig bra!

                Men du bør lage deg skikkelig gode maler av et hardt materiale f.eks. kryssfiner... 3-4mm... Og så feste disse på hver side av det du skal skjære..
                Deretter gjelder det å holde tråden stram.
                Endel tråder endrer lengde ganske mye når de blir varme, så du bør lage et håndtak som det er litt spenn i... F.eks. bambus...
                (Veivesenet har av uvisst årsak satt haugevis av disse i veikanten, og merket de med refleks, slik at du skal finne de lettere....)

                Noen greier å få det til nesten like bra som en CNC-maskin, men det krever at du har gjort det før og er nøye...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Per Klepaker
                  I mitt tilfelle har jeg en komplett fres og kunne tenke meg å lage en versjon til den. Det blir jo ikke en router, men jeg kan jo lage det også.......senere.....når eventuell kompetanse er i hus
                  Har du tenkt å CNCfisere et lite freseverk? Si ifra når du er klar så sender jeg deg tegninger på noen alu-biter som du frese ut for meg
                  ...hadde vert konge med et lite bor/freseverk og ditto dreibenk. Men det er jo så svinedyrt (jada, jeg har sett tråden på felleskjøp, men har ikke råd til å kjøpe inn noe nå)
                  Finnes det flere der ute som kan produsere små metallbiter bassert på CAD-tegninger?

                  ...ellers synes jeg denne tråden er super. Blir spennede å se resultatet. Har brave planer om å bygge en router selv.
                  Mvh

                  Olav Lund

                  Comment


                  • #10
                    Bravo... her må jeg følge med .....

                    Har CNC maskin for skjæring av isopor i alle former fra før , men kan tenke meg å bygge en CNC styrt fres også.

                    Hvor kjøpte du trapesgjengestengene ?

                    -Exlex-


                    PS noen som trenger isoporkjerner til vinger .. bare send meg en forespørsel....
                    ____________________
                    : -Exlex-
                    : Thor Arne Jensen
                    :::::::::::::::::::::::::::

                    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                    Comment


                    • #11
                      Hva slags CNC har du?? Er den hjemmebygd. eller handlet i "butikken"
                      (som skjærer isopor!)
                      Joachim

                      Comment


                      • #12
                        Den ser i allefall hjemelaget ut , men egentlig vet jeg ikke , har kjøpt den brukt. Montert den opp igjen selv. Fungerer helt utmerket.
                        Det eneste jeg kunne tenkt meg var noe nyere software til denne maskina, selv om den jeg har funker bra. Bruker FarolCam , version nr husker jeg ikke i farten.

                        -Exlex-
                        ____________________
                        : -Exlex-
                        : Thor Arne Jensen
                        :::::::::::::::::::::::::::

                        [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                        Comment


                        • #13
                          Flere bilder

                          Når det gjelder styring av maskinen, har jeg lasta ned flere programmer
                          Som jeg har tenkt å teste.
                          Turbocnc dos basert
                          Mach2 for WinXP
                          Cncplayer
                          Cammodul for å generere G koder fra dxf filer og simulering.
                          DeskEngrave for å frese - gravere tekst.

                          Det blir nok at jeg tester først med turbocnc, men på sikt tror jeg at jeg kommer til å satse på Mach2.

                          Jeg har liggende to eldre hovedkort, som jeg kan bruke til maskinen.
                          De er nok ikke egnet for WinXP, men til dos holder de i massevis.
                          Jeg har ikke tenkt å ”ofre” min nyeste pc, i tilfelle jeg kobler noe
                          feil, og svir av hele stasen
                          Maskinen kobles til med paralellkabel (standard skriver kabel )
                          Programvaren styrer steppmotorene med steg og retning. cw-ccw
                          Steppmotorene har 200 step/omdreining.
                          Xylotex kortet kan gi ut hel – halv – kvart eller åttendels step.
                          Jeg kommer til å kjøre på åttendels stepp, da bli regnestykket
                          200 x 8 =1600 step/omdr.
                          Skruene har en stigning på 3mm/omd.
                          3/1600=0,001875 blir den teoretiske nøyaktigheten på maskinen.

                          Klare jeg å juster så den ligger under 0.1mm over en lengde på 100mm er jeg fornøyd.

                          Her er et nærbilde av trallen som er montert på en av skinnene
                          Til X-aksen.
                          Attached Files
                          Mvh.
                          H.S

                          Comment


                          • #14
                            Y-aksen

                            Her ser dere Y-aksen.
                            Den fant jeg komplett med kulemutterskrue, i en skrapcontainer.
                            Kulemutterskruen var ikke til å redde, med resten var brukbar.
                            Attached Files
                            Mvh.
                            H.S

                            Comment


                            • #15
                              Heldiggrisen, som har fått tak i lïnære føringer, de koster gryn skal du kjøpe dem nye... har du tilgang på flere ???

                              Ett spørsmål, hvor mange motorer må du bruke for å drive alle aksene, klarer du deg med en motor pr akse eller må du bruke flere?

                              -Exlex-
                              ____________________
                              : -Exlex-
                              : Thor Arne Jensen
                              :::::::::::::::::::::::::::

                              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                              Comment

                              Working...
                              X