Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner/SJ MC32 - Tips og triks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner/SJ MC32 - Tips og triks

    Siden det er en del MC32-brukere der ut som kan trenge informasjon om forskjellige ting, har jeg laget en tråd hvor man kan poste spørsmål og svar rundt MC32
    Last edited by Quadrocopter; 29-08-12, 16:57.

  • #2
    Graupner MC32 - Tips og triks

    Til alle med Mc32,

    Jeg sliter litt med å finne en lademetode som fungerer. Den medfølgende laderen egener seg svært dårlig på feltet, og med ca 15t ladetid er det bare så vidt man rekker å fly to dager på rad.

    Når jeg benytter mine faste ladere gjennom ladekontakt i radio kutter laderen etter 10-15 sek, når spenningen når 4,1V.
    Tilsvarende når ladere kobles direkte til batteri kuttes lading ved ca 3,9V.

    Er det noen som har erfaring med, og helst løsning på, dette problemet?

    Har forsøkt både Bantam E-station og Hyperion SuperDuo3, ladestrøm 1A...

    Mvh
    Jo E.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Jeg vet ikke hvordan det er å åpne mc32, men på min mc22 pleier jeg å ta ut batteripakken og lade den separat. Det fungerer fint for meg..

      EDIT: fikk visst ikke med meg i farten at det allerede var prøvd. -Da er jeg blank...
      Last edited by Te-raptor; 30-06-12, 22:16.
      Terje

      Comment


      • #4
        Takk for svar.

        Dette er også forsøkt, og lading kutter ved 3,9V (i display på sender).

        '32 er enkel å åpne, og om det hadde fungert ville det likevel ikke være ønskelig å åpne hver gang.

        Det er tre forhold som er relevante, slik jeg ser det; innstilinger på lader, evt. diode mellom plugg og batteri i lading og batteri. Ladekabel _kan_ også påvirke, men det høres rart ut om dette skulle være tilfelle ved så lav strøm.

        Får kjøre en cycling i morgen, det vil om ikke annet gi ytterligere innsikt i problematikken.

        PS. Det er snakk om et 1s 6000mah LiIo batteri.

        Mvh
        Jo
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by sjaa View Post
          ....Har forsøkt både Bantam E-station og Hyperion SuperDuo3, ladestrøm 1A...
          Husk at MC 32 bruker LiIo batteri IKKE LiPo

          Du bør lade med en lader som støtter Lithium Ion lading!

          Edit:
          Selv om LiPo og LiIo nesten har samme kjemi
          Last edited by Quadrocopter; 30-06-12, 22:30.

          Comment


          • #6
            Pass også på at du har skikkelig kontakt i pluggen mellom batteri og lader, en dårlig kontakt her kan få laderen til å tolke status på ladingen feil å dermed terminere denne.
            Last edited by Quadrocopter; 30-06-12, 22:37.

            Comment


            • #7
              Hei Quad...., og takk..

              Bruker LiIo prog ja - men får ta en ekstra sjekk på kontaktpunktene mellom kabel og lader. Kontakt mot sender er gjort både gjennom ladekontakt og direkte til batt. Eneste parameter som ikke er byttet ut i test er kabel, verdt en sjekk

              Mvh
              Jo
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by sjaa View Post
                evt. diode mellom plugg og batteri i lading og batteri.
                Hvis du lader igjennom pluggen i senderen kan du ikke bruke en vanlig lader med LiIo program som "senser" batterispenningen - "Polaritet sikrings" dioden gir et ca 0,6V spenningsfall som gjør at laderen ikke kan måle riktig spenning på batteriet og den vil høyest sannsynlig terminere.
                Last edited by Quadrocopter; 30-06-12, 22:58.

                Comment


                • #9
                  Driver og skal sette opp en F3J modell på min MC-32.
                  Fra launch mode til enten speed, normal eller termikk skal jeg ha en "ventetid" på rorene.
                  Dette skal bli resatt av dykk ror. Har fått til dette med å lage en "bryter" med dykkror over en viss %.
                  Denne bryteren har jeg satt opp til å sette inn en flyfase der balanseror og høyderor er i 0.

                  Problemet er at denne bryteren trigger flyfasen uansett. så om jeg er i speed eller termikk, å gir dykkror, går balanse/flap i 0.
                  For at den skal få ventetiden mellom launch og de andre flyfasene har jeg lakt inn tid mellom flyfaser.

                  Er det noen måte å få denne bryteren til å bare "resette" launch mode?
                  Noen måte å få tiden mellom flyfaser, bare til å gå fra launche til en av de andre, å ikke mellom speed til termikk osv?

                  Pri på flyfase er

                  a: Launche
                  b: Reset
                  c: speed
                  d: normal
                  e: termikk

                  Vondt å forklare, men håper noen kan komme med et vink!
                  Last edited by sub_sonic; 30-08-12, 06:09.
                  GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                  sigpic



                  Comment


                  • #10
                    For liten kvadrat på ladekabelen.

                    Hadde samme problem på min futaba. Laget en ny kabel som var tykk nok, og ikke lengre enn nødvendig.
                    **********************
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK


                    Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                    Futaba 12Fg Fasst

                    Comment


                    • #11
                      Opprettet en spørsmål og svar tråd + samlet noen av spørsmålene her.
                      Last edited by Quadrocopter; 29-08-12, 16:58.

                      Comment


                      • #12
                        Hei.

                        Skulle ut å teste et F3J fly med nye MC-32. Skulle ta rangetest før første tur. Behøvde ikke å gå mer en 5 meter unna før jeg mistet kontakt med flyet. Prøvde 3 forskjellige mottagere, men samme skjedde. Tok alle 3 mottagere ut av flyet, så det ikke var noe mellom mottager og radio. Gikk jeg 50meter unna (uten rangetest). null kontakt med flyet.

                        Noen som har et godt tips her?
                        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                        sigpic



                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by sub_sonic View Post
                          Hei.

                          Skulle ut å teste et F3J fly med nye MC-32. Skulle ta rangetest før første tur. Behøvde ikke å gå mer en 5 meter unna før jeg mistet kontakt med flyet. Prøvde 3 forskjellige mottagere, men samme skjedde. Tok alle 3 mottagere ut av flyet, så det ikke var noe mellom mottager og radio. Gikk jeg 50meter unna (uten rangetest). null kontakt med flyet.

                          Noen som har et godt tips her?
                          Høres ikke bra ut...

                          • Er antenna skrudd helt inn?
                          • Har du sjekket at pinnen i midten av RP-SMA pluggen (antennepluggen) stikker litt ut?
                            Click image for larger version

Name:	RPSMA-Female.jpg
Views:	1
Size:	27.0 KB
ID:	592870
                          • Hva sier telemetri dataene om signal styrke?
                          • Går radioen i det hele tatt ut av range test?

                          Comment


                          • #14
                            Antenna er skrudd helt inn. Pinnen stikker ut.

                            telemetri data: La ikke merke til RX/TX dBm, men signalstyrke RX-S QUA og STR var i 100% når jeg sto tett ved flyet (både i normal og rangetest) Begynte å gå unna flyet Datt RX-S STR veldig fort, mens QUA holdt litt lenger. L-PACK ble veldig høy da jeg begynte å miste signalet.

                            Radioen piper som et uvær når den står i rangetest. Den gikk jo lenger unna uten rangetest, så den må da gå ut av den!?
                            _______

                            Oppdaget også noe merkelig da jeg skulle montere mottager i modellen. Plugget i servokabler. satte på strøm og bant den opp. Alt virket som det skulle. Plutselig begynte Rudder servo å jobbe i pulser. noen sekunder med intens during, og noen sekunder uten. Trodde det kunne være noe feil med noen av servoene. så testet de med en servotester. 0 problem. byttet ut rudder servo med en annen servo. Lyden ble mindre, men hører den fortsatt står å jobber. Testet da også flere mottagere med samme resultat!

                            Tja.. Kjøpe futaba igjen kanskje :/
                            Last edited by sub_sonic; 13-09-12, 19:55.
                            GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                            sigpic



                            Comment


                            • #15
                              regner med at du har oppdatert til siste firmware release - både mottaker og radio

                              Comment

                              Working...
                              X