Unconfigured Ad

Collapse

Like før jeg gir opp...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Like før jeg gir opp...

Jeg har nå brukt litt penger på denne hobbyen, men er i ferd med å innse at det kan bli for dyrt dor meg hvis denne (mangelen på) utvikling skal fortsette.
    Flyparken er:
    Art-Tech Cessna 182 - elektro - spectrum 6100rx
    Sapac Wilga - børsteløs hacker 2020 og 3cell lipo - spectrum 6100rx
    Sapac Pitts - Børsteløs e-flite park 450 og 3cell lipo - spectrum 6100rx
    Seagull Harrier 46 - sc 46 2takt glowmotor - spectrum 7200rx
    E-sky Lama v4.

Alt unntatt helien blir (med mer eller mindre hell) kontrollert av en spectrum dx7

Alt har gått i bakken med større eller mindre reparasjoner som resultat. Motoren til harrieren får jeg f.... ikke til å gå som den skal stopper i tide og utide, og får jeg den til å gå vil den ikke stoppe før tanken er tom.
    Hackeren med esc + batteri som stod i wilgaen druknet jeg når jeg krasjet i sjøen (pilotfeil).
    Pittsen ble tatt av ørna (ikke kødd engang) og kom ned som byggesett igjen. Motoren ble også ødelagt.
    Cessnaen ble krasjet og bygd opp igjen 2-3 ganger før jeg innså et den var for undermotorisert for mitt bruk, og en større ombygging må til for mere futt.
    Harrieren har gått i bakken 2 ganger og i en husvegg en gang pgs motorkutt, men er nå det nærmeste jeg har et flygeverdig leketøy
    Lamaen ble kjøpt på impuls, men irriterer meg over at den er for stor til å fly inne (rotorblader fyker veggimellom hver eneste gang) og fullstendig ubrukelig utendørs.

Jeg vurderer nå å gi hobbyen et siste forsøk; ser at throttlestore selger "nesten uknuselige" plastikkfly. Valget står imellom en "ready on floats", "beaver" med floats, "carosel" eller en "jupiter". Har lyst på et nytt sjøfly pga lettere tilgang til egnet sted å fly, men jeg blir fort lei av å bare fly i sirkler og 8-tall (derav wilgaen som døde når jeg fløy opp-ned en halvmeter over vannflaten og dro stikka feil vei for å rette opp igjen så isoporen sprutet), og er redd for at et høyvingefly har for mange begrensninger i konstruksjonen.
    Er også stor fan av mye motorkraft slik at jeg kan gasse meg ut av problemer jeg alltid kommer opp i, og litt usikker på hvordan dette skal løses i de forskjellige alternativene jeg har listet opp her. Hadde forøvrig håpet å bruke en av de 6100 mottakerne jeg har liggende for å slippe å kjøpe ennå en rx. Motormessig liker jeg enkeltheten i elektro, men skal jeg ha nok kraft til et av disse flyene må jeg kjøpe alt nytt, og da kan det fort bli mye dyrere enn glowmotorer hvis jeg vil ha litt ekstra kraft + minimum 2-3 batterier og en ny lader.

Dere må bare komme med forslag og innspill til meg, eventuelt et bud på alt jeg har liggende...
    Har også noen meter med "cold light strings" og startere i forskjellige farger etter et forsøk på å gjøre wilgaen mulig å bruke på kvelden.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb
  • olle
    • May 2002
    • 708

Hmm....
    Hele innlegget ditt oser av at du ikke har skjønnt at man må lære å krabbe før man kan gå. Spille tøffing i dette gamet, går bare ut over ens egen lommebok.

Hvis du ikke klarer å kontrollere en Lama innendørs, så vet ikke jeg....

Kanskje ikke dette passer for deg? Kanskje du har gode kvaliteter på andre områder ?

olle

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Har VEEELDIG liten stue. Lamaen har jeg også flydd inne på NorCargo-terminalen der jeg jobber, men da irriterte jeg meg over at den flyr for sakte...
      Du har vel muligens rett i at dette ikke er noe for meg, men når alt fungerer, og jeg ser flyet mitt suse avgårde uten noen problemer, får jeg en følelse som jeg er blitt avhengig av...
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Du bor i Lofoten, og burde derfor ikke trenge motor i flya dine i det hele tatt!
        Det høres ikke ut som du er en del av et miljø? Det er første bud, finn likesinnede som ikke ga opp, og få hjelp.

Mvh

Lars Steffenrem

Comment

• Superstar40
          • Dec 2002
          • 1667

At det i perioder vil gå i motbakke i denne hobbyen er det ingen tvil om. Selv totalkræsjet jeg 3 fly i løpet av høsten - alle på grunn av pilotfeil. Tror at det riktige vil være å satse på en modell av gangen og lære den ut og inn. Hva med å kjøpe en os 46 motor til Seagull Harrier og så bruke den til å trene - trene - trene for å føle at du behersker flygingen med god margin.

Ikke gi opp - da har du tapt og det vil siden være fryktelig vanskelig å komme i gang. Jeg vet veldig godt hvordan det er å kjøre hjem fra flystripa med fuglen i en svart sekk og inne i deg tenker du - nei nå gidder jeg ikke mer MEN så gidder du alikevel når neste gang du er på stripa så sitter flygingen litt bedre enn forrige gang og flyet kan bæres tilbake til bilen i et helt stykke. Det er god medisin.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Torstein
            • Nov 2005
            • 344

1) Simulator
            2) Simulator
            3) Instruktør
            4) Instruktør
            5) Instruktør
            6) Instruktør
            7) Du flyr!

Dette går bra!
            Torsten

Comment

• jeeeeeeright
              • Mar 2008
              • 1052

Jeg bor faktisk mindre enn en kilometer fra det henget som er berømt for seilflyging i Lofoten (her skal NNM arrangeres i sommer), men problemet er at jeg ikke liker seilfly, og ellers er miljøet totaldominert at gamlinger som prater mye og flyr lite. Det at den eneste klubben i lofoten ikke tar imot medlemmer er en annen ting.

Ang ny motor til harrieren har jeg lenge vært inne på tanken. Problemet her et at jeg har brukt sinnsykt med tid på å bygge den opp etter siste krasj (flyet ble delt i to deler midt på) og å bruke mer tid på å reparere enn å fly er tydeligvis ikke noe for meg. Planen var å skaffe et fly som jeg kan øve på endel triks (slik at begrensningene ligger hos meg og ikke flyet, da f.eks knife-edge med en høyvingemodell ikke er noe tess), samtidig som jeg holder mekketiden nede på et minimum.
              Harrieren er godflyet mitt, som blir tatt ned fra hedersplassen på veggen når jeg har lært meg å fly!

Simulator har jeg ikke funnet til dx7'en, men jeg har slitt ut en art-tech-stikke med fms og blitt ganske god der.
              Instruktører er det sinnsykt dårlig med her, men du er hjertelig velkommen på besøk!
              Last edited by jeeeeeeright; 02-03-08, 19:34.
              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Holger
                • Feb 2006
                • 734

Kjøp deg realflight eller annen type simulator.

Der følger det med dummy radio, og så er det slik rød knapp på radion som reparer både fly og helikopter etter hver krasj....og det fine er at disse reparasjonene ikke blir belastet ditt visa kort!
                Anders Bruneberg
                Raufoss

Comment

• Seiler`n
                  • Mar 2005
                  • 821

Du er kommet skikkelig feil ut i denne hobbyen...

Delvis pga ingen hjelp, gale fly, utålmodig??

Du bor nesten oppå et av norges fineste områder for seilfly.. Hvorfor ikke prøve det ? Jeg er oppvokst på Opdøl, og har flere hundre timer på hornsheia.

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med noe annet en noen gode råd, men hvis du har lyst til å lære mye om seilfly til sommeren skal jeg lære deg šfly da ! kommer opp første uka i Juli. Jeg kan også hjelpe deg med de andre modellene dine da, men harriern og pitsen er ingen direkte nybegynner modeller. Wiglaen og cesnaen er mer egnet, men uten hjelp blir det ikke enkelt.

Uten at jeg kjenner deg.. Så er mitt forslag
                  Kjøp denne
                  Multiplex EasyGlider.. Nesten udødelig. og du kan enkelt lære deg det mest basic innen rc modellfly. Ta deg en tur opp på hornheia i moderat vind og kast ut. Men vent til snøen er reist... Har forfrosset meg mer en en gang der oppe...

For øvrig bra at du tar kontakt slik at vi kan rettlede deg....

Lykke til videre.
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Seiler`n
                    • Mar 2005
                    • 821

Originally posted by jeeeeeeright
                    og ellers er miljøet totaldominert at gamlinger som prater mye og flyr lite. Det at den eneste klubben i lofoten ikke tar imot medlemmer er en annen ting.
                    Send meg en PM med web adresse eller noen navn på lederne i den klubben vær så snill !

Så vidt jeg vet er det ikke noe aktivt mijø i det hele tatt på vestvågøy nå ???
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Originally posted by jeeeeeeright
                      ..... Er også stor fan av mye motorkraft slik at jeg kan gasse meg ut av problemer jeg alltid kommer opp i.....
                      Ja, det er god holdning for å lære å fly
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• Seiler`n
                        • Mar 2005
                        • 821

Og når det gjelder dominansen av gamlinger...

Dem kan ivertfall fly !

Se litt på dem så kansej du lærer no
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• nettulven
                          • Feb 2007
                          • 495

Siden du nevner Throttlestore, så er det sant at de har fly som er "nesten uknuselige", men det er selvfølgelig ikke godt for en modell i tryne i bakken... den eneste jeg vet om, som tåler det, er Prangster. Den har de også på Throttlestore. Den skal ikke du klare å ødelegge.. Selvfølgelig alt er mulig, men jeg startet med den, og den gikk full gass i en steingard, stor fart inn i en løesilo, og div andre smell.. Jeg har brukt en rull med glassfiber-tape på den, men den flyr enda..
                          En Prangster, og en god simulator, er tingen.. og litt tolmodlighet.. Da er du på rett vei.. Annen veiledning får du nok med de som er har på forumet.. Her er masse erfaring..
                          Thomas Molnes
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• jeeeeeeright
                            • Mar 2008
                            • 1052

Seiler'n: www.lmfk.net er adressen. Klubben er i vågan, men jeg er ganske mobil når det gjelder denne hobbyen, så de 7 milene til stripa deres (som jeg forøvrig får lov til å bruke helt fritt) har jeg kjørt ofte.
                            Det at pittsen ikke er et nybegynnerfly er jeg faktisk ikke helt enig i. Det er det flyet jeg har hatt definitivt mest glede av selv om jeg sikkert ville krasjet det og til slutt hvis ikke ørna hadde tatt det. Wilgaen var et kjempefint nybegynnerfly, ingen tvil om det, og jeg blir muligens å kjøpe enda et bare for å ha noe som starter fra hånda og er fint å varme opp med.

Ang seilfly må jeg bare si at jeg ikke har den helt store interessen. Det er sikkert kult for dem som liker sånt, men for meg virker det bare kjedelig...
                            Når du kommer opp hit er det bare å stikke innom. Bor som sagt på Gravdal, og hvis du har vært her før vet du hvor langt unna det er "flyhenget". Jeg mottar all hjemp med stor takknemmelighet, og hvis du klarer å lære meg å fly uten å belaste mastercardet for et par lapper i alle fall annenhver gang skal jeg egenhendig rydde gjesterommet for barneleker for deg!

Men fra spøk til revolver; Er den carosel eller jupitermodellen fra throttlestore noe å satse på for å lære seg å fly med? Harrieren er for fin til å krasje mer nå...
                            Last edited by jeeeeeeright; 02-03-08, 21:33.
                            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Holger
                              • Feb 2006
                              • 734

Hei igjen

Nok en gang.......hvorfor satser du ikke de pengene til uknuselig fly på en god simulator i stedet?

Utfra hva jeg kan lese har du huset "smitte fullt" med utstyr som du bare har ødelagt, ødelegger eller kommer til å ødelegge.
                              Den såkalte uknuselige modellen som nevnes her har jo i ett tilfelle krevd en hel rull med glassfibertape, og utfra ditt beskrevne nivå kommer du sikkert til å bruke minst en rull du også!

Med en simulator, brukt på rett måte vel og merke, tør jeg påsta at du får en mer ro over læringen din, og lærekurven din vil være relativt jevnt stigende! Hvis du derimot bare tukler og kødder med ett slikt verktøy er det verdiløst!

Den eller de som foreslo simulator tidligere i tråden gjorde ikke det for morroskyld....mange har lært seg dette helt på egenhånd vha simulator......og har du ett visst talent for dette bør du også klare det.

Fortsetter du som du har startet ender det mest sannsynlig opp med at du bruker mye penger for så å gi f... i hele hobbyen etterhvert.

Lytt på rådene du får og ha en smule tålmodighet.....for det trenger du .... i fall du ikke har oppdaget det enda.

Mvh
                              Anders Bruneberg
                              Raufoss

Comment

Working...