Unconfigured Ad
Collapse
Vedrørende nytt regelverk
Collapse
X
-
-
Signerte med navn litt lenger opp for sikkerhets skyld, men er ikke så glad i å ha det i signaturen. (Anders Rosnes, Moss)MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b
Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
Bi-Fly 25: turl.no/13pd
Quickie: turl.no/13pe
Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pfComment
-
Comment
-
Jeg synes forslaget som er sendt ut virker greit. Det eneste som kan gi noe løft til det vi driver med er utfordringer. Jeg liker godt tanken på A og B-bevis. Det er da kult å smykke seg med et B-bevis? Få sertifisert modellen? Ha noe å strekke seg etter?
Jeg er overbevist om at sertifikater, sjekklister, modellkontroller, inspektører, belastningstester m.m. er av det gode for modellflygere og sporten vår. Vi vil vokse på det og vi vil færre miste modeller, få mer respekt for våre ferdigheter når de formaliseres og større glede av den mestring det innebærer.
Jeg forstår godt hvorfor du føler det slik, og det er helt legitimt å søke respekt for det en gjør.
Verden går fremover, spesielt arbeidslivet, og på de 20 årene jeg har fått med meg der har det vært en veldig utvikling på den måten at alt har blitt mer gjennomtenkt og også mer alvorlig. Det er hovedsaklig bra, men det er lite rom for smilet. Prøv å si "bom.." på en flyplass, eller "glemte verneskoa" til en revisor f.eks fra Statoil. Noen synes det er morsomt, men absolutt ikke de som jobber med det. Ergo er det bare tullinger som sier det, alle andre holder seg. Vil vi ha det slik på fritiden?
Det jeg ser fra min krok av landet er en liten gruppe "avanserte" piloter som har tid og LYST til å profesjonalisere hobbyen sin. Det er sikker fint for dem, men det store spørsmålet er om vi skal la dem få lov til å tvinge andre inn i samme spor.
For min egen del flyr jeg kun for rekreasjon. Anerkjennelse og respekt får jeg på andre arenaer så det er ikke noe motiv for å fly. Slik er det for de fleste i klubben vår. Vi kommer sammen for å glede oss over fellesskap, flyglede og den lokale myggstammen, status er ikke et tema.
Det kommer jevnlig opp et tema i klubben: "Hvorfor skal vi være med å betale penger til pampene i Oslo? De gjør jo ikke noe for oss!" Jeg er for "pampene i Oslo", men jeg ser at den dagen det kommer et slikt sikkerhetsregime på plass så er jeg i mindretall i klubben.
La oss beholde NLF som en organisasjon for massene, ikke for de spesielt interresserte.
Ta sertifikat for å kosefly med 2kg glider? Kan godt gjøre det, men prinsippet provoserer meg alvorlig mye.
Da finnes det morsomme ting å gjøre, uten sertifikat:
PS: Jeg hadde knekt nakken hadde jeg satset så hardt, men det trenger jeg ikke sertifikat for å skjønne.
PS2: Alle modellflygere jeg har møtt er seriøst interresert i å UNNGÅ å drepe fullsizepiloter/paraglidere osv. Det kan være fornuftig med enkelte regler i denne sammenhengen.
PS3: Les PS2. Så lenge det finns byråkrater som har glede av å utvide territoriet sitt så vil det meste bli regulert på sikt. I mellomtiden må NLF finne en minimumsløsning som ivaretar rekruttering og det gjennomsnittlige medlemmet. De spesielt interresserte kan få ha sine egne ordninger.Last edited by Gjesp; 06-11-10, 00:30.Comment
-
Har ei viss erfaring med hms/qms i jobben, blitt mye mer av regler og sånn i løpet av de siste åra. Har nærmest eksplodert alle skal være best i klassen. Blir det for mye av det gode uansett hva det gjelder så går det feil vei. Regler og lover er greit nok det, men det beste er vel om det kan være rom for sund fornuft. Forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. min erfaring fra der det har tatt fullstendig av med lover/regler er at det fører mot sin hensikt. Greit med retningslinjer men hvorfor prøve å imponere eller overgå LT sine krav. Må vel kunne gå an å ha en fornuftig dialog med LT og forholde seg til det som de forventer i stedet for å prøve å imponere med krav og regler som vi kanskje kan klare oss uten. Dette er vel for de fleste av oss en hobby, som de fleste kunne tenkt seg å utøve på en enkel og fornuftig måte.
For min del så skal ihvertfall ikke noe av dette legge noen som helst demper på min hobby, kommer uansett til å fly når jeg vil og hva jeg vil. Om det blir uaktuelt å stå som medlem i NLF får så være, er mulig å forsikre seg mot det meste. Med den ulykkes statistikken vi har i Norge tror jeg ikke det skulle være noe problem.
LAG det så enkel som overhodet mulig, det er ofte det beste.
Tore Gjøvikli.Comment
-
Jeg gidder ikke å kommentere materien i denne tråden, ei heller så mye om det kommende regelverk forslaget. Men jeg synes på en måte regelverket er for seint ute. Når man leser at det har blitt en utvikling av større og større modeller, så er jeg tildels enig i det, samtidig som jeg mener at modellene ikke har blitt så mye større de siste 7-8 årene. Selv kjøpte jeg min første 3 meter med 150cc motor i 2003, og det er ikke så mange modeller som er så mye større enn det idag heller. Trenden er at det har blitt mye billigere å kjøpe sånne store modeller, slik at det har blitt flere av dem. Utstyret som blir brukt i dag, er bedre enn i 2003, og kjennskap og kunnskap rundt sånne modeller er MYE bedre i dag enn da. Ang jet, så har jo utviklingen blitt at de går fortere, og modellene er tildels litt større enn i 2003, men oxo her er kunnskap og utstyr noe helt annet nå enn da. Det samme gjelder vel egentlig over hele linja, uansett hva man flyr.
Derfor mener jeg at regelverket kommer noget sent. Dagens nybegynnere har helt andre forutsetninger for opplæring enn det jeg selv hadde i 1986. Simulatorer og til dels uknuselige Epo fly gjør at det ikke er mange uhellene rundt om i klubbene, iallefall ikke i de jeg frekventerer.
Problemet sånn jeg ser det, er at jet og store akro modeller ikke lenger koster skjorta, og kan bli allemannseie om man har interesse og penger. Faren ved dette er at piloter med mye penger og lite kunnskap trapper opp med nevnte modeller, men jeg tror ikke at dette er veldig utbredt, da hadde vi i tilfelle sett eller hørt mye mer om uhell enn det vi faktisk gjør i denne hobbyen idag.
Vi kan aldri gardere oss mot uhell, uansett hva man måtte finne på. Det triste er at om dette forslaget blir vedtatt, så tror jeg det blir veldig kjedelig på flystevner i fremtiden, da det blir veldig få fly der. For min egen del, blir det full stopp i all skriving av byggeaktivitet vedr mine store modeller om dette regelverket trår i kraft, da jeg ikke er interessert i å dele mine fritids sysler med ordensmakta.
Jeg håper og tror at fornuften vil seire, men siden vi bor i et idiot land uten sidestykke, blir jeg heller ikke overrasket om alt går rett til helvete. Det er desverre slik her i landet at alt som er gøy, er ulovlig.
Jeg merker meg at de som konkurrerer i denne sporten, er minst kritiske til regelverket, hvorfor får være deres sak. Kanskje reglene burde skille mellom de som konkurrerer og de som har dette som rekreasjon? Kanskje pipa hadde fått en annen låt da?Knut Erik
But it flies, so who cares??
www.torqueroller.com
Steikje galen
www.skalamodellflyklubb.no
www.teamflyingcircus.comComment
-
Meeeeen... Blir det som vises her noe særlig mer utbredt i Norge, så blir det garantert så det må godkjennes, regelstyres og administreres med masse skjemaer og avgifter til både Luftfartstilsynet, NLF (Fallskjerm/Paraglider), Sjøfartsverket, Havnevesenet, Politiet, Dykkerforbundet, Svømmeforbundet, Surfeforbundet, Kiteforbundet, Miljøverndepartementet, Strand/Parkvesenet, Naturoppsynet etc. + at så og si alle reguleringskåte politikere i de berørte kommunene vil ha sitt og si, samt har skjemaer som må fylles ut, og utstyr skal godkjennes, skattlegges og på alle andre måter reguleres...
Samt at fyren nok hadde blitt tatt i 10-12 laserkontroller og 4-5 fartsbokser den snaue mila ut til stranda... + at bilen går i stykker/punkterer på dårlige veier...
Samt at det kan være farlig for unger og tilskuere... Og fisk.. fugler... Og ikke minst dårlig for vannkvaliteten.. Det kan jo hende brettet inneholder miljøskadelige stoffer vettu.. Og så lager det sikker "støy"...
Heia Norge....!!
Nei.. La oss forby alt som er gøy og alt som ikke er fastmontert og kan flyttes mekanisk, inngjerdet og nedstøpt i sarkofager.. (Med myke kanter som ikke kan skade noen...)
Da slipper vi alle problemer..
Livskvalitet og individuell frihet er oppskrytt og det lille som er igjen bør avskaffes...
(Gud så positiv jeg er i dag...)
Comment
-
Og man trenger da ikke være så fordømt positiv hver dag hellerAbsolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Synes Gjesp m.fl har gode poenger her. Alvoret i hverdagen, som de fleste av oss søker til modellflystripa for å komme bort fra, blir fremtredende. Man kan først fly etter å ha blitt klarert av noen, og flyet er godkjent av den samme "noen". Forslaget er etter mitt syn et krafttaksforsøk på å være "flinkest i klassen". De som ønsker å være det lytter sjeldent til hva resten av klassen har å si. Og desverre er det "politisk ukorrekt" å mene annet enn det "korrekte mindretall".
Når det gjelder nybegynnere.. Ja, hva slags opplevelse tror man de vil få i møtet med dette regelverket, når folk som allerede har flydd i opptil 30 år vurderer å legge hele greia på hylla?
Det er sagt mange ganger tidligere her, men husk at hele forslaget kommer fra modellflyseksjonen selv og ikke etter noe pålegg fra LT. Mandatet er i beste fall uklart, og SU`s arbeid er fullstendig udokumentert (les poster fra bl.a Eroland og Alfalfa, Outlaw, Jamie m.fl). Hvilken risikoanalyse er dette fremmet på bakgrunn av?
LT selv krever ikke så rigid, monumentalt og omfattende regelverk, så hva er det noen få nå forsøker seg på? (jeg er overbevist om at de er i mindretall)
Pokker heller. Det er vi, flertallet blant modellflygerne, som skal ha styringen på dette her. Det som begynte som et prestisjeprosjekt med Hr Martinsen i spissen kan være i ferd med å ende opp i noe som et lite mindretall av den totale medlemsmasse ønsker. Og det stemmer meget godt med det totale fraværet av demokrati i prosessen så langt.
Hilsen meg, som i morgen skal til Bø sin 400 m lange stripe og fly min Edge 540 med en politisk ukorrekt 100cc motor og propell som avgir tippstøy (og det er ingen der som bryr seg heller). PS: modellen har killswitch, batteriredundans og er ellers bygget med sikkerhetstanken i bakhodet. Det klarte jeg selv, uten mentor eller kontrollantGeir
3D plane - 1D brainComment
-
Det er sagt mange ganger tidligere her, men husk at hele forslaget kommer fra modellflyseksjonen selv og ikke etter noe pålegg fra LT. Mandatet er i beste fall uklart, og SU`s arbeid er fullstendig udokumentert (les poster fra bl.a Eroland og Alfalfa, Outlaw, Jamie m.fl). Hvilken risikoanalyse er dette fremmet på bakgrunn av?
LT selv krever ikke så rigid, monumentalt og omfattende regelverk,
Siden MFS/NLF med dette dytter blant andre meg ut siden deres "politikk" er total skivebom får de av oss som velger å slutte å "gi" dem penger bare glemme dem og vente og se hva LT kommer med etter hvert og forholde seg til det.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Igjen er vi ved kjernepoengene i denne debatten, jeg siterer:
"Det er vi, flertallet blant modellflygerne, som skal ha styringen på dette her. Det som begynte som et prestisjeprosjekt med Hr Martinsen i spissen kan være i ferd med å ende opp i noe som et lite mindretall av den totale medlemsmasse ønsker. Og det stemmer meget godt med det totale fraværet av demokrati i prosessen så langt."
"husk at hele forslaget kommer fra modellflyseksjonen selv og ikke etter noe pålegg fra LT. Mandatet er i beste fall uklart, og SU`s arbeid er fullstendig udokumentert (les poster fra bl.a Eroland og Alfalfa, Outlaw, Jamie m.fl). Hvilken risikoanalyse er dette fremmet på bakgrunn av?"
Vi ser nå stadig noen nye selvoppnevnte, reguleringskåte kontrollfreaker dukke opp fra våre egne rekker i denne debatten! Dessverre er dette helst dem som (kan) flyr minst og heller kompenserer dette med å synse og prate mest ..La oss derfor igjen minne om hovedformålet med denne HOBBYEN for de fleste av oss: Nemlig å ha det GØY, koble av fra hverdagstresset, LEKE med lekene våre og KOSE oss sammen med likesinnede. Byråkrati, sure miner, pirk og krangel har vi nok av i det daglige, enten det er på jobben eller i heimenSå kan vi nullstille det monumentale SU-tøvet asap og starte med kompetente folk og blanke ark. Da lager vi:
1. En ulykkesstatistikk inkl. dødsfall, alvorlige personskader og materielle skader hos tredjepart innen modellflyging i Norge de siste 5-10 år.
2. En seriøs risikoanalyse ut ifra dette.
3. Forslag til nye, enkle og kortfattede sikkerhetsbestemmelser ut ifra dette. Hele tiden under motttoet "Frihet under ansvar".
Prisen er evt. å fjerne det sittende styre ved kommende årsmøte, dersom prestisjen ikke vil gi seg. Men slik fungerer organisasjonslivet og demokratiet i praksis!
Richard B.
Leder TMFKLast edited by Outlaw; 06-11-10, 14:34.Comment
-
En ting jeg har lurt litt på er; om nå dette regelverket trår i kraft, og jeg av en eller annen grunn finner på å få en av mine modeller godkjent av øverste hold etter alle punkt og prikker. Hvem skal da ha skylden om jeg river av stabben i en blender og totalvraker modellen? Snakker da om selvbygg. Kan jeg da søke erstatning av kontroll instansen? Hadde dette vært i USA hadde jeg selvsagt gått til sak. Når noen tar på seg å godkjenne et prosjekt, stoler jeg selvfølgelig fullt ut på disse, og bruker modellen for det den er god for. Kanskje vi oxo burde ha en kontroll unit som er på enda høyere nivå enn det som er foreslått i regelverket, som kan ta stikkprøver og kontrollere arbeidet som kontrollørene rundt om har gjort. Slik Biltilsynet gjør overfor autoriserte bilverksteder som driver EU kontroll.
Dette er jeg litt interessert i å få vite.
For da kan man jo gjøre alt mulig rart med modellen, siden den har blitt godkjent. Jeg flyr ganske hardt med mine modeller pr dd, men noen øvelser står jeg over da jeg vet de er harde for enkelte modeller jeg har. Men om alt er i orden, så er det jo bare å trå til. Går det da til helvete, må jo lyset settes på kontrollørene, og jeg er spent på hvem her i området som er kvalifisert til en sånn oppgave, og jeg er enda mer interessert i å vite hvem på nasjonalt nivå som skal lære opp disse igjen. Sjefen for SU har jo flere ganger ramlet ned med sine store maskiner, pga idiot feil, i mine øyne. Hvis dette er malen for kontroll virksomheten, ja da vet ikke jeg.Knut Erik
www.torqueroller.com
Steikje galen
-
Var det noen som sa "Gutteklubben kvikk og grei", eller var det kanskje "Tordenskiolds soldater"?Comment
-
En ting jeg har lurt litt på er; om nå dette regelverket trår i kraft, og jeg av en eller annen grunn finner på å få en av mine modeller godkjent av øverste hold etter alle punkt og prikker. Hvem skal da ha skylden om jeg river av stabben i en blender og totalvraker modellen? Snakker da om selvbygg.
Men tenk deg at DU er oppnevnt til guru og kontrollant; så ryker en vinge på en stor modell DU har godkjent for 7 uker siden, modellen ramler ned i hodet på en person og tar et liv... Føler du for å fortsette som kontrollant? Formelt har du ikke ansvaret for dødsfallet, men hva sier omgivelsene og miljøet?Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Vi har det jo av og til sånn på stripa. Noen kommer med en ny modell, og lurer på om du, klubbens mest erfarne, kan sjekke litt og ta jomfruturen. De aller fleste sier ja til dette, men de sier oxo at det blir ikke tatt ansvar om modellen faller ned pga tekniske feil. Så da har vi allerede en fraskrivelse av ansvar der. Så da er jeg spent på hvem som tør å ta på seg et kontrollør ansvar i regi av NLF. Jeg hadde aldri villet ta på meg en sånn oppgave, for det er så mange aspekter å ta hensyn til, og skal man kontrollere en modell grundig, så bør jo nesten kontrolløren ha vært til stede under byggingen.
Jeg flyr alle mine jomfruturer selv, og jeg pleier ikke å la andre sjekke arbeidet mitt. Ikke det at jeg er redd de skal finne en feil, men her hvor jeg flyr, er det ingen som vet hva de skal se etter, annet enn de åpenbare tingene, som pilot og eier antakligvis, og forhåpentligvis har sjekket og har kontroll på selv.
For en del år siden var jeg på et stevne litt lenger nord i landet, og en person gransket modellen min nøye. Det ble kommentert litt forskjellige ting, det meste gikk mer på kosmetikk av inventaret, noe jeg på det tidspunktet ikke tok så nøye siden modellen skal være fin å se på i lufta. Men det ble ganske så livlig da det ble funnet ut at jeg hadde montert throttle servo ved siden av tenningsanlegget. Dette kom aldri til å gå bra. Vel, flyet hadde da hatt 200 turer uten noen problemer, og dette gjør jeg fremdeles med mine modeller idag. I teorien, var det kanskje ikke smart, men teori og praksis er 2 vidt forskjellige ting. Så hva skal man da gå for under en kontroll?? Teori eller erfaring? Jeg holder en knapp på det siste, siden det er erfaring man lærer av.Knut Erik
www.torqueroller.com
Steikje galen
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment