Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    I see what you meen.

    På de flyene der jeg ikke bruker powerbox, bruker jeg bare 1 batteri. Gjerne en GP pakke fra elektriske biler. Disse er rimlige, og har mange mah.
    Har til dags dato aldri hatt feil på et batteri, unntatt de Lipo batteria som har fått seg en smekk etter kræsj ( les depron fly ).
    Men jeg har et batteri som oppfører seg litt rart, 2100mah Nimh 4 celler. I dag stoppet jeg computerladeren, den hadde peiset inn over 6000 mah, og var still going strong. Noen som vet et svar på dette?
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #62
      Jeg satte laderen på Auto funksjon, da regulerer den ladestrømmen hele tiden, i takt med temp på batteriet og andre faktorer. Men i snitt ligger den på 350mah inn på batteriet.

      Er ikke første gang jeg har opplevd dette, men ikke så ekstremt.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #63
        Originally posted by Eagle View Post
        Jeg satte laderen på Auto funksjon, da regulerer den ladestrømmen hele tiden, i takt med temp på batteriet og andre faktorer. Men i snitt ligger den på 350mah inn på batteriet.

        Er ikke første gang jeg har opplevd dette, men ikke så ekstremt.
        Veldig mange ladere som ikke takler NiMh og slutter lading for tidlig. Feks Shulze 330 er helt håpløs... På denne må man bruke NiCd programmet. Det hjelper også å bruke 1C lading (forutsetter gode kabler hele veien). Flere av de nyeste NiMh cellene er så like NiCd i prestanda at man i mange tilfeller må bruke NiCd program.
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #64
          Men min lader ville ikke slutte å lade. Over 6000mah var ladet inn på et batteri som er på 2100 mah. Da slo jeg av laderen.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #65
            Originally posted by Eagle View Post
            I see what you meen.

            På de flyene der jeg ikke bruker powerbox, bruker jeg bare 1 batteri. Gjerne en GP pakke fra elektriske biler. Disse er rimlige, og har mange mah.
            Har til dags dato aldri hatt feil på et batteri, unntatt de Lipo batteria som har fått seg en smekk etter kræsj ( les depron fly ).
            Men jeg har et batteri som oppfører seg litt rart, 2100mah Nimh 4 celler. I dag stoppet jeg computerladeren, den hadde peiset inn over 6000 mah, og var still going strong. Noen som vet et svar på dette?
            Disse bil batteriene du bruker blir ikke de litt mye volt da?? di er jo som regel 7.2v eller 8.4v di fleste sevoene tåler siers de fra 4.8v til 6v??
            mvh stin
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #66
              Man må ta av celler så man får 4 eller 5 celler.. Men en ferdig bilpakke er som regel billig i innkjøp selv om man må fjerne celler.
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #67
                Optisk killswitch

                Tenkte jeg skulle dele en litt skremmende erfaring med dere.


                monterte en helt ny elektro dynamics optisk killswitch i den nye comp. arf extra`n min. (3m) da jeg skulle starte den første gangen sleit jeg veldig å fikk ikke start... fant etter hvert ut at jeg ikke hadde gnist, og alle koblinger ble gått gjennom en gang til... sjekka også koblingsskjema en gang til, men her er det nesten ikke mulig å gjøre feil...

                vel, ut igjen og prøve på nytt, selvfølgelig med nylada tenningsbatteri... men med samme resultat... oppdaga etter hvert at dioden som indikerer at tenning er på kom og gikk noen ganger... av og på med bryter flere ganger, noen ganger lyste det, noen ganger ikke... banka forsiktig på senderdelen med en finger og lyset kom tilbake... flere forsøk med samme resultat, men jeg fikk aldri gnist, så jeg fjerna hele killswitchen og motoren (DA 150) starta på tredje flipp.

                har prøvd å koble opp killswitcen etterpå, men uansett hva jeg prøver så får jeg ikke ut strøm i andre enden... men dioden kommer og går når jeg rører på senderdelen.

                så nå er det tilbake til en servo og mekanisk bryter, det har fungert uten et feilslag på alle mine modeller til nå!
                Arild Hagabråten

                www.vfkm.no

                Comment


                • #68
                  I min 33% Yak (v.sp 2,43m) så har jeg ingen kill-switch, alle 8 ror servoene tilkoblet rett på mottaker sammen med 1 stk nicd batteri på 2,4 ah. Har 1,7ah ni-cd på tenning og manuell choke. Har ikke hatt noen form for trøbbel med denne modellen noen sinne, det bare fungerer hver gang. I mitt neste prosjekt(Pitts s-1) har jeg valgt å bruke kill-switch og emcotec DPSI av forskjellige årsaker, men har ingen erfaring med dette enda. Hoved grunnen til at jeg valgte emcotec DPSI var at man kan ha 2 mottakere tilkoblet hvor kun 1 alltid er operativ, registreres det glitch av noe slag eller helt mottaker kræsj så bytter systemet over på mottaker 2.

                  Mvh OJ
                  Last edited by Olavjoergensen; 28-03-08, 22:08.
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #69
                    Bruker begge mottakerene dine samme frekvens/kanal da? Om de gjør det, ser jeg ikke helt vitsen med to mottakere, for er det forstyrrelser der, vil vel begge to reagere. Eneste fornuftige tanke med to mottakere etter mitt syn, er om du har forskjellig frekvens på de, da mener jeg at man kan kalle det backup.
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Eagle View Post
                      Bruker begge mottakerene dine samme frekvens/kanal da? Om de gjør det, ser jeg ikke helt vitsen med to mottakere, for er det forstyrrelser der, vil vel begge to reagere. Eneste fornuftige tanke med to mottakere etter mitt syn, er om du har forskjellig frekvens på de, da mener jeg at man kan kalle det backup.

                      Hei

                      I utgangspunktet er det bare 1 kanal, hvor den ene mottakeren ikke er aktiv inntil det registreres glitch eller helt kræsj på mottaker 1. Men ved bruk av Graupner Mc-24 kan man bygge om sender`n til å sende på 2 forskjellige frekvenser med dette systemet, koster litt , ca 250 euro inkl ombyggingen som gjøres av EMCOTEC. Det sitter da 2 HF-moduler i sender`n som snakker med DPSI systemet på et vis.
                      Denne DPSI`n : http://emcotec.e-vendo.de/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e
                      Dette er ombyggings kittet : http://emcotec.e-vendo.de/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e

                      Mvh OJ
                      Last edited by Olavjoergensen; 29-03-08, 19:20.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #71
                        De linkene fungerte ikke helt som de skulle. Se under DPSI systems oppe til venstre på første siden og gå så inn på DPSI TWIN / HF TWIN
                        http://emcotec.e-vendo.de/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #72
                          Hei,

                          2 mottakere med samme frekvens har faktisk også endel for seg om man er veldig opptatt av rendundans. En ting er feil på selve elektronikken / antennene, som forsåvidt er nokså sjeldent. Et kanskje mere relevant tema er såkalt "diversity", spesiellt på større modeller. Dvs at man har flere mottakerantenner med forskjellig orientering og alltid tar ut beste mottaksforhold. Det er dette DPSI Twin og PB Royale gjør.

                          Tyske ACT er gode på dette og har lagt ut mye bra info på;

                          Fehler 404 - ACTeurope shop 23

                          Nå er jeg tilbøyelig til å se at dette av og til blir å "ta i" når man snakker normale modeller som styres på 35 MHz. Når man snakker 2.4 GHz som mange nå går over til er dette derimot uhyre viktig. Mottaksforholdene for 2.4 GHz er betydelig mere følsomt for antennenes orientering enn på 35 MHz. Der har det mye for seg å ha 2 eller flere mottakere for større modeller slik at man har antenner i flere plan og plasseringer.

                          ACT har forøvrig ett nytt interessant system hvor man kjører både 2.4 GHz og 35 MHz mot samme modell. Da burde både belte og bukseseler være på plass....

                          mvh
                          Ketil

                          Comment

                          Working...
                          X