Unconfigured Ad

Collapse

Epo yak 54 fra throttlestore

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alflovvold
    • Sep 2009
    • 5527

    #16
    PA Addiction er en knallbra liten sak å lære seg 3D på - stabil og lettflydd som få! Denne lærte/lærer jeg selv 3D med.

    Vingebelastningen er latterlig lav, store overflater, så man kan også bruke denne til å kosefly rundtom på 1/4 throttle om man vil.

    For tiden er jeg hekta på torquerolling, kan ikke anbefale denne saken m. tilhørende PA motor/esc oppsett nok!

    Storebroren Addiction X blir nok kjøpt inn en gang neste år for min del..

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment

    • ThrottleStore.Com
      Forhandler
      • Apr 2009
      • 248

      #17
      Epo yak54

      Alltid litt morro å lese disse kommentarene.
      Av og til så lurer vi på om det er noe helt annet som kommenteres.
      Men siden erfaringsnivået på de som kommenterer er forskjellig, så er det sikkert ikke til å unngå.

      En korrekt bygget og balansert symmetrisk modell som beskrives som litt tung, kan ikke oppføre seg normalt i rolig luft og være ustyrlig i urolig luft. Det er ikke mulig.

      Eneste måten man får det til er å balansere den feil, med CG for langt bak. Da kan den være flybar i rolig luft og bli mer nervøs i urolig luft.

      TS.Com teamet
      Last edited by ThrottleStore.Com; 03-11-10, 11:15.

      Comment

      • O.Bach
        • Aug 2004
        • 116

        #18
        Som sagt noe balsa blir det ikke kjøpt her. Hadde nok blitt opptenningsved etterhvert, selv om det så pent ut.
        Ønsker som sagt noe som er større enn den acromasteren jeg har. Rundt 1,50 i vsp. Blir nok enten Yaken eller denne:
        http://www.throttlestore.com/fly/spo...c.aspx?lang=NO

        Får se hva det blir til.

        Mvh

        Ole Bach

        Comment

        • Soarer
          • Mar 2005
          • 1856

          #19
          Har lest tråden fra ende til annen nå, og selv om jeg aldri har så mye som bestillt en skru fra TS, så mener jeg allikevel at de faktisk gjør mer enn andre her i RC Norge for at ting skal bli til det beste, av de varene de fører.
          Flyet er som jeg forstår det nå, oppgradert og i tråd med anbefalingene og tilbakemeldingene som har kommet frem i tråden her.
          Og der kunne vel TS vært litt forsiktigere med at alt er tut og kjør fra start av.
          Men de tar til seg både pryl og ros, og det må en når en legger hodet på stabben.
          For det er det en gjør til kjølige nordmenn, når en sier at det vi har er best.
          Kinesere er ikke enkle, jeg veit aalt om det..!

          Men skulle jeg bli så flysjuk at jeg må ty til propell, så er det flyet der faktisk meget interessant, eller det flyet som Ole linker til i posten over her.
          Når det er sagt, så veit jeg ikke så mye om hvorfor TS får så mye pepper.
          Men tror så absolutt at sunnmøringer veit hva som skal til for at kronene ruller inn.
          En misfornøyd kunde drar 10 med seg, en fornøyd drar fem med seg.

          Men det er alltid slik at begge sider mener de har belegg for å si det de gjør.
          Nå viste det seg at flyet ble et mye bedre og gjennomført fly, så TS og kunder, burde begge være fornøyd med det.
          At det var dette som måtte til? Mulig, men det er altså mulig å overleve hodet på stabben..
          Last edited by Soarer; 03-11-10, 18:04. Reason: tillegg
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment

          • O.Bach
            • Aug 2004
            • 116

            #20
            Ble bra med respons på denne tråden. Som sagt så er jeg veldig fornøyd med TS. Får mye for pengene der. Som regel får man det man betaler for. Skal vel være forskjell på et fly til 800 kr og et til 2500 kr. Har flydd noen år nå, så noen modifikasjoner er vel en del av hobbyen.
            Sitter her og vurderer hvilket fly jeg skal bestille. Valgets kvaler ikke alltid enkelt.
            Heller mest mot yaken, men fant en til i samme størrelse. Denne:
            http://www.throttlestore.com/fly/spo...r.aspx?lang=NO
            Hva er forskjellen på de to?

            Mvh

            Ole Bach
            Last edited by O.Bach; 03-11-10, 20:15.

            Comment

            • JayBee
              • Sep 2009
              • 762

              #21
              Originally posted by O.Bach
              Ble bra med respons på denne tråden. Som sagt så er jeg veldig fornøyd med TS. Får mye for pengene der. Som regel får man det man betaler for. Skal vel være forskjell på et fly til 800 kr og et til 2500 kr. Har flydd noen år nå, så noen modifikasjoner er vel en del av hobbyen.
              Sitter her og vurderer hvilket fly jeg skal bestille. Valgets kvaler ikke alltid enkelt.
              Heller mest mot yaken, men fant en til i samme størrelse. Denne:
              http://www.throttlestore.com/fly/spo...r.aspx?lang=NO
              Hva er forskjellen på de to?

              Mvh

              Ole Bach
              Forskjellen på de to yakene er at de er forskjellig produsent, og den som er sist linket til tåler 10 ganger mindre enn den yaken trådstarter først linket til.
              Jon-Brage Hoel Andorsen
              -------------------------------------------------------------------------
              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

              Alt flyr bare du har nok motor!

              Comment

              • ThrottleStore.Com
                Forhandler
                • Apr 2009
                • 248

                #22
                Originally posted by Soarer
                Og der kunne vel TS vært litt forsiktigere med at alt er tut og kjør fra start av.
                ..
                Det motsatte er faktisk en umulighet.
                Når en modell er utviklet og satt i produksjon, så mener produsenten at slik skal modellen være.
                At markedet senere bestemmer seg for at slik skal den ikke være, er faktisk ikke mulig å finne ut av uten å la markedet kjøpe den. Det sier seg selv.
                Å selge en vare med forbehold om at den ikke tilfredstiller alle kunders ønsker, hører også litt rart ut.
                Alternativet er å utvikle og forbedre i det uendelige, uten å selge, til alt er perfekt. Det sier seg også selv at det ikke er mulig.
                Da hadde det ikke blitt sluppet mange modeller for salg.
                Så vi får nok leve med at alle gjør så godt de kan, og alt kan forbedres. Det spørs bare innen for hvilke økonomiske og tidsmessige rammer.

                TS.Com teamet

                Comment

                • Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

                  #23
                  Jeg veit ikke om jeg er helt enig i at det ikke er mulig å få er fly "perfekt" før det utgis..
                  Og veit også litt om kinamann, produksjon og hva som er jobben med å få de til å tenke som en flyger, ikke produsent.
                  Poenget er å bruke ting som en veit funker, legge litt kløkt i pålitlige løsninger og materialer, samt å teste ting før det er solgt.
                  Men det er ikke mitt poeng at dette flyet ikke er det, bare essensen i at det ikke er mulig som du sier.
                  For jeg tror det at det hadde solgt mye bedre uten en hel skokk på gjerdet med popkorn i fanget, som et fly folk forventer er det reklamen sier. Men jeg har tatt feil før jeg.. Jeg veit godt at kinamann av og til ikke gjør så godt de kan, selv om de vet at det er mange om beinet. Og jeg veit godt at om de sparer så mye som ei krone på hvert fly, så gjør de det.
                  Det er desto vanskeligere å overbevise de om at hvis de gjør det motsatte, så får de tilbake tre kroner om de bruker ei på riktig plass.
                  Og klarer en det, ja så kan det faktisk endre hele holdninga på en hel fabrikk..
                  For da ser de at etterspørselen øker, testene rundt om skryter, det omdanner skepsis til guts og det øker salget, bedrer omdømmet osv osv.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment

                  • Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

                    #24
                    Det finnes to forskjellige kategorier markedsføring tydeligvis. Den ene lager masse modeller, skryter de opp I skyene og skylder på brukeren har feil. Den siste tester ut alle modeller og velger de som flyr bra og gjør noe med kritikken de får. Så er det opp til hver enkelt å bedømme hvem som er i hvem kategori...

                    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

                    Comment

                    • arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

                      #25
                      Originally posted by ThrottleStore.Com
                      Alternativet er å utvikle og forbedre i det uendelige, uten å selge, til alt er perfekt. Det sier seg også selv at det ikke er mulig.
                      Da hadde det ikke blitt sluppet mange modeller for salg.
                      I det segmentet dette flyet befinnner seg er det nok ikke mulig. Dvs. ikke til den prisen, for det er en av grunnene til at det er billig. Ingen utviklingskostnader brukt på testing og utvikling. Jobben og kosten rundt utvikling settes da bort til kundene.
                      Men kvalitetsprodusentene gjør denne "umuligheten" hele tiden, og det er en av grunnene til at vi må vente så lenge på mange av de nye modellene. Nemlig at det testes og forbdres i det uendelige før ting settes i prøveproduksjon, og deretter full produksjon.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment

                      • ThrottleStore.Com
                        Forhandler
                        • Apr 2009
                        • 248

                        #26
                        Det er helt tydelig at man ikke kjenner til hvordan bedriftsstrukturen er bygget opp i Kina, selv om man påstår man har greie på det.

                        De som utvikler modellen har oftes bra peiling.
                        Men så kommer innkjøps og økonomifolka inn.
                        Når de kjøper inn, så går de bevisst på billigste løsning som "ligner" på de deler modellen er konstruert av.
                        Om delene er av samme kvalitet, har de ingen peiling på.

                        Så har vi mangelfullt utført arbeid.
                        Det kan påpekes og rettes på f eks 10 mangler.
                        Når modellen så er ferdig produsert, så er disse 10 manglene rettet på, men den har f eks 10 nye mangler.
                        Hvorfor det?

                        Jo, det er de nye arbeiderene som har erstattet de som har sluttet av ulike grunner som gjør.
                        Gjennomtrekk og utskifting av arbeidskraft foregår i et helt annet tempo en hva vi er vannt til her i landet.
                        Og de nye arbeiderene som ansettes, er som oftes ufaglærte, eller kommer fra helt ande arbeidsplasser som ikke har noe med modellbygging å gjøre.

                        Noen helt annet som man kan ta innover seg, er at disse manglene som kan forekomme ofte er bagatellmessige, og som enkelt kan utbedres ut særlig kostnad av byggeren, hvis man ikke er utstyrt med mer en to tommeltotter på hver hånd. Selv en såkallt RTF (som viser seg etterhvert å være et vidt begrep) modell bør gåes gjennom og sjekkes, evt rettes på, av sluttbruker før den taes i bruk.

                        Helt ferdig til bruk artikler finner man under merket Fisher Price

                        Så en vesentlig ting til slutt. Hvis man må teste alle modeller for å vite hvordan de er både byggeteknisk og flyteknisk, så har man ingenting i denne bransjen å gjøre som importør og leverandør.

                        Som det framgår av innlegget, så er det ikke modellenes konstruksjon og flyegenskaper som er problemet i noen tilfeller, men at det gripes inn i produksjonsprosessen av folk som ikke vet at de gjør feil. Som innkjøp-, økonomi- og nye arbeidere. Hvis vi oppdager dette før modellene er ekspedert fra fabrikk, så griper vi inn. Men ofte er ikke dette mulig å finne ut av før modellene allerede er levert til kunder.

                        Det refereres her i tråden også til en "skokk reklamasjoner". Faktum er at vi har veldig få seriøse reklamasjoner i forhold til omsetningen. Den mest vanlige klagen er at "flyet fløy ikke". Vårt svar er ofte da at heller ikke en sykkel sykler. Den må sykles. Samme må flyet. Det må flyes. Og det må gjøres i tråd med visse fysiske lover og innøvde ferdigheter av brukeren.

                        TS.Com teamet
                        Last edited by ThrottleStore.Com; 06-11-10, 11:22.

                        Comment

                        • Soarer
                          • Mar 2005
                          • 1856

                          #27
                          Det er forsåvidt riktig men ikke hele sannheten. Produsenter som fører kvalitet trenger ikke gå den lange veien det er for de andre, for å oppnå et produkt som fungerer, fordei de har erfaring med hva og hvordan.
                          Så jo, det er mulig å vite at et understell er for svakt når flyet kneler. Og det er også mulig å vite at en aldri bruker pinnehengsler i foam uten en hardere foring først eller flate hengsler, batteri og ESC innfesting osv for å ta dette flyet tråden handler om.
                          En annen ting er at det er mange fabrikker som riktignok vet fram og tilbake på et fly, men som overhodet ikke har snøring på hva som funker på hva. Dvs, de er ikke modellflygere sjøl, og DET er en himla stor forskjell.
                          Dvs, hvilke materialer og teknikker som er gjennomprøvde og fungerer, hva som gjør et fly funksjonelt.
                          Der er det to ting som funker, og det er rett og slett å lære de det, eller de titter over skuldra på konkurrenten (les copycat).
                          Er et fly konstruert riktig med de rette materialene og valgene, så slipper en selvfølgelig å teste ut hvert enkelt fly som selges (les hvert enkelt fly), ingen gjør det. For er det i boks, så er det det. Det spiller mindre rolle om det er et EPP eller et dyrere fly, for det skal gjennom en sluttkontroll før det havner på lager også. Men det nytter lite da at det kontrolleres at undestellet er skrudd beint på kroppen, om det kneler for et halvgodt ord, eller at rorene er hengslet fint når det blir slark i de etter ett minutts bruk.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment

                          • ThrottleStore.Com
                            Forhandler
                            • Apr 2009
                            • 248

                            #28
                            Originally posted by Soarer
                            Så jo, det er mulig å vite at et understell er for svakt når flyet kneler. Og det er også mulig å vite at en aldri bruker pinnehengsler i foam uten en hardere foring først eller flate hengsler, batteri og ESC innfesting osv for å ta dette flyet tråden handler om.
                            Er et fly konstruert riktig med de rette materialene og valgene, så slipper en selvfølgelig å teste ut hvert enkelt fly som selges (les hvert enkelt fly), ingen gjør det. For er det i boks, så er det det. Det spiller mindre rolle om det er et EPP eller et dyrere fly, for det skal gjennom en sluttkontroll før det havner på lager også. Men det nytter lite da at det kontrolleres at undestellet er skrudd beint på kroppen, om det kneler for et halvgodt ord, eller at rorene er hengslet fint når det blir slark i de etter ett minutts bruk.
                            Virker som det du fortsatt ikke skjønner, er at kvaliteten som ligger i konstruksjonen overstyres av de som bestemmer økonomi (og ofte eier) hos produsenten uten konstruktørens samtykke. Og svakhetene i "look-a-like" deler syner seg ofte ikke før etter en tids bruk.

                            Kvalitetskontrollen funker også dårlig, når den utføres av en stadig skiftende arbeidsstokk under opplæring.

                            Vi snakker ikke om test av hver enkel modell hos produsenten, men at innkjøper (importør) må teste en modell for å finne ut kvalitet og flyegenskaper. Klarer man ikke å vurdere det, uten å bruke tid på å teste (leke seg med) modellen, så bør man finne seg en annen jobb.

                            Ingen tester hver enkel modell (les hver enkel modell).
                            Jo; vi gjør det. Med KDS helikopter.
                            ALLE KDS helikopter er testet, flydd og innstillt av oss her i Norge før de sendes til kunde.
                            Tidkrevende, men det har vist seg å være nødvendig, da erfaringsnivået hos disse kundene er svært varierende.

                            At det tar kortere tid å konstruere en kvalitetsmodell, av en dyktig konstruktør, enn det tar for en "copicat" å sette en modell i produksjon, stemmer heller ikke. Det er de som tar "shortcuts" i form av kopiering som trenger minst tid og resurser for å få en modell satt i produksjon.

                            Og at pinnehengsler ikke fungerer i foam er også feil. Foam er et bredt uttrykk.
                            Pinnehengsler fungerer dårlig i EPS, men fungerer meget bra i EPO.
                            Bare prøv å få løsnet en pinnehengsle limt i EPO med god lim.

                            Virkligheten rundt frasen "grunnlagt og drevet av modellbyggere" eksisterer i svært liten grad. At fabrikken er grunnlagt og drevet av slike folk, kan være riktig. Men det er arbeidsstokken som reelt produserer og kontrollerer. Hvis de som driver fabrikken også skal foreta sluttkontrollen, så ville det ikke bli rare produksjonskvantumet. Vi har sett kun en fabrikk som har praktisert dette. Og de produserer modeller i +/- 10000,- kroners klassen (innpris på bare modellen).

                            TS.Com teamet
                            Last edited by ThrottleStore.Com; 06-11-10, 12:26.

                            Comment

                            • arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

                              #29
                              Originally posted by ThrottleStore.Com
                              Hvis de som driver fabrikken også skal foreta sluttkontrollen, så ville det ikke bli rare produksjonskvantumet. Vi har sett kun en fabrikk som har praktisert dette. Og de produserer modeller i +/- 10000,- kroners klassen (innpris på bare modellen).
                              Her sier du det selv. Det går fint an å produsere og levere kvalitet. Men det koster mer. Det hele handler om hvilket segment man sikter seg inn på. Dere har siktet dere inn på billig-produsentene og baserer salget på at "det er så billig så det er verd å prøve". Noen er heldig og får noe som funker ok. Andre får produkter som må modifiseres eller bygges om før det kan brukes. Jeg skjønner godt at dere ikke vil teste disse produktene. Det hadde nok vært dårlig reklame. De produsentene som sender til test gjør det fordi resultatet skal gi god reklame.
                              At folk ikke klager er vel heller ikke så rart. Jeg klager heller ikke når slagdrillen til 200,- fungerer dårligere eller slutter å funke før Hilti'en til 3000,-
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              • ThrottleStore.Com
                                Forhandler
                                • Apr 2009
                                • 248

                                #30
                                Nettopp. Som du sier selv.
                                Man kan ikke bruke samme prosedyre på rimlige modeller som koster under en tiendedel.
                                Vi skal selge + 5000 modeller i året, og ikke 50, som vi ville solgt av modeller som koster over ti ganger så mye.

                                Nå sier vi det for tredje gang.
                                Hvis vi ikke klarer å vurdere kvaliteten på en modell både konstruksjonsteknisk og flyteknisk, uten å fly og leke oss med den, så hadde vi funnet oss noe annet å gjøre.

                                Det er heller ikke nødvendig å la noen andre fortelle oss noe vi allerede vet, dvs hvordan modellene flyr.
                                Det har heller ingen hensikt å sende fra oss et sett for at noen andre skal fortelle oss at kineserene har fusket litt i faget igjen.

                                Hvis den som evt skulle teste disse modellene, hadde "makt" til å forbedre produksjonsrutinene og kontrollen hos kineserene bedre enn vi selv kan, så hadde vi mer enn gjerne sent modellene til test.

                                Hvis man har den oppfatning at det hjelper på kvaliteten at noen tester modellene et eller annet sted på kloden, så må man vurdere å endre oppfatning.

                                Det eneste som hjelper er å være fysisk til stede på fabrikken mest mulig, og håpe og tro at kineserene gjør som de får beskjed om.

                                TS.Com teamet

                                Comment

                                Working...