Unconfigured Ad

Collapse

Monteringstråd: Giant EPO Cessna fra TS

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flyfreaken
    • Dec 2009
    • 717

Da har ENDELIG servoane minne kommet De blei raskt monntert inn i vinga og detta gikk nesten smertefritt. Jeg så meg nøtt te å speilvende den eine servoen te flapsen sånn at de gikk samma vei når jeg vippa på brytærn. Jeg måtte ogs fjærne noe EPO for at servohønna skulle få klaring og ikke stuke. Også fant jeg ut at jeg ville endre på hvordan servokablane går inn i kroppen. Originalt ere en kanal bakerst på flyet som ledær kablane ner før du trekker de fram... Her fant jeg enn annen løsning. Jeg skar høl i cockpittaket og tredde de ner mellom den og inn i rommet te elektronikken. For å ikke skade EPOen for mye over ti så la jeg en strikk te å feste propellær te indorfly i hølet som en slags list. Så nå er Cessnan så godt som klar te maiden Det som gjenstår er å monntere en servo te neseleggen, noe jeg kommer te å fikse i kveld eller imårra. Mest sannsynelig imårra Men ere ingen som veit om noe lakk som passær EPO, må som sagt lakke rora. Når det kommer te resten a dekalane så har jeg lagt sterk klar tape langs kantane sånn at de ikke løsnær, men om det holder for tia vise Bilder
    Attached Files

Comment

• JayBee
      • Sep 2009
      • 762

All spraylakk funker på epo men har hørt at quick lakk er veldig bra. Det selges på bensinstasjoner, og muligens mekk
      Jon-Brage Hoel Andorsen
      -------------------------------------------------------------------------
      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• Flyfreaken
        • Dec 2009
        • 717

Da kan jeg meddele at Cessnaen er ferdig! Jeg monterte to furulistær på motorbuken og glassa de med epoxy så de holder litt bedre. På disse to furulistane monterte jeg servoen te neseleggen. Det ser dere best på bildene Da ere bare å ta range-check og ballansere modellen så ern klar for maiden
        Attached Files

Comment

• ArneH
          • Dec 2009
          • 1562

Bra jobbet! Da krysser vi fingrene for en vellykket maiden! Vi får vel en "flight report?"
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Flyfreaken
            • Dec 2009
            • 717

Det får dere uansett utfall a flyginga

Comment

• telecaster
              • Dec 2006
              • 1062

Gleder meg til å høre, har fulgt med byggingen, lykke til med flyturen!!

Comment

• Flyfreaken
                • Dec 2009
                • 717

Jo takk for det Det kan se ut som om det må bli litt ut i uka desverre Propelladaptert jeg kjøpte passær akkuratt ikke... Det biter, men sitter ikke godt nok te å fly Får dreie et på skolen te mandan eller no Så på vingene sken

Comment

• Flyfreaken
                  • Dec 2009
                  • 717

Maiden er tatt

DA!!! Er Cessnan flydd Mekka det propelladapteret med å legga teip der som klemringen skulle klemme på aksærn, funka fett og ikke no kast eller noe Må si jeg var nervøs... Fakta mer nervøs ennn når jeg satt i en full size Cessna 182 og viste at om få minutter skulle jeg hoppe ut :P Stripa var a ymse slag, bare kosta vekk litt snø fra det øverste laget med skarra. Så siden han var så ugjevn og fæl bestemte jeg meg for å ta a med flaps. Så vare bare å ta motet te seg og la det stå te Ga full gass og pulsen var så høy at jeg er sikker på at det slo ut på en eller annen seismograf :P Cessnan tok a etter få meter og klatra fint oppover en grå og nitrist himmel. Farta var så lav at du kunne spassert ifran. Flapsa var så effektive at jeg måtte jobbe nedover med høyderoret. Så her må det nok miksas inn dykkror på flapsen. Vippa så brytærn te flapsen a og jobba litt høyde, og det forbausa meg at det faktisk var så stabilt når det var såppas med turbulens som det faktisk var. Fløy noen nervøse runder og prøvde å fly pent, men det vakke lett og det ske leggas me i historia at det blåste temmelig freskt te tier. Skjøl om det var elendige forhold så kan jeg si at Cessnan er det snillaste flyet jeg har flydd. Så prøvde jeg på et parr landingsinlegg, men det var heller ikke enkelt... Flyet ville ikke ner :P Tvinga det så ner me dykkror og uten flaps for da bare steig det. Satte landinga "selvfølgelig" i et gammalt fotspor som lå under snøn så det bikka litt over på nesa, men ingen skade skjedd Fekk ikke tatt noen bilder a det i lufta da jeg bestandig tar jomfruturær aleine Men ske nå få tatt noen bilder a det i lufta snart Og jeg kan si at detta er et skikkelig kosefly som selv en rellativt fersk pilot vi mestre LØP OG KJØP!!!

PLUSS:
                  Nydelige flyegenskaper
                  Pen å se på
                  Solid pakka inn
                  Solid bygd
                  Utrulig bra understell
                  Alt av støtstengær er ferdig montert
                  Mange muligheter for egne løsningær
                  Innfestninga te vingestaga
                  Utstyrspakka

MINUS:
                  Dårlige dekalær
                  Spinnern som følger med er det kast i (Hadde uansett kjøpt en ny en i aluminium )
                  Sort "fantometlist" rundt frontruta
                  Støtstanga te sideroret fleksær litt for mye
                  Hjula er litt små, men det er ikke no krise.
                  Hjulkåpene sitter kanskje ikke godt over ti?'

KARAKTER: 5

Comment

• TorpaRC
                    • Nov 2009
                    • 121

Gratulerer med velykket maiden!
                    Henrik Lauvli
                    Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
                    TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
                    MIkroflyger

Comment

• syver
                      • Aug 2009
                      • 914

Gratulerer med vellykket maiden
                      Terje syvertsen
                      www.ModumModellSportklubb.com
                      3dhs edge mintor 38
                      C-arf edge dle 111 v3.
                      C-ARF extra 330l da 100.

Comment

• arvid
                        • Nov 2006
                        • 1547

herlig og høre............well done!!
                        Grattis og jippi og alt på en gang.
                        kanskje jeg må en sånn også?

Comment

• Flyfreaken
                          • Dec 2009
                          • 717

Originally posted by arvid
                          herlig og høre............well done!!
                          Grattis og jippi og alt på en gang.
                          kanskje jeg må en sånn også?
                          Ikke no å lure på engang arvid Løp og kjøp!!! Denna kommer jeg te å ha MYE morro me Te sommærn tenker jeg at jeg kjøper flotørær og flyr litt på vann Kjøper du detta settet må du værra forbredt på litt bygging og modifisering, MEN det er definnitivt verdt det Bare å fylle kaffikoppen, setta Garth Brooks på anlegget (eller no annet om du ikke har min musikksmak ) og kose rævva a seg! Kjøp og nyt sier bare jeg

Comment

• Flyfreaken
                            • Dec 2009
                            • 717

Det blei vist to kjappe på rappen det :P Ja, da har jeg gjort noen små moddifiseringær Batteriplata inne i kroppen på flyet er litt vinglete og jeg var redd den kom te å sprekke etter kort tids bruk da den var tynn og fleksa mer enn jeg var konfortabel me. Derfor tok jeg noen furulistær og "planka" heile plata inni kroppen, som dere kan se på bildet under Så la jeg borrelåsband på detta "gølvet" som batteriet blir festa te. Detta blei forøvrig gjort før maiden. Så har vi luka inn te flykroppen, magnetane på den er uhyre kraftig, derfor la jeg på balsaflak der du ske vippe ut luka sånn at EPOn ikke blir for mye slitt. Så legger jeg også med et bilde a den ferdige Cessnan i solskinnet
                            Attached Files

Comment

• lasse løberg
                              • Jan 2011
                              • 69

Hei ! Sliter litt med en depron malibu 3d den veier 200 g med 2celle har 80w motor (red rock) har også prøvd turnigy 70w 10amp reg har bytta til 18 amp prøvd med 3 celle er fortsatt ikke sprek nok (hovrer bare nesten på full trottle) noen som har noen tips?

Comment

• telecaster
                                • Dec 2006
                                • 1062

Originally posted by Flyfreaken
                                Så har vi luka inn te flykroppen, magnetane på den er uhyre kraftig, derfor la jeg på balsaflak der du ske vippe ut luka sånn at EPOn ikke blir for mye slitt. Så legger jeg også med et bilde a den ferdige Cessnan i solskinnet
                                Godt tips takk for det!
                                Nydelig flyvemaskin, hyggelig at maiden gikk fint!!

Comment

Working...