If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Si ifra når den har flydd. Fantastisk hva man kan få til med depron.
jaja....enda et område innenfor vår hobby som man kan loppe seg for surt opptjente kroner...OK dette var vel ikke så ille da men.
Nå har jeg sååå mange ting jeg har lyst til å prøve. Må bare finne frem de største skylappene jeg har og fokusere knallhardt på de prosjektene jeg holder på med nå.... akk o ve...hvilke prøvelser en stakkar skal igjennom
Jeg kunne tenke meg å bygge noe lignende med to vifter og cd-rom motorer. Har to ubrukte EDF-50.
Jeg skal spare deg for å lese gjennom over 1200 poster på den nevnte tråden...
2 stykker har forsøkt med vifter - uten bra resultat. En med en og en anne med to vifter - i begge tilfeller tror jeg det var snakk om wemotec. Det blir for tungt, vekta kom opp i rundt 850-900 gram og da blir vingearealet for lite tilå skape nok løft. Min veier 425gram, og med gws motoren så gir den en teoretisk thrust på 418g statisk - og det er jo ganske bra for en motor til 17USD....
Ja jeg glemte i all iveren å fortelle at jeg fløy jomfruturen i dag - og det var en flott opplevelse. Måtte trimme opp en del høyderor og flytte batteriet litt bakover men etter det var det som å fly en trainer
Stabil og ingen stygge tendenser - bare masse gøy - så denne er å anbefale!!
Et lite bilde etter første turen er vel på sin plass (vanskelig å ta bilde selv når man flyr..)
Tegninger finner man på Loading... man må registere seg men man kan laste ned gratis både tegning og en god byggebeskrivelse!
Ben_E
Attached Files
Ben-Erik Ness
Bergen Modellflyklubb
Go FASST or go home... ..build to fly not to crash
www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!
Denne skal bygges, det er ihverfall sikkert. men har grådig lyst til å prøve den med viftemotorer, edf 55 med børsteløse motorer kunne kanskje godt? Så vidt eg vet er ikke de veldig tung heller.....
Tror at to EDF 55 vil gi for lite thrust. Du trenger over 400g statisk thrust for å få det til å virke sånn noenlunde. 2 standard EDF 55 vil gi litt for lite i forhold til dette (360g) og vekta vil bli høyere, i tillegg at du vil få tyngdepunket for langt bak, og må til med vekt i nesa... Børsteløst - kanskje - men er ikke overbevist. Bygg den med pusher først og se, så kan du event bygge en til. Tar ikke mer enn 10-12 timer å sette sammen!
Vet ikke om dette er en god ide eller ikke, men børsteløse edf'er, og thrust vektoring bak. Se for deg loopene
Er heller ikke noe problem å lage, ihverfall hvis du bare skal ha det på en akse.
Men nok snakk, får dra meg inn til byn på mandag å få kjøpt noe 6mm depron
Hva i all verden slags utstyr brukte de for å ende opp på en vekt på 850-900 g? En EDF-50 med motor veier 30-35 g og med CD-ROM motor kan du få nesten 200 g statisk thrust fra hver vifte ved 8 A. Det blir mindre når man stapper det inni en kropp med trange luftinntak, da. Statisk thrust er en måling som egentlig ikke er særlig nyttig for raske fly.
Jeg må finne noen som selger depron her. byggevare og elektroinstallasjon-folkene aner ikke hva det er for noe. De bruker noe slags papp under varmekabler her.
Hva i all verden slags utstyr brukte de for å ende opp på en vekt på 850-900 g? En EDF-50 med motor veier 30-35 g og med CD-ROM motor kan du få nesten 200 g statisk thrust fra hver vifte ved 8 A. Det blir mindre når man stapper det inni en kropp med trange luftinntak, da. Statisk thrust er en måling som egentlig ikke er særlig nyttig for raske fly.
Vel ,det er jo bare å forsøke - muligens du må lage noen "hjelpe"-åpninger i flykroppen
Jeg drev og leste gjennom tråden for å finne DF-forsøkene nå. Den ser større ut enn jeg trodde. Vet du hvor mye kun depronskroget veier uten utstyr?
Det blir et regnestykke, vanskelig å veie den nå!!
AUW er 430g
Jeg har et 3cellers Eteck(75g) lipobatteri, 1 Jeti rex5 (9g), en Jeti 020 Amp kontroller(20g), 3 Hs55 servoer (27g), pluss litt ledning og kontakter (20g?) GWS EPS350 (62g)
Skulle anslå vekten til rundt 218g uten noe utstyr, men med alle linker osv. Det går an å spare ytterligere noen gram ved å ikke bare bruke epoxy som jeg har gjort
Ben_E
Ben-Erik Ness
Bergen Modellflyklubb
Go FASST or go home... ..build to fly not to crash
www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!
Tror eg skal skalere ned tegningene litt, slik at en edf-55 passer rett inn i kroppen. (mulig den blir for høy, men får lage en luftescoop i bunn, omtrent som f-16 hvis den er det). Burde gå fint med en børsteløs edf då.....
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment