Unconfigured Ad

Collapse

mini me109 fra Øgrey

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

er jo greit å kjøpe en motor som er stor nok. fordelen med elektro er at man trenger jo ike laste ned med maks propell. og vekta tror jeg ikke blir noe problem. jeg kommer til å vente til jeg får bygd å trekt flyet. da skal jeg sjekke med de to alternativene jeg har til glow motor først. passer en av de med vekt så blir det sikkert det. er jo kult med litt lyd også på ett slikt fly
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

selvfølgelig er det kult med lyd, men det er forskjell på fin motor brumming og en høyfrekvent hylelyd fra en 2-takter
      hva slags batteri er det plass til i flyet?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

har ikke tatt mål av plassen til batteri. men det kan jeg gjøre. når det gjelder sånne små dogfighter type fly så synes jeg det faktisk er ganske tøft med en 2t på 14000-15000rpm når den suser forbi i lowpass men har også vurdert å anskaffe en 30 4t til den det hadde jo vært gromt
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

har målt etter plassen til batteri. det er vel da mest praktisk i det rommet som blir mellom frontvegg. og første kropsspant, som er i framkant av vingen. det blir da ett firkantet rom som er 12cm langt 6cm bredt. også er det 6cm høyt i framkant og 7.5cm høyt i bakkant. har da målt fra bunnen og opp til der plastdekslene begynner. så langs midten vil det jo bli litt høyere.
          Last edited by tyor; 10-11-06, 15:33.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Ja så er jeg i gang med noe jeg IKKE kan nemelig betrekning.

Planen er å trekke flyet i en farge også skal hele flyet lakkes etterpå. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den delen av flyet som er plast enda, er ikke noe problem å legge betrekning på plasten. Men tror det kan bli problemer over snuta der det er noen "bulker" i plasten
            Attached Files
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

har bestemt meg for å la betrekningen gå såvidt opp på plasten og pusse kanten med fint sandpapir. Også lakke over. har nå trekt ene vingehalvdelen. regner med å ha den ferdig trekt og klar til lakering i løpet av helgen.

Hvis det virkelig er noe jeg savner her på forumet så er det en artikkel om trekking. men det er vel kanskje ikke så aktuelt i disse ARF tider
              Attached Files
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• Jan_Petter
                • Jan 2006
                • 900

Gleder meg til å se det ferdige resultatet. Spennende med kombinasjonen balsa, plast og betrekning. Har god erfaring med å prøve med fram på et teststykke, da er det mulig å angre Stå på!
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

prøvde med en bit solartex på de bulkene på fronten. men det var umulig å få det pent. skal ta en skarp kniv å fin skjære den bare noen millimeter opp på plasten. så pusse over kanten med smergelpapir. når jeg så lakker hele flyet blir det ikke synenes så godt tror jeg. og lakken forsegler jo totalt så det ikke løsner.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Å trekke plastdelene hadde jeg aldri vurdert...

Sannsynligvis ville jeg dobbeltsjekka at plastdelene passet skikkelig, og så hadde jeg trukket modellen før jeg limte på disse.

Blir det ei glipe som er noe å bry seg om hadde jeg brukt litt ultralight balsafiller siden den kan slipes med et par lette drag med fint papir. Ville også maskert rundt glippen før sparkling for å unngå pussing på Solartexen. Da risikerer man ikke å ødelegge veven i Solartexen.
                    Hadde det blitt noe størrelse på sparkel-fyllingene hadde jeg tatt en ørliten dråpe tynn CA på (med nål eller tannpirker etc) etter at alt var pussa. Bare for å unngå at sparkelen faller ut.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

skulle ha trekt før jeg limte på plast delene men det ble desverre ikke gjordt Tar en skalpell og skjærer betrekningen helt nedtil limfugen mellom plast og balsa. Der er det en liten kant uansett så da blir det penest tenker jeg. Har trekt rorene i kveld. Skal lime på resten av plastdelene før jeg lakkerer tror jeg, er to små deksler under vingen, en under snuta og en på siden av snuta. Pluss eksosrørene. Da blir de forhåpentligvis sittende bedre fast.

Er det en fordel å vente med hengsling av ror til alt er lakert eller er det greit å hengsle de først.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

går jo fort fremover dette tyor!
                        jeg ville lakket rorene først. det kan være vanskelig å komme til mellom roret og f.eks vingen når det er hengslet.
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

Ja tror jeg gjør som du sier. Ville blitt for dumt med gule striper mellom rorene

Planen er å lakke hele flyet i rett farge. Så sette på dekalene, også gi det ett strøk med matt klarlakk til slutt. Var jo matte i fargen de fleste warbirds. Er noe ARF fabrikantene har misset der
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

Ett tips til kjetil_g og evt. andre som bygger dette flyet. tenkt deg om og planlegg servo monteringen. jeg bare linte inn festeplata som på tegninga, og regnet med at her skulle det bli godt med plass, for jeg skal jo bruke ganske små servoer W-150. Men endte opp med å måtte senke servoene til høyde/side ror slik at de nesten tar helt opp cocpit gulvet. også må jeg senke ballanseror servoen så mye i vingen at skruefestene er jevnt med balsaplankingen. Ellers blir det komplikasjoner mellom overføringene. Vurderte å lage servofester i vingen slik at jeg brukte en til hvert ballanseror, men synes det ble litt mye arbeid. Angrer litt nå på at jeg ikke gjorde det.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            + diverse små ting

Comment

• kjetil_g
                              • May 2006
                              • 36

Hei, ser jo bra ut dette...blir spennende når jeg skal begynne å trekke Takker for tips med servo plassering, kommer også til å herme etter deg med å kappe stab,høyderør og sideror, slik at det blir mere skala riktig.
                              Hadde ikke tenkt på det i det hele tatt før jeg så at du hadde gjort det.

Har ikke fått gjort så veldi mye, da jeg ikke har vært så mye hjemme i helgen, men har gjort litt til på den ene vinga og begynt å skjære til stab og høyderor...
                              Har bestemt meg for å kjøre elektro motor på denne,. Så det ble en Dualsky XM3542CA-6, og en 40 amp dualsky fartsregulator.
                              Har prøvemontert motoren, men må bygge litt på motorfeste slik av motoren kommer litt lengre frem, og at propellen går klar av motorkåpa...
                              Attached Files
                              Kjetil Giske

Comment

• tyor
                                • Mar 2005
                                • 9757

hva har du tenkt å trekke med? Veldig morsomt at flere bygger samme fly samtidig. Har begynt å forberede lakkering her nå. har lagt på ett tynt lag med grunning/primer som skal pusses over lett med veldig fint papir. Så begynner morroa med farger. Er jo først da man får intrykk av hvordan det blir
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                                + diverse små ting

Comment

Working...