Unconfigured Ad

Collapse

mini me109 fra Øgrey

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Har nå montert motor, og tenkte jeg skulle hengsle rorene. Men det er med 10stk hengsler. Det vil da bli til 2stk pr ror, og det blir for lite med bare 2 hengsler på ballanserorene synes jeg. Så jeg må lete litt og se om jeg har noe liggende som kan brukes.

Monterte vingen og sjekket tyngdepunktet. Den er alt for framtung. omtrent 2cm. da har jeg ikke satt i noe mottaker batteri enda. Må da prøve å få plassert det bak tyngdepunktet.

Veide kropp, vinge og resten av utstyret som skal inn. ser ut til at jeg kommer ut med ca 900gram. oppgitt flyvekt er 1000gram. så det ser jo bra ut.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Kjetil har du sett om det står noe sted hva utslagene skal være på de forskjellige ror. for jeg kan ikke finne noe. hverken på byggeveiledningen eller tegninga. Hvis noen har tips om utslagene så spytt ut

Har nå bare igjen å finne to hengsler til sideroret og feste dem + finne en plassering til mottaker batteriet så er den klar for jomfrutur. Venter med alle dekaler og resten av plast stasjet til etter at den er prøvd. kan jo hende det blir med den ene turen Lurer på og sette på ett styrbart halehjul også. er jo framtungt så det holder hehe.

Når denne er ferdig nå skal hobbyrommet ryddes ordentelig. før jeg begynner på neste prosjekt igjen. må liksom passe på da det ikke er noe halvferdige ting som ligger å flyter

ps. ser på bilde 2 at jeg har glemt overføring fra trottle servo til forgasser. har gått litt fort her i kveld. får ta en re sjekk på alt i morgen tidlig tror jeg
      Attached Files
      Last edited by tyor; 18-11-06, 19:44.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      + diverse små ting

Comment

• kjetil_g
        • May 2006
        • 36

Har ikke sett noe om det jeg heller, men er jo ganske bra flate på bal rora så burde vel være greit med rundt 5-8mm kanskje, har en litt mindre mustang fra Alfa models, den har bal ror som kanskje er bare 1/3 av str som er på me109`en og der er det anbefalt max 10mm utslag, og er som regel litt mer utslag på høyde roret en bal ror.

Blir vel litt lite med kun to hengsler til bal rora ja....liker at sånne ting har godt festa og så er man litt mer sikker på at det holder.

Har fått gjort litt mer denne helga og er enda en dag i mårra.. så legger ut noen bilder i mårra, av så langt jeg er kommet nå...

Lykke til med Jomfru turen....
        Kjetil Giske

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Jomfrutur gjennomført, eller kanskje vi heller skal si prøvd. Ble en tur på ca100m.

Problemet var rett og slett for liten motor. Hadde tyngdepunktet nøyaktig der det stod på tegninga. startet opp ga full gass og kastet, lot det synke ned mot bakken litt for å få fart slik jeg er vant med å gjøre med dogfighter, men da jeg prøvde å gi høyderor så ville den ikke opp. den bare daffet rundt med lav hale og ville nermere bakken. så jeg bar slo av gassen og landet.

Men å lande i en åker som er pløyd og gjennomfrossen og ett så lite fly, det sier seg vel selv hvordan det gikk Selve flyet berget ikke en skramme på det. men propell, motorbukk, forgasserfeste og trotlearm på forgasser gikk. Kan jo være glad jeg ikke hadde satt på covlingen enda for da hadde jo den vært historie.

Når det gjelder routslag så tror jeg det vil være passe med omtrent +/- 5mm på ballanseror og kanskje litt mere på høyderoret. Det var i hvertfall intrykket jeg fikk etter den lille turen. jeg hadde vel omtrent +/- 7mm på ballanseror og det var mer en nok virket det som.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• kjetil_g
            • May 2006
            • 36

Det var kjedelig... blir det nytt forsøk med større motor da
            hvor stor propell brukte du?.... til min elektro motor så står det at prop området er fra 9x6 til 14x6...men vet ikke hvor mye trust den gir på de forskjelige størrelsene så det blir å prøve meg fram.... men en 14" prop er vel alt for stor for dette flyet... tar vel i bakken.

jeg har gjort litt mer på kroppen bare.... har trekt den og malt øverste del.... , første gang jeg har trekt en fly kropp ble noen skrukker noen steder men er så lite at jeg trur ikke det blir så veldi synlig... kan ikke se det på bilde.

Har også kuttet til en batteri luke... kuttet den der jeg kommer til å begynne med gul fargen når jeg skal lakke nesa gul, men må ha en liten magnet eller no slik at luka sitter fast i bakkant å.
            Attached Files
            Kjetil Giske

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Ser jo veldig fint ut dette. Ellers så tror jeg flyet flyr fint bare det får motor som duger. Jeg stod midt på stripa og kastet det rett ut på tvers av stripa pga, vindretningen. og da jeg skjønte at jeg ikke fikk det oppover så prøvde jeg å svinge rundt for å få det inn på stripa igjen. men rakk ikke frem. men det var ikke antydning til ustabilitet selv med så liten fart så det lover jo bra

Jeg brukte en 8x5 propell på den 20 motoren. men det er en veldig gammel type motor, så den yter vel mere som en litt slapp 15 size tenker jeg hehe. Driver å skal skifte lagre i en sc 25 nå så blir det å prøve den. da med 9x5 propell. Regner med det blir annen fart på flisa da Problemet er at den motoren blir så lang at hele propellmedbringeren og litt til vil bli stikkende ut av covlingen hvis jeg setter den på. Blir jo uansett å prøve uten covling

Når det gjelder propell størrelse så må du nesten bare sjekke hvor stor den kan være uten at det er noen fare for at den tar i bakken. Men en 10" kanskje 11" tror jeg burde gå fint. Kommer jo litt an på hvor store hjul du har også, har du link til motoren?
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• kjetil_g
                • May 2006
                • 36

Det høres bra ut det..

Her en link til den e kjøpte..

Kjetil Giske

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Den bør funke godt hvis du ikke tipper mye over kiloet totalt kjetil_g. Men du bør nok forsikre deg om at du får propell som matcher til et trekk på minst 25 Amp for å være sikker!
                  Og batteri med trøkk i selvsagt...

Utrolig tung motor er det i alle fall, du får en AXI med samme ytelser 60 gram lettere...!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• kjetil_g
                    • May 2006
                    • 36

Okaj... det var jo litt vekt forskjell der ja.. har egentlig ikke sett så veldi mye på Axi motorene, men den jeg kjøpte var ikke så altfor dyr så det var egentlig prisen jeg gikk for der.... men blir den for tung så få jeg heller bytte senere , må se hvor tungt flyet blir til slutt... Skal kjøpe inn batteri som gir nok strøm så det skal gå greit.
                    Har noen Hyperion 20c 3s batteri, men de er kun på 1500mah så de er nok litt for små, må vel ha noe rundt 2-2500mah tenker jeg...
                    Kjetil Giske

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

Ellers så tror jeg ikke du får noe problemer med at den motoren er såpass tung, for en fuel motor veier jo betydelig mere. Du må sikkert legge batteriet hel fram til firewall for å ballansere vil jeg tro. Blir spennende å høre hvordan det går med din. Jeg driver nå å tilpasser til den andre motoren. også blir det da og sette på covling og alt. For flyr den ikke med den motoren så flyr den ikke med noe annet heller
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

1500mAh 20C blir optimalt med tanke på vekt, men enig i at 2500 er et minimum for å få noe flytid!

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

Mens jeg venter på å få svar fra der jeg bestilte lager til fuelmotoren, så driver jeg å snuser litt på elektro jeg også. Har batterier og esc. og tenkte på denne motoren http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=136 den er jo ganske lett i hvertfall.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Nippyen burde holde effektmessig, og dette er de elektro-motorene som går penest syntes jeg personlig.
                            Men: konstruksjonen med stort hus gjør at dem dessverre kan være litt vanskelig å plassere inni trange cowlinger!

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

Har målt etter og den går ikke inni covlingen desverre. Men uansett en veldig intresant motor
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              + diverse små ting

Comment

• tyor
                                • Mar 2005
                                • 9757

Nå her jeg hatt 3 turer med me´n i dag. med en sc25 i snuta. Ble plutselig mer en nok effekt nå ja Kan kruse rundt på så vidt over tomgang og på full gass er den ett villdyr hehe. Men den flyr fint etter at jeg fikk trimmet den inn. Den flyr fort også. Mye fortere en andre fly jeg har hatt i samme størrelse. Den er stabil i alle hastigheter, men kan være kjekt å vippe over dual rate bryteren når gass spjellet åpnes for fult. for da blir den litt følsom. Ellers så vil den også gjærne opp ettersom hastigheten stiger. Med en vinge som er nesten flat under er vel det ganske normalt vil jeg tro. Hadde 2 deadstick landinger. ene gangen Kjørte jeg vel tanken tom tror jeg. andre gangen stoppet den under noen heftige manøvre. men var bare å glide den inn på stripa. seiler forholdsvis godt, selv om det selvfølgelig ikke er noe seilfly.

Gled deg til å prøve denne Kjetil_g Vil tror du får mer en nok motor du også.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                                + diverse små ting

Comment

Working...