Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM 50cc Spitfire med saito fg36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    definitivt en esm, de lagde den bare i en kort periode. dette flyet er gammelt. først eid av rcflight og sees på scalewarbirds bildene fra Warbird weekend i 2006. det er ikke så værst for et modellfly som flyr regelmessig. er forøvrig en fin esm tigercat her i Trondheim som funker utmerket.


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.287233,10.283647

    Comment


    • #77
      husker jeg så den broncoen på warbird weekend 2006. Var imponert da. men like imponert nå. den har fått nye litt større motorer sa han som eier den nå. Fint flyr den i hvertfall
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #78
        Lurer på hvorfor de sluttet å lage esm broncoen..hm ellers hadde jeg nok kjøpt en selv=) Her er en video av samme bronco fra Arvika 2006. Litt off topic det her men.. Du må sørge for å få filmet maiden på spitten i morgen hvis det blir maiden=)..
        Og her en skikkelig svÆÆring med lite motorkraft ser det ut til.
        Ole Kr Follstad

        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
        EF Extra 300 60"
        EF Extra 300 104" Eme120
        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
        ESM Bearcat, NGH 38cc
        Phoenix p51D Mustang, Dle55
        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
        Hangar 9 Piper cub 1\4
        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

        Comment


        • #79
          tøff den store der. synd den knakk ett bein

          Skal prøve å få med noen til å filme i morgen men vet foreløbig ikke om noen andre som skal fly
          Blir det fint vær så er det rart om det ikke er flere der og da må det gå å få noen til å bruke kameraet.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #80
            Da har den vært i lufta. Ble en spesiell flytur må jeg si.

            For det første. flyet flyr bra det er det ingen tvil om. hadde de anbefalte utslagene justert som store utslag og hadde omtrent halvert det som små utslag. Det jeg hadde som små utslag er mer en nokk. både på høyde og ballanseror.

            flyet tok av etter omtrent 3meter og ville rett opp. men gikk greit nok det. slo over på små utslag og mye bedre. men fortsatt kilen på høyderor. flyr noen runder og oppdager att potta er løs. Begynner da og skal lande. Legger på flaps som det nok skulle vært mye større utslag på. (de også etter manual) og legger inn for landing. men pga. att potta er løs så får den mye høyere turtall på tomgang som gjør att jeg kommer alt for fort inn. Trimmer maks ned på radioen men det hjelper ikke. ok opp igjen og prøv på nytt. Vi har en motorcross bane som nermeste nabo og da begynner det plutselig å dukke opp crossykler i enden på stripa som også gjør att jeg ikke tørr å ta lavt nok landingsinnlegg. En i klubben springer bort og får jaget de og tilslutt etter 6 eller7 forsøk får jeg den egentlig ganske fint ned. men desverre litt i kanten på stripa også skjærer den inn i den eneste lille buska som er der og får noen skader i forkant på den ene vingen. Ikke allverden å fikse men veldig irriterende.

            Så tilbake til flyegenskapene. Det jeg sitter igjen med av intrykk er at den flyter utrolig godt. er veldig stabil i både høy og lav hasstighet. Men som andre warbird må man være litt obs på å ha nokk fart i svingene. den mister veldig mye fart når man legger over og svinger. Og ja motor var det mere enn nok av. den gikk ganske rikt nå men fikk god fart likevell. Tror kanskje det ikke hadde gjort noe om cg hadde vært litt langre frem. kanskje den ikke hadde vært så kilen.

            Driver å laster opp en uredigert video av hele flyturen. legger ut link her når den er ferdig

            Click image for larger version

Name:	CIMG1176.jpg
Views:	1
Size:	141.4 KB
ID:	582522

            Click image for larger version

Name:	CIMG1177.jpg
Views:	1
Size:	127.6 KB
ID:	582523
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #81
              Gratulerer med ny maiden. Synd det fikk seg en smell, men det kunne ha vært verre en detta=). Regnet med den er en skikkelig floater inn til landing og trenger mye flaps. Kanskje du burde hatt skrudd av motor og heller stupt på litt med full flaps inn på final for å få ned farten. Litt annerledes å fly slike modeller kontra 3d modeller. Må være på vakt hele tia, og som du sier mister de fort fart og kan flikke i litt skarpe svinger hvis man ikke har nok med motor. VIDEO!!
              Last edited by ole.foll; 02-10-11, 18:43.
              Ole Kr Follstad

              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
              EF Extra 300 60"
              EF Extra 300 104" Eme120
              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
              ESM Bearcat, NGH 38cc
              Phoenix p51D Mustang, Dle55
              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
              Hangar 9 Piper cub 1\4
              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

              Comment


              • #82
                Her er videoen Kan nevne att jeg trengte ikke trimme høyde eller ballanseror noen ting. ikke så mye som ett knepp

                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #83
                  Den flydde jo veldig bra så det ut til! Synd med den busken som hoppet opp og tok flyet på slutten der=) CG var også på stell så det ut som. Hvor mye bly måtte du inn med i nesa for å balansere'n?
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #84
                    har 900gram bly festet til stand-offs. også har jeg 2stk 3300mAh nicad pakker rett bak firewall. en 4.8v til tenning og en 6v til servoer. Lurer på om jeg skal prøve å støpe fast bly i covlingen for å få det lengre fremme så kan jeg bruke mindre.

                    Nå må du komme igang med tiger katta di nå de Ole
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by tyor View Post
                      har 900gram bly festet til stand-offs. også har jeg 2stk 3300mAh nicad pakker rett bak firewall. en 4.8v til tenning og en 6v til servoer. Lurer på om jeg skal prøve å støpe fast bly i covlingen for å få det lengre fremme så kan jeg bruke mindre.

                      Nå må du komme igang med tiger katta di nå de Ole
                      .....Ok, vet ikke om du vinner så mye på å få blyet litt lengre frem. Disse flya skal ha litt tyngde. dessuten har du jo bra motorkraft uansett. Har to katter fra før, får se om jeg begynner å pleie tigerkatta snart også=) største problemet mitt er plass fortia. Må få meg større hobbyrom.. Lysten på en EF yak 50cc er også stor nå og da må katta vente litt evt. Den var uansett tenkt på som ett langtids prosjekt. Stresser ikke, men vært fett å hatt den klar til sommern neste år.
                      Ole Kr Follstad

                      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                      EF Extra 300 60"
                      EF Extra 300 104" Eme120
                      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                      ESM Bearcat, NGH 38cc
                      Phoenix p51D Mustang, Dle55
                      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                      Hangar 9 Piper cub 1\4
                      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                      Comment


                      • #86
                        Har fulgt med denne spiten din. Må vel nesten kunne si at den har hatt en trang fødsel. Moro å se den i lufta. Synd med skaden i vingen dog...
                        Ikke for å more meg på andres bekostning men det var på en måte litt godt å se at også erfarne piloter kan ha problemer med å få maskinen ned igjen. Har samme problem med en Spacewalker. Nesten sånn at det bør helst være en liten vindtrekk når den flys.
                        Stein Johnsen
                        http://www.blåmåsan.com

                        Comment


                        • #87
                          Trang fødsel kan man kanskje kalle det. bra det ikke ble abort da

                          Med større utslag på flaps og lavere tomgang på motoren så tror jeg den skal bli mye lettere å lande. og samtidig litt mindre høyderor utslag, muligens mere expo. Skal stikke innom hobbybutikken her i morgen og se om han har passende forkantlist liggende. så bytter jeg bare hele det skadede området. enklest det
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #88
                            Synd du skal ha så mye problemer med Warbirden din, men ikke ett ukjent fenomen for oss skalaflygere
                            Her er forresten originalt utslag på flapsen
                            Attached Files
                            Balsa

                            Comment


                            • #89
                              av motgang blir man sterkere heter det

                              Såpass utslag ja kankje ikke så rart jeg ikke merket så mye til om den var av eller på hehe
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #90
                                Tør jeg foreslå;

                                -90 grader utslag på flaps. Da blir det mindre løft og mere brems.

                                -Sett det du har som minumum høyderor som nytt maximum.
                                -Sett en ny minimum til halvparten av det nye maximum. Test ut nytt minimum.
                                -30 % expo på høyderor.

                                Når jeg skal male over reparasjonene bruker jeg Jotun Lady 10, blandet 50/50 med vindusspyle væske.
                                Fargen får jeg ved å ta med en flydel til jotun forhandleren, så scanner han fargen. Noterer ned fargekoden.
                                Dont expect, inspect.
                                Fun Police everywhere!

                                Comment

                                Working...
                                X