Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jone"s nye Carf P-47 Razorback 1:4.5 ARF med Moki 250

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by CubRune View Post
    Hei Jone, jeg kommer en tur utover til deg i kveld så skal jeg forklare deg en god løsning på det problemet, ta noen mål, så lager jeg den til deg. Problemet løst.

    CubRune
    Den er grei Rune- jeg venter deg og har kaffe"en klar. Her et par bilder av hva jeg først tenkte var en løsning.
    Rett og slett en større bolt. Så slulle jeg snu ball linken slik at den ikke kunne " bunne " ved overtrekk.
    Jeg ser at den originale løsningen ikke har fri vandring for linken. Da mistenker jeg at ved bruk av for sterk servo vil bolten
    bli bøyd i toppen av denne messinghylsen. Motoren går- overtrekk på servo- brudd på bolt.

    Bilder av Runes løsning kommer siden.

    Click image for larger version

Name:	IMAG0223.jpg
Views:	1
Size:	177.5 KB
ID:	610740Click image for larger version

Name:	IMAG0225.jpg
Views:	1
Size:	144.5 KB
ID:	610741Click image for larger version

Name:	IMAG0226.jpg
Views:	1
Size:	139.9 KB
ID:	610742
    et par store med moki og en liten jett

    Comment


    • #92
      Da mistenker jeg at ved bruk av for sterk servo vil bolten
      bli bøyd i toppen av denne messinghylsen.
      Det var dette vår tyske venn Sven Lange (SL-propeller) var inne på ville skje hvis bruk av for sterk servo. (vet ikke hvilken han brukte)
      Han har samme modell som du har. Det var litt pussig at du er inne på samme konklusjon.

      Her er den elevator servoen som er installert i modellen som er vist i Carf sin byggebeskrivelse. En JR DS8611 servo (4,8V 15,8kg)
      JR DS8611 Servo Specifications and Reviews

      Det som hadde vært interessant og sjekket ut er om den modellen som fikk problemer...
      Var denne bolten bøyd..... Var den ikke det så kan jo dette utelukkes som årsak.
      Last edited by Totto; 04-01-15, 12:06.
      Mvh
      Totto Dahle
      www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
      Medlem Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #93
        Så lenge linken ikke møter fysisk motstand så vil jo aldri bolten bøyes? Er litt sliping som skal til. I tillegg er det sjelden mye utslag på warbirds?
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #94
          Originally posted by affa View Post
          Så lenge linken ikke møter fysisk motstand så vil jo aldri bolten bøyes? Er litt sliping som skal til. I tillegg er det sjelden mye utslag på warbirds?
          Det er motstand i selve linken som gjør at jeg kommer til denne konkusjon. Jeg ser at ved innstilling av servo- justering av maks-min utslag så er det fort gjort å dra til og strekke " strikken " litt langt. Jeg la merke til at høyderoret i utgangspungtet kunne gå
          noe høyere opp, men det stoppet i noe. Det var ingenting i veien som dette buttet i mot. Når jeg sjekket linken såg jeg
          at det var den som gav motstand i form av at den var kommet til endes på kula- den gikk ikke lenger.

          Jeg tenker da at under bygging og justering er det fort gjort å strekke denne litt ivrig til når en står der med radioen i
          hånden og ser at udyret kommer til live. Bolten er bare 3mm minus gjengene- det er tynt ass. Disse gjengene går da helt opp
          og er etter mitt syn det svake punktet. Noe strekk i servoen 5-6-8-14 ganger- brist og brudd.

          Jeg vet ikke- men tar ikke sjangsen. Mulig dette gjør seg mest gjeldende når en takser med høyderoret på max opptrekk
          for å hindre at modellen går på trynet. Her må maks utslag justeres nøye med visuell kontakt på linken. Først da kan en
          være sikker på at dette ikke strekkes/bøyses. Vil anta at dette ikke viser når stabben kommer på.

          Runes løsning kommer etter hvert
          et par store med moki og en liten jett

          Comment


          • #95
            Jeg er helt sikker på at jeg skal fikse noe som holder til deg Jone. Jeg fatter ikke at leverandøren ikke har kommet med noe bedre her. Ser noen av disse forsterkningene som er gjort hos enkelte, løser ikke helt problemet her. !!!

            CubRune

            Comment


            • #96
              Godt, da er vi enige Rune... 😑😈

              Hva tenker du om min løsning som er beskrevet lenger oppe?
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #97
                Originally posted by affa View Post
                Godt, da er vi enige Rune... 

                Hva tenker du om min løsning som er beskrevet lenger oppe?
                Jeg liker tanken med en dobbel i midten og eventuell kapping. Vi hadde også den oppsjonen oppe her en stund.
                Det er bare det at det kun er 12 mm mellom bøylene nå. Jeg føler det er tett. Da måtte i alle fall te to ytterste bøylene
                blitt flyttet noe lenger ut. Bruk av 2 servoer er jo også en mulighet da.
                et par store med moki og en liten jett

                Comment


                • #98
                  Ja, de må flyttes ut. Skal få laget et par papp utgaver og målt litt i dag med sideror og stab montert for å se hvordan det ser ut. Med servo synkronisert så trenger man ikke kappe heller og kjører da 2 servoer. Freser evt nye fester ut, 3 stk med kulelagring
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #99
                    På Corsairen min er det samme system men splittet carbonstang med to linker og to servoer! kan legge ut bilde om det kan være til hjelp?

                    Geir

                    Comment


                    • Click image for larger version

Name:	IMG_2516.jpg
Views:	1
Size:	147.5 KB
ID:	610748

                      Det er en messing hylse som fungerer som en muffe i mellom.

                      Geir

                      Comment


                      • Hva med en slik link på hver side. ? Rett på yttersiden av eksisterende flens/kulelagring? [ATTACH]80551[/ATTACH ]
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • Her er slik jeg tenkte å lage det til på Jone sin.
                          Det skal rundes av i alle kantene, men det er lettere å bore og gjenge når det er flate flater.
                          Click image for larger version

Name:	20150105_082915-1.jpg
Views:	1
Size:	74.3 KB
ID:	610752

                          Her ser dere hvor mye utslag det er på den originale linken vs en som jeg hadde liggende
                          Click image for larger version

Name:	20150105_093400-1.jpg
Views:	1
Size:	47.3 KB
ID:	610753

                          CubRune

                          Comment


                          • Det må jo være en kjempe løsning Rune! Kunne tenke meg å kjøpe ett par av deg og bruke på corsairen min

                            Geir

                            Comment


                            • Bilde.

                              Click image for larger version

Name:	20150105_144953.jpg
Views:	1
Size:	120.0 KB
ID:	610754

                              Click image for larger version

Name:	20150105_140600.jpg
Views:	1
Size:	154.8 KB
ID:	610755

                              CubRune

                              Comment


                              • Ser lovende ut men jeg forstår det riktig da hele festet settes på eksisterende bolt og gir ikke mulighet for 2 servoer?
                                Klarer aldri å brekke bolten rett ut fra stanga men mangler da fortsatt sikring
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X