Unconfigured Ad

Collapse

Top Flite P-51D Mustang (1:5)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #121
    Ser jo bra ut det der Jan Petter. Nå er det bare å gå videre med neste del. Vi følger med deg med største interesse
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

      #122
      Tja, vet ikke helt hva som blir neste del, for aller mest hadde jeg lyst til å tilpasse en Moki 45.

      Men, jeg har lest bruksanvisningen til sliding canopy noen ganger nå, og det tok 2 dager før jeg forstod såpass mye at jeg turte å begynne med tilpasningen.

      Denne canopy ramma er ikke laget for Top Flite sine modell, men for Aerotech sin egen Mustang. Det betyr selvfølgelig en god del tilpasning. Men en så elendig monteringsbeskrivelse, og for ikke å snakke om håpløse tegninger, har jg aldri sett maken til. Tegningene er tegnet på frihånd, og sikkert kopiert ørten tusen ganger på en dårlig kopimaskin. Det er så godt som umulig å tyde tegningene, og nesten like vanskelig å forstå instruksjonene.

      Men har testet, målt,lest, testet og målt igjen, og begynner å etter hvert danne meg et bilde av hvordan ting henger sammen.

      Jeg ble blant annet veldig usikker når jeg forstod at den bakre delen av ramma skal spore en messing skinne som felles ned i turtle dekk bak canopyen. Jeg syntes dette så ut som en klønete løsning, særlig når sporet til skinna blir synlig bak canopyen.

      Men, så sjekket jeg originalen. Og jammen hadde den ikke et spor på ryggen den også. Så ble i hvert fall det mysteriet oppklart

      Jeg har derfor tatt mot til meg og begynt tilpasningen. Jeg måtte blant annet fjerne deler av turtle dekk som blir liggende under canopyen, samt senke karmene på cokcpit. Passformen er ikke så verst nå.

      En veltebøyle i alluminium sitter montert i canopyen, og den skal havne rett bak ryggpanseret. For å få dette til å stemme, må jeg blant annet forlenge upper deck. (Gulvet bak setet)

      Synd jeg skal reise det meste av neste uke, for nå var jeg så godt i gang med canopyen
      Attached Files
      Last edited by Jan_Petter; 03-03-07, 19:41.
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment

      • Jan_Petter
        • Jan 2006
        • 900

        #123
        Simulator

        For å hvile hodet mellom grublingen på sliding canopy, (og den er ikke helt enkel å forstå), har jeg begynt å fikle med interiøret i cockpiten. Og her er det i grunnen mer enn nok å ta av.

        Det meste skal først grunnes med Zinc Chromate, og så skal detaljer males, og diverse brytere, knapper, lys og håndtak mekkes sammen.

        Under ser dere resultatet av første forsøk. Konsollet skal inn på venstre side av cockpit og viser:
        - Wing Flap Handle
        - Carburator Hot-Air Control Lever
        - Carburator Ram-Air Control Lever
        - Rudder Trim Tab Control Nob
        - Aileron Trim Tab Control Nob
        - Elevator Trim Tab Control Nob
        - Landing Gear Handle

        Skjønner ikke helt hvorfor alle Trim Tab Control Nob’ene er der, for jeg droppet jo å lage dette på min modell. Men, det har jo blitt en grei simulator for Bud
        Attached Files
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment

        • arvid
          • Nov 2006
          • 1547

          #124
          godt og se du er igang igjen jan petter.innleggene dine blir savnet når du er for lenge borte
          avid

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #125
            Ja, en himla jobb når det skal bli detaljert i cockpiten. Har du handla gode pensler? Har noen saker i "proff" akvarell-kvalitet som er usannsynlig gode til å lage detaljer med. Koster noen kroner, men du verden så greit det var sist jeg la på detaljer med dem. Er vel så lenge sida at jeg har glemt hvor mye jobb det er...

            Særdeles flott pilot du har skaffa deg! Dette blir lekkert.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • Jan_Petter
              • Jan 2006
              • 900

              #126
              Ja, nå begynner det å dra seg til, og i dag kom Moki’n!

              Har så smått begynt å planlegge motorfeste. Det må lages slik at bakplaten på spinneren havner nøyaktig 8 1/8” foran firewallen.

              Og jada joo, jeg er godt fornøyd med Bud. Han er en ivrig mekker, jeg håper bare han er en like god pilot !!

              Har bare standard pensler og noen små børster, men det får da være grenser for hvor nøykatig det skal bli
              Attached Files
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

              Comment

              • Jan_Petter
                • Jan 2006
                • 900

                #127
                I dag har jeg startet på den første ordentlige utfordringen med Mustangen, nemlig en Moki 45 !

                Begynte med det enkle, nemlig motorfeste. Ingen fancy stand-offs i Titan, men god gammeldags finèr. La på 5mm gummiplate mot firewallen for simulere litt soft mount. Vet ikke helt om det vil ha noen effekt, men håper det vil dempe vibrasjonene litt.

                Uansett så plasserte motorfestet bakplata på spinneren nøyaktig 8 1/8” fra firewallen.

                Vel, som dere ser av bildene blir den virkelige utfordringen eksosanlegget. Det er ikke mye plass mellom eksosmanifold og FW. Jeg har sjekket alle muligheter for å installere en canister, men det lar seg av mange grunner ikke gjøre, dessverre!!

                Så nå er rådyra virkelig gode!!!!
                ================================================== ========================
                Edit:

                Glemte å fortelle at her oppdaget jeg TopFlites største grove brøler. For at cowling skal bli riktig er det viktig at det er riktig og nøyaktig avstand mellom FW og bakplaten på spinneren. I instruksjonenen står det at avstanden skal være 7 3/4", men det riktige er 8 1/8. Fin liten tabbe av TF
                Attached Files
                Last edited by Jan_Petter; 12-03-07, 09:50.
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment

                • Eureka
                  Forhandler
                  • Aug 2002
                  • 764

                  #128
                  Originally posted by Jan_Petter
                  I dag har jeg startet på den første ordentlige utfordringen med Mustangen, nemlig en Moki 45 !

                  Vel, som dere ser av bildene blir den virkelige utfordringen eksosanlegget. Det er ikke mye plass mellom eksosmanifold og FW. Jeg har sjekket alle muligheter for å installere en canister, men det lar seg av mange grunner ikke gjøre, dessverre!!
                  Jeg har vært i kontakt med et par byggere av TF P51.
                  Den ene monterer en DA50 i sin, og snekrer potte selv. Denne skal ligge bak sylinderen omtrentlig. Jeg skal prøve å få tak i et par bilder.

                  Hva befinner seg bak firewall, på høyde med eksosporten til motoren?

                  Kjell Aanvik

                  Comment

                  • Jan_Petter
                    • Jan 2006
                    • 900

                    #129
                    Ja, jeg har sett mange forskjellige eksosløsninger med DA 50. Men den har da hatt sideeksos, og mer plass mellom sylinder og FW. Ulempen har selvfølgelig vært relativt store innhugg i cowling. Legger ved noen eksempler.

                    Bak FW på min modell er det i høyde med eksosporten, først gulvet til tanken, uproblematisk. Deretter kommer vingefeste, PROBLEMATISK. Se vedlagte bilde.

                    På originaltegningene til TF, viser de en bensinmotor med bakblås. Der har de også tegnet inn en smal firkantet eksospotte som ser ut til å være skrudd rett på eksosflensen, uten den lange manifolden i mellom. Potta er ca 45mm dyp og passer selvfølgelig perfekt inn mellom motor og FW. Mulig dette er ren ønsketenkning fra TF, men det var altså ei slik potte jeg skulle hatt nå
                    Attached Files
                    http://www.phoenix-rc.org/
                    http://www.glamdalrck.net
                    http://www.scalewarbird.org/
                    ---------------------------------------------------
                    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                    Comment

                    • Jan_Petter
                      • Jan 2006
                      • 900

                      #130
                      Etter litt research på nette har jeg funnet ut at Zenoah lager eksospotter som ligner svært på den som er "tegnet" inn av TF. Det finnes også en potte av merke BB, som jeg ikke kjenner til. Men disse pottene ser i hvert fall ut til å ligne noe som kan passe på min Mustang.

                      Noen som vet om det finnes målsatte tegtninger av disse pottene noe sted? Hadde vært interessant å se om jeg kunne finne en som passet Moki'n, eller var svært nær.
                      Attached Files
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment

                      • Eureka
                        Forhandler
                        • Aug 2002
                        • 764

                        #131
                        Originally posted by Jan_Petter
                        Noen som vet om det finnes målsatte tegtninger av disse pottene noe sted? Hadde vært interessant å se om jeg kunne finne en som passet Moki'n, eller var svært nær.
                        Jeg har en standardpotte til Zenoah ZG38 her.



                        Utfordringen her ligger på Zenoah's 36mm hullavstand mot Moki's 38 mm hullavstand på monteringsboltene.
                        Får du tatt hånd om det, så bygger ikke denne potten mer enn ca 3 cm bak motoren. Den kan enkelt modifiseres med andre eksosutløp, og da demper den ganske bra.

                        Mvh
                        Kjell Aanvik

                        Comment

                        • spitfire
                          Moderator
                          • Apr 2006
                          • 467

                          #132
                          Da50

                          Jeg skal til med monteringa av en DA50 i min.
                          Jeg lurer på om jeg kan bruke en standard potte som får gjemt under cowlingen og videre ut til skala manifoiler.
                          Manifoilene lodder jeg selv, men jeg må finne en potte som takler DA50.
                          Hørte snakk om at Kromcheid hadde noen potter som passer og kan "moddes" ?
                          Er det noen som vet vekta på en US Engine 41. DA 50 er betydeligere lettere enn den US Engine som TF beskriver i manualen
                          John Arne Sagøy
                          Scale Warbirds of Norway
                          Trønderbataljonen
                          www.scalewarbird.org
                          No guts, no glory

                          Comment

                          • stg
                            • Dec 2005
                            • 390

                            #133
                            Er det noen som vet vekta på en US Engine 41. DA 50 er betydeligere lettere enn den US Engine som TF beskriver i manualen[/QUOTE]

                            US Engine 41 veier 2 kg!
                            Svein-Tore Gundersen

                            Graupner MC32 Hott V2
                            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                            Sbach 342 DA 50
                            3dhs Slick 89 Elektro
                            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                            Retrojet 75 (Simjet 1910)
                            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                            Byron Corsair

                            Comment

                            • Jan_Petter
                              • Jan 2006
                              • 900

                              #134
                              Originally posted by Eureka
                              Jeg har en standardpotte til Zenoah ZG38 her.

                              Mvh
                              Kjell Aanvik
                              www.rc-flight.com
                              Hei Kjell, hva med potta til Zenoah G-45'n? Har du dimensjonene på den, evt en peker til mer info om Zenoah pottene?
                              Attached Files
                              Last edited by Jan_Petter; 12-03-07, 18:49.
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                              Comment

                              • Eureka
                                Forhandler
                                • Aug 2002
                                • 764

                                #135
                                Zenoah 45 er jo en sideeksosmotor, da.....

                                Her er en tegning som vise noe mål:

                                Den har dessverre en hullavstand på 44 mm på festene, og da blir det vanskelig å tilpasse. ZG38 er mye nærmere sånn sett.
                                Har du tilgang til sølvloddeutsyr er det ingen stor jobb å snekre en potte som passer nøyaktig til mustangen.

                                Kjell Aanvik

                                Comment

                                Working...