Announcement

Collapse
No announcement yet.

229mph modellfly... sykt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei

    Seilfly har alltid imponert med høye hastigheter. Det er ikke noe nytt for oss modellflyvere. Hadde vi ønsket hastighet hadde også vi fløyet seilfly. Og det er det faktisk noen av oss som gjør.

    Når det gjelder hva et jet fly kan gjøre så har jeg registrert tailslide, flatspinn på rygg, restart av motor i lufta, ekstrem sakte flyving, power turns, etc. Alt dette i Norge. Det klarer vel ikke seilfly? Og vi har faktisk noen av verdens beste jet flyvere i dette landet.

    Vi driver med vårt og de med sitt og det er like imponerende begge deler.

    Mvh
    Cato Horten
    Oferta sprzedaży domeny: c2i.net

    Comment


    • #17
      Diskusjon om hva som er best er vel temmelig uinteressant, men for de fleste er det vel mer overraskende at et seilfly kan gjøre 301 mph enn at et jetfly kan det? Det er tross alt over 40 år siden man fant ut at det gikk an å fly raskere enn lyden det er bare et sprøsmål om å trøkke på med mer thrust

      Hva gjelder styrke på disse seilflyene, så har jeg sett utallige videoklipp av folk som greier å knekke flyene sine på DS, selv de sterkeste variantene. Normale F3F modeller er tross alt 3 m i vingespenn og vingene er tynne, så belastningen ved slik flyging er formidabel.
      Det er temmelig imponerende/fryktinngytende å se hvor fort ting skjer i slike hastigheter. Tenk deg f.eks å miste halen i 200+ mph Du rekker omtrent ikke å tenke F#*# før den deilige karbon-dingla er delt opp i sine enkelte faktorer i bergveggen.

      For oss "nybegynnere" på seilfly er det temmelig imponerende å se bare hvor fort det går an å fly på framsida av hanget

      Comment


      • #18
        ok, høres jo grett ut, men kan du komme med en url joo?
        hehe, no sporer jeg og av, enda jeg lovde meg selv å ikke gjør det men jeg lurer meg på hvor mangen av dere som har hatt det gøyt med modell fly? da tenker jeg på gøyt og bare nyte det , jeg blei sjokka når jeg såg at andre våger å ta ut flyet under lystige lag :P da tenker jeg på en moderator som fløy under alkhol som faktisk såg ut som om han strkoste seg , ikke det at jeg sier alle skal drikke øl og kjøre modellfly i hagen, men ser at mangen er så inni helvete annspennte og ting skal være slik og slik, kom heller med et sakligt råd, husker en gang jeg spørte om tips til computer radio, fy faen, jeg måtte jo emigrere forumet i 2 uker pga mangen sterke meninger
        men! skal vi si det er ulovligt å komentere noe anna en seil flyet som joo anbefaler og lignende, og seilfly som minimum går i 550kilometeritimen :P
        joo, hva kan du annbefale å putte inni denne kråka? helst ikke for dyrt men litt kvalitet

        Comment


        • #19
          netroh: Huffda... Støvsuger? Kanskje et nytt bruksområde for turbinfly? Åpne alle dørene og la turbinen blåse alle de gedigne hybelkaninene ut av huset? (Husker forresten for en del år siden da store bensinmotorer var ganske nytt. En flykompis rydda i garasjen med en Quadra montert på en hoggestabbe, all skjiten forsvant over til naboen )

          Ikke så rart at vi har mange gode jet-flygere her i landet. Vi er rike og vi er glade i alt nytt. Turbiner er ganske så spesielle å omgåes, med de heftige turtallene og all den lekre mekanikken som er med på lasset. Klart det fenger!

          Tailslide, flatspinn på rygg og ekstrem sakte flyving klarer nok seilfly også. Verre med restart av motor i mange tilfeller, men slett ikke umulig om man ønsker det! Nå får man kjøpt ganske heftige innfellbare motorløsninger, blant annet med enbladede propellere i skalariktig utførelse (Dra kortet, tast kode...)

          "Alle" har vel sett opptaket fra Fagernes i vinter med storseiler og turbin på ryggen? Ganske så spektakulært, men jeg personlig får frysninger på ryggen av å se et så elegant fly med en turbin på... Det er feil!

          Vel pleym, kanskje ikke så uinteressant med sånne diskusjoner så lenge vi promoterer vår oppfatning av hva som gjør hobbyen morsom og verdt å drive med? For å inspirere andre.
          Er forresten ikke bare for "nybegynnere" det er en opplevelse å se og oppleve farta på framsida av hanget. Jeg blir ennå i ekstase når jeg får noen legger til å sitte skikkelig på framsida! Og foreløpig har jeg bare såvidt snusa på den sprø verdenen som er bak hanget... Har ei sperre der. Enda mer å glede seg til i denne flotte hobbyen vår!

          Ikke bare er 200+mph fooort, DS foregår også lavt. Ikke rart dem som prøver å sette rekorder har begynt med sikkerhetsbur og hjelm... Nei dem rekker neppe å tenke når ting går ad undas, er nok bare video-opptakene som kan gjenfortelle hva som skjedde. Ekstremsport? Eller galskap?

          Moro lell.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Originally posted by MicroMac
            Fy fasan, det der så ikke trygt ut. .......Dobbelt lag med pampers og motorsykkel hjelm hadde vært obligtorisk for min del.
            Må si meg enig med deg MicroMac. Jeg vet ikke om man ufrivillig gjør på seg når overkroppen blir penetrert av carbon og glassfiber. Vet sannelig ikke om MC-hjelm hadde stått seg mot 2-4 kg i 450+ km/t heller. Er det ambulansepersonell som frekventerer dette forumet som kan si noe om saken?
            Det flyet han fløy i den filmen er i teorien et spyd med to lange kniver ut til siden. Så ut som om flyet drar vertikalt ("liggende loop" dette da men...ja dere skjønner) ca. 10-15 meter foran piloten. Har man gjort noen risikoanalyser av slik flyging....Joo??
            Tviler ikke på at dette var fornuftige karer og at tilskuere var på behørig avstand. Men at dette var potesielt farlig....???? Hva om haleflatene forsvant i opptrekket...sånn cirka i retning mot han med radaren?

            Men at det var helt rått og se på Ante ikke at det gikk an før jeg så en slik video her på forumet for et 1/2 -års tid siden.
            Modellflyhobbyen er fantastisk...for et spenn vi har å boltre oss på
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #21
              Hei Joo!

              Jo da. Vi er alle forskjellige og liker forskjellige ting. Det er mangfoldet som gjør hobbyen vår så bra.

              Selv kan jeg kose meg gløgg ihjel når jeg står og hovrer helikopter såvell som når jeg sitter i klappstolen og flyr vingoen i sikk-sakk mellom trærne. Når det er sagt så er nok jet'ene som har vunnet mitt hjerte mer og mer de siste årene. Vet ikke helt hvorfor, men det er noe med lyd, lukt og belønningen for å være nøye med det tekniske såvell som flygingen.

              Mange jetfly er ikke vanskelige å fly i det hele tatt, men konsekvensene blir fort store og dyre hvis man slurver med det tekniske da mange av disse flyene har veldig mye dill-dall i seg som MÅ fungere perfekt.
              Dette er alt fra servoer, linker, overføringer, rorhorn, kabler, batterier, antenne, luftslanger/ ventiler, sekvensere, understelluker, mange T-stykker som må være tette, bremser, programmering av ECU, plassering av fuelpumpe mtp. støy etc.
              Noe så enkelt som en lekkasje i den ene hjulbremsen kan fort gjøre at flyet kommer utenfor banen, leggene bøyer seg og turbinen suger inn dritt som i verste fall får den til å bråstoppe med endel flammer som resultat.

              Går med planer om et såkalt ''Jet Rookie meeting'' som har vært arrangert i utlandet med stor suksess. Noen av oss som driver med jet stiller med noen forskjellige fly og buddykabel så folk som er nysgjerrige kan prøve å fly jet under sikre former uten å ta hele steget først.

              De jeg beundrer mest når det gjelder stikkedyktighet er 3-D heli gutta. Jeg flyr heli selv, men fatter ikke at de greier å koordinere og få til det de gjør...

              En annen ting som fasinerer meg er hvor langt elektroverden har kommet de siste årene. Så en 90 size heli med LiPo som hadde mer ytelse enn tilsvarende nitro maskin. Flytiden var over 10 minutter også :P
              Ingen tvil om at elektro er fremtiden. Bare ikke på jetfronten...

              Her er foresten en link til videoen av jet'en som hovrer:
              WheelStop.com is for sale | HugeDomains
              Mvh. Ståle
              http://www.jetsofnorway.no/

              Comment


              • #22
                Dessverre vet jeg ikke om det er gjort noen kvalifiserte ISO-specca sikkerhetsanalyser på dette Lumbajack, men jeg mener at sikkerhetsbur slett ikke er en dum ting når ting skal tøyes. Både MTBF-tall på hver enkelt komponent ombord må på bordet sammen med teoretiske og praktiske stresstester av flymaskin og i tillegg erfaring og dagsform til piloten i tillegg til alt av micro-meteorologiske data!

                (Sikkerhet skal være en naturlig del av tankespinnet vi har når vi råkoser oss med hobbyen vår, ikke en byrde.)

                Selvsagt er ikke dette ufarlig, i den farta disse gutta raser rundt vil neppe en magesekk fylt med godt krydret Pepperoni-pizza og Cola redusere farta til null tenker jeg Kanskje vingene ligger igjen på framsida sammen med deler av halen, men resten vil nok fortsette i en slags ballistisk bane bak offeret selv om vitale kontrollflater ikke er med på lasset lenger... (Worst case)

                Men dette gjelder også på hang, med helikopter og ellers sånn generelt... For ikke å snakke om turbinmaskiner! (Der sa jeg det igjen...)
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #23
                  Takk for innlegg sap_2000!!! Er så enig så enig.

                  Kanskje jeg dukker opp som Split-S-rookie
                  I alle fall som fotograf og reporter for å formidle budskapet til alle de sære brukerne av MfN-forumet. Og da tar jeg på pur f... med min elektrofan-drevne Mig-15 med LiPo i. Alt av nyheter og nyvinninger er interessant, spesielt hvis det dukker opp saker som kan endre mine gammeldagse og inngrodde holdninger og få meg til å se lyset (igjen). Men jeg har ikke råd eller tid til å drive med enda mer gadgets!
                  Frist meg gjerne likevel, høres ut som et meget bra prosjekt. Gi oss beskjed i tide så vi kan sette av fridager!

                  hmmm, turbiner skal ikke hovre...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    hmz....vet dere hva en sveise elektrode på 50-60gram gjør om den treffer en mann fra 4 meters høyde, selfølgeligt vertikalt? den går gjennom mannen...... hva skjer med 2kg karbon? gidder ikke å tenke på det engang nok en gang, hva vil du fåreslå i et slikt seilfly som du nevnte før joo?

                    Comment


                    • #25
                      Beklager kapia, så ikke innlegget ditt lenger oppe til å begynne med.

                      Servoer til EG: HS-55 og Waypoint-060 passer rett i hullene i vingen. Skjøtekabler trengs i tillegg. I kroppen passer både TinyS fra MPX og HS-81 rett i de ferdige hullene. Og selvsagt kan man lage større hull, men særlig i vingene er det ikke plass til så mye større saker. Men opp til W-150 går greit. 4-kanalers mottaker er minimum, pluss batteri-input og gjerne en voltspy siden man har en lei tendens til å fly i timesvis med et sånt fly...
                      Mitt fikk logga 3 timer strikking/høystart og termikksøk en dag, og da hadde jeg brukt opp halvparten av mottakerpakka mi som er 950mAh Kan-celler. I tillegg til skreddersydd 950-pakke har jeg ca. 40 gram bly foran batteripakka igjen.
                      Lover å lage et review seinhøstes på denne morsomme fuglen.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #26
                        jävlar vad det gick när jag kollade på Örebrogänget på Ålleberg i helgen.
                        Bananer, Ocelotter och några fetare saker susade förbi 1 efter 1 på några meters avstånd på hanget. Tufft!
                        Kan konstatera att jag gillar i stort sett alla delar/grenar i den här hobbyn. (som jag fortfarande är väldigt ung i )
                        MFK Blue Max
                        www.mfkbluemax.com

                        Comment


                        • #27
                          Var jo ikke meningen å gå løs på deg som person, når jeg tok opp dette for det er ofte slk at noen synes feks seilfly er helt idiotisk uten å sett egentlig hva disse gutta driver med! Og samme med jet. Tenk deg radiostyrt Tanks da, noe som jeg har. Det er rettfram sak det, og ikke sankke om den 2 meter og 20 centimeter lange ubåten jeg holder på å bygge meg. Og jeg vet ikke om den vil synke eller flyte :P

                          Men er det noen i Norge som har vært oppe i noen lignende hastigheter som de filmene som er blitt postet her? Har noen eventuelt festet det på tape?
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by larsjnorberg
                            .......og ikke sankke om den 2 meter og 20 centimeter lange ubåten jeg holder på å bygge meg. Og jeg vet ikke om den vil synke eller flyte :P
                            .....nå går jeg langt utenom topic her men ....du har sikkert sett den utgaven av Modell og Elektronikk med han fra Horten (tror jeg det var)for en stund siden...IPONERENDE er vel ikke helt dekkende for hva han hadde fått til der....Den ubåten var spekka med duppeditter ...har du sett denn..hæ..hæ?
                            Mvh

                            Olav Lund

                            Comment


                            • #29
                              Apropos DS...fra en "DS-nybegynners" perspektiv. Debuterte som DS-pilot for noen uker tilbake på Verket. Dro en del runder med fullastet Ocelot. Selv om jeg bare "traff" med en brøkdel av rundene så aksellererte Ocelot'n til hastigheter langt over det jeg noensinne har fått til på fremsiden av kanten. Fytti fasan så morsomt. Faktisk første gang jeg har fått et ordentlig adrenalin-rush av et ikke-motorisert fly! Var skjelven en god stund etterpå. Kult å bygge fart en del runder for så å dra rett opp og ut på fremsiden av hang-kanten. Energien du har bygget opp gir deg sinnsyk høyde på et blunk!

                              Så til Joo og dere andre som sysler med tanken om å prøve DS, og i tillegg har tilgang til en ypperlig plass å begynne med dette (Verket) så har jeg bare en ting å si: Hopp i det, bare prøv. Er slettes ikke så "mystiskt" eller vanskelig som det kan virke som. Men det er sinnsykt moro! (hvis du liker fart da vel og merke).

                              Får håpe langtidsvarselet er til å stole på for da blir det strålende sol og nordavind på Verket til lørdag.

                              mvh.
                              Ole André

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by OAK
                                Apropos DS...fra en "DS-nybegynners" perspektiv. Debuterte som DS-pilot for noen uker tilbake på Verket.....

                                Så til Joo og dere andre som sysler med tanken om å prøve DS
                                Hørtes morsomt ut. Har også lyst til å prøve DS, men har ikke funnet noen god plass til det her i Trondheim enda. Driver og leter litt når jeg kjører rundt.
                                Ja også tør jeg ikke da

                                Men, jeg har funnet en simulator (Slope Soaring Simulator) som du kan kjøre flere ting i. Hang, F3F og DS blant annet.
                                Lurer fælt på om DS-simuleringen i denne er virkelighetstro, eller om det blir bare bøff. Så om du føler deg kallet så må du gjerne prøve den og gi meg din dom

                                Du finner den her
                                Slope Soaring Simulator: About

                                ------------
                                Torbjørn
                                Mvh
                                Torbjørn Gustafson
                                www.trmfk.no



                                Will fly for food

                                Comment

                                Working...
                                X