Unconfigured Ad

Collapse

229mph modellfly... sykt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

    #31
    Hirr... Sånne diskusjoner minner meg om en hendelse fra et kommunestyre, hvor det oppsto uenighet og "kålen kokte" regelrett over for en representant.
    For å uttrykke sin mening om en gruppe av kommunestyret sa han fra talerstolen at "Halve kommunestyret er gud-hjelpe-meg en gjeng idioter!!"...

    Dette vakte imidlertid sterke reaksjoner og han ble bedt om å skrive et dementi og en beklagelse i avisa etterpå...

    I avisa kunne man da lese at vedkommende beklaget uttalelsen og kunne herved bekrefte at "halve kommunestyret IKKE var en gjeng med idioter"....

    Dermed var krangelen igjen et faktum!

    Men du verden så underholdende for andre, hehe!

    Comment

    • Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

      #32
      Jeg vet et firma som lager støvsugere og rc jagerfly....

      Comment

      • Lars N
        Moderator
        • Apr 2002
        • 2891

        #33
        horten ja

        Seff litt off topic, men joda har nå sett den ubåten, var den for ganske lenge siden. Blir nok ikke så avansert, men mye duppeditter. Skal nå ha torpedoer og raketter som funker jeg da :P

        Men Joo, var det noen som har hatt sånne hastigheter i Norge? Blir jo litt interesert i slikt, er jo rått! Vet du om noen Hang steder i Oslo området og rundt der`?
        Lars Norberg

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #34
          Jasså OAK, du har snusa bak kanten på Verket??? Kjell prøvde seg i vår men turte ikke ta steget helt ned Jeg knuste Oceloten min for noen uker siden så jeg har ikke noen sterke nok modeller for formålet flyklar akkurat nu. Kanskje en skalaseiler på 6 meter kan brukes... Ny Nemesis ligger i den berømte bunken under trappa men har ikke prioritet ennå.
          Blir det nordavind får du sikkert selskap på Verket til helga! Kommer nok en heil stim med gjedder (EasyGlidere)

          Lars N: Jo Grini har kjørt litt DS på Verket, han har også lagt ut video et sted, men jeg husker ikke hvor. I følge ham er dette et superbt DS-sted, og han har peiling. Det ligger på den landtarmen som stikker ut i Drammensfjorden der ferga går mellom Svelvik og Verket. Vi har ryddet en del skog der for å få bedre forhold for "normal" hangflyging på nordavind, og har man lyst er det bare å stupe i det på baksida. Blir det utbredt må en eller annen investere i radarpistol så vi får noen tall på bordet!
          I tillegg har vi et lite trangt hang for sør og sørøst på andre sida av Hurum-halvøya (Over båthavna inne bukta på Storsand). Selv om dette hanget ikke er så stort bruker vi det en masse. Her er fløyet seilere opp mot 3,2 meter. Og her er det faktisk bedre landingsplass enn på Verket, der det er planert med hjullaster i det siste men mye grus.

          (Verket har fått navnet "Bermuda-triangelet" siden seilfly tydeligvis bare forsvinner der... Hvis noen finner en LastDown og en vinge der er det mine fly...)

          Jippe: du får ta med Oceloten din nedover hit når den blir ferdig!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • OAK
            • Jul 2002
            • 863

            #35
            Originally posted by joo
            ...så jeg har ikke noen sterke nok modeller for formålet flyklar akkurat nu.
            Som nybegynner på DS tror jeg ikke at modellstyrken er noe problem. Er vel først når du begynner å presse på skikkelig at ting ryker. Unnskyldning avvist!!!

            Originally posted by joo
            Blir det utbredt må en eller annen investere i radarpistol så vi får noen tall på bordet!
            Ikkenoe problem....vi har radarpistol i BRCK.

            mvh.
            Ole André

            Comment

            • jj
              • Nov 2002
              • 1327

              #36
              Originally posted by Supra25
              Kikke akkurat på "301 mph" snutten og må si at det gikk styggfort, ja.

              Hva slags servobelastninger og trekk snakker vi om på disse fugla? For ikke å snakke om G-belastninger?!? Joo?!?
              301mph flyet (100inch Extreme) var utstyrt med Volz digitale hele veien. 1-1,5A pr. servo. MicroMaxx XP ca.5-7kg/0,18-0,11s (13mm)- WingMaxx HP ca.4-6kg/0,15-0,11s (10mm)
              Ved 220mph hadde de regnet ut 35G. Kommer veldig ann på sirkelstørrelse og ballast lagt i på aktuell tur. Ballast er ikke nødvendig for å fly fort, men hjelper for å komme raskere gjennom turbulensen/dårlig del av energien.

              Verket: http://www.workflow.as/jogrini/video/secret.wmv

              Litt gammel info:


              Turbin: Last ned Rødermarkfilmen og spol til 10:30 (obs 51mb)
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment

              • tema95
                • Aug 2002
                • 977

                #37
                Originally posted by joo
                "Alle" har vel sett opptaket fra Fagernes i vinter med storseiler og turbin på ryggen? Ganske så spektakulært, men jeg personlig får frysninger på ryggen av å se et så elegant fly med en turbin på... Det er feil!
                Edit: Dårlig språk, rettet opp! Lagt til en link!

                Måtte bare kommentere dette.
                Det er faktisk rimelig skala, bortsett fra at turbinen er litt stor.
                Og kanskje at flyhastigheten også var litt lite skalariktig da!

                Turbiner monteres i dag på seilfly for å kunne unngå utelandinger, de heftigste kan også ta av med turbinen.

                Se: http://www.jet-rpm.com/en/indexEn.htm

                og her: http://www.silentwingsairshows.com/jet.html

                Mvh Terje
                Mvh Terje Martinsen
                leder Modellflyseksjonen/NLF
                www.modellfly.info

                Comment

                • jj
                  • Nov 2002
                  • 1327

                  #38
                  Originally posted by tema95
                  Originally posted by joo
                  "Alle" har vel sett opptaket fra Fagernes i vinter med storseiler og turbin på ryggen? Ganske så spektakulært, men jeg personlig får frysninger på ryggen av å se et så elegant fly med en turbin på... Det er feil!
                  Måtte bare liksom kommentere dette.
                  Det er faktisk rimelig skala, bortsett fra at turbinen er litt stor.
                  Og kanskje at flyhastigheten også var litt lite skalariktig da!

                  Turbiner monteres i dag på seilfly for å kunne unngå utelandinger, de heftigste kan også ta av med turbinen.

                  Se: http://www.jet-rpm.com/en/indexEn.htm

                  Mvh Terje
                  Riktig det. Originalen har turbin. Topphastigheten ble videomålt til maks rett frem 138km/t. Vet ikke marsjfarten på originalen, men.... skala 1:2
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment

                  • joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

                    #39
                    Jaså OAK, her fins ingen unnskyldinger for reddharer lenger

                    jj (er det jojoen?) takk for linkene. Ante meg nok at det var Volz eller Graupner i flyet.

                    Terje: Har følelsen at "alle" skal ta meg i denne tråden fordi jeg liker reine seilfly uten motorer (Sånn er det å være stor i nebbet hele tiden)
                    Er ikke så sikker på at hastigheten var så langt unna skala. Har hatt flytimer på seilfly og hatt drøyt 250 på speedmåleren i lowpass. 1:2 og 138 betyr 276 det.

                    PS: helgas høyeste slep i klubben (med min seiler bak) gikk til 604 meters høyde. Det er like høyt som jeg ble slept med fullsize ASK21 det, altså ikke helt skala...

                    PPS: widowmaker fikk slep til 420 meter og dro til optiker dagen etterpå og fikk seg briller
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    • tema95
                      • Aug 2002
                      • 977

                      #40
                      Originally posted by joo
                      Terje: Har følelsen at "alle" skal ta meg i denne tråden fordi jeg liker reine seilfly uten motorer (Sånn er det å være stor i nebbet hele tiden)
                      Er ikke så sikker på at hastigheten var så langt unna skala. Har hatt flytimer på seilfly og hatt drøyt 250 på speedmåleren i lowpass. 1:2 og 138 betyr 276 det.
                      Neida, ikke ta det ille opp. Det er bare så lenge siden jeg har sett en god diskusjon her, så tenkte jeg skulle fyre opp litt.
                      Og jeg har da jamen nok seilfly uten motor selv (synes i et hvert fall kona!). Og i flytid er det seil jeg har mest på i løpet av ett år.

                      Halv størrelse betyr halv/dobbel fart? Eller kvadratet kanskje?
                      Dette kan bli en morsom diskusjon!

                      Mvh Terje
                      Mvh Terje Martinsen
                      leder Modellflyseksjonen/NLF
                      www.modellfly.info

                      Comment

                      • OAK
                        • Jul 2002
                        • 863

                        #41
                        Originally posted by jj
                        Ved 220mph hadde de regnet ut 35G. Kommer veldig ann på sirkelstørrelse og ballast lagt i på aktuell tur.
                        hmm....dette må du forklare nærmere. Ballasten i seg selv har jo ingen innvirkning på antall G !

                        Comment

                        • jj
                          • Nov 2002
                          • 1327

                          #42
                          Originally posted by OAK
                          Originally posted by jj
                          Ved 220mph hadde de regnet ut 35G. Kommer veldig ann på sirkelstørrelse og ballast lagt i på aktuell tur.
                          hmm....dette må du forklare nærmere. Ballasten i seg selv har jo ingen innvirkning på antall G !
                          G-kreftene er størst i bunnen av sirkelen. G-kreftene vil være sterkere her med ekstra ballast pga akselerasjon nedover er større med ballast (pga tyngdekraften). Men den største akselerasjonen og den vi er ute etter skjer på vei oppover av sirkelen. Med mindre ballast kan akselerasjonen være større oppover (mindre treghet).

                          En mindre sirkel gir større G-kraft.
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

                          Comment

                          • Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

                            #43
                            Har sittet og sett på noen DS filmer, så vidt jeg kan se er tilogmed gutta bak radarpistolen rimligt nervøse når udyrene drar forbi.
                            Jeg lurer egentlig på om man kan bruke alleslags seilfly til DS?
                            Jeg tenkte da litt på EasyGlideren (eller Gjedda som joo så treffende kaller den, Ikke så rart men den truten ). Jeg tenker da på ds med forsiktighet, om noe slikt går ann.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment

                            • jj
                              • Nov 2002
                              • 1327

                              #44
                              Originally posted by Vingemutteren
                              Har sittet og sett på noen DS filmer, så vidt jeg kan se er tilogmed gutta bak radarpistolen rimligt nervøse når udyrene drar forbi.
                              Jeg lurer egentlig på om man kan bruke alleslags seilfly til DS?
                              Jeg tenkte da litt på EasyGlideren (eller Gjedda som joo så treffende kaller den, Ikke så rart men den truten ). Jeg tenker da på ds med forsiktighet, om noe slikt går ann.
                              Ja, alle slags seilfly kan brukes i DS. Men avhengig av forhold og beskaffenhet på hanget.
                              Feks en DLG kan godt brukes med hell opp til 4-5m/s på Verket. Easyglider også. Men sirkler må gjøres mindre enn med større modeller, da de ikke opprettholder energi over lengre avstander like godt som mer egnede modeller. De vil også lett kunne bli kastet rundt av turbulensen. Så prøv gjerne DS på verket med Easyglider i rolige forhold. Gjerne forhold når det er marginalt på forsiden er det masse energi på baksiden.

                              Det er ikke om å gjøre å fly så veldig fort (slå noen rekorder. det koster penger i fly...). Det å fly akro på baksiden feks er mye mer krevende og veldig spennende. Det handler om å utnytte energien. Forøvrig det all seilflyging handler om.
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment

                              • joo
                                MFN Skribent
                                • Nov 2002
                                • 6936

                                #45
                                Neida Terje, jeg tar det slett ikke ille opp! Jeg har det med å bruke store ord og sleivsparke litt hit og dit i håp om å få morsomme tilsvar Og det får jeg jo.
                                Siden halvskala har halvparten av kroppslengden i forhold till fullsize skal man vel fly med halve farten for å fly skala? Meget vitenskapelig antatt... siden farta er det som farer forbi langs kroppen.

                                VM: har du handla gjengestang til å putte inni vingerøret på Gjedda? 300 gram ballast er greit å ha for å ha litt mer energi i et så lett fly når lufta ikke er helt stille.
                                Får gjøre som jj sier (provosert av OAK som avviser alle mine velbegrunna unnskyldninger) og sende Gjedda ned og bak neste gang.

                                Kanskje jeg skal ta med min nydelige DLG (Absalut) og snuse bak henget på Verket... Hadde ikke sett for meg å sende den ned på gal-siden av et hang egentlig. Disse DS-folka er jo gale!

                                35G. Da hadde Oceloten min "veid"... 23 kilo!
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...