Announcement

Collapse
No announcement yet.

229mph modellfly... sykt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by kapia
    FKS
    Jo pga at når du fly 200km/t uten balast, så vil modellen kansje oppnå 5g, hvis du mater på 200gram stål/bly, og flyr i 200km/t så vil G bli større nett på grunn av at G blir generert på vei opp i sirkelen, og 1g er 1xjordasatmosfære trykk, når du har balast i flyet så vil motstanden bli større i loopen på vei opp selvom du har samme fart!
    enkelt sagt så er det pga du legger mer press på modellen i sving og på den måten generer du flere G
    Hæ? Mulig det er jeg som ikke er helt våken, men nå er du vel på bærtur? Eller var dette ironisk ment?

    G har ingenting med atmosfæretyrykk og gjøre. Forklar gjerne nærmere! Ved en gitt fart og radius og vinkel i forhold til bakken så er G-kreftene de samme uavhengig av vekt!

    Comment


    • #62
      Ehem, Antal G har i utgangspunktet ingenting med den faktiske vekten fartøyet har. G blir generert utifra akserasjon/decelrasjon og/eller rettnings endring. Om fartøyet er tyngre blir ikke antal G større fordet. Derimot så må man huske at om man øker fartøyets tyngde, blir vingebelastningen større per cm2. Altså 1kg X antal G (la oss si 5) = 5kg. 2kg X 5G = 10kg. Dette blir selvsagt fordelt utover vingen.

      Så kommer vi til dette med att antal G øker med balast, dette kan kun skje om den økte balasten generer høyere hastighet inn i rettningsendringen.
      Altså, balast øker ikke G, men økt hastighet øker G ved ellers lik rettnings endring. Dog er høy vekt kontra lav vekt, en mange ganger større belastning på berende elementer ved likt antal G.
      I tillegg kommer det at vinkelen på rettningsendringen har stor betydning for hvor mange G som blir generert.

      Håper dette var enkelt og greit forklart. Og at Generering av G engang for alle ikke blir tilskrevet vekt, men Hastigets endringer eller rettnings endringer..
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #63
        faen blei vanskligere å forklare en jeg trodde never mind det er jeg som var trøtte hehe, fikk ikke forklart det slik jeg ville

        Comment


        • #64
          Hauu kapia E jo fredags kveld!

          Merkelig så lang denne tråden om fart og DS ble... Det hadde du ikke trodd vel kapia? Moro syntes jeg.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #65
            Vel så var det kveld igjen. En meget deilig flydag igjen. Begynte med at jeg møtte opp på Verket (Bermudatriangelet) tidlig. Var alene ei stund og jogga rundt med Gjedda og kosa meg. Så dukka først OAK opp, og etter ei stund kom "sjefen" vår, Terje Martinsen og Jo Grini.
            Jo kjørte en del lazy DS så vi fikk høre og se på nært hold, og OAK fikk en del tips og fikk til etter hvert.
            Så dro vi på stripa og fikk slepa en del turer, Jo viste vinsj og Pike og vi fikk en masse kaffe i kroppen. Nok en herlig dag med hobbyen vår. Vedlagte bilde viser Jo på tur opp i lazy DS... Pent?
            Attached Files
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #66
              Takk for en flott dag på Verket og på stripa. Det var vel ingen som fikk bakoversveis av DS'n idag, men med slikt høstvær og bare smilende fjes må det bli en fin dag. Tror dere kan forvente at OAK får en sterk progresjon på baksiden utover høsten (hvis han ikke slipper opp for modeller).
              Sorry OAK, må bare...
              Famous last words: "Hvor nærme burde jeg fly kanten" svar: "Ikke SÅ nær"

              De som ikke var der kan angre... Jeg angrer sågar at jeg ikke kom tidligere siden vinden etterhvert døde (som meterologene hadde sagt)


              joo, OAK, TM, Jojo
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #67
                Joo til venstre og jojo til høyre, men hvem er hvem av de to i midten? OAK og TM i nevnt rekkefølge? Eller?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #68
                  Originally posted by Vingemutteren
                  Joo til venstre og jojo til høyre, men hvem er hvem av de to i midten? OAK og TM i nevnt rekkefølge? Eller?
                  Ja, helt korrekt
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #69
                    Selv takk jj!
                    Er svært glad du og Terje tok dere tid og stakk innom. Gjenta det gjerne.

                    Selv om du sier DS`en ikke var til å få bakoversveis av syntes jeg det var svært interessant. Har kosa meg med video-opptak i kveld og skjønner at her er det mye mer å lære om hobbyen vår! Dustdevils og venturi-effekter roterer i hodet mitt.

                    Og ordet jeg brukte i forrige innlegget mitt; "lazy" er kanskje et godt navn på dagen i dag? Lazy sloping, lazy DS og lazy sleping til gode høyder med særs trivelige folk rundt seg gir en herlig følelse i kroppen. Ikke rart vi driver med dette?
                    At OAK blir en tykje på DS er jeg ikke i tvil om. Håper jeg får dreisen på det etterhvert også.

                    PS: Famous very very last words, fra jj: "ikke SÅ nær...."

                    PPS: Bak kameraet var RS, han skippa konjakken etter dugnaden hjemme for å få se DS
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by joo
                      Selv takk jj!
                      snipp....

                      PS: Famous very very last words, fra jj: "ikke SÅ nær...."
                      Det var slik det var ja.
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment


                      • #71
                        @joo. Er dette video opptak som er eller vil bli tilgjenglige på internett etter hvert eller? Sliter med å forstå dette med DS, da alle videoer kun viser en radarpistol og ikke hele forløpet. Teorien sitter også alt for løst i skallen til at jeg kan si at jeg har noe klart bilde av hva som skjer. Kansje noe en burde spørre jj om, det er sikkert en god link i denne topicken til godt DS teori, men topicken er lang så kansje noen kunne legge ut en link til en bra side om DS?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #72
                          Beklager VM. Mine video-opptak blir redigert hjemme og lagt ut på DVD`er til eget bruk og også "års-DVDèr" klubbmedlemmene mine fra nå av, men jeg har ikke noen steder å laste opp saker så alle kan se Kanskje dette blir bedre hvis red går for egne servere i forbindelse med oppgraderingene som skal skje på MfN snart. Ser for meg at enkelte korte videosnutter i firbindelse med reviews osv kan ha litt verdi.
                          jj har ikke bare prøvd mye og lest en del om DS, men han har egne teorier som ikke er helt den samme som enkelte andre lanserer offisielt... Kan si så pass mye at jeg har fått noen inputs som kommer til å kverne i skallen min i natt En mellomting av tornadoer og forgasserteori i salig blanding med et fly oppi alt.

                          For å finne linker er det bare å søke litt, prøv "Dynamic Soaring" etc.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #73
                            Glimrende dag på Verket i dag, selv om det ikke var kjempeforhold. Absolutt morsomt allikevel og sammen med en gjeng hyggelige mennesker så ble det en fortreffelig høstdag som frister til gjentagelse.

                            Takker Jojo for et kjapt DS-kurs og demonstrasjon av hvordan ting skal gjøres. Fikk mange gode tips, ikke minst (som allerede nevnt); hvor nær kanten man IKKE skal fly Hjertelig takk for at dere måtte nevne det her på forumet gutter!!! Har en følelse av at det ikke er siste gang jeg får høre den der...

                            Går nå bare å tripper og venter på mer nordavind slik at jeg får testet mer DS-flyging. Må bare lime litt først...hehe.

                            mvh.
                            Ole André

                            Comment


                            • #74
                              Vel, fakta er vel todelt.
                              Du ble forstyrra av masse prat om flybaner, vinkler og kompensasjon. Samtidig fløy du både nærme og måtte kompensere turbulens. Du hadde med andre ord en typisk "DS-kræsj". Modellen gikk ikke rett i grusen, men hadde to vingedropp før det. Så du trenger ikke føle det for ille. Dessverre er det endel av smerten ved å lære raskt. Du er god å fly, men ville gjøre alt på en gang idag!
                              Men bare heng på, for du er hekta
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment


                              • #75
                                Takker for støtten.

                                Nå pleier jeg vanligvis ikke å prøve på noen bortforklaring når det gjelder modellflykræsj, men siden du har analysert situasjonen og så fint formulert det slik at det nesten ikke høres ut som en ren pilotfeil så kjøper jeg den glatt!

                                Er nok korrekt det du sier. Var vel rett og slett konsentrasjonssvikt/uoppmerksomhet, og det er jo gjerne ikke heldig få meter fra bakken i høy hastighet "under" deg på baksiden av en hangkant.

                                Så neste gang får jeg fly når jeg flyr, og tenke etterpå....eller motsatt...nei vent litt....det var jo ikke det jeg tenkte...hvem sa tenke?...hadde jeg en tanke? Nei nå går jeg og legger meg God natt!

                                Comment

                                Working...
                                X