Unconfigured Ad

Collapse

229mph modellfly... sykt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OAK
    • Jul 2002
    • 863

Originally posted by jj
    G-kreftene er størst i bunnen av sirkelen. G-kreftene vil være sterkere her med ekstra ballast pga akselerasjon nedover er større med ballast (pga tyngdekraften). Men den største akselerasjonen og den vi er ute etter skjer på vei oppover av sirkelen. Med mindre ballast kan akselerasjonen være større oppover (mindre treghet).
    Slik jeg tolker det du sier her så er økningen i antall G ved økt ballast kun et resultat av at du har større akselerasjon på vei ned og dermed høyere fart i bunnen av sirkelen? Det høres jo fornuftig ut! Men da er jo økningen i antall G pga. høyere hastighet og ikke ballasten i seg selv .

Comment

• jj
      • Nov 2002
      • 1327

Originally posted by OAK
      Originally posted by jj
      G-kreftene er størst i bunnen av sirkelen. G-kreftene vil være sterkere her med ekstra ballast pga akselerasjon nedover er større med ballast (pga tyngdekraften). Men den største akselerasjonen og den vi er ute etter skjer på vei oppover av sirkelen. Med mindre ballast kan akselerasjonen være større oppover (mindre treghet).
      Slik jeg tolker det du sier her så er økningen i antall G ved økt ballast kun et resultat av at du har større akselerasjon på vei ned og dermed høyere fart i bunnen av sirkelen? Det høres jo fornuftig ut! Men da er jo økningen i antall G pga. høyere hastighet og ikke ballasten i seg selv .
      Noe i den retning ja.
      Å forklare det tekniske ved DS er meget komplisert og de lærde strides faktisk enda om hvorfor og hvordan det fungerer. Det eneste man har funnet av skikkelig forskning er turbulens bak hangarer på flyplasser i Norge. Men mange hobbyforskere har kommet med avanserte formler som ligger langt bortenfor meg. Men la oss dr... i formlene og bry oss om det praktiske. Flyginga kom faktisk først i dette tilfellet og det går langt utenpå det skrevne.
      Vi får håpe på Nordavind til helgen med >5-6m/s. Foreløpig ser det ikke så bra ut annet enn med solen da.
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

@joo
        Gjengestang for lengst innhandlet til både Gjedda og electricken.
        Gjedda mangler halen sin samt mottaker og mottaker batteri. Ellers klar til ting som jeg ikke har peiling på.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Seiler`n
          • Mar 2005
          • 821

Kjenner du deg igjen ger Joo ?

Et DS hang det er flydd fryktelig fort på...

Ta en tur på neste lofotuke, her er det muligheter for de fleste..

Blir syk av å se dette bildet når man bor 120 mil for langt sør...

Bilde : Storhangt i lofoten
          Video : Av DS hanget som er "bortenfor" skogen på hovedbildet
          Attached Files
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

VM: Vær klar til stadig mer moro. Seilflyging blir bare mer og mer moro med årene

Seiler`n: MÅTTE du vise meg bilde av Haugheia??? Jeg får gåsehud og sikler tastaturet fullt når jeg ser den skrenten, og det kommer en tåre i øyekroken på grunn av gode minner. Har mange timer med nytelse på den kanten der. Og drukket noen liter kaffe i "skogkanten" du henviser til. (Meget spesielle trær, 5 meter lange men bare to meter høye. Kan si dem er forma av vinden)
            Højdaren der var vel det året Klaus Micheler (MPX-konstruktør) kom innom og demonstrerte hva Condoren var god for! Var vel rundt 1990?
            Terje/Tema95 var innom der i sommer (jeg var ikke...) og laget en reportasje i forrige MI. Jeg unner alle å oppleve den plassen i knallforhold!
            Hvorfor har jeg flytta til Østlandet?
            Klaffer det med eventuell ferie dukker jeg nok opp til neste år.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Seiler`n
              • Mar 2005
              • 821

Kun en god grunn til å flytte fra det "skrenten"

Jeg var på pass når Klaus var på besøk...
              Har du noen gang sett et så stort fly så lavt i en utvendig loop ??

Det har ikke jeg....

Han utalte også at hanget var et av de beste han har fløyet på. Det må være bra når en snakker om sjef kontruktøren til MPX..

Skal da også sies at han ikke turte å fly Condoren i 1- 2 sekundmeter, og Sten fløy opp modellen for han første tur...

Det var stort å få skryt for god landing av en Wonderer fra den piloten ( var vell 12 -13 år da...)

Skal foresten nordover iløpet av en mnd eller to.. Gjett hva som er med på lasset da !!
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jasså, var du også der??? Da har vi jo møttes Verden er liten.
                Ja opplevelsen da han dro en megadiger utvendig loop og passerte i meget lav høyde på rygg på bunnen av loopen sitter som klistra i memoryen som et minne for livet

Comment

• Lars N
                  Moderator
                  • Apr 2002
                  • 2891

Hvor

Hvordan kommer man seg til verket eller bermudatriangelet?
                  Lars Norberg

Comment

• tema95
                    • Aug 2002
                    • 977

Hei Lars, oppe alt!

Prøv: http://www.visveg.no/

Men det er kort fortalt helt vest/ytterst på Hurumlandet, tvers overfor Svelvik.

Terje
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Fra Oslo kjører du av ved Holmen (avkjøringa etter Ikea), følger Slemmestadveien helt til Midtbygda, kjør mot Oslofjordtunnelen (RV23), ta av i nest siste rundkjøringa før tunnelen, mot Sætre, til venstre i neste rundkjøring, over Hurumlandet (rett fram i rundkjøringa ved bensinstasjonen) og du kommer ned til Klokkarstua. En veg er å kjøre inn til grustaket, parkere ved bommen og så gå tvers gjennom grustaket og opp vegen i søkket mot nord. Da ser du straks baksida (DS-sida) av hanget. Alternativt parkere ved ferga, gå rundt yttersida og følge vegen opp som du finner etter 200 meter langs stien.

Comment

• Jippe
                        • Mar 2004
                        • 129

Originally posted by joo
                        Jippe: du får ta med Oceloten din nedover hit når den blir ferdig!
                        Den är färdig nu, ser ut att kunna bli västligt en stund vid lunch imorgon innan det vrider över till Nord. NÖ på söndag kan funka med.
                        Självklart är du välkommen ner till oss och flyga också, på ett mycket bra hang. (väst är bäst, men NÖ, Ö , SÖ, SV funkar också).

MFK Blue Max
                        www.mfkbluemax.com

Comment

• Lars N
                          Moderator
                          • Apr 2002
                          • 2891

Jupp

Høres bra ut, er det mange som flyr der, har ikek stor erfaring med hang flygning men artig å prøve!

Jupp var tidlig oppe....Jobber for tiden vettu!
                          Lars Norberg

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Jippe: Regner med du er på Ålleberg neste gang det er IGG-treff og sleping. Jeg regner med å være der (forhåpentligvis med en ferdig 6m DG600 fra LET...). Litt for langt å dra for ei kveldsøkt på hang, men IGG-treff ja! Får slenge et par hangseilere når jeg drar dit.
                            Spent på å høre hva du syntes om Oceloten når den er prøvd! Et vidunderlig fly, bare husk å la det få fart! Gi tilbakemelding. Og lykke til

Lars N: Er avhengig av nordavind, men i blant kan det "plutselig" være en del folk både fra RHMFK og BMFK. Det nærmer seg nordavinds-tida og temperaturene er ennå bra utadørs. Regner med at det er god sjanse å møte folk der på dagtid i helger med rett vind. Lørdagen skal det kanskje bli forhold...

Jeg har nettopp kommet inn etter at widowmaker og jeg har råkosa oss i nærmere to timer på "sørhanget" på Storsand. Råflyging med EasyGlidere i parallelle halfpipe-svinger med bunnen i høyde med gresset. Begge flyene er full av grønske Jeg fløy EG uten vekt i mens wm hadde stanga i sin. Var merkbar forskjell på energien i opptrekkene og turnene når vi kjørte halfpiper parallelt! Flyet tåler og trenger vekt når det bare blir mer enn 1,3 m/s vind..

Comment

• jj
                              • Nov 2002
                              • 1327

Originally posted by OAK
                              Originally posted by joo
                              ...så jeg har ikke noen sterke nok modeller for formålet flyklar akkurat nu.
                              Som nybegynner på DS tror jeg ikke at modellstyrken er noe problem. Er vel først når du begynner å presse på skikkelig at ting ryker. Unnskyldning avvist!!!

Originally posted by joo
                              Blir det utbredt må en eller annen investere i radarpistol så vi får noen tall på bordet!
                              Ikkenoe problem....vi har radarpistol i BRCK.

mvh.
                              Ole André
                              Kommer du på verket i morgen med den?
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

Comment

• kapia
                                • May 2005
                                • 1435

Originally posted by OAK
                                Originally posted by jj
                                FKS
                                Jo pga at når du fly 200km/t uten balast, så vil modellen kansje oppnå 5g, hvis du mater på 200gram stål/bly, og flyr i 200km/t så vil G bli større nett på grunn av at G blir generert på vei opp i sirkelen, og 1g er 1xjordasatmosfære trykk, når du har balast i flyet så vil motstanden bli større i loopen på vei opp selvom du har samme fart!
                                enkelt sagt så er det pga du legger mer press på modellen i sving og på den måten generer du flere G

Comment

Working...