Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Denne tråden sklir litt ut men her kommer oppdatering!

    mCPX'en sine problemer som beskrevet i første post er borte etter bytte av 3-1 -enhet. Det ble aldri gjort noe stort for å få dekket det av forhandler, jeg ville opp i lufta og den enkleste løsningen ble å bestille ny og sette den inn selv. Ser i ettertid at mCPX'en ikke var den beste plattformen å lære seg med, men det har gått utrolig bra. Helikopteret er litt "vimsete", og i mine hender blir det litt upresist ennå. Dette har nok noe med piloten å gjøre.

    Blade 450X ble motatt i dag, og det var desverre ikke helt uten komplikasjoner. Det manglet nemlig batteri og lader i den orginale esken, men Globy tok overraskende bra tak i dette og lover batteri samt lader skal være hos meg før uken er omme.

    Det har vært et utrolig bra flyvær i dag, og når det da klør i fingrene er det ikke lett å sitte i ro. Derfor ble det en time lang kjøretur til en modellfly -butikk som holder til et stykke unna, for å kjøpe batteri og lader til 450'en. Jeg har hatt min første flytur med det, og det er noe HELT annet enn mCPX'en. Stabilt, reagerer fort på stikka osv. Litt hissigere enn forventet men igjen er det piloten det står på.

    Selve 450'en har en del plast, kombinert med aluminium, men det virker veldig solid. Oppsett av radio, mottaker og gyro er enkel forklart og enkelt i praksis. Har studert litt oppbyggingen og det skremmer meg ikke å måtte skru på det, virker relativt greit. Blade 450 3D kan ikke helt sammenlignes med denne X -utgaven (slik jeg har skjønt det) for det er mindre plast, mer presisjon. Et helt annet helikopter rett og slett.

    Nå er det noe som heter at man ikke skal selge skinnet for tidlig, og det vil nok helt sikkert oppstå komplikasjoner etterhvert. Så langt derimot er alt veldig bra, godt inntrykk og en solid belønning å kunne hovre og ta et par sirkler på maiden flight i dag med et helikopter på denne størrelsen.


    Jeg synes det er flott det deles erfaringer. Alle innspill taes godt imot.

    Comment


    • Så godt å høre du har fått den i lufta.
      At den er hissig mener du at rotor spinner fort og høyt eller at den reagerer veldig raskt på de stikke input du gir. Sistnevnte kan tunes inn ganske bra i radioen din så den reagere på den måten du ønsker.

      Mcxp BL er utrolig rask og hissig så skjønner at du sliter litt med den. Da er det bra du har fått en større modell som er mye roligere.

      Happy flying og lykke til videre.

      Comment


      • Originally posted by thomas.kjolstad View Post
        At den er hissig mener du at rotor spinner fort og høyt eller at den reagerer veldig raskt på de stikke input du gir. Sistnevnte kan tunes inn ganske bra i radioen din så den reagere på den måten du ønsker.
        Den reagerer veldig raskt på stikke input. Er ikke helt sikker på hva jeg bør endre på. Bruker standard oppsett nå. Muligens det er en løsning å legge inn en 5-10% expo på cyclic?

        Comment


        • Litt expo er lurt og kanskje sette ned Dual rate litt. Da reduserer du Max utslag på servoene. Hva er standard?

          Comment


          • D/R Normal
            AILE: 85% INH
            ELEV: 85% INH
            RUD: 85% INH

            D/R Acrobatic
            AILE: 100% INH
            ELEV: 100% INH
            RUD: 100% INH

            Jeg har prøvd litt forskjellige instillinger på simulator nå. La inn 8% expo på cyclic, det virker "bedre". Spørs om det er overførbart i virkelig flight. Hva anbefaler du? Hvordan går du frem for å "tone" ned oppsettet på dine helikopter?

            På mCPX'en er det 40% expo på standard instillinger. Der gikk jeg først til 30%, men nå flyr jeg på 20% og er fornøyd med det.

            Comment


            • da ville jeg ha prøvd på noe lignende med 450x start heller med litt for mye expo og ton deg ned til ditt funksjonable innstillinger som virker for deg. Alle er forskjellige.
              på BeastX gyroen din har du også mulighet til å justere opp og ned responsen på bevegelsene. på Parameter meny og justeringsmulighet B. Nå vet jeg ikke hva 450X er levert med ut av esken men standard er sport. Du har 3-4 innstillinger til som er "råere" med raskere cyclic hastighet.
              Jeg endte på innstilling Pro med 25% expo per i dag. Og dette funker bra for meg med tanke på 3d Flyvning for min del.

              Anbefaler deg sterkt å faktisk gjørne noe vi menn ikke gjør og faktisk lese instruksjonsboka på den gyroen og prøve deg frem til ditt velvære. Den er kjempelett å justere når du lærer deg hvordan.
              Fredrik S

              Stingray 500
              T-Rex 450 L Dominator 6s
              Tensho Acro Speed
              Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
              SBach indor crack.
              Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

              Comment


              • Originally posted by Stirling View Post
                Anbefaler deg sterkt å faktisk gjørne noe vi menn ikke gjør og faktisk lese instruksjonsboka på den gyroen og prøve deg frem til ditt velvære. Den er kjempelett å justere når du lærer deg hvordan.
                Veldig godt tips. Har ikke tenkt på at hurtigheten på servoutslag kunne justeres. Iflg. instruksjonsboka er det en kombinasjon av sport og pro som er standard for 450'en. Skal studere dette nærmere og prøve å tone den ned til normal, samt leke litt med expo.

                Comment


                • Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

                  Det er mange veier til Rome, kjenner ikke elektronikken i Bladen, men utgangspunktet så ønsker du redusere utslagene på cyclic og colletive pitch. Samt runde av disse (expo) rundt hovre punktet, 50-60% throttle.

                  Expo er en smak sak, ta mye ja også heller ta mindre til du liker det. Og min mening så lite som mulig.

                  D/R reduserer endepunktene på servoene som igjen reduserer cyclic/colletive pitch på bladene. Mindre pitch jo roligere blir det. Men man ønsker ikke for lite heller da klarer du ikke kontrollere det. Les manualen ja, det er lurt.

                  Comment


                  • Anbefaler deg faktisk å ikke gå ned til såkalt normal på cyclic justeringen. Da ville jeg faktisk ha prøvd å justere meg inn med litt expo og d/r. I Normal blir det alt for snilt og passer til vindstille og hovring. er rimelig stor forskjell på de 2 nederste trinnene. Hvor normal er laveste og sport er neste. Skal du flippe den rundt må du nesten oppover på pro og extrem i innstillingen før den får en nogenlunde normal flipp hastighet.
                    Beklager jeg skrev feil i går jeg er faktisk på exstrem med 25% expo da snur den rundt sin egen akse ved å flippe den rundt. Har ikke turt å prøve transmitter mode med maks hastighet enda. er ikke akk Alan Szabo enda heller. (HEHE)

                    Når du har "Syndet" nok i bruksanvisningen så ser du at det er nok å ta av i den geometriske verdnen. Er mulig å just det du trenger.
                    Skrik ut hvis du lurer på noe. Jeg har sovnet med den boka flere ganger. haha.
                    Fredrik S

                    Stingray 500
                    T-Rex 450 L Dominator 6s
                    Tensho Acro Speed
                    Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                    SBach indor crack.
                    Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

                    Comment


                    • Jeg har ikke flydd mCPX BL'en på en god stund nå, men i dag tok jeg den med ut på stripa! Flydde 5 batterier, og denne modellen føles altså så utrolig vimsete. Den er over alt hele tiden. Har justert opp D/R til 100 (opp fra 85), noe som gjør at den virker litt mer responsiv.

                      Ved piruetter (fra stillestående hover) vil den drifte bakover på halen. Det er umulig å gjøre piruetter uten at helikopteret vil "ta av/drifte" i en eller annen retning (ofte i retningen halen peker før jeg svinger rundt). Er det swash platen som ikke er riktig justert, eller er det 3 akse gyroen som ikke "klarer bedre"?

                      Ved pitch pumps slår halen ut mot høyre, kanskje en 15-40 grader alt ettersom hvor rask jeg er på pitch -utslaget. Forover/bakover flips resulterer i at halen er i ny retning etter utført flip. Jeg klarer å korrigere det om jeg kompenserer selv, men det blir veldig upresist logisk nok. Erfaringer?
                      Last edited by ronaldst; 24-03-14, 15:49.

                      Comment


                      • Originally posted by ronaldst View Post
                        Jeg har ikke flydd mCPX BL'en på en god stund nå, men i dag tok jeg den med ut på stripa! Flydde 5 batterier, og denne modellen føles altså så utrolig vimsete. Den er over alt hele tiden. Har justert opp D/R til 100 (opp fra 85), noe som gjør at den virker litt mer responsiv.

                        Ved piruetter (fra stillestående hover) vil den drifte bakover på halen. Det er umulig å gjøre piruetter uten at helikopteret vil "ta av/drifte" i en eller annen retning (ofte i retningen halen peker før jeg svinger rundt). Er det swash platen som ikke er riktig justert, eller er det 3 akse gyroen som ikke "klarer bedre"?

                        Ved pitch pumps slår halen ut mot høyre, kanskje en 15-40 grader alt ettersom hvor rask jeg er på pitch -utslaget. Forover/bakover flips resulterer i at halen er i ny retning etter utført flip. Jeg klarer å korrigere det om jeg kompenserer selv, men det blir veldig upresist logisk nok. Erfaringer?
                        Litt drift og litt stressa er den uansett. Og halen vil dra litt ut når du pitch pumper. Men ikke av betydning.

                        Et tips jeg gjore som fungerte veldig bra når min begynte å tulle veldig.
                        Jeg hadde problemer med store vibrasjoner jeg ikke fant grunnen til. I tillegg når jeg dro hardt i pitch, klikka halen helt og dro ut i ukontrollerte piruetter.

                        Jeg byttet mainshaft og satt på Alu bladholdere. Det gjore at den værste vibrasjonen ble borte.

                        Men det som gjore stor forandring var at jeg gjore ren servoene. Da ble den nesten som et nytt heli. I tillegg satt jeg på små gummi ringer på alle steder der det var linker og kuler.

                        Prøv i rens servoene tror det er tingen.

                        Comment


                        • At halen drar ut 15-40 grader er jo av litt betydning! Dette vil jo skje hver gang en krever større pitch utslag. På en så liten modell er det neeesten umulig å kompensere for nøyaktig nok.

                          Det er ingen vibrasjoner verdt å nevne. Servoene som står i denne mCPX BL'en fungerer helt fint, viser ingen symptom til å trenge rengjøring ennå. Gummiringer har jeg satt på. Har justert swashplaten, og er klar for ny flytur.

                          Comment


                          • Sett ned max pitch og øk turtall om mulig og se om ikke det flyr bedre da.
                            Rasmus Fauske
                            TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                            http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                            Comment

                            Working...
                            X