Unconfigured Ad

Collapse

Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bergen80
    • Jan 2013
    • 498

Originally posted by ronaldst
    Når batteriet kobles til tar det noen sekunder før helikopteret gir et pip og den blå led'en lyser fast. Hører at servoene står og jobber umiddelbart, og en gang i blant kan jeg se "rykninger" opp i hovedrotoren. Ved takeoff vil helikopteret gjøre en av flere:
    - Snurre rundt sin egen akse som vist på videoen i første post
    - Når det nærmer seg takeoff hopper det plutselig rundt på bakken
    - Letter normalt, liten drift mot venstre, mild logring med halen

Det som skremte meg i dag var at når det først kom i lufta, kunne det plutselig ta kontroll over seg selv. Under hover skjøt det plutselig bakover, forårsaket av en "rykning" på en eller flere servoer. Blir ikke klok på dette altså, men synes det er rart at kortet skal være defekt.

Et annet problem er hvordan en skal overbevise hobby -butikken om å få et nytt på garanti etc. Det er jo håpløst hos den gjengen dette helikopteret er kjøpt. Om disse problemene vedvarer må jeg nok bite i det sure eplet og kjøpe et nytt kort, for her er det et eller annet galt med selve styringa/hjernen i helikopteret.

Hvor kjøpter du deler til Blade fra? Noen med en god nettbutikk å anbefale?
    Hos smallsize er det jo bortimot umulig å få noe på garanti på et helikopter, der er garantien over med en gang batteriet er satt i ....
    Før handlet jeg blade deler fra globy eller smallsize.no. Nå bruker jeg ebay. F.eks gonitrohobbies
    T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

Lite imponert over smallsize jeg også. Jeg bor ikke langt unna strømmen og kjører forbi ensjø hver dag på jobben og pleier å reise innom. Det er fordi jeg vil ha delene med en gang uten å vente på pakke i posten. Problemet er bare at de sjeldent har deler i butikk og da mener jeg litt av vitsen med butikk er borte.

Fikk også en frekk kommentar når jeg spurte om noe på mcpx'en, han sa noe i denne duren:
      "Du får heller kjøpe deg en 400x eller 500x".

Itillegg er bestilling og levering fra nettbutikken forferdelig tregt.

Bestilte noe fra nettbutikken fra smallsize 2 uker FØR jeg bestilte noe fra en annen stor forhandler. Jeg fikk pakkene samme dag....!! Helt utrolig.

Men selv for alt det handler jeg det meste på smallsize av det de har i butikken da det er enkelt for meg å stikke innom. Pleier å hamstre deler

Comment

• Stirling
        • Jan 2014
        • 45

du sier du er på båt. er det mye Wi-Fi i nærheten????
        Dx6 radion kan være følsom for dette. har hørt rykter om at den bare bytter mellom 8 kanaler når den har bundet seg til modellen.
        Har ikke forsket på dette selv men. Dx 8 bruker flere kanaler og er tryggere sies det. Har hørt om et par som har flydd rundt steder med wifi og opplevd mye rart. 2,4ghz brukes jo i omtrent alt om dagen.

Det er vel normalt at den kan spinne rundt noe før take off da gyroen ikke får inn ordenlige bevegelser/signaler før den har noe å motvirke som i lufta. men helt klart videon er ikke riktig.
        Har du prøvd å ta av fra hånda. da må du ha turtall og du kan påvirke rotasjonen. Bare pass på at denne ikke er noe glad i dette og vil jobbe med servoene og veldig gjerne tilte helien til en av sidene.

Men drifte til siden kan tyde på ubalangse et sted. er jo fryktlig lett dette her og er jo ikke mye som skal til for å påvirke.

en butikk på flebay som er rimlig og selger fra nye men nedplukede modeller er Rock Bottom RC. er forholdsvis ny butikk der men var seriøse og hadde normal lang tid på frakten når jeg handlet der. og riktige priser. (Ja jeg sparte noen kroner da kona ville at jeg skulle prioritere på noe annet) HEHE.
        Fredrik S

Stingray 500
        T-Rex 450 L Dominator 6s
        Tensho Acro Speed
        Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
        SBach indor crack.
        Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

Comment

• ronaldst
          • Jan 2014
          • 148

Det er riktig, et større PSU fartøy. Genialt å fly på dekk under landligge og slikt, og litt å firle med på frivaktene Det er derimot flere trådløse nettverk som går på 2.4GHz, i tillegg til mye elektronisk utstyr over hele båten. Er ikke sikker men lurer på om det trådløse telefonsystemet ombord også går på samme frekvens.

Jeg har ikke prøvd denne modellen under bedre forhold, så vil avvente og se hvordan den oppfører seg der før ny 3-1 -enhet blir bestilt. Modellen er kjøpt hos Globy i Stavanger, men fikk et noe dårlig inntrykk på besøk hos de når det kom til garanti. Tok ikke opp diskusjonen da jeg følte hele holdningen deres til support generelt var rimelig dårlig.

Har vurdert å kjøpe deler direkte fra Horizon Hobby, prismessig er det ikke snakk om så stor forskjell fra feks. Smallsize eller Globy. Leveringstid er usikkert, men vil eventuelt vise seg.

At modellen drifter mot venstre etter takeoff er pr. dags dato det aller minste problemet. Regner med at justering av swash og bytte av grips vil løse dette kjapt. Det er derimot noe skuffende at den "første" avanserte modellen jeg kjøper har så mye problemer fra dag en..

Når jeg kommer hjem får jeg ta en vurdering hvor vidt alt virker som det skal, og da vurdere om det er verdt å legge 700 kr i ny 3-1 -enhet, eller om en skal vurdere å skifte modell til noe som er mer holdbart som har mindre startproblemer. Det blir fort dyrt om en må begynne å skifte deler i denne priskategorien før en har kommet seg i lufta uten å plages.
          Last edited by ronaldst; 11-01-14, 06:26.

Comment

• bjornal
            • Apr 2012
            • 764

Herregud, dere snakker jo som Smallsize skulle være rene satan. Dere må huske på at i Norge så har vi en kjøpslov som sikrer forbruker meget sterke rettigheter. Om man møter opp og blir avspist med en surmaga kommentar om at dette ikke dekkes av garanti, så er det bare å si at det er en reklamasjon iht kjøpsloven. Leverandør har således to muligheter til å rette problemet inklusive evt omlevering før man kan kreve heving av kjøp dersom mangelen er vesentlig eller avslag i pris dersom den ikke er det.

Vet at flere fra Smallsize leser forumet her jevnlig og hadde kanskje vært en fordel for butikkens rykte om det hadde blitt funnet en minnelig løsning på denne saken...

Personlig har jeg aldri opplevd noe gruff med Smallsize til tross for garantisten og reklamasjon.
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

Comment

• thomas.kjolstad
              • Mar 2011
              • 1247

Originally posted by bjornal
              Herregud, dere snakker jo som Smallsize skulle være rene satan. Dere må huske på at i Norge så har vi en kjøpslov som sikrer forbruker meget sterke rettigheter. Om man møter opp og blir avspist med en surmaga kommentar om at dette ikke dekkes av garanti, så er det bare å si at det er en reklamasjon iht kjøpsloven. Leverandør har således to muligheter til å rette problemet inklusive evt omlevering før man kan kreve heving av kjøp dersom mangelen er vesentlig eller avslag i pris dersom den ikke er det.

Vet at flere fra Smallsize leser forumet her jevnlig og hadde kanskje vært en fordel for butikkens rykte om det hadde blitt funnet en minnelig løsning på denne saken...

Personlig har jeg aldri opplevd noe gruff med Smallsize til tross for garantisten og reklamasjon.
              Jeg forteller bare min erfaring og ytrer bare min mening om hva jeg har opplevd ang. Smallsize. For smallsize sin del må jo dette bare være positivt, Alle må tåle kritikk innimellom, eneste måten å bli bedre på
              Etter alt det er sagt så er dette så langt fra trådstarter som mulig så for min del avslutter jeg dette temaet nå.

Prat heller om Mcpx BL.

Tror det er lurt som du sier, å testen utstyret ditt utenfor båten du er på. Hørtes ut som mange støykilder til dx6 din.
              Håper du finner ut av det.

Comment

• Stirling
                • Jan 2014
                • 45

Da er det bare å prøve når du får fast grund under beina.
                Har selv opplevd forstyrrelser når tlf ringte da jeg har på Blåtann på i bil. stod langt unna bilen men tlf søker jo etter denne hele tiden. men klart gamle 27-35-40 mhz var mere mottaklig for forstyrrelser.

Har du fått prøvd noen forskjellige innstillinger?
                Flyr du idel up enda?
                Fredrik S

Stingray 500
                T-Rex 450 L Dominator 6s
                Tensho Acro Speed
                Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                SBach indor crack.
                Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

Comment

• thomas.kjolstad
                  • Mar 2011
                  • 1247

Etter dagens øvelser. Tror jeg snart trenger ny canopy.

Etter å ha renset servoene og oppgradert bladholdere til Alu ble jeg veldig fornøyd. Etter trøbbel med mye vibrasjoner ble den som ny. Mye stivere i hode, ikke all denne slarken som det var i plasten. I tillegg har jeg veldig troa på rensing av servoene.

Øver på å fly invertet også skjedde ting litt fort i tillegg til at jeg begynte å bli rimelig kald på henda. Planta nesa rett i bakken så det spruta canopy over alt. Eneste som røyk var.... ja, canopy og en link som hoppa av.

Comment

• halsen89
                    • Apr 2007
                    • 409

Har handlet endel hos smallsize jeg og, nettbutikken, og som regel når det har vært noe tull med blade produktene så har smallsize vært meget hjelpsom, men har også opplevd det motsatte, virker som det kommer an på hvem som sitter å svarer på epost... dessverre...

Comment

• ronaldst
                      • Jan 2014
                      • 148

Takk for alle innspill til denne tråden, imponert

Mysteriet rundt min mCP X BL er nå løst. Jeg kom hjem på onsdag og fikk prøvd helikopteret i "normale" omgivelser, og selv etter flere rebind til min DX6i ville det ikke slutte med disse "førene" sine. Symptomene er ganske klare.

- Med en gang hovedrotor startes vil helikopteret snurre rundt sin egen akse. Dette skjer i 5 av 10 "oppstarter". Det krever ca. 25-50% utslag på halestikka for å få det til å stå stille. Iblant forblir halen på plass når halestikka da slippes tilbake til senter.

- De gangene helikopteret starter opp uten å rotere rundt sin akse, kommer det tydelig diverse forstyrrelser inn. Det kan være at halen plutselig skyter ut, samt sporadiske aileron/elevator endringer. Dette er når helikopteret fremdeles står på bakken.

- De få gangene "tilstand" av helikopter virker grei, får jeg det i lufta uten komplikasjoner, men i flight kan det få sporadis aileron/elevator input som gjør at det virker utrygt å fortsette flyturen.

Dette er igrunn de samme symptomene som var ombord, men pga. redselen for å krasje ble det ikke testet noe mer. Nå derimot har jeg kjørt gjennom 2 hele batterier på trygg grunn, og dette helikopteret flyr så absolutt ikke "ut av esken".

Click image for larger version

Name:	flystripa-ombord.jpg
Views:	1
Size:	92.8 KB
ID:	605850
                      Bilde av flystripa ombord

Jeg kjøpte i går ny 3-1 enhet. Denne ble satt inn i dag, og helikopteret fungerer nå ordentlig. Ingen av de sporadiske rykningene, halen står plantet der den skal osv. Har studert det 3-1 -kortet som ble tatt ut med lupe, men det viser ingen tegn til skade eller defekter på det. Er ikke i tvil om at dette 3-1 -kortet var "skadet" helt fra dag en.

Click image for larger version

Name:	3-1-enhet.jpg
Views:	1
Size:	58.9 KB
ID:	605851
                      Bilde av defekt 3-1 -enhet

Spørsmålet er nå om det er verdt bryderiet for å få det erstattet. Det føles noe bittert å punge ut 700 kr for et nytt, når modellen aldri har vært i lufta. Om garanti eller lignende i det hele tatt gjelder når jeg har gjort reparasjonen selv vet jeg heller ikke.
                      Last edited by ronaldst; 17-01-14, 15:59.

Comment

• Premium2006
                        • Nov 2013
                        • 448

Syns du skal stå på ditt! Et nytt kort er for dyrt til at du skal stå for det selv. Send en mail til horizon hobby og si at selger ikke vil ordne opp. Da kan det bli fart på sakene. Leser meg fram til at de er veldig greie på reklamasjoner i usa fra horizon. Har mcpx bl selv og har aldri opplevd samme symtomer. Har hatt gode opplevelser med smallsize og reklamasjon. Globy er værre. Fikk en defekt servo i posten. Har ikke fått svar på sikkert 5 mail jeg har sendt dem.. Begynner å bli irritert!
                        trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

Comment

• ronaldst
                          • Jan 2014
                          • 148

Denne modellen ble kjøpt hos Globy. Har ingen erfaring me de før dette kjøpet, men etter et par turer innom butikken fikk jeg som nevnt tidligere et veldig dårlig inntrykk. Salgsrepresentant virket ikke interessert i temaet support overhodet.

Mailhenvendelser til Globy blir ikke svart på. Har allerede sendt en mail ang. problemet med mCP X BL'en men ikke noe svar. Får se om det blir å skrive en ny mail i løpet av helga.

Comment

• Premium2006
                            • Nov 2013
                            • 448

Får ikke svar på mail jeg heller! På tlf får jeg kun melding om å sende mail, slik at de rette folka kan svare osv. Elendig service, men de har gode priser på enkelte ting. Fikk en ny ar7200bx gyro for 1100. Koster 1890 andre plasser!

Comment

• thomas.kjolstad
                              • Mar 2011
                              • 1247

Originally posted by ronaldst
                              Takk for alle innspill til denne tråden, imponert

Mysteriet rundt min mCP X BL er nå løst. Jeg kom hjem på onsdag og fikk prøvd helikopteret i "normale" omgivelser, og selv etter flere rebind til min DX6i ville det ikke slutte med disse "førene" sine. Symptomene er ganske klare.

- Med en gang hovedrotor startes vil helikopteret snurre rundt sin egen akse. Dette skjer i 5 av 10 "oppstarter". Det krever ca. 25-50% utslag på halestikka for å få det til å stå stille. Iblant forblir halen på plass når halestikka da slippes tilbake til senter.

- De gangene helikopteret starter opp uten å rotere rundt sin akse, kommer det tydelig diverse forstyrrelser inn. Det kan være at halen plutselig skyter ut, samt sporadiske aileron/elevator endringer. Dette er når helikopteret fremdeles står på bakken.

- De få gangene "tilstand" av helikopter virker grei, får jeg det i lufta uten komplikasjoner, men i flight kan det få sporadis aileron/elevator input som gjør at det virker utrygt å fortsette flyturen.

Dette er igrunn de samme symptomene som var ombord, men pga. redselen for å krasje ble det ikke testet noe mer. Nå derimot har jeg kjørt gjennom 2 hele batterier på trygg grunn, og dette helikopteret flyr så absolutt ikke "ut av esken".

[ATTACH=CONFIG]74957[/ATTACH]
                              Bilde av flystripa ombord

Jeg kjøpte i går ny 3-1 enhet. Denne ble satt inn i dag, og helikopteret fungerer nå ordentlig. Ingen av de sporadiske rykningene, halen står plantet der den skal osv. Har studert det 3-1 -kortet som ble tatt ut med lupe, men det viser ingen tegn til skade eller defekter på det. Er ikke i tvil om at dette 3-1 -kortet var "skadet" helt fra dag en.

[ATTACH=CONFIG]74958[/ATTACH]
                              Bilde av defekt 3-1 -enhet

Spørsmålet er nå om det er verdt bryderiet for å få det erstattet. Det føles noe bittert å punge ut 700 kr for et nytt, når modellen aldri har vært i lufta. Om garanti eller lignende i det hele tatt gjelder når jeg har gjort reparasjonen selv vet jeg heller ikke.
                              Dette er dessverre svakheten til Blade, dårlig elektronikk. Har lest flere utenlandske forum og sett rundt at elektronikken i Blade har en tendens til å ikke virke i det hele tatt eller ryke sånn plutselig.

Synes du skal be om nytt heli. Men kanskje litt vanskelig nå som du allerede skrudd på den du har.
                              Da har butikken enda en god grunn til å slippe å hjelpe deg. Dessverre.
                              Forsett å mas på butikken du har kjøpt den. Hvis de ikke svarer er det bare å true med forbrukerforbudet eller media. Da skjer det kanskje litt.

Comment

• Premium2006
                                • Nov 2013
                                • 448

Snakket med globy i dag. Endelig fikk jeg avklart reklamasjon på en defekt servo. Det virker som man må treffe rette person i andre enden...skal ikke være sånn! Du må bare kjøre på! Kan hende løpet er kjørt siden du har fikset dette selv, men du bør prøve! Lykke til!

Comment

Working...