Unconfigured Ad

Collapse

Byggetråd CNC Router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • corydoras
    • Jul 2005
    • 257

Ja tror jeg ville gjort det, kjør et kvadrat på 100x100, det er letterer å måle enn en sirkel.

Når denne er ok, bør alle andre kuttinger ogå bli det.

Du nevnte at 1600mm på x aksen ble til 800, så da skulle det egentlig bare å halvere pitch i setup av x aksen.

Virker nesten som du kjører microstep på x men ikke på y, selv om de står likt i config, snodig

Mvh
    C

Comment

• Vegabond
      • Jun 2006
      • 1921

Fixet det med og halvere pitchen på skruen. Jeg føler det blir feil, men det fungerer jo..

Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• chrugel
        • Mar 2008
        • 106

Originally posted by Vegabond
        Fixet det med og halvere pitchen på skruen. Jeg føler det blir feil, men det fungerer jo..

Mvh Robert.
        Det jeg ville gjort er å byttet omm på kablene slik at X ble y og vise versa får å på denne måten være sikker på om det er hardware eller software som fororsaker dette. Det er jo veldig merkelig dette siden instillingene er identiske.

chris

Comment

• Vegabond
          • Jun 2006
          • 1921

jeg har skiftet.. hehe.. Det jeg tenkte var og ha z og x akse på gantry (om du skjønner) og y-akse som gantryen går på, men jeg måtte skifte eller reversere forskjellige akser.

Hva er det som er normalt og ha hvor? Y er den lengste aksen har jeg hørt... (pole har sakt det.. )

Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Pole
            • Aug 2004
            • 225

Originally posted by Vegabond
            jeg har skiftet.. hehe.. Det jeg tenkte var og ha z og x akse på gantry (om du skjønner) og y-akse som gantryen går på, men jeg måtte skifte eller reversere forskjellige akser.

Hva er det som er normalt og ha hvor? Y er den lengste aksen har jeg hørt... (pole har sakt det.. )

Mvh Robert.
            X- aksen er normalt den lengste
            Eivind Hansen
            ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

Comment

• Vegabond
              • Jun 2006
              • 1921

Ok, for og være ærlig så gadd jeg ikke og lete etter innlegget ditt!

Men da har jeg det "rett" nå da..

Takk for at du rettet meg!

Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Vegabond
                • Jun 2006
                • 1921

Første "nyttige" fresing ble da navnet til gutten, på en fin lekebil (lekebilen er kjøpt )

Mvh Robert.
                Attached Files
                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Vegabond
                  • Jun 2006
                  • 1921

Og her kommer min første ødeleggelse av en pinnefres til 300,- ...
                  Den kjørte jo rett over festet til materialet... :P (en M8 umbrako skrue.....)

Mvh Robert.
                  Attached Files
                  ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                  ~Min Cnc byggetråd #2~
                  ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• corydoras
                    • Jul 2005
                    • 257

Ikke for å strø salt i såret, men jeg jogger alltid x og y akse til yttre grense på tegningen for å forsikre meg om at jeg ikke treffer noe, eller har nok materiale.

Normalt gjør det ikke noe at jeg kjører utenfor da det meste fikseres vha vacuum pods.

Men har liksom blitt en vane da.

Godt at verden er full av nye freser, men kjedelig er det jo likevel.

Mvh
                    C

Comment

• Vegabond
                      • Jun 2006
                      • 1921

Hei.

Kanskje ikke så dumt dette.
                      Hadde du en tråd om din maskin?

Mvh Robert.
                      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• corydoras
                        • Jul 2005
                        • 257

Hei

Har desverre ikke noen tråd om maskina, hverken den første eller den andre.

Litt info:
                        Den nye maskinen er laget med servodrift, og med et arbeidsområde på 1750x1200 mm

Rammen er sveis/skrudd sammen av 50x50 og 40x80mm firkantrør, og har thk skinner på alle akser.
                        X og Y aksen er bygget opp med AT-10 zero backlash tannreimer med 4:1 planetgear på y aksen og 7:1 på xaksen.

Til spindel bruker jeg en 2,2kw håndoverfres fra clas ohlson, funker utmerket.

Har rigget hele greia opp med pls styring i tillegg til I/O via paralellport, slik at jeg kan starte fres og avsug, samt kjøre diverse ventiler via en ekstern kontrollpult.

Har også laget popup pins, (25mm aksling biter som kommer opp gjennom fresebordet for å ha anlegg som er garantert paralellt med x aksen.

Dette styres pneumatisk.

I tillegg så har jeg et dust cover /børste som kjøres opp og ned via en macro i programmet, sammen med avsug og spindel, slik at når jeg starter g kode kjringen, så slåes spindelen og avsuget på, samtidig som dust coveret senker seg slik at det blir tett.

Når programmet er ferdig, så slår spindel og avsug seg av og dust coveret åpner seg for tilgang til freseverktøyet. Dette gjøres også ved evt verktøybytte i prod.

Ellers så er det egentlig bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre i MAch 3, denne programvaren har en muligheter til å endre til de funskjoner man vil, og skulle man sitte fast på noe, så finnes det utrolig bra support på utviklerenes forum.

Laget feks et laserlys som jeg slår på når jeg vil sette et nulpunkt ute på et tilfeldig plassert objekt jeg skal bearbeide, da det mange tider kan være vanskelig å finne senter va verktøyet å sette dette feks i hjørnet av emnet.

Nå slår jeg på laseren, jogger til det stedet jeg vil ha som nullpunkt, og trykker en bryter som jeg har laget i skjermbildet.

Nå poper det opp et vindu som spør meg om jeg vil kjøre til laserpos og gjøre dette til nullpunkt, og trykker jeg ja, så gjør den det.

En annen funksjon jeg la til er feks ved verktøybytte, så kan det være vanskelig å komme til om maskinen står over emnet som bearbeides, så da laget jeg en knapp som heter verktøybytte, og treykker jeg på denne, så kjører jeg til en fast egendefinert pos hvor verktøybytte er enklere.

Skal se om jeg kan finne noen bilder, men vet ikke hvor oppdatert disse er, og for øyeblikket brukes maskinen som byggebord for ny modell, så egner seg dårlig for fotografering

Lurer du på noe så spør gjerne.

Mvh
                        C

Comment

• Vegabond
                          • Jun 2006
                          • 1921

Høres kurrant ut den fresen din. Så du må fotografere eller filme senere!

Det med verktøy bytte og nullpunkt er jeg egentlig litt dårlig til. Jeg har jo ikke freset så mye enda eller, men hadde vært gøy og lært litt mere om slikt. Jeg vet det finnes mange "edge finder`e" der ute. Det har vært diskutert her før, men kom ikke så langt. Jeg vet også at mange setter "strøm/signal" på fresen og bordet, slik at fresen stopper automatisk når den får kontakt.

Hvis noen/du har noe og tilføye dette så kjør på!

Ellers så lurer jeg på hvordan manuelt verktøybytte burde gjøres med tanke på at den "nye" fresen ikke skal komme mye høyere/lavere enn den forrige.

Mvh Robert
                          ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Ullteppet
                            • Apr 2006
                            • 391

Den der laser pos vil jeg gjerne høre mere om. hvordan setter du opp noe slikt?
                            Finnes det bilder eller video av tilsvarende på nettet som jeg kan ta en titt på?

alltid stress å finne nullpunktet på arbeids stykket.
                            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                            Raptor 90se (solgt)
                            Extra 300 . (kontainer mat)
                            Mini funtana ( Peis varme )
                            Protech Cessna 182

Comment

• corydoras
                              • Jul 2005
                              • 257

Skal komme med litt mere info om dette i løpet av uka, men her ser du skjermdump av mach3 oppsetet med den nye laserpunkt knappen jeg laget, samt vb scriptet som ligger bak. Du vil se 2 move kommandoer, dette er for å kjøe senter av vektøyet til det punktet du satte laseren på.

Laseren er i mitt tilfelle montert på siden avfresen, derav offset på 50,83 og 128 mm mener jeg å huske det var.

Når det gjelder verktøybytte Vega, så har jeg laget meg en "bryterplate" som jeg kjører ned mot for å sette z aksen og det nye verktøyet i 0 iforhold til arbeidstykket.

Skal prøve å få tatt noen bilder av denne

Ellers så ligger det noe gammelt fra byggingen på cnczone.com, (maskinen var opprinnelig tenkt bygget som en cantilvered design, men ble bygget om grunnet unøyaktighet)

http://cnczone.com/forums/showthread.php?t=37703

Mvh
                              C
                              Attached Files

Comment

• Ullteppet
                                • Apr 2006
                                • 391

det er en seriøs maskin du har der. Hvor stort arbeids flate har du?
                                Så den videoen av hurtig kjøringen, imponerende fort!!
                                T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                                Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                                Raptor 90se (solgt)
                                Extra 300 . (kontainer mat)
                                Mini funtana ( Peis varme )
                                Protech Cessna 182

Comment

Working...