Unconfigured Ad
Collapse
Enda en CNC-router...
Collapse
X
-
Da er kuleskruer til alle akser, samt skinner og sleider til X og Y bestilt fra linearmotionbearings i Kina på e-bay. Mon tro hvor lang tid slik frakt tar?
Skinner og sleider til Z-aksen blir Thk som jeg også kjøpte fra en fyr på e-bay. -Litt spent på disse, fikk aldri noe svar da jeg ba om trackingnummer på pakka...
Revidert tegning kommer her i løpet av helgen..
Mysteriet med EMC2 som ikke vil start i Linux fortsetter, det kan nok godt skje at jeg for letthets skyld ender opp med å bruke Mach3 hvis jeg ikke finner ut av Linux-opplegget innen rimelig tid.TerjeComment
-
Fikk vange-platene i aluminium fra laseren ikveld, det ble 4mm siden de hadde noe rest liggende.)
Og Thk skinnene til Z-aksen kom i posten idag. Det eneste som mangler nå er å få solgt helikopteret, så jeg kan finansiere steppere... Håper det skjer snart.TerjeComment
-
Har fått skåret til basebordet og sargen det skal stå på idag i 28mm mdf. Har også laget broen som Z og Y-aksen skal monteres på. Den ble foreløpig av 12mm 9-lags bjørkefinèr, dobbelt lag på den delen der skinnene skal sitte.
Det blir et stort beist med yttermål på 150x80,4cm.
Til dere som har bygget med mdf før har jeg et spørsmål; -Hva gjør man der det skal skrues inn i enden av plata? Den deler seg jo straks man drar til skruen. Er jeg bare litt for hardhendt, eller finnes det et lurt triks?TerjeComment
-
Har du forborra med stort nok bor? Det må være plass til hele kjernen til skruen i hullet før du skrur inn skruen.
en løsning når den splitter er å sette en mindre forsenket skrue gjennom plata på hver side av der skruen skal gå. Det har jeg gjort på et par steder.Comment
-
Takk for tipset. Jeg har nok kanskje brukt litt for lite bor, skal prøve med litt større så får vi se hvordan det går.
Jeg er spent på hvordan finèrbroa vil komme til å funke, den er veldig stiv nå men usikker på hva som skjer hvis jeg kjører litt i alu...TerjeComment
-
Når du skal sammenføye mdf er det riktig som Tor Arne sier, å forborre med et borr som har samme diameter som "kjernen" på skruen du skal skru inn.
Et annet tips er og i tillegg forsenke skruehodet ikke bare der skruehodet skal sitte, men også på andre sida av plate som skal festes, slik at det blir rom for fiberene som reiser seg fra enden av den plata du skrur inn i.
Litt vanskelig å forstå, men forsenk på begge sider av plata som har gjennomgående hull...kanskje lette å foorstå.
Dette gjør at platene kommer HELT intil hverandre
Mvh
CoryComment
-
Nå ramler det inn med utstyr.
Føringer og kuleskruer fra Kina kom med xpress til gardermoen idag og ble videresendt til mottaker etter en usedvanlig kjapp tur innom tollbehandling. Så da kan jeg snart begynne å maskinere skrue-ender.
Motorer og tilbehør til disse fikk jeg ikke bestilt før idag fra Probotix, siden både deres lager og min konto var tom...
Det som ser ut til å drøye litt er å få tak i 22mm mdf til vangene til broen. Alt som er skåret til av deler er tilpasset denne tykkelsen, og jeg har ikke nok materialer igjen til å lage pånytt, så jeg får bare vente...TerjeComment
-
Her kommer noen bilder av kuleskruer og føringer som kom i posten idag.
Samtidig et par-tre spørsmål...
-Jeg skal maskinere endene på skruene selv, men har aldri vært borti dette systemet med oppspenning før. Antar at den smale blokken bare vil fungere som støtte, mens oppspenningen vil skje i den tykke blokken ved at jeg dreier ned skruen slik at den får en diameter lik innerdiameteren på lagrene som er glatt, og lager en bit med gjenger i enden for strammemutteren slik at mutteren trekker den ubehandlede skruen mot lageret fra den andre siden??? -Og bør stepmotoren sitte i denne enden eller i den andre "frie" enden????
Hvis noen har god peiling på dette tar jeg veldig gjerne imot et pm med tlf.nr. slik at jeg kan ringe og få litt hjelpKan ikke tillate meg å gjøre feil her.
Lurer også litt på den lille unbrakoskruen som sitter i senter på baksiden av sleiden. Kan den være til å tighte sleidene med?
Til smøring i kulemutrene tenkte jeg å bruke lithiumfett fra biltema. Er dette ok?
Får den siste biten med mdf i morgen slik at jeg kan lage ferdig vangene, og da skulle det for det meste bare være igjen montering.Last edited by Te-raptor; 04-06-09, 17:27.TerjeComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment