Unconfigured Ad

Collapse

Enda en CNC-router...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Har funnet ut av tilkoblingen etter en samtale med Probotix. Hyggelige og hjelpsomme var de, og foreslo også en mulig løsning på Linux-problemet jeg har slitt med.

Motorene skal kobles unipolar. Det står ikke noe om det på nettsidene deres, men innebærer at orange, gul, brun og blå skal bli en og dermed redusere ant kabler fra åtte til totalt fire.
    Terje

Comment

• Te-raptor
      • Jul 2004
      • 693

Fornøyd nå. -Tipset om å prøve en eldre versjon av Ubuntu istedenfor den nyeste funket. Nå starter og går EMC2 så fint som bare det!
      Og imorgen får jeg tilbehøret til dreibenken så jeg kan begynne på kuleskruene.
      Terje

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Maskinering av kuleskruene går sin gang. Det er en igjen nå, og jeg hadde så smått begynt å se for meg at jeg kanskje kunne prøvestarte i helgen.
        Linux og EMC2 hadde jeg fått til å funke fint på den gamle pc'en så den biten var klar.

MEN, så kom jaggu lynet og tok kål på både pc og skjerm mens jeg var på jobb, så der gikk den prøvekjøringen rett vest... -Er jo ikke sikkert jeg hadde rukket det allikevel, men nå er det ihvertfall sikkert at det ikke går

Må se om jeg ikke kan få tak i en gammel brukt maskin, det kan ikke være nødvendig med noen råtass? Den skal jo bare kjøre EMC2.
        Terje

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Fant denne spindelen: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=220425781594 på ebay. Likte prisen godt.. -Er det noen som har erfaring med selgeren?
          Er nemlig fortsatt litt usikker på denne Ebay-handlingen, har aldri brukt det før jeg begynte på dette prosjektet, og er kanskje litt overforsiktig?
          Terje

Comment

• Ullteppet
            • Apr 2006
            • 391

går som regel helt fint å handle på ebay.
            Lite tips; skaff deg en paypal konto. da slipper du å spre bank kort nr omkring på webben.
            de har også forsikkring mot useriøse nett handlere dersom du skulle være uheldig.
            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
            Raptor 90se (solgt)
            Extra 300 . (kontainer mat)
            Mini funtana ( Peis varme )
            Protech Cessna 182

Comment

• Guest

#51 Unapproved
              Har aldri hatt problemer med ebayhandel. Har utelukkende brukt Paypal.
              Den spindelen du linka til var 80 mm i dia. De som "linearmotionbearings" selger er 65mm, det kan jo ha noe å si for maskina. Han opererer dessuten med 25 dollar lavere frakt.
              Roger med den andre tråden har sikkert fått sin derfra; http://www.modellflynytt.no/showthre...t=23367&page=3

Comment

• Te-raptor
                • Jul 2004
                • 693

Så den til lavere pris hos linearmotionbearings nå, og de leverte jo greit sist jeg bestilte derfra, så det blir nok den.
                Har businesskonto hos Paypal, men har bare ikke brukt Ebay tidligere. Og det er jo som dere sier at paypal beskytter betaleren. Ser bare for meg masse styr med mailer i alle retninger før evt. utlegg er tilbake på konto, og vil helst slippe det.
                Så at de jeg linket til hadde en klausul om at man må åpne og inspisere pakken før man kvitterer den ut, ellers godtar de ikke reklamasjon ved feilvare. Ved mitt poastkontor kan man ihvertfall glemme å få åpne en pakke man man ikke har kvittert for...
                Terje

Comment

• Guest

#53 Unapproved
                  Det kom en 2,2kw spindel fra linearmotionbearings i dag!
                  Den var hel og fin, og førsteintrykket er bra. Dokumentasjon er totalt fraværende, som ventet. Men frekvensomformeren hadde til gjengjeld en fyldig håndbok på klokkeklar kinesisk.
                  Det tok 9 dager i posten. Verdien hadde han satt til usd65, uten at jeg hadde bedt om noe sånt.
                  Jeg vil ikke anbefale så stor spindel til en spinkel maskin, den veier ca 5 kg og er jo stor som en middels termos.

Comment

• Te-raptor
                    • Jul 2004
                    • 693

Hadde tenkt meg 1.5kw. Men vet ikke om det er nødvendig, har bare sett at mange bruker kress på 1050.
                    De er store i format disse vannkjølte. Lurer på hvordan de luftkjølte av samme type er mht lyd? Jeg tipper at de låter en god del høyere enn vann-versjonen.
                    Terje

Comment

• rogerer
                      • Oct 2005
                      • 100

Kan anbefale linearmotionbearings på det sterkeste. Du kan uansett sende han en mail og høre om "best price" for den pakken så får du garantert lavere enn det som står på ebay. Epostadressen er cgxfred (alfakrøll) yahoo.com.cn men husk å bruk "enkel engelsk".

Sist pakke fra linearmotionbearings var det noen artikler som manglet. Disse sendte han på rappen og var på døra (ja på døra bokstavelig talt) 5 dager etterpå.

Har hatt en "dispute" via paypal tidligere. Jeg klaget gjennom paypal fordi jeg aldri fikk en vare jeg hadde betalt for. I løpet av et par uker hadde jeg fått pengene tilbake uten noe om og men. Så dette er sikkert som banken...

Har lest noen reviews om de luftkjølte spindlene. Disse har en egen liten vifte innvendig, som drives av en egen motor (som en liten cpu-vifte egentlig). Er visstnok ikke mye lyd fra disse heller, men de MÅ kjøres over 100hz for at vifta skal gå. Størrelse og vekt vet jeg ikke noe om, men kan tenke meg at disse er endel større.

Manual til Huanyang VFD'en har jeg liggende på engelsk. Jeg legger den ut i "bloggen" min. Den er uansett enkel å forstå, jeg kan godt bidra til dem som ikke forstår.
                      R

Comment

• Te-raptor
                        • Jul 2004
                        • 693

Takk for info Roger.
                        Har bestemt meg for vannkjølt fra Linearmotionbearings, så den engelske manualen din kommer nok til nytte. Bestillingen går ut straks paypal har regisrert "påfyllingen" min.
                        Jeg kjøpte skinnene og kuleskruene til fresen min fra dem. Det gikk en drøy uke før de sendte, men da gikk det med xpresspost og tok bare noen dager før jeg hadde varene.
                        Terje

Comment

• Te-raptor
                          • Jul 2004
                          • 693

Er det forresten noen som har prøvd disse fresene? http://www.machinepier.com/index.php...id=2&Itemid=18
                          Terje

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Da var 1.5kw spindel fra linearm.b. bestilt. Blir spennende å prøve.
                            Da er det bare å stå på så jeg blir ferdig med sluttmontering av maskinen før fresen kommer i hus.

Dette betyr at jeg ikke får bruk for denne:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=380129123742 som jeg bestilte mens jeg trodde jeg skulle ha Kress.. Noen som vil kjøpe? Den kommer sikkert i posten i løpet av uka.
                            Terje

Comment

• Te-raptor
                              • Jul 2004
                              • 693

Hmm...
                              Allerede under bygging av denne første maskinen begynner jeg og spekulere på konstruksjon og størrelse på neste maskin.
                              Tror nesten jeg kan komme til å måtte skaffe meg lagerplass til cnc-maskiner

Må vel ta meg sammen kanskje, og stoppe meg selv, men det frister veldig å gå på en større modell i stål med vakum-bord og plass til hele mdf-plater. Kanskje to spindler som kan ha forskjellige freser slik at den skifter selv...
                              -Men da måtte jeg leid plass til den, så det er kanskje best å holde seg i skinnet.
                              Terje

Comment

• Te-raptor
                                • Jul 2004
                                • 693

Fikk forresten mail fra Linearm.b. med engelsk manual til frekvensomformeren igår. Og jammen var den skrevet på ganske god engelsk, ikke den vanlige kingelsken man ofte ser!
                                Det var bra.

Tok med litt lakk fra Europris igår, det skal ikke skje igjen! Sprayet litt igår ettermiddag og det var fortsatt klebrig idag kl 12. Ikke bra...
                                Terje

Comment

Working...