Unconfigured Ad

Collapse

Enda en CNC-router...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Nå nærmer det seg ferdig maskin. Alt det mekaniske er gjort, og begynte såvidt på det elektriske ikveld.
    Posten sin sporingstjeneste kunne fortelle at "vannspindelen" ble videresendt fra tollvurdering midt på dagen idag, så alt taler for at det skulle være mulig å prøvekjøre litt til helga...
    Terje

Comment

• Vegabond
      • Jun 2006
      • 1921

Og hvor blir det av bildene..... :P

Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Hehe, får vel se og få tatt noen. Men maskinen fungerer nå so arbeidsbord for seg selv, så det er så mye rot der at den knapt synes

Idag kom forresten spennhylsene til fresen. Søte små ER11 hylser fra 2 til 7mm. 29USD inkl frakt og rett i kassa uten moms.
        Terje

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Her er en liten video fra mobilen. -Første testkjøring av vannkjølt fresespindel.

https://<object width="425" height="...mbed></object>
          Har også satt strøm på elektronikken til stepperene uten at noe tok fyr
          Last edited by Te-raptor; 08-07-09, 22:56.
          Terje

Comment

• chrugel
            • Mar 2008
            • 106

Originally posted by Te-raptor
            Her er en liten video fra mobilen. -Første testkjøring av vannkjølt fresespindel.

https://<object width="425" height="...mbed></object>
            Har også satt strøm på elektronikken til stepperene uten at noe tok fyr

Spørs om ikke jeg må gå for en slik en når kressen er utslitt! høres ut som den er vesentlig stillere enn de jeg har! Alltid ganske spenndende å sette spenning på slike ting for første gangen
            Bortsett ifra støy, hvilke andre fordeler er det men slike spindler?

mvh chris

Comment

• Te-raptor
              • Jul 2004
              • 693

Har jo enda ikke brukt hverken denne eller andre, men kan tenke meg at pga kjølingen vil den tåle uavbrutt bruk i mange timer om gangen. Og du kan lese av turtallet på displayet, og kjøre den i revers med et tastetrykk om du skulle ønske det.
              Uten at jeg har sett så nøye på frekvensomformeren enda vil jeg tro at den relativt greit kan motta start/stopp og turtallssignal fra pc'en slik at turtallet kan stå ifht det aktuelle verktøyet og matehastigheten du velger.
              Og den var helt uten vibrasjoner. Når jeg la hånda på den var det ingen merkbar forskjell på om den gikk eller ikke.
              Solid sylindrisk kropp, så det bør være enkelt å lage festebrakett til den.
              Terje

Comment

• chrugel
                • Mar 2008
                • 106

Originally posted by Te-raptor
                Har jo enda ikke brukt hverken denne eller andre, men kan tenke meg at pga kjølingen vil den tåle uavbrutt bruk i mange timer om gangen. Og du kan lese av turtallet på displayet, og kjøre den i revers med et tastetrykk om du skulle ønske det.
                Uten at jeg har sett så nøye på frekvensomformeren enda vil jeg tro at den relativt greit kan motta start/stopp og turtallssignal fra pc'en slik at turtallet kan stå ifht det aktuelle verktøyet og matehastigheten du velger.
                Og den var helt uten vibrasjoner. Når jeg la hånda på den var det ingen merkbar forskjell på om den gikk eller ikke.
                Solid sylindrisk kropp, så det bør være enkelt å lage festebrakett til den.
                Det at den mest sansynlig kan styres fra pcen må jeg si jeg ser på som en stort pluss, jeg har pr i dag ikke annet en manuell av og på. Planene er klare for en pc styring dette å men når det først fungere er liksom ikke behovet stort nok til at det blir prioritert.
                Er det noe automatisk avstenging ved sirkulasjonssvikt på kjølevesken? Hvordan løser du kjølingen av vannet, en radiator?
                Småen min hadde sikkert ikke hatt noe imot om jeg brukte basenggvannet hans til slikt.
                Jeg har også fått et kjøleproblem nå i denne sommervarmen da jeg føler jeg må holde døren til denne uteboden lukket under kjøring, etter 4 timer kjøring var det over 40 grader i luften der inne!

chris

Comment

• Te-raptor
                  • Jul 2004
                  • 693

Har som sagt ikke sjekket helt funksjonaliteten til frekvensomformeren enda, men skulle tro at den kan motta stoppsignal fra en flow switch i kjølekretsen.
                  Jeg kommer i starten til å prøve enkleste løsning med pumpe i en dunk og se om ikke det holder i starten, evt slippe i en isbit nå og da. Tror ikke det med flow switch blir aktuellt for meg i starten, da jeg sikkert kommer til å stå som et tent lys ved siden av maskinen når den er i drift.
                  Terje

Comment

• Ullteppet
                    • Apr 2006
                    • 391

har lest litt på nettet. Det virker som om omformeren kan styres med 0-10v signal fra pc,n
                    forutsetter at breakout kortet støtter frekvens styring fra nc programmet og kan gi 0-10v signal på et av utgangene.
                    Er ganske fristet til å kjøpe en slik spindel som dere har sammen med et nytt breakout kort fra Kelinginc
                    Denne har i tillegg releer til å starte spindel kjøling og eller feks pumpe til kjøling av fres.

T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                    Raptor 90se (solgt)
                    Extra 300 . (kontainer mat)
                    Mini funtana ( Peis varme )
                    Protech Cessna 182

Comment

• Te-raptor
                      • Jul 2004
                      • 693

Originally posted by Ullteppet
                      har lest litt på nettet. Det virker som om omformeren kan styres med 0-10v signal fra pc,n
                      forutsetter at breakout kortet støtter frekvens styring fra nc programmet og kan gi 0-10v signal på et av utgangene.
                      Er ganske fristet til å kjøpe en slik spindel som dere har sammen med et nytt breakout kort fra Kelinginc
                      Denne har i tillegg releer til å starte spindel kjøling og eller feks pumpe til kjøling av fres.

http://www.kelinginc.net/C11Manual.pdf
                      Tror nok at jeg etterhvert kommer til å se på muligheten for å styre omformeren via pc'en, men ikke på en god stund enda. Føreløpig kommer den til å gå manuellt, lydnivået er argument godt nok for meg.

Har kommet over denne siden: http://www.machinepier.com/index.php...id=2&Itemid=18 på nettet. De lager karbidfreser på bestilling med spesifikasjoner ifht kundens spesifikasjoner slik at man får verktøy som passer materialet og hastigheten man jobber med. Minstebestilling er 10 st av hver på disse og prisen er noe høyere enn standardfresene som er listet.
                      Har ikke bestilt noe enda, er det andre som har prøvd dem?
                      Terje

Comment

• Te-raptor
                        • Jul 2004
                        • 693

Spenningen stiger....
                        Alt er nå prov. montert, og klart for prøvekjøring. Må bare ut på en liten handletur først.

Til kjølevannet endte jeg opp med en liten campingvogn-pumpe fra Jula til 2-300 kr. Den har ikke noe problem med å suge vann fra bøtta og trykke gjennom systemet. Blir spennende og se hvor godt den takler kontinuerlig drift.
                        -Men mere spenning knytter det seg til pc'en, tror bare det var strømforsyningen som gikk i lynnedslaget. Hvis det stemmer så blir det oppstart idag.
                        Terje

Comment

• Te-raptor
                          • Jul 2004
                          • 693

Her kommer et par bilder!

Sånn ser det ut så langt..
                          Må rydde litt i slanger og kabler + litt småtteri
                          Attached Files
                          Terje

Comment

• Ullteppet
                            • Apr 2006
                            • 391

sexy

hvor stort arbeids område har du? x mm y mm z mm?
                            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                            Raptor 90se (solgt)
                            Extra 300 . (kontainer mat)
                            Mini funtana ( Peis varme )
                            Protech Cessna 182

Comment

• Te-raptor
                              • Jul 2004
                              • 693

Mener det ble 1000x400x150...
                              Kan kontrollere det når jeg får den igang. Skal antagelig hente ny brukt pc ikveld.
                              Terje

Comment

• chrugel
                                • Mar 2008
                                • 106

Ble virkelig bra det der!
                                Jeg bare advarer deg, rydding i kabler og litt småtteri tar fort ganske lang tid!

Comment

Working...