Lette litt på nettet, og fant godt svar på skruemaskineringen her: https://tech.thk.com/en/products/pdf/en16-a16_801.pdf
Unconfigured Ad
Collapse
Enda en CNC-router...
Collapse
X
-
#32 UnapprovedÅ maskinere en kuleskrue skal du ikke ta lett på. Hvis du får kast i den, vil det knipe ett eller annet sted. http://www.5bears.com/cnc16.htm beskriver prosessen.
Kurt er kjent for å være nøye, men konseptet med å dreie en hylse slik at du har noe å klokke mot, og ikke godta noe særlig over 1 hundredels mm i kast, bør du nok tilstrebe.
Fin den pdf-fila du fant! Viser godt flere monteringsmåter og oppretting.Comment
-
Takk for svar Lars.
Tar slett ikke lett på det. Vil prøve å gjøre det 100%. Har bestilt ER32 chuck og 16mm innsats til dreibenken, og det blir nok ikke noe maskinering av skruene før den kommer. Benken min er rimelig presis selv standard chuck, men det skader ikke å prøve ER, skulle tro det bare kan bli bedre?TerjeComment
-
Nå er endelig broen sammenskrudd og rett. Imorgen blir det demontering og lakkering, og hvis jeg er heldig får jeg ogsaå tid til å remontere og få på plass sargen under bordet og skinnene til X-aksen sammen med broen.
Da blir det feiring og bilder
Den 5. ble også motorer og tilbehør sendt fra probotix.com
Det ble tre stk av de største motorene de har sammen med 24V 8Ah strømforsyning, så jeg vil tro det blir krefter nok.
Alle kuleskruene har 5mm stigning på gjengene. Er litt spent på hvordan jeg får til maskineringen av disse, men tror det skal gå greit...TerjeComment
-
Da har stepmotorer og kort kommet fra Probotix. Motorene har 8 ledere som såvidt jeg har skjønt skal kobles sammen til fire. Må finne ut av dette så jeg kan prøvekjøre...
Venter på ER chuck til dreibenken så jeg kan begynne med kuleskruene, og en kompis hjelper meg å ta i så jeg får snudd maskina og kan begynne på Y og Z-aksene idag.
Helikopteret blir solgt i helga, så finansieringen av Kress 1050 og diverse spennhylser går iorden, sammen med cam-program. Her har jeg tenkt på Vectric Cut3D. -Noen synspunkter på dette?
Å få EMC2 til å starte tror jeg ikke jeg skal bruke mer tid på, blir nok Mach3 isteden.TerjeComment
-
Heisan!
Cut 3d veldig bra til fresing av 3d modeller. begrensningen er imidlertid at det ikke er så lett å forandre eller definere verktøybaner. Jeg opplevde at jeg "vokste" fra cut 3d ganske fort da jeg trengte mere kontroll over verktøybanene og maksinerings operasjoner. Aspire, artcam eller andre cam programmer der man kan definere flere forksjellig maskin operasjoner vil nok etter hvert bli et behov.T-rex ccpm (den gule) (solgt)
Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
Raptor 90se (solgt)
Extra 300 . (kontainer mat)
Mini funtana ( Peis varme )
Protech Cessna 182Comment
-
Hmm, må tenke litt på det. Virker som Cut3D har det jeg trenger i første omgang, det vil nok for det meste bli 3d modeller og et og annet skilt.
Nå skal Y og Z bygges, så er det bare igjen og finne ut av motortilkoblinger. Er ingen elektriker, men det går vel på et vis
Skinnene til Y sitter på plass, men den ene må rettes litt. -Blir nok ikke lenge før jeg finner ut at jeg må lage broen i alu...TerjeComment
-
Heisan
Motor tilkoblingen er ikke så vanskelig.
8 ledere kan kobles enten i serie eller i paralell.
Paralell kobling gir høy styrke ved høy hastighet.
Serie kobling gil høy styrke ved lav hastighet.
Har prøvd begge deler. funnet ut at paralell kobling er det som passer best til mitt bruk da jeg for det meste freser tre, plast og alu. kjører med rask mating og små kutt.
Paralellkoblet motor går også mye finere og har lite vibrasjoner
Dersom jeg skulle frese stål, rustfritt eller andre materialer der jeg ikke kan ha stor hastihet ville jeg koblet de i serie.T-rex ccpm (den gule) (solgt)
Raptor 90se (solgt)
-
Takk Ullteppet,
Da tror jeg at jeg ha fått koblet de parene som skal sammen for å kjøre bipolar parallell. Gjenstår å finne ut hvor de skal på kortet, vet ikke helt hva som skjer hvis jeg kobler i gal rekkefølge der. Det blir nok en tlf til Probotix i morgen e.middag.TerjeComment
-
hvilke steppere og drivere har du kjøpt?
sjekket sidene til probotix og motorer med 8 ledere er både unipolare og bipolare. tror ikke det skulle være noen problemer å koble disse parallell.T-rex ccpm (den gule) (solgt)
Raptor 90se (solgt)
-
Hehe, om jeg ikke hadde kjøpt fem-leder kontaktene deres og skaffet skjermet fem-leder kabel som de sa var nok, siden jeg kun trengte fem ledere, så hadde seks-leder illustrasjonen vært fin å følge. Men jeg ringer dem i ettermiddag, så løser det seg fint.TerjeComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment