Announcement

Collapse
No announcement yet.

40% SD Model Yak 54 på benken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Du svarte nettopp på alle spørsmålene jeg satt med etter å ha sett på bildene. "Bøying" av eksosrør, feste av brakett, etc

    Blir flymaskin detta å jo
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

    Comment


    • #17
      Imponert!

      Må si jeg er imponert over tempo og kvalitet på byggene dine! Det er både gøy og lærerikt å følge trådene dine, har plukket opp endel ideer i disse trådene som jeg bruker/kommer til å bruke på egne bygg. For min egen del er trådene dine den absolutt beste delen med forumet her!
      Audun

      Comment


      • #18
        Oyoyoy.
        Her var det mye skryt. Dette var gøy å høre. Måtte bare vise det til fruen, og hun smilte fint. Da kan jeg sikkert stikke en tur på hobbyrommet i kveld også.

        Det er nok forskjellige meninger om kvaliteten på trådene og byggene mine, men jeg er iallfall av den oppfatning at man trenger ikke kjøpe det heftigste utstyret for å ha en bra/fin modell. Samtidig liker jeg å skrive på forumet her, og jeg liker å ha selskap på hobbyrommet, og det blir jo nesten det, når jeg kan dele mine timer der med dere her

        Jeg misunner deg Cub'n din Audun, tror den blir rå. Kanskje jeg skal slenge meg på bølgen og kjøpe en senere. Da blir det en blå Clipped Wing med 3W 210 CS. Man må jo kunne hovre stasen

        Fikk laget ferdig halehjulksbraketten på jobb idag, skal montere hjulet på den i kveld, og legge ut bilder (sende dem til Anders).
        Den ble ikke helt som jeg hadde tenkt, da jeg fikk problemer med å komme skikkelig til med Tig'n. Orket i skifte munnstykke, selv om det hadde gjort susen. Uansett, stasen veier 86 gram uten hjul, så det er jo ikke så nøye. Og ingen jeg vet om studerer halehjulsbrakettene på sånne fly allikavel.

        Når vi allikavel er inne på dette med sveising, så vil jeg bare si at om noen trenger å få sveiset noe, reparert potter eller hva som helst, så tar jeg jobben, helt gratis. Eneste litt porto når ting går frem og tilbake i posten.

        Benytt gjerne tilbudet
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #19
          mere bilder.
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Spennende prosjekt enda en gang! Blir spennende å høre hva du syntes om den motoren, får en 3W 210 om en ukes tid og gleder meg stort til å starte den.
            Vet du noe om endelig vekt?? Jeg hadde en 33% Yak uten noen form for dill dall, kun det nødvendigste. Vekten var oppgitt fra 8,8 til 10,2 men havnet på 11 kg uten bensin. Brukte da en 80ccm bokser så den kunne vært litt lettere med en en sylindret motor!

            Mvh OJ
            Last edited by Olavjoergensen; 06-08-08, 21:54.
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #21
              Misunner deg flyene dine! Bare stooore flotte bensinere Er en i klubben som også skal sette ihop en 40% SD Yak. Tror han går for en ZDZ 160 eller noe i den duren. Burde vel være nok motor det, eller?

              Forresten, siden du nå nevner det med oppretting og reparering av potter. Jeg datt ned med min C-ARF Extra i går av en en ukjent årsak. Plutselig var modellen i PCM lock, og da er de sannelig ikke mye du kan gjøre I smellen ble begge canisterene litt forslått dessverre. En bulk i den ene, og begge utløpene ble bøyd bak. Er det ting du kan fikse? Porto dekker selvfølgelig jeg!
              Attached Files
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #22
                Originally posted by william123 View Post
                Misunner deg flyene dine! Bare stooore flotte bensinere Er en i klubben som også skal sette ihop en 40% SD Yak. Tror han går for en ZDZ 160 eller noe i den duren. Burde vel være nok motor det, eller?

                Forresten, siden du nå nevner det med oppretting og reparering av potter. Jeg datt ned med min C-ARF Extra i går av en en ukjent årsak. Plutselig var modellen i PCM lock, og da er de sannelig ikke mye du kan gjøre I smellen ble begge canisterene litt forslått dessverre. En bulk i den ene, og begge utløpene ble bøyd bak. Er det ting du kan fikse? Porto dekker selvfølgelig jeg!
                Meget trist syn....

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #23
                  Originally posted by william123 View Post
                  Misunner deg flyene dine! Bare stooore flotte bensinere Er en i klubben som også skal sette ihop en 40% SD Yak. Tror han går for en ZDZ 160 eller noe i den duren. Burde vel være nok motor det, eller?

                  Forresten, siden du nå nevner det med oppretting og reparering av potter. Jeg datt ned med min C-ARF Extra i går av en en ukjent årsak. Plutselig var modellen i PCM lock, og da er de sannelig ikke mye du kan gjøre I smellen ble begge canisterene litt forslått dessverre. En bulk i den ene, og begge utløpene ble bøyd bak. Er det ting du kan fikse? Porto dekker selvfølgelig jeg!
                  ja trist syn!
                  spesielt når du ikke har hatt den lengere.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by anders e View Post
                    ja trist syn!
                    spesielt når du ikke har hatt den lengere.
                    Jepp, hadde akkurat hatt den inne på "service" og installert røykanlegg samt slipt litt på rorene slik at jeg fikk nok høyderor. Begynte virkelig å bli godvenn med den! Skal nok bestille noen nye deler til den, for denne skal opp å fly igjen Jeg er ihvertfall helhekta på kompositt fly

                    Ble kanskje en liten avsporing dette...
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Eagle View Post
                      Kommer til å sjekke servoene ofte, i tilfelle noe skulle vise seg å være dårlig. Skal bytte ut servohorn skruene med 3mm Umbraco skruer, da de passer rett i hubben.

                      Til slutt et lite oversiktsbilde, uten cowling. Den vil ikke sitte på uten å være skrudd fast. Men det kommer bilder av den ferdig montert, med propell og spinner.

                      Alle spørsmål er hjertelig velkommen.

                      Da kan jeg jo spørre: Programmerer du servoene på balanserora, eller tar powerboxen seg av det?

                      Hilsen Geir - møkk lei av Hitec servoprogrammerer og Joe Hunt- metoden
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • #26
                        William:
                        Nei, Nei, Nei, sånt vil vi ikke se! Håper du kommer deg i lufta igjen snart!

                        Huff og huff og huff...

                        Knut Erik:
                        Har du erfaring med å bøye f.eks 25mm eksosrør? Forsøkte meg på det i sommer, men det ble fiasko...
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment


                        • #27
                          William:
                          Det var synd med modellen din. Jeg mista en 2,6 Comp Arf Extra for i fjor grunnet tennings anlegg svikt i 3w 106'n som stod i. Modellen var i hover 1 meter over bakken, men den ble rimlig knust. Eggeskall kaller jeg det.

                          Jeg kan iallfall fixe pottene dine, det er ingen problem. Sender deg en Pm, så får du adressen min.

                          Sniper:

                          Jeg bruker Powerboxen til å programmere servoene. Har aldri hatt Hitec programmerer, og den passer heller ikke på disse servoene. SmartFly sin EQ 10 er genial på det området. Den har programmering på samtlige utganger/kanaler, mens Powerbox, som jeg bruker kun har det på 3 utganger. Men siden jeg kjører 1 servo på sideroret, går det fint. Da har jeg programmering til 4 høyderorservoer på den ene kanalen, og hver vinge på de to andre. Og jeg slipper regulator, siden Powerbox regulerer servostrømmen til 5,9 volt. EQ10 gir servoene den strømmen du setter inn på den, om du ikke bruker regulator.

                          Jan_Petter:

                          Har ingen erfaring med å bøye eksosrør, men jeg har flere rørbøyer på jobben som jeg bruker når jeg legger Ermeto rør, så om du vil, kan jeg gjerne prøve å bøye noe for deg. Bare gi meg beskjed om hva det skal være.

                          Olav:

                          Ang vekta på flyet, så er jeg litt usikker. Leser på FG forumet at vekta varierer fra 19-23 kilo på denne modellen, avhengig av hvor mye stæsj som puttes inni. Den nye motoren til 3W blir jo spennede. Selv har jeg erfart at det er mye kjekkere å kjøpe en brukt motor. Da slipper man plunderet med innkjøring og justering, og man kan gi full gass fra første meter. Men å få tak i en brukt 210 blir nok vanskelig. Men jeg ser at det dukker opp noen ZDZ 210 på nettet som er billige.
                          Jeg borra opp en 34x12 som jeg skal sette på, så får vi se hva den gir av effekt.
                          Twin Spark er vel også å foretrekke, da er man sikret mot å få motorstopp grunnet feil på tenningen. Skal noe til at begge anleggene konker på samme tid.

                          Som dere ser, så er da halehjulsopphenget påmontert. Det ble veldig bra. Det er selvrettende, som hjula på en handlevogn, og det funker utmerket på gress striper. På asfalt er det litt værre, men jeg flyr sjelden/aldri fra asfalt.

                          Seikoen ble skrudd inn idag, og wire til sideror ble montert. I morra kommer batteriene mine, og er jeg heldig får jeg tak i noen MPX kontakter, slik at jeg får sette strøm på sakene. Powerboxen skal monteres, tanken skal festes og gass servoen skal monteres sammen med overføring til gass. Når det er gjort, ja da er den klar
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #28
                            han driver nok i bua i dag også.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by anders e View Post
                              han driver nok i bua i dag også.
                              Den er stor den SEIKO servoen, ser i forhold til uni kontakten. Tror nok jeg kommer til å bruke denne servoen i neste stor prosjekt da alle har veldig gode erfaringer med den!

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • #30
                                her er noe for deg mr rognes!(jeg må bygge garasje først)

                                Comment

                                Working...
                                X