Announcement

Collapse
No announcement yet.

40% SD Model Yak 54 på benken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ingen som er interessert i Yak'n lenger altså.
    Jaja.
    Den er iallefall ferdig. Den ble ferdig på fredagskvelden. Må bytte ut servohornet på gassen, da dette ble i korteste laget. Ellers er den klar. Må fån noen til å hjelpe meg å balansere den. Og evnt veie den. Regner med den har passert 20 kgs grensa.

    Skal sette den sammen i ettermidag, om det ikke begynner å regne, så får vi tatt noen bilder.

    Ang nye prosjektet, så kan jeg tilføye,siden Svein Erik har sagt litt, at vingespennet på stabben er 200cm.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #47
      Originally posted by Eagle View Post
      Ingen som er interessert i Yak'n lenger altså.
      Jaja.
      Den er iallefall ferdig. Den ble ferdig på fredagskvelden. Må bytte ut servohornet på gassen, da dette ble i korteste laget. Ellers er den klar. Må fån noen til å hjelpe meg å balansere den. Og evnt veie den. Regner med den har passert 20 kgs grensa.

      Skal sette den sammen i ettermidag, om det ikke begynner å regne, så får vi tatt noen bilder.

      Ang nye prosjektet, så kan jeg tilføye,siden Svein Erik har sagt litt, at vingespennet på stabben er 200cm.

      Hehe...... Større stab enn de fleste har som vingespenn!!!! Gleder meg enormt til å se hva dette er Tipper v.sp på 4,7 meter
      Er selvfølgelig fortsatt interresert i Yak`n

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #48
        Originally posted by Eagle View Post
        Ingen som er interessert i Yak'n lenger altså.
        Jaja.
        jo da! kom med bildene du så glemmer vi den andre
        vi venter på bilder og V I D E O!

        Comment


        • #49
          Originally posted by Eagle View Post
          Ingen som er interessert i Yak'n lenger altså.
          Jaja.
          Den er iallefall ferdig. Må få noen til å hjelpe meg å balansere den. Og evnt veie den. Regner med den har passert 20 kgs grensa.
          Har fundert litt på dette med balansering av store modeller.Kan du forklare litt hvordan dere gjør dette?
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #50
            Originally posted by elektrodude View Post
            Har fundert litt på dette med balansering av store modeller.Kan du forklare litt hvordan dere gjør dette?
            Akkurat dette kan skape litt hodebry, og spesielt på dobbelt dekkere hvor vingene ofte er montert litt fra hverandre sett ovenfra. F.eks på min Pitts så er C.G på nedre vingens nesten helt fremme på leading edge mens det nesten er på trailing edge på øvre ving. Måten denne blir balansert på er at jeg bygger inn et messing rør på tvers av kroppen akkurat der C.G er angitt til å være. Når modellen så er ferdig bygget så stikker man f.eks en stål stang eller et carbon rør gjennom her og løfter modellen opp. Det går ann å gjøre det slik på en dekkere også men det finnes sikkert mange metoder på dette. Jeg har bygget en balanserings jigg av noen meter med 2 tom 4 og litt skumgummi for å beskytte vingen.

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #51
              Bilder har jeg fått av en kompis idag.

              Flyet er som sagt ferdig, og vi balanserte modellen. Tok utgangspunkt i vingerøret, og modellen var ørlite baktung balansert ved senter av vingerør. Men piloter som flyr denne modellen, liker CG i bakkant av røret, og det er vel der jeg er nå.

              Skal få lagt ut litt mer detalj bilder, da disse ikker er klare. Har tatt bilder med digital kamera, men må ladde opp igjen kameraet og legge de inn på maskinen. Skal forsøke å gjøre dette i morra.

              Den er iallefall STOR
              Attached Files
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #52
                Stor maskin det der ja!

                Hva er det minste flyet du har? Syntes det bare er 3m +++ du viser frem her på forumet? hehe

                Comment


                • #53
                  Du har jo hatt store fly før.. Men dette var digert
                  Nå gleder jeg meg til å komme hjem å få knipset noe Knivegg, og hovre bilder av denne saken her
                  Thomas Molnes
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #54
                    Jeg har noen mindre fly også, depron fly og en liten Extra på 110cm som jeg har et heftig elektro oppsett i. Tror ikke det er mange fly som slår den i vertikal ytelse Den går like fort rett opp som rett ned.

                    Jeg ser på Yr.no at det er meldt kraftig regn her hele uka, helt til neste mandag, så det blir nok en stund til jeg får testa Yak'n, men sånn er det bare. Uansett, flere detaljbilder kommer.
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #55
                      Da er Yak'en min testet. La ut noen ord om dette på 35% tråden.

                      SD model yak 54 35% - (MFN) ModellflyNytt.no

                      mvh Ronny

                      Comment


                      • #56
                        Gratulerer med ny modell Knut Erik! Tror jeg må en tur innom og se på til helgen

                        Forresten, Pent.no er ikke slett så negative til været på lørdag.
                        Tore

                        www.skalamodellflyklubb.no

                        Comment


                        • #57
                          Hei Tore.
                          Bare å stikke innom, er lenge siden jeg har sett deg nå.
                          Været er slett ikke værst, og lørdag og søndag ser ut som skikkelige flydager

                          Pga mye jobbing og bygging av ny jakthytte til hjortejakta, så har jeg ikke fått vært på "rommet" og tatt flere bilder av doningen. Men de kommer så fort som mulig. Har en liten løsning på av/på bryter, som jeg er veldig fornøyd med.

                          Killswitchen er plukket frem, men jeg er usikker på hvordan jeg skal koble den. Den er av typen Smart Fly. Jeg har to tennings system på motoren, og lurer derfor på om jeg må ha 2 switcher oxo?
                          Hjelp taes i mot med takk.

                          Uansett, på utsyret har jeg 2 ledninger som skal til mottaker. I den andre juniten er det en kabel som det står "switch" på og en som står "ign" på. Hvordan kobler jeg disse to mot de to tenningsanleggene mine? Det er det jeg lurer på. Er ikke noen kløpper på elektronikk.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Eagle View Post
                            Hei Tore.
                            Bare å stikke innom, er lenge siden jeg har sett deg nå.
                            Været er slett ikke værst, og lørdag og søndag ser ut som skikkelige flydager

                            Pga mye jobbing og bygging av ny jakthytte til hjortejakta, så har jeg ikke fått vært på "rommet" og tatt flere bilder av doningen. Men de kommer så fort som mulig. Har en liten løsning på av/på bryter, som jeg er veldig fornøyd med.

                            Killswitchen er plukket frem, men jeg er usikker på hvordan jeg skal koble den. Den er av typen Smart Fly. Jeg har to tennings system på motoren, og lurer derfor på om jeg må ha 2 switcher oxo?
                            Hjelp taes i mot med takk.

                            Uansett, på utsyret har jeg 2 ledninger som skal til mottaker. I den andre juniten er det en kabel som det står "switch" på og en som står "ign" på. Hvordan kobler jeg disse to mot de to tenningsanleggene mine? Det er det jeg lurer på. Er ikke noen kløpper på elektronikk.
                            Hei

                            Du skal ta kun den ene ledningen fra "TX" delen inn i din mottaker og mixe en AV/PÅ funksjon på denne kanalen. Du skrur da av og på tenningen fra sender`n din, indikeres av lys på både "TX" og "RX" enhet. På "RX" delen så skal du ta den kabelen som er merket "switch" og koble til på der strømmen kommer fra(tennings batteri) og der det står "IGN" skal kobles til tennings annleggene. Den optiske kabelen regner jeg med du ser godt hvor skal kobles. Du kan ha begge tennings annleggene i parralell ut fra "IGN" men jeg vet om at det har vært problemer med dette. Blant annet Tom Erik med sin Challenger fikk motor kutt da kill switch`n fusket, og begge tennings annleggene sluttet da og virke. Jeg bruker 2 stk kill switch på doble tennings annlegg hvertfall.

                            Mvh OJ
                            Last edited by Olavjoergensen; 12-08-08, 22:00.
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #59
                              Her er forresten også en "how to" artikkel om Smart fly kill switch!
                              Page not found

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • #60
                                Johooo!!!!!!

                                Da har jeg vært ute og flydd Yak'n.

                                Den flyr som forventet meeget bra. Ikke mye som trengs å mixes her nei.
                                Motoren gikk veldig fint, men mulig jeg har en litt tung propell. Skal sette på en Biela 33x12 Karbon etterhvert. Nå er det JXF 34x12. Veldig god propell, ok turtall, hovrer på 35% throttle. Men kunne hatt litt mer toppturtall for lange up-lines.
                                Mulig jeg kan magre motoren litt for mer turtall, skal bruke turtelleren på søndag og prøve meg litt frem.

                                Modellen er veldig presis, balansen er perfekt, den flyr helt horisontalt opp/ned uten innput av dykkror. Up-lines er rette, uten trekk til venstre, down lines er rette, modellen trekker ikke mot canopy. KE trekker ørlite mot buken, men det er så lite at jeg vet ikke om det er vits i å mixe noe her.

                                Harrier var solid, uten vingerocking, men en litt gurglete motor på lavt turtall satte en liten stopper for den helt store testen. Liker at motoren reagerer med en gang. Dette justeres på søndag.

                                HD servoene, fungerer hittil veldig bra. Jeg banket dem endel på andre turen, full gass, fulle utslag og masse reaksjon, gjorde blender, snaproller i alle retninger, og alt mulig og ting fungerer veldig bra. Gjenstår selvfølgelig å få brukt dem endel, det er jo da de får vist hva de duger til. Men til 150 kr, så er det greit foreløbig. Skal komme tilbake til dette senere.

                                Som vanlig, var jeg alene på stripa, dvs ingen hadde kamera eller film, men det ordner vi på søndag, da skal det legges ut bilder og film.

                                To tomler opp for dette prosjektet. Løp og kjøp, hehe
                                Knut Erik
                                But it flies, so who cares??
                                www.torqueroller.com
                                Steikje galen
                                www.skalamodellflyklubb.no
                                www.teamflyingcircus.com

                                Comment

                                Working...
                                X