Announcement

Collapse
No announcement yet.

40% SD Model Yak 54 på benken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jeg er klar med kamera
    Jeg har laget ferdig DVDen med YAKen nå, og det passer bra og ha inn en film med Ultimaten på samme DVD
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #77
      regner med at knut erik kommer med en forklaring.
      Attached Files

      Comment


      • #78
        Originally posted by anders e View Post
        regner med at knut erik kommer med en forklaring.
        Takk for at du la ut bildet for meg, Anders.

        Joda, det har seg slik at hjulkåpene som følger med modellen er av den svake sorten. Har lest på andre forum at de er noe skikkelig "crap". Og det er de. De er tynne, og skjøtene er limte med smeltelim. De tålte ikke luftmotstanden på første turen, og revnet, så jeg tok de av.
        Men så kom jeg på den lille ideen, at jeg kan bygge de om, og da blir de lette å forsterke, så jeg sjekka på nettet om fullsizen har slike kåper, og det har den, så da ble saken klar.

        Har lagt inn karbon på de svakeste stedene, så nå er de skikkelig stive. Burde kanskje ha tettet de, så ikke luften river dem opp, men jeg tar sjangsen på at de holder. Vi får finne det ut til helgen.

        Synes de ble litt stilige jeg da
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #79
          Bra du klarte å fikse dem før de forsvant helt, ser bra ut nå.

          På min SD 260 30% ble den ene revet av i luften og forsvant i åker'n, umulig å finne igjen. Angrer på at jeg ikke forsterket dem på forhånd. Ser ikke ut som det er mulig å skaffe som reservedel heller.
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment


          • #80
            hvordan holder HD servoene ut? Fortsatt sterke, tighte og fine?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #81
              Hei Alf.

              Joda, servoene holder seg fint. Har bare flydd 80 minutter med dem. Men planen er å få flydd noen runder i morra og på lørdag, så da får vi se etterhvert. Om de skulle vise seg å holde mål, har jeg iallefall på frem poenget mitt i en annen tråd her på nettet om utstyr, at det i dag er mye overkill i modellene våre. Men det er også mulig at jeg tar feil.

              Men nå er dette servoer til 150 kr pr stk, 16 kg v/6 volt, og man kan jo kjøpe en annen servo til 6-700 kr med samme styrke som kanskje er mye bedre. Men det er fremdels ikke overkill med 16 kg. Troybuiltmodels i USA, bruker 10 TG servoer i denne modellen. Bill Hatcher, som er sjef der, er også interessert i å vite hvordan mine servoer holder ut i modellen min.

              Tror ikke det er mange som kan sette sammen en modell som denne til den prisen jeg har. Ikke at det at jeg er noe unikum, men det er null gadgets i modellen, kun det som trengs for å fly den. Og da blir det gjerne ikke så dyrt. Modellen kostet med alt i alt ca 22000,-
              Man får ikke en Comp Arf uten lakk en gang til den prisen.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #82
                Originally posted by Eagle View Post
                ... men det er null gadgets i modellen, kun det som trengs for å fly den. Og da blir det gjerne ikke så dyrt.
                Enig! Hadde nettopp selv maiden på en AW YAK-54 75cc QB konvertert til elektro. 8xHD servoer uten powerbox (2S A123 direkte), 80-100 motor og lipo rett fra HobbyCity. Eneste som ble dyrt var at 100A HV regulatoren fra HC ikke holdt mål, så jeg måtte investere i en Jeti SPIN 200A. Hele greia inkl. batterier til 2 flyturer og norsk pris på fly (rcpro) kom på under 15K.

                Comment


                • #83
                  HD servoer

                  Igår og idag har jeg flydd veldig hardt med Yak'n. Syns litt synd på modellen, men jeg tenkte at jeg ville teste servoene litt utover vanlig acro/Imac. Så det ble full gass rett ned og masse ror i alle retninger, flere ganger. Det eneste jeg oppnådde var å strekke siderors wiren litt, slik at den måtte etterstrammes. Dette skjer uansett etter litt tids bruk.

                  Har ikveld hatt service på sakene, demontert litt her og der og kikka og skrudd, og alt er i skjønneste orden.

                  Så jeg er imponert over disse servoene, det må jeg si. Mulig at mange vil fnyse av det, og det får de gjøre, men jeg er iallfall ikke redd for å bruke disse servoene i andre modeller senere. Om jeg får flydd i morra, så skal Yak'n få en pause, og så skal jeg banke litt Ultimate istedet.

                  Så til neste år blir det å trene Imac for fulle mugger, usikker på hvilken klasse jeg skal stille i, må sjekke litt ferdigheter. Men modellen er iallefall Imac kompetent så det holder.
                  Skal bestille en pilot og litt dashbord, muligens en virituell cockpit fra TBM. Da er den Imac klar, med killswitch og det hele.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #84
                    Egentlig skulle eg hatt den Yak'n du har du kjøpte den rett forran nesa på meg faktisk.Så eg måtte vente noen uker på att Elefun skulle få inn igjen denne modellen.Så i går pakket eg ut en Yak 40% Russian Thunder i mekkebua.Har fulgt denne tråden din og har også "kopiert" servo valga dine.Faktisk spart en del penger på det,takk for tips
                    Har noen spørsmål også i samme slengen.Er det noen steder man kan laste ned byggebeskrivelse til denne? Ligger CG i senter vingerør? og hvor er beste stedet og montere denne Seiko servoen til sideror.
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #85
                      Heftig fly Knut Erik, ser frem til å se dere på IMAC treff til året
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #86
                        Gratulerer med flott nytt fly. Du har noe å se frem til.
                        Byggemanual finner du her: Account Suspended

                        Senter vingerør er et fint sted å begynne med CG. Jeg er nå 2 cm bak selve vingerøret. Dette er en smakssak, samt en erfaringssak. Erfaringsmessig så er store modeller mindre vare på CG. Pluss at de flyr råere med CG langt bak

                        Seikoen har jeg plassert ved de to hullene som er i servoplata. Det er to firkanta hull i senter ved bakkant. Jeg har limt inn noen forsterkninger så skruene til Seikoen har noe å bite i. Du ser av bilde i post nr 14 hvor servoen er plassert. Du må selvfølgelig utvide hullene for å få plass.

                        I tillegg har jeg forsterket motordomen, med lister i alle 4 hjørner, samt noen tvers over og opp topp plata i bakkant mot torpedovegg. Alt er limt og skrudd. Throttle servo har eg plassert mellom pottene i bunnen av torpedoveggen forran understellet. Der sitter den fint.
                        Tanken ligger rett forran vingerøret. Alle batteri sitter på servobrettet. Skal prøve å få lagt ut bilde av det. Er ikke akkurat det cleaneste oppsettet med tanke på kabler og skjore reir, men det ble bare sånn Tanken har jeg satt fast med borrelås, samt at jeg har laget en plate med en bjelke på hver side. Har skrudd 4 stk 3mm Umbrako skruer inn i hver bjelke. Tanken ligger i mellom bjelkene og o-ringer er festet fra Umbrako skruene og over tanken. Borrelåsen sørger for at tanken ikke glir. Du kan da ta ut tanken på 1 minutt, om det er behov for det.

                        Bare å spørrei vei om det er noe du lurer på.
                        Anbefaler å borre hullene gjennom høyderor og balanseror med søyleborre maskin. Da blir alle vinkler rette. Lykke til.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #87
                          Tusen takk for flott svar,det er slikt som gjør livet enklerer for en som er "nybegynner" på store bensinmodeller.CG langt bak er min "greie" også.Vil att dette flyet skal oppføre seg som en depronmodell Har bare hatt "kjedelige" fly i alle år,men tror dette flyet skal piffe opp fly livet, om det så skal gå utover sexlivet
                          Kommer nok flere spørsmål etter vert tenker eg.Monterte motor i går kveld (ZDZ 210b2 )men kvier meg til å montere krumscheid tunepipe som er 75cm lange.Ser eg må sveise nye manifolder for å få det til + att det blir mye kutting i modellen.Utblåsten havner faktisk helt bak under servobrett.
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #88
                            Jeg hadde oxo tenkt å bruke KS 1090 potter i min Yak, men da jeg så hvor mye arbeid det ble, droppet jeg hele ideen. I tillegg synes jeg i ettertid at det er mer enn nok krefter i motoren med canistere. ZDZ'n din har jo litt mer HK enn min, så om du hadde gått for vanlige potter, så har du allikavel mye krefter. MTW har fine potter som passer motoren din godt.
                            Tror du bør sette CG forsiktig til å begynne med, flyet mitt er utrolig følsomt med CG så langt bak. 70% Expo har jeg nå, og det er kanskje litt for lite. Grunnen til at mitt CG har blitt såpass langt bak, er at jeg har laget ett nytt halehjulsoppheng, og det er noe tyngre enn det jeg hadde til å begynne med. Det er 200 gram. Og det merkes i den lange halen.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #89
                              Da var KS 1090 pottene på plass gitt gikk som smurt det.Fjernet servobrett og den skrå veggen i bakkant av "tunnellen" som pottene ligger i.Servo brett blir montert inn igjen bare noen cm høyere enn orginalt.Har sveiset nye manifolder også i dag,men gikk tom for sveise streng så vart ikke helt ferdig med det.Har liggende noe sølv loddetinn (slik som rørleggere bruker)men hva kan eg bruke som flussmiddel på rustfritt.Har flussmiddel til alu og messing lodding,men vil noen av disse funke på rustfritt.
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

                              Comment


                              • #90
                                Hvordan gjør du det med varmen fra pipene, i forbindelse med servo og batterier som kommer over? Har du laget en tunnel etter bunnplata fra motordomen? Frykter at pipene gir fra seg mye varme og at de kommer nærme elektronikken om man ikke skjermer dem med noe. Det er ganske varmt inni flyet mitt selv om pottene ligger isolert fra resten. Bensintanken er nokså varm, og varm bensin gir dårlig effekt. Har du noen bilder?
                                Knut Erik
                                But it flies, so who cares??
                                www.torqueroller.com
                                Steikje galen
                                www.skalamodellflyklubb.no
                                www.teamflyingcircus.com

                                Comment

                                Working...
                                X